Discswap & Wielophanging - Nieuwe Roller Spring Perches...

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Gearz
Super User

Bericht door Gearz »

Peter Kapteyn schreef:staat denk ik al zo'n 12 jaar op siliconen remvloeistof en is denk ik pas sinds kort vervangen. Was wel een compleet nieuw remsysteem.
:smt023
GTA67 schreef:Hangt er van af wie het schrijft !
Een gezonde dosis scepsis is altijd beter dan een ongefundeerd vertrouwen Emiel.

Hier voor degenen die het "motor doorspoelen met een tuinslang" verhaal willen lezen, even doorlezen en je begrijpt waarom. :lol:

http://mustangforums.com/forum/5-0l-gen ... s-car.html

“Tell me and I will forget”  -  “Show me and I might remember”  -  “Involve me and I will understand”
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
capri v8 driver

Bericht door capri v8 driver »

hahahaha.

dit laat me herinneren aan nog zo'n geweldig diy verhaal:

http://www.audiforums.com/forum/showthread.php?t=80267

als voor de remolie. de meeste aftermarket remmen fabrikanten zoals wilwood of bears adviseren geen dot 5 te gebruiken.
janse

Bericht door janse »

Gearz schreef: Dat beruchte forum artikel op een amerikaans forum al eens gezien waar iemand de motor stationair draaiende met een tuinslang doorspoelde met water omdat iemand dat voor de grap had aanbevolen ?
Zal de link nog eens opzoeken.
Mhahaaahaa ja ik geloof het meteen haha. En het is idd echt zo dat iedereen alles overneemt en vertelt alsof het in de bijbel geschreven staat.

Toch komt je dot 5 en dot 5.1 verhaal geloofwaardig over gearz : :wink:
Peter Kapteyn schreef:De spitfire die mijn broer heeft geprepareerd staat denk ik al zo'n 12 jaar op siliconen remvloeistof en is denk ik pas sinds kort vervangen. Was wel een compleet nieuw remsysteem. Ding remt als een moderne auto.
Dat vind ik dan weer een hele goede reden!
Bartmann

Bericht door Bartmann »

Heej Gearz.. je zei hierboven een keer:

Dot-5 is minder samendrukbaar dus een directere respons in het pedaal, het absorbeerd het vocht in het systeem en verdeeld het ipv dat het vocht afstoot en na verloop van tijd ophoopt (corrosie, vreemd ongelijkmatig remgedrag etc.).

Maar volgens mij is Dot5 diegene die geen vocht absorbeerd, maar afstoot:
Dot 3/4/5.1 trekken water aan, en Dot 5 niet.

DOT 5.1, like DOT 3 and DOT 4, is a polyethylene glycol-based fluid (contrasted with DOT 5 which is silicone-based). Polyethylene glycol fluids are hygroscopic and will absorb water from the atmosphere

Of begrijp je je verkeerd?
Loud, Mean, Fast and Dirty!
Cheerio, Bart
'68 Coupe 289ci V8
Peugeot 106
[url]http://www.blacksky.nl/mustang68[/url]
Cobra302
Contacteer:

Bericht door Cobra302 »

ik had zelf vroeger een omgebouwde AX, volledig rallystyle, met aangepakte 1.3 motor (135pk kan erg leuk zijn in een auto van net 650kg) ook remmen voorzien van rvs/teflon leidingen en dot5 remolie,

kon je ongelofelijk hard mee remmen met die auto...
'65 F100
2007 KTM 950 SM
Mustangwacko
Retired Moderator

Bericht door Mustangwacko »

Gearz schreef: Dot-5 verdraagt dus (zoals reeds geschreven) ook geen vocht en draagt bij aan corrosie van de leidingen etc. en heeft een slechtere smerende werking. Daardoor moet Dot-5 met een veel grotere regelmaat vervangen worden dan Dot 5.1 om aan de gestelde eisen te kunnen voldoen.
Jouw betoog heeft mij toch wel in verwarring gebracht, Michel.
Ik heb juist gekozen voor DOT5 in mijn Mustang vanwege onderstaande motivering;

