Hallo allemaal
Zoals beloofd een update.
Het heeft een hele tijd geduurd. Slap smoesje: ik wist niet meer hoe ik foto's moest plaatsen.
De werkelijke smoes is wat serieuzer en houd ik voor me .
Hoe ik foto's moet posten weet ik nu weer wel dankzij oplettende forumleden
.
Nu type ik mijn tekst altijd eerst in Hotmail voor hem te posten.
Hieronder het stuk wat ik bijna 4 jaar geleden al klaar had staan om te posten.
Hallo allemaal
Hieperdepiep hoera eindelijk ben ik aan de eindmontage begonnen. Wat ik niet had verteld in mijn vorige post was dat de Mustang 1 week voor onze vakantie terug is gekomen van de spuiter. Dat ik op vakantie ga, ga ik ook niet aan de grote klok hangen
. We hebben een geweldige vakantie gehad hoor
. Van heimwee was ook geen sprake
.
Voordat ik aan de montage begon moest ik eerst alle nieuw ingelaste stukken controleren.
Waarom? Het bleek dat in sommige nieuwe stukken belangrijke gaten (bijvoorbeeld van de controlvalve voor de remmen) ontbraken. Ondanks hun gelaatsuitdrukking kijken Chinezen schijnbaar niet zo nauw
.
Verder bleek dat er nog wat issues's waren. VariΓ«rend van een klein stukje lak dat weg was tot een onopvallend scheurtje in een dragend deel en een stuk gemist laswerk op een moeilijk zichtbare plek.
Maar goed, dat kan allemaal nog gemaakt worden.
Ik ben begonnen met het monteren van de rem - en benzineleidingen en de eerste kabel van de parkeerrem. Nu kan ik de body nog ondersteboven zetten, dus nu kan ik er nog goed bij
.
Verder heb ik een goede veerspanner gekocht. Ik weet niet of jullie mijn in elkaar gebeunde veerspanner hebben gezien. Deze was oerdegelijk en redelijk veilig, maar niet zo heel gebruiksvriendelijk
. Bij het monteren van de eerste veer bleek dat de veeruitloop te ver van het lipje op de veerschommel (van de bovenste draagarm) zat. Dat mag volgens mij een paar mm zijn. Bij de eerste keer monteren was deze maat buiten spec.
Maar met de nieuwe veerspanner was het in no-time gepiept
.
De bovenste draagarmen heb ik voorzien van nieuwe kogelscharnieren en zwart gelakt. Toen ik de Mustang kocht had iemand bijna alle onderdelen van de wielophanging en de stuurinrichting rood geschilderd. Waarom weet ik niet. Misschien om de auto er sneller uit te laten zien
.
Goed.
Back to the future
. Of eigenlijk het heden.
Want in de tussentijd heb ik nog meer issues gehad.
Om te beginnen had ik het verkeerde uitlaatsysteem. Het was een 2,5 inch RVS uitlaatsysteem. De verkoper had me gegarandeerd dat het zou passen.
Niet dus
. Spoiler alert: de problemen kwamen al aan het licht bij de proefmontage.
Meteen bij het begin was het al raak. De steek van de aansluitflenzen was anders. In de flenzen van het uitlaatsysteem zaten slobgaten. De kleinste steekmaat was ruim 1 cm groter dan de steekmaat van de originele uitlaatspruitstukken. Daarna bleek dat de linker pijp bijna klem zat tussen de fender apron en het stuurhuis. Dat was voor mij genoeg om het uitlaatsysteem in te ruilen tegen een standaard 2,25 inch systeem. De verkoper heeft het uiteindelijk netjes met me geregeld.
Maar goed.
Daarna kwam het volgende probleem. Dit keer van andere aard.
Slechte aarde (of eigenlijk massa
) om precies te zijn.
Ik heb 3 maanden zitten klooien. Ik was er vrij snel achter dat ik de massa connecties niet goed genoeg blank had gemaakt.
Maar toen was ik er nog niet.
Uiteindelijk bleek het de connector van de toerenteller te zijn die een slecht contact had. Fijn joh. Een toerenteller die in serie staat met je bobine.
Onze grote vriend Peer had het binnen een half uurtje gevonden.
Nogmaals bedankt maat
.
Later had ik alweer een startprobleem. Toen bleek dat een connector binnen in de toerenteller kapot was.
En toen dat was gemaakt ....................
deed Julius het nog steeds niet.
De startmotor vertikte het.
Uiteindelijk bleek dat de aluminium neus van de startmotor (die in de bellhousing zit) versleten was en voor een slechte massa zorgde.
Hoe dan ook, na lang klooien heb ik Julius aan de praat gekregen.
Maar toen kwam de volgende uitdaging: de carburateur lekte benzine.
Carburateur gereviseerd, maar de benzine spoot eruit .
Dankzij dokter Google
heb ik de oplossing gevonden.
Julius deed het nu prima.
Hartstikke mooi.
Volgende punt: de ruiten.
In een ver en grijs verleden (toen was ik nog niet alwetend
) had ik brackets met Bisonkit op de zijruiten geplakt.
Deze moesten schoongemaakt worden.
De brackets kon ik heel voorzichtig verwijderen.
Dat ging goed bij 1 ruit ................
Hoe het bij de andere ruit ging hoef ik niet te vertellen
.
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE KUT KUT KUT KUT KUT KUT en dan nog een half uur door
.
Uiteindelijk bij Voorend een zijruit gehaald.
Met de buurman van mijn ouders heb ik de ruiten ingelijmd.
Even denken. Heb ik alles gehad?
Oh nee. Nog 2 dingetjes.
1) de bestuurders-stoel zag er niet uit. De hoes was los over het frame getrokken. Na wat logisch nadenken wist ik wat ik moest doen.
De metalen stangen die in de bekleding was verweven was voor een groot deel vergaan. Van 2 mm dik ijzerdraad heb ik nieuwe stangen gemaakt. Het resultaat mag er zijn ;0 .
2) ik had het al gezien, maar nog niet verder bij stil gestaan: de oren van de headlampbuckets waren afgebroken. Van mijn werk hoe achterlijk sterk 2K lijm is. Dus gefixed en het zit nog steeds vast
.
Momenteel ben ik de laatste issues aan het oplossen.
Mijn planning is om Julius begin augustus (net voor mijn verjaardag
) klaar te hebben.
Maar nu ga ik even mijn vingers in het ijs leggen want godnondeju wat zijn die warm geworden
.
Groetjes Willem