Project: '79 Cobra Revival
Moderator: Shelby GT-H
Ik was maandag van plan om wat extra benzine te tanken en wat foto's te maken. Ik was amper een kilometer onderweg of de motor begon te sputteren. Overschakelen op benzine dan maar. Nou, vergeet het maar. Ik kon de auto nog net een beetje de berm in krijgen. Na enkele herstart pogingen trok de accu het ook niet meer. Motorkap open en ja hoor, LPG leidingen en carburateur bevroren.
Wegenwacht maar gebeld. Kwam binnen een half uur. Aan de starthulp gezet en starten op benzine. Na enkele pogingen kwam er weer leven in maar niet van harte. Het was een combinatie van oorzaken; koelwaterpeil te laag, te weinig antivries en smerig, te weinig benzine in de tank, benzinefilter te smerig en zwakke ontsteking.
Met een beetje extra benzine wist de auto zich toch draaiende te houden en kon ik terug naar huis. De auto had dringend een beurt nodig. Ik had het al in de planning staan maar ja, het is zo koud. Echter, ik moest wel want vandaag moet de Alfa naar de garage voor de APK en onderhoud. Als de Mustang het dan niet doet, ben ik niet mobiel.
Eerst het koelwater aangepakt. Ik heb het systeem leeg late lopen en diverse keren doorgespoeld. Wat er uit kwam was zo bruin als de auto zelf. Ik heb net zolang gespoeld tot het water schoon was. Alles is nu vervangen door koelvloeistof.
Kennelijk zat er nog wat rotzooi in de nieuwe tank en/of metalen benzineleidingen. Benzinefilter vervangen en meteen een paar reserve aangeschaft.
De olie was zo zwart als de nacht. Nieuw oliefiler en olie ververst. En zo'n III heeft dus twee drainpluggen!
De motor sputterde nogal. Hoofdverdachte: de bougies. Er zitten 16mm bougies in, dus ik moest een pijpsleutel lenen van een buurman. Het is nogal een gedonder in zo'n krappe motorruimte. Bougies waren allemaal beroet en vettig maar verder zo goed als nieuw. Allemaal schoongemaakt. Eén van de bougiedoppen zat niet goed vast. Alle dopen gereinigd met contactspray. Verdelerkap ook nog maar even schoongemaakt.
Stationair draait de motor nu prima. Ook met gas geven pakt hij beter op en sputtert niet meer. Vandaag nog even een testritje doen.
Wegenwacht maar gebeld. Kwam binnen een half uur. Aan de starthulp gezet en starten op benzine. Na enkele pogingen kwam er weer leven in maar niet van harte. Het was een combinatie van oorzaken; koelwaterpeil te laag, te weinig antivries en smerig, te weinig benzine in de tank, benzinefilter te smerig en zwakke ontsteking.
Met een beetje extra benzine wist de auto zich toch draaiende te houden en kon ik terug naar huis. De auto had dringend een beurt nodig. Ik had het al in de planning staan maar ja, het is zo koud. Echter, ik moest wel want vandaag moet de Alfa naar de garage voor de APK en onderhoud. Als de Mustang het dan niet doet, ben ik niet mobiel.
Eerst het koelwater aangepakt. Ik heb het systeem leeg late lopen en diverse keren doorgespoeld. Wat er uit kwam was zo bruin als de auto zelf. Ik heb net zolang gespoeld tot het water schoon was. Alles is nu vervangen door koelvloeistof.
Kennelijk zat er nog wat rotzooi in de nieuwe tank en/of metalen benzineleidingen. Benzinefilter vervangen en meteen een paar reserve aangeschaft.
De olie was zo zwart als de nacht. Nieuw oliefiler en olie ververst. En zo'n III heeft dus twee drainpluggen!
De motor sputterde nogal. Hoofdverdachte: de bougies. Er zitten 16mm bougies in, dus ik moest een pijpsleutel lenen van een buurman. Het is nogal een gedonder in zo'n krappe motorruimte. Bougies waren allemaal beroet en vettig maar verder zo goed als nieuw. Allemaal schoongemaakt. Eén van de bougiedoppen zat niet goed vast. Alle dopen gereinigd met contactspray. Verdelerkap ook nog maar even schoongemaakt.