Veel Harley Davidson rijders en een aantal klassieke auto eigenaren gebruiken i.p.v. de gebruikelijke remvloeistof zogenaamde siliconen remvloeistof dot 5.0
Het grote voordeel hiervan is dat het niet hygroscopisch is en daarom nooit ververst hoeft te worden. Tevens zal uw klassieker na een langere termijn van stilstand geen last hebben van gecorrodeerde remzuigers.

http://www.classicpassion.nl/siliconen_ ... _dot_5.php
Jacco
"I got my kicks driving a sixty-six"
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

Ik heb een jaar of 2 geleden ook besloten om er DOT5 in te kieperen. Ondanks alle negatieve verhalen remt m'n karretje als de sodemieter en heb ik een keihard rempedaal.
Het grootste voordeel wat ik inmiddels heb ondervonden is dat ik niet naar de spuiter hoefde om de auto bij spuiten. Ik had dat ene nippeltje net niet strak genoeg aangedraaid :oops: .
Erwin

1966 convertible
janse

Bericht door janse »

Cobra302 schreef:ik had zelf vroeger een omgebouwde AX, volledig rallystyle, met aangepakte 1.3 motor (135pk kan erg leuk zijn in een auto van net 650kg) ook remmen voorzien van rvs/teflon leidingen en dot5 remolie,

kon je ongelofelijk hard mee remmen met die auto...
Dat ligt zeker aan de remolie! Dat moet wel!
Gearz
Super User

Bericht door Gearz »

@Bart,
Typ-O (heb het reeds geëdit), ik refereerde hier aan de Dot 5.1 welke minder samendrukbaar is en het vocht absorbeerd en verdeeld in het systeem.
Men gaat er vaak vanuit dat de hygroscopische werking een negatieve eigenschap is met een eveneens negatieve invloed, je moet het e.e.a echter in zijn geheel en volgens werkingsprincipe binnen het remsysteem beschouwen en niet enkel als vloeistof an sich.
Als je bijv. een blik of fles dot-5.1/4/3 etc. open laat staan zal de kwaliteit hard achteruit gaan aangezien dit het vocht uit de buitenlucht aantrekt. (negatieve eigenschap).
Het remsysteem in jouw wagen is echter een gesloten systeem dus zal het (ondanks de hygroscopische werking) geen vocht uit de buitenlucht kunnen aantrekken.
Het vocht binnen het remsysteem (wat altijd aanwezig is) zal echter wel worden aangetrokken, vervolgens worden opgenomen en verdeeld worden bij de Dot-5.1 en juist niet opgenomen worden en opgehoopt worden bij de Dot-5

Hoe vreemd het ook klinkt (en daar zit juist de verwarring) Glycol-based remvloeistoffen worden juist ontwikkeld met de eigenschap om een het vocht binnen het systeem te kunnen opnemen en te verdelen (juist een goede eigenschap in dit geval) , uiteraard is een teveel aan vocht op een gegeven moment funest voor een betrouwbaar systeem.

@Jacco,

Het is ook inderdaad verwarrend, als je bijvoorbeeld op internet gaat zoeken zal je (zoals gebruikelijk) zowel positieve als juist negatieve verhalen vinden over het gebruik van Dot-5, uiteraard zullen er ook hier op 't forum mensen zijn die zweren bij 't één of juist het ander. (maar let ook even op de datum van bericht of aanvang van gebruik !)
Mensen die het er reeds in hebben zitten zullen stellen dat het perfect werkt, dit zal zonder twijfel ook zo zijn echter wil dit nog niet zeggen dat dit het beste werkt. ;)

Wat Peter al schrijft betreffende die Spitfire die al 12 jaar op Dot-5 staat is ook niet verwonderlijk, 12 jaar geleden was Dot-5 de best verkrijgbare remvloeistof in de handel, v.n.m.l vanwegen de betere kookpunt eigenschappen. Eveneens de reden dat zowel de US army en i.d.d Harley Davidson destijds (voor introductie van 5.1) over gingen tot het gebruik hiervan.

