Mineraal/half synthetische olie??

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Brunetti

Bericht door Brunetti »

Anderzijds is te dunne olie niet aanbevolen, synthetische al zeker niet.
Volgende uitleg heb ik op internet gevonden en gaat over TDI motoren van de VW-groep, maar wat betreft deze problematiek zijn er grote gelijkenissen tussen die motoren en onze oude V8'en. Lees de uitleg zonder de absolute waarden, maar aandacht naar de algemene redenering :
Het probleem is namelijk dat de dieselmotoren tegenwoordig een verschrikkelijk hoog koppel hebben bij lage toerentallen en dat is nu net moeilijk om te smeren. Hoogtoerige motoren kunnen relatief simpel een sterke smeerfilm opbouwen, langzaamdraaiende motoren hebben daar veel meer moeite mee. Wat je in dergelijke gevallen niet moet doen is je toevlucht nemen tot dunne producten, je smering komt dan gewoon in gevaar. VAG heeft dit echter wel gedaan om bepaalde milieu-eisen en efficientie-eisen te kunnen halen. De motoren vanaf 2000 zijn dan ook voorzien van een extra grote oliepomp om het tekort van de olie te compenseren door ruim tweemaal zoveel olie aan te voeren als normaal. De redenatie van VAG is wel leuk: ze zeggen dat als er problemen komen, de garantie toch al is verlopen.
Een 5w-40 of 10w-40 levert een betere bescherming bij lage toerentallen, bovendien is het verdampingsverlies een stuk lager, dus minder olieverbruik. De gemiddelde monteur denkt dat je alleen maar deze 0w-30 mag gebruiken en niets anders, maar dat is niet waar. Dit geldt namelijk alleen als je pas na 30.000 km je olie wilt verversen (variabel onderhouds interval). In Zwitserland is al een officieel schrijven van VW/Audi, dat je de 0w-30 niet meer mag gebruiken bij de RS-6 en de 2,7 liter biturbo motoren, ivm zeer veel problemen.
De bescherming voor de motor is gewoon beter als je een 5w-40 gebruikt. De 0w-30 komt gewoon tekort. Niet dat je daar problemen mee krijgt als 1e eigenaar, maar ik zou geen VAG product kopen met 150.000 km op de teller die een 0w-30 heeft gebruikt.
Dunnere olie is over het algemeen synthetisch en synthetische producten hebben een iets agressievere neiging tot schoonmaken. Het heeft dus niets met de dikte te maken, maar met de opbouw van het product. Synthetische producten zijn namelijk bedoeld voor langere verversingsintervallen, dus meer en vaak iets agressiever additieven, om de boel schoon te houden. Mensen die van minerale prodcten overgingen naar syntheten hadden dan ook vaak het probleem dat de syntheten in het vervuilde blok aan de grote schoonmaak begon. Nu zijn echter de minerale producten al zo goed, dat dit verschil in schoonmaken eigenlijk wel verleden tijd is. Het schoonmaken door dunnere producten is dus eigenlijk een indirect gevolg van het feit dat dunnere producten synthetisch zijn.
Kwade gevolgen voor afdichtingen of klepstoters. Een blok wordt geconstrueerd met een bepaald type olie in het achterhoofd. Veel dikker of veel dunner kan al tot problemen leiden bij de klepstoters. Vaak geen motorschade, maar gewoon een irritant getik. Ook afdichtingen zijn aangepast aan de voorgeschreven dikte. Dunnere olie kan daarom tot lekkage leiden.

Mvg,

Bruno
1968 Mustang Fastback 289ci GT350 clone
Mustang24
Contacteer:

Bericht door Mustang24 »

Dunnere olie kan daarom tot lekkage leiden
Voila'.... :smt018
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Mustang24
Contacteer:

Bericht door Mustang24 »

Zo, juist terug van de lokale garage, waar ik voor een "Sixpack" de brug mag gebruiken. Ik neem wel zelf mijn gereedschap mee. Op een half uurtje was het gepiept... :P

Oliewissel (15W50) en nieuwe filter (Fram), en het beestje is weeral klaar voor een gans seizoen draf en galop...
Let the sun shine... 8) here we come :smt023
alie-r

Bericht door alie-r »

daarom, er word 10w30 voorgeschreven.
dan is 15w40 al dikker.