Stationair draait de motor nu prima. Ook met gas geven pakt hij beter op en sputtert niet meer. Vandaag nog even een testritje doen.
1979 Mustang Cobra Fastback V8
Gerlof
Van een edel paard waardeert men niet zijn kracht, maar zijn karakter. [i]Confucius[/i]
Gerlof
Van een edel paard waardeert men niet zijn kracht, maar zijn karakter. [i]Confucius[/i]
Testrit is goed verlopen. Niet dat hij echt goed op temperatuur komt. Op gevoel wordt hij niet warmer dan 30 á 40 graden.
Zolang het rond het vriespunt is, lekker op benzine blijven rijden.
Zolang het rond het vriespunt is, lekker op benzine blijven rijden.
1979 Mustang Cobra Fastback V8
Gerlof
Van een edel paard waardeert men niet zijn kracht, maar zijn karakter. [i]Confucius[/i]
Gerlof
Van een edel paard waardeert men niet zijn kracht, maar zijn karakter. [i]Confucius[/i]
Tijd voor een update.
De lak is gepolijst en in de was gezet. De raamlijsten, spiegels en roosters zijn gespoten in een nieuwe laag zijdeglans zwart.
De nieuwe bumper cover zit er nog niet op, ik heb alleen het zwarte grillegedeelte zwart gekwast.
De bumper cover en het verfwerk komt later dit voorjaar/zomer als het lekker weer is en mijn fondsen weer wat aangevuld zijn. Het schuifdakje doet ook niks meer en ik moet nog een 'hood snake'.
De lak is gepolijst en in de was gezet. De raamlijsten, spiegels en roosters zijn gespoten in een nieuwe laag zijdeglans zwart.
De nieuwe bumper cover zit er nog niet op, ik heb alleen het zwarte grillegedeelte zwart gekwast.
De bumper cover en het verfwerk komt later dit voorjaar/zomer als het lekker weer is en mijn fondsen weer wat aangevuld zijn. Het schuifdakje doet ook niks meer en ik moet nog een 'hood snake'.
1979 Mustang Cobra Fastback V8
Gerlof
Van een edel paard waardeert men niet zijn kracht, maar zijn karakter. [i]Confucius[/i]
Gerlof
Van een edel paard waardeert men niet zijn kracht, maar zijn karakter. [i]Confucius[/i]
- grandmaster n
- Berichten: 1530
- Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14
Ik heb hem eerst een paar keer goed gewassen. Daarna gepolijst met een polijstmachine em Commandant M5. Vervolgens weer gewassen en met een tussenpoos van twee weken, twee keer in de was gezet.
De raamlijsten, spiegels en roosters hadden last van steenslag en losgelaten verf. Allemaal geschuurd, geplamuurd en gespoten. Relatief kleine klusjes die een groot verschil maken. Er zijn nog wel wat fikse krassen en vogelpoepvlekken die ik nog eens apart moet behandelen.
Je zou het niet zeggen maar het zijn 16" velgen. Mét band zijn ze maar een kleine 2cm kleiner dan de originele. Als ik nog wat overheb misschien nog eens een set verlagingsveren eronder zetten. Hij kan rustig een 1.5" á 2" zakken.
De raamlijsten, spiegels en roosters hadden last van steenslag en losgelaten verf. Allemaal geschuurd, geplamuurd en gespoten. Relatief kleine klusjes die een groot verschil maken. Er zijn nog wel wat fikse krassen en vogelpoepvlekken die ik nog eens apart moet behandelen.
Je zou het niet zeggen maar het zijn 16" velgen. Mét band zijn ze maar een kleine 2cm kleiner dan de originele. Als ik nog wat overheb misschien nog eens een set verlagingsveren eronder zetten. Hij kan rustig een 1.5" á 2" zakken.
1979 Mustang Cobra Fastback V8
Gerlof
Van een edel paard waardeert men niet zijn kracht, maar zijn karakter. [i]Confucius[/i]
Gerlof
Van een edel paard waardeert men niet zijn kracht, maar zijn karakter. [i]Confucius[/i]
- metalbrains
- Berichten: 113
- Lid geworden op: za 30 jan, 2010 16:31
- Locatie: Beverwijk