Het kookpunt van 5.1 en 5 is echter hetzelfde en sinds Dot 5-1 in de handel is, is er dus voor een merendeel van de applicaties een "beter" alternatief voorhanden.
(Was men anders weer terug gegaan naar Glycol basis als Dot-5 de ultieme remvloeistof was ?)

Beiden hebben verschillende eigenschappen, voor en nadelen, ik pretendeer dan ook zeker niet dat één van de 2 een slecht produkt zou zijn, enkel is Dot-5.1 zondermeer toepasbaar zonder aanpassingen, vervanging, vernieuwing van delen of grondige reiniging en heeft heden ten dagen betere eigenschappen voor onze toepassing dan de Dot-5.

Dus....
Siliconen Dot-5 beschermd de remdelen waar het aanwezig is aangezien het geen water opneemt maar i.v.m de dichtheid zal het water zakken naar het laagste punt binnen het remsysteem en zich daar ophopen.
Corrosie zal dus enkel daar versneld optreden onder invloed van zuurstof, de rest van het systeem niet. Dot-5 heeft wel de eigenschap om zuurstof op te nemen indien het niet onder druk verkeerd. Als je een fles Dot-5 haalt moet je het altijd voor gebruik minimaal een etmaal laten staan zodat het zich kan ontluchten (i.v.m schudden etc.), hetzelfde gaat op voor het ontluchten van het remsysteem wat meerdere malen met tussenpozen hoort te geschieden (zoals aanbevolen).

Glycol Dot-5.1 neemt het vocht in zich op en verspreid dit over het remsysteem, totdat een maximaal toegestane verzadiging optreed is dit een enkel positieve eigenschap. Corrosie binnen het systeem zal slechts summier optreden en is middels het volgen van de voorgeschreven interval praktisch nihil.

Dat siliconen de verf/lak niet oplost is inderdaad een bijkomend voordeel, echter zal elk opervlak dat recent met siliconen in aanraking is geweest eerst zeer grondig gereinigd moeten worden alleer het opnieuw gespoten kan worden, siliconen dienen direct grondig verwijderd te worden na aanraking met de lak ! Siliconen hebben een penetrerende werking, voorkomen een goede hechting en zijn een nachtmerrie voor elke autospuiter.

Nogmaals, geen van beiden is een slecht produkt (!) als ze op de juiste manier worden toegepast. Beiden hebben voor en nadelen die tegen elkaar moeten worden afgewogen en de keus is aan ieder voor zich.
Mijn beredenering is dan ook enkel om een zeker inzicht te verschaffen in zowel de werking als eigenschappen.
Ik stel niet dat je Dot-5 absoluut niet moet gebruiken, echter wel dat je zeker eerst de afweging moet maken waarom je het zou gaan gebruiken als er een éénvoudiger, moderner en beter alternatief is !

Doe er je voordeel mee. ;)

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Claire

Bericht door Claire »

Ach, ik doe gewoon DOT 3, werkt ook prima. :D
Piet 8)
65 mustang coupe
V8- 289 2V
1 inch sway bar,
Shelby drop,
GT springs,
roller perches by 66 hipowannabee,
disk brake conversion,
HD rear leaf springs
66hipowannebee
Donateur 2014

Bericht door 66hipowannebee »

Claire schreef:Ach, ik doe gewoon DOT 3, werkt ook prima. :D
Piet 8)
Groot gelijk Piet,heb je ook geen gezeur aan je hoofd :hiding:

Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.
Gearz
Super User

Bericht door Gearz »

Claire schreef:Ach, ik doe gewoon DOT 3, werkt ook prima. :D
Piet 8)
Kijk uit Piet, er bestaat straks wel een reële kans dat jouw remvloeistof aan de kook raakt als je van de zomer met een volle caravan achter de Stang in de Pyreneeën aan de zoveelste afdaling begint !!

