AJ`s autobody - Mustang Mach 1

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

AJs autobody

Re: AJ`s autobody - Mustang Mach 1

Bericht door AJs autobody »

Inweze is er niks mis met spuiten over oude lagen, als dit maar 2K is en dat is nou net het probleem bij amerikaanse oldtimers. In amerika spoten ze tot zo begin jaren 80 (give or take) vrijwel exclusief met 1K lakken. (1K = 1 component verf, 2K = 2 componenten verf + verharder)

Omdat 1K alleen droog wordt waar 2K droog wordt en daarna uithard (een 1malige chemische reactie met de harder) is 1K veel zachter. Als hierover een moderne hardere lak gespoten wordt kan dit spanningsverschillen veroorzaken bij opwarming of afkoeling waardoor je onthechtingen, krakkelee en dat soort narigheid kan krijgen.

Vrijwel altijd als een oude amerikaan al in de 2K blijkt te staan is dit over de 1K gespoten, waar je dus niks aan hebt. Een bijkomend voordeel is dat je bij volledig kaal gaan straks geen verrassings-reparatieplekken hebt die je gemist hebt bij het enkel opschuren.

En ik zit in Emmen :lol:
Bezoek onze website: AJ`s autobody & paint
AJs autobody

Dat kun je vrij simpel testen door met wat thinner op een doek over de lak te wrijven. Als de lak afgeeft is het 1K, zo niet dan heb je geluk.
v8 lover

Bericht door v8 lover »

AJs autobody schreef:Inweze is er niks mis met spuiten over oude lagen, als dit maar 2K is en dat is nou net het probleem bij amerikaanse oldtimers. In amerika spoten ze tot zo begin jaren 80 (give or take) vrijwel exclusief met 1K lakken. (1K = 1 component verf, 2K = 2 componenten verf + verharder)

En ik zit in Emmen :lol:
hoi, ik heb zelf 2 schermen en deuren liggen van een 79er , was grijs metallic ,
heb de blanke laag alleen erafgeschuurd tot het helemaal vlak is ,
loop ik met deze 79er deuren nu ook dit risico dus ??
Groet Arjan

You know you're a cut little heartbreaker :Foxy
Jimi Hendrix Foxy Lady
AJs autobody

Ik zou verder door de kleur gaan en het testen zoals in het vorige antwoord
78ghiaT5
Super User

Bericht door 78ghiaT5 »

>>Skimcoaten is wat je bv veel ziet bij de re-runs van American Hotrod. Als panelen of heel erg slecht zijn qua strakheid of je een absolute perfecte strakheid wilt trek je een deel geheel in de plamuur en dat blok je dan terug ipv plekjes per stuk zoals in de schadeherstel.

De proplasnaden waren al gedaan in het verleden we hebben deze alsnog volledig afgelast waardoor er geen spanningsverschillen kunnen ontstaan en scheuren optreden.>>

Bedankt voor je antwoord. Ik vroeg het omdat ik ooit twee nieuwe achterspatborden op mijn Mustang II wil laten lassen. Omdat het om aftermarketspul voor coupe's gaat waarbij de bovenste 10 centimeter (die langs de kofferkleprand loopt) van de repro-schermen ontbreekt, ontkom je er niet aan het bovenste gedeelte van de oude achterschermen te laten zitten en daar tegenaan de nieuwe schermen te lassen, waardoor je een lelijke lasnaad krijgt. Iemand die ik ken heeft dat bij zijn Tweetje laten doen, en luttele maanden later begon op die lasnaad de lak al te breken. Dat wil ik voorkomen. Helaas verkoopt men niet de complete repro-schermen, dus inclusief de kofferbakranden en het C-stijl gedeelte. Dan was het helemaal makkelijk geweest.

Harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
AJs autobody

Naad gewoon een cm of 2 onder je knik langs de bovenzijde maken, goed aflassen en daarna eventueel een dun laagje staalplamuur voor je met de gewone plamuur aan de gang gaat moet jaren goed blijven.
AJs autobody

Alles heeft zn voor- en nadelen, ik gebruik tin zelden.
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”