Voila'....
andre

ford transit 2.0 tdci 2009
ford granada 2.8i ghia 1984 lpg
ford F250 supercab 460ci v8 1978 camper special lpg
ford F150 ranger 5.0i 1985 lpg
ford mustang 200ci l6 1966 sprint
gertenbea
Contacteer:

Bericht door gertenbea »

Al het gespeculeer over o.a. dit onderwerp is jammer en eigenlijk niet nodig.
Voor mij gemakkelijk gezegd, zul je denken, daar olie mijn vak is.
Kijk, eerst was er de gewone, minerale olie. Om deze olie geschikt te maken voor bepaalde toepassingen werden er dopes of additieven aan toegevoegd. Vroeger moest je dit elke 5000 km. verversen.
Als we kijken naar onze auto's, ja, ik zeg onze omdat ik er eindelijk ook een gekocht heb!! Maar daarover later meer.
In de loop van de afgelopen 30 jaar is er veel veranderd EN verbeterd. Om bij de motoren te blijven; vermogens werden hoger, belastingen van lagers en mechaniek daardoor ook en inspuitdrukken (vooral voor de diesels) werden hoger.
Oronite-Chevron in de Botlek besteedt jaarlijks miljoenen voor het ontwikkelen van dopes om aan de steeds zwaarder wordende eisen te kunnen voldoen.
Een paar voorbeelden zijn de nieuwe types motoren die aan de hoogste milieu-eisen moeten voldoen. Inspuitdrukken van 2000bar worden al gebruikt. Wat denk je van de sterkte van de smeerfilm in combinatie met steeds kleinere spelingen en de steeds hogere temperaturen, kleiner wordende carters en kleinere, opgevoerde, bi-turbo motoren waar vermogens van 300 PK geen uitzondering zijn?!
In de industrie, zeker nu, draait alles letterlijk om betrouwbaarheid en lage kosten.
Hier worden dus ook de betere producten ontwikkeld.
Dit geldt zeker ook voor olie! De ontwikkelingen op dit gebied zijn de laatste jaren echt verder gegaan. Er worden andere en betere dopes ontwikkeld om de olie de juiste eigenschappen te geven voor die zwaardere belasting, voor vele duizenden kilometers rijden of duizenden draaiuren.
De viscositeit is ook iets dat erg belangrijk is; in koude toestand mag de olie niet te dik zijn en in hete toestand niet te dun, anders ga je door de smeerfilm heen.
Dan hebben we nog de syntheten, de half-syntheten, de esters en de fosfaat-esters. Dit zijn volledig kunstmatig vervaardigde oliën. Ze hebben niets meer te maken met een minerale olie en ze zijn ontwikkeld voor extreme toepassingen. Het additievenpakket van een syhthetische olie is zeer complex en maakt de olie zeer sterk. Zo ook het reinigende vermogen en het in oplossing houden van het vuil, deze eigenschappen zijn sterk verbeterd. Ook op filtergebied is er veel verbeterd; de olie moet langer schoon en beter schoon zijn en blijven. Het is zelfs mogelijk dat bij hele oude en redelijk versleten motoren, het aangekoekte vuil aan de binnenkant als afdichting is gaan functioneren.
Zou je daarin nu een synthetische olie gaan gebruiken, dan lost dit vuil op en maak je grote kans dat je b.v. een lekkende krukaskering krijgt.
Wat ik o.a. in het vorige stukje schreef; houd je aan de adviezen in je instructie boekje en ga nooit op eigen houtje over op een half synthetische of een geheel synthetische olie als er voorheen een gewone minerale olie in zat!! Je vraagt hiermee om moeilijkheden! Sommige oudere afdichtingen kunnen hierdoor spontaan oplossen met alle gevolgen van dien. En nogmaals, haal je informatie niet bij olieverkopers; ze hebben vaak amper verstand van olie; wel van hoe ze het je moeten verkopen. Het minste dat je ze kan laten geven is een schriftelijke verklaring en garantie dat je geen schade zult krijgen en dat in geval van wel schade, ze je kosteloos zullen stellen. Doen ze niet en ik weet waarom niet. Kijk eens op mijn web-side en als je dan nog vragen hebt, mail of bel me!! Niet schamen; domme vragen bestaan niet; wel domme antwoorden!
Succes, Gert.
Mustang rijden is genieten!
Brunetti