Ik zou er eerst maar eens een paar weekendjes extreem circuit gebruik aan wagen om te kijken of die DOT-3 wel volstaat, geen betere test als een praktijk test.

:lol:
Mustang24
Contacteer:

Bericht door Mustang24 »

+1

Maar is soms moeilijker te vinden dan de andere Dotten... :cry:
Ik gebruik DOT3 van het merk Ferodo :P
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Mustang68

Bericht door Mustang68 »

Ik snap nog steeds niet waar het water in de dot5 vandaan moet komen. En daar komt bij dat water in je remvloeistof bij dot 3,4,5.1 een negatieve invloed heeft op het kookpunt. Daarom moet je deze regelmatig verversen.
Corrosie zal dus enkel daar versneld optreden onder invloed van zuurstof
Ik hoop niet dat er zuurstof in het systeem zit dan is deze niet goed ontlucht en daar komt bij dat het vanzelf wel gaat roesten met dot 3,4, 5.1 als dit iets zweet.

Jacco
Gearz
Super User

Bericht door Gearz »

Jacco,

Ik snap je wijze van beredenering, echter is deze niet geheel juist.

Juist de aanduiding DOT geeft het kookpunt aan, vastgesteld door het Noord amerikaanse Department of Transportation.

Je ziet echter (mits je kwalitatief goede remolie koopt) op de verpakking van zowel Dot-5.1 als op Dot-5 de aanduiding wet en dry boiling point staan.
Deze aanduiding geeft het kookpunt aan van de vloeistoffen (getest in een systeem) in pure vorm (Dry) en met een systeem met 3% opgenomen vocht (Wet).

MINIMAL boiling points van Dot-5 en Dot-5.1

DOT 5 Dry=500º F Wet=356º F
DOT 5.1 Dry=518º F Wet=375º F

Je snapt niet waar water in Dot-5 vandaan komt, snap je dan wel waar water in Dot 4 of 5.1 vandaan komt ?
Ook al is Glycol hygroscopisch, als het afgesloten is van de buitenlucht kan het daaruit geen vocht aantrekken.... toch ? (dat zou je dan denken).

Dot 5 heeft de eigenschap lucht (zuurstof) in zich op te nemen, lucht/zuurstof veroorzaakt als het gaat koken, verdampt en afkoelt vocht.... Echter, zolang deze niet aan de buitenlucht is blootgesteld etc. etc.... (een gelijke beredenering).

Hoe dan ook, er zit een minimale hoeveelheid vocht in elk systeem, of het nou is door Glycol vloeistof dat vocht aantrekt en opneemt of door Siliconen dat lucht in zich opneemt.

Hoe verser de remolie, des te minder vocht.
Vocht komt niet binnen doordat het er in drupt, tegenaan spat of wat voor vloeibare vorm dan ook, vocht komt enkel binnen via lucht.
bijv. als hoofd oorzaak een versleten hoofdrem cilinder seal, poreuze remslangen, een niet goed afgesloten of te lang bewaarde verpakking, schudden van Dot-5 vloeistof, langs remzuigers etc. Daarnaast is er altijd lucht aanwezig in het reservoir van de HRC.
2e oorzaak is door een constante temperatuurs wisseling en dus condensvorming binnen het systeem afhankelijk van blootstelling aan diverse condities.

Hoe meer vocht zich geduurende de tijd in het systeem gaat bevinden, hoe sneller het geheel begint te koken. Water gaat sneller koken dan remvloeistof, n.m.l al bij 212 gr. Fahrenheid/ 100 gr. Celcius, veroorzaakt stoom, vervolgens lucht/zuurstof, welke vervolgens brake fading veroorzaakt.

Dot-5 begint de opgenomen lucht af te scheiden als het door zeer nauwe delen heen geperst wordt (aeration)

Aangaande de door jou gequote zin,
Corrosie zal dus enkel daar