which cam will do better? update 13/4

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

edgar
Retired Moderator

Re: which cam will do better?

Bericht door edgar »

Driesgt schreef:ik wil ook wel kijken voor anderen nokassen.!

voor mijn SN95,
1997 mustang gt ! iemand advies
Ja,

open een eigen topic. Dan gaan er geen zaken door elkaar lopen.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Donny

Re: which cam will do better?

Bericht door Donny »

Nog enkele vraagjes :

1. Als men een roller cam gebruikt, moeten de roller rockers dan ook aangepast zijn? Of maakt dit niet uit?

2. Welke roller rockers zijn van goede verhouding prijs/kwaliteit ?

3. Zijn rockers van 1.7 ook toepasbaar indien de veren en de verbrandingskamer dit toelaten op mijn blok?

Als het toch geld gaat kosten, kan ik me maar beter goed informeren. :)
fastback '67
302ci with rpm alu heads, cam and intake
Msd ignition
headers
...
Donny

Re: which cam will do better? Kick off winterproject 2014

Bericht door Donny »

Na een jaar met andere zaken bezig te zijn is het nu eens tijd om verder te gaan met de aanpassingen aan mijn 302 blok.
De bedoeling is dat er een andere nokkenas wordt gemonteerd omdat de huidige nokkenas niet meer voldoet aan mijn verwachtingen.
Graag had ik er wat meer koppel onderin uitgehaald , maar met de huidige setup is dit niet mogelijk. Het betreft hier om een Edelbrock Rpm setje (koppen , cam en intake).

Op zich zijn de prestaties van dit blok zeker niks om beschaamd over te zijn. Ondanks het lage koppel onderin, automatisch transmissie, servostuur en airco, waren er weinig "tegenstanders " die me konden volgens bij een spurtje aan de stoplichten.
De enige voorwaarde was dat ik het toerental maar boven de 3000 toeren kon houden zodat de paardjes onder de kap wakker schoten.
Maar omdat we nu wat ouder en wijzer zijn :) had ik graag het karakter van mijn motor wat aangepast.

Tevens heb ik ook een tijd rond gereden met een piepend geluid dat te pas en te onpas opkwam en weer verdween. Mijn eerste gedachte was dat dit geluid afkomstig was van een rollager of iets dergelijks dat stilaan in de soep aan het draaien was, maar uiteindelijk bleek het afkomstig van de stoterstangen die door slechte uitlijning van de kleppentrein!? stilaan de guide plates en de klepstelen aan het bewerken waren.

Het was dus hoog tijd dat we de zaken gingen aan pakken.

Foto's van de guide plates en kleppen :

https://lh6.googleusercontent.com/-mGDv ... C07716.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
https://lh6.googleusercontent.com/-bTLY ... C07717.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
https://lh4.googleusercontent.com/-Jsiq ... C07719.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
https://lh3.googleusercontent.com/-93iR ... C07720.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
https://lh3.googleusercontent.com/-fuSI ... C07721.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

Als alternatief voor de Rpm cam heb ik gekozen voor een roller cam van Comp Cams,nl de XE270HR.
Deze heeft de volgende specs:

Basic Operating RPM Range: 1,800-5,800
Intake Duration at 050 inch Lift: 218
Exhaust Duration at 050 inch Lift: 224
Duration at 050 inch Lift: 218 int./224 exh.
Advertised Intake Duration: 270
Advertised Exhaust Duration: 276

verder heb ik de volgende onderdelen liggen voor de bediening van de kleppen:

Ford Racing Roller Rocker Arms M-6564-A351
Howards Cams Street Series Retrofit Hydraulic Roller Lifters 91168

en natuurlijk ook nog de nodige pakkingen, kleppen en guide plates om mijn cilinderkop te herstellen.

Nu dat we het blok uit de stang gelift en open gegooit hebben , ben ik begonnen met het opmeten met de klepveren.
Ik weet dat er bij elke nokkenas aangepaste klepveren horen, toch vroeg ik me af of ik de huidige veren niet kan hergebruiken met de nieuwe nokkenas.
Na wat opmeten en vergelijken heb ik gemerkt dat de waardes van de veren praktisch hetzelfde zijn als deze die men bij Summit/comp cams aan raden.

huidige veren:
EDL 5767
Installed Height (in): 1.800 in.
Seat Pressure at Installed Height (lbs): 120 lbs.
Open Pressure (lbs): 310 lbs

te gebruiken veren volgens summit:
COMP Cams Valve Springs 987-16
Installed Height (in): 1.800 in.
Seat Pressure at Installed Height (lbs): 121 lbs.
Open Height (in): 1.200 in.
Open Pressure (lbs): 343 lbs

Dus mijn vraag is, kan ik mijn oude veren gebruiken bij de nieuwe nokkenas of niet. Heb al enkele pogingen gedaan om comp cams te contacteren maar met de feestdagen e.d. is het nog niet echt gelukt om een deftig antwoordt te krijgen.