Bericht door Brunetti »

Gert, ik zit zelf ook in de olie/additieven-branche en ik moet zeggen dat je analyse perfect verwoord is. Ik kan die enkel ten zeerste bevestigen.
Eén ding wil ik er aan toevoegen : sinds de jaren 60 is er een onmetelijke vooruitgang geboekt op het gebied van motorolien. Wat het instructieboekje van een Mustang van de jaren 60 voorschrijft, houdt natuurlijk enkel rekening met de toen beschikbare smeermiddelen. Te recente olies zullen dan weer overkill zijn omdat de gebruikte additieven bedoeld zijn voor moderne motoren en geen (positieve) invloed zullen hebben op de werking van onze oude V8'en. Vooral opletten met de detergente kenmerken van moderne olien.

Bruno
6-banger

Bericht door 6-banger »

Ik heb oliedruk genoeg dus daarom hoef ik geen dikkere olie te nemen.
Uiteindelijk ben ik eens bij de plaatselijke autoshop geweest.De eigenaar daarvan die zelf ook klassieker liefhebber is en geen belang heeft bij welk merk olie hij verkoopt,heeft mij een minerale olie 20W 50 geadviseerd speciaal voor klassiekers.Kosten? 20,14 Euro voor 5 liter.
Die ga ik dus proberen.
groet Jan
Mustang24
Contacteer:

Bericht door Mustang24 »

20W 50 speciaal voor klassiekers.20,14 Euro voor 5 liter.
:up: :ok:
Mustangwacko
Retired Moderator

Bericht door Mustangwacko »

En van wat voor merk is die 20W50, Jan?
Jacco
"I got my kicks driving a sixty-six"
Gearz
Super User

Bericht door Gearz »

gertenbea schreef:Al het gespeculeer over o.a. dit onderwerp is jammer en eigenlijk niet nodig.
Voor mij gemakkelijk gezegd, zul je denken, daar olie mijn vak is.
Kijk, eerst was er de gewone, minerale olie.
Een zeer duidelijke uitéénzetting van de feiten Gert. :up:

Voor mensen die daadwerkelijk geinteresseerd zijn in het hoe, wat en waarom kan ik deze site ten zeerste aanraden. Betere objectieve info is er op 't net niet te vinden.

http://www.bobistheoilguy.com/cms/

:wink:
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
6-banger

Bericht door 6-banger »

@Jacco:Merk is Comma komt van BP af.
@Gearz:ik had ook al op jou site zitten zoeken.Juist omdat jij veel kennis van zaken hebt.Ontzettend veel info maar helaas kon ik geen olie advies vinden.
De uiteenzetting van Gert is duidelijk.Juist de zaken die hij noemt werden me ook door de eigenaar van de plaatselijke autoshop verteld,met name om geen syntheet of half syntheet te gebruiken.
Brunetti

Bericht door Brunetti »

6-banger schreef:@Jacco:Merk is Comma komt van BP af.
20W50 is idd goeie keus, maar Comma zou ik toch niet in mijn Mustang gieten. Kwaliteit is naar horen zeggen niet top.
Binnenkort lanceer ik mijn eigen merk motorolie voor oldtimers : een 20W50 van uitstekende kwaliteit met aangepaste formulatie tegen een concurentiele prijs. We zitten in de laatste fase om die op de markt te brengen. Mijn Mustang rijdt er al mee. Meer info later wanneer we klaar zijn.

Bruno
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”