Iemand wat meer ervaring met deze materie?
fastback '67
Msd ignition
headers
...
Donny

Re: which cam will do better? Kick off winterproject 2014

Bericht door Donny »

Hier zijn we weer met een kleine update.

Zoals als het bij de meeste onderons verloopt is het winterproject uitgelopen tot een voorjaarsproject.
De "winter" is voorbij dus hebben we ons streefdoel maar aangepast wanneer ( bijna ) alles moet afgerond zijn; nl. Mustang Fever.
Gelukkig is de meeting dit jaar wat later zodat we wat extra tijd hebben.

Toen het blok in december open lag en ik de schade had opgemeten moesten er nog wat bijkomende spullen besteld worden.
Het eerste dat besteld moest worden waren de bijhorende klepveren.
Eer ik het juiste setje had besteld had ik al verschillende avonden achter mijn pc gezeten om me te verdiepen in deze materie. :smart:

Het grootste probleem was een set vinden dat zowel de juiste veerkarakterieken heeft en ook nog eens de juiste afmetingen had zodat ik deze kon combineren met mijn Edelbrockkoppen.
Volgens algemene vuistregels zouden de orginele RPM klepveren kunnen dienen maar waren deze mijn inziens toch maar net voldoende om te gebruiken met de nieuwe roller cam. Daarom ben ik bij edelbrock eens gaan kijken wat deze te bieden hadden.

Door het beperkte en vooral dubbelzinnige edelbrockaanbod toch maar gekozen voor passende veren van Comp Cams.
Hierdoor was ik wel verplicht om ook bijhorende klepschotels met aangepaste klepsteelslotjes, klephoedjes en en de nodige shims aan te kopen. Dit deed het kostenplaatje weer eens oplopen met al de bijkomende taksen voor vadertje staat. :(

Inmiddels zijn we half januari wanneer de bestelde veren zijn aankomen en we met volle moed de koppen konden beginnen klaar te maken.
Spijtig genoeg had ik moeite met het monteren van de klephoedjes. Deze waren zo stijf dat ik er al direct enkele had verneukt bij het monteren. :roll:
Gevolg ; weer wat vertraging omdat ik er nu te weinig had om mijn koppen af te werken.

Gelukkig kon ik al een kop afwerken zodat ik ineens de passende stoterstangen kon bijbestellen.
Nadat de tweede bestelling binnen was kon ik eindelijk beginnen met de opbouw van mijn blok zodat die eindelijk terug kon gemonteerd worden.

Now here some pics;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze week heb ik 's avonds na het werk maar eens doorgebeten en het blok terug in de mustang gehangen zodat dat ik gisteren enkel de vloeistoffen moest bijvullen en de onsteking goedzetten om te starten.
Kan je zeggen met de voorgestelde streefdatum was ik best nerveus om de boel op te starten.

Het viel in iedere geval goed mee. Na de eerste mislukte poging ( de pook van de automaat stond niet meer goed afgesteld, waardoor de starter niet rond ging :oops: ) startte de motor vrijwel onmiddelijk.
Enkel de onsteking moest wat bijgesteld worden om mijn eerste proefritje te kunnen doen.
Het viel me direct op dat de motor stationair soepeler loopt en dat hij minder fel in toeren zakt als ik hem in drive zet.
Na een kleine inloopprocedure heb ik me gewaagd aan een proefritje.
Dit beviel me zogoed dat ik het niet kon laten om al eens een kick-down te doen. :twisted: Moet eerlijk toegeven er kwam spontaan een brede smile op mijn gezicht. Ten opzichte van de Rpm Cam moet de nieuwe zeker niet onderdoen qua prestaties en gebrul dat uit de uitlaat komt.
In de namiddag heb ik verder wat rond gereden zodat ik alles eens kon checken op lekkage. De fine tuning staat van de week op het programma zodat de kap erweer op kan voor Mustang Fever

Afbeelding

:ok:

Greetz D
fastback '67
Msd ignition
headers
...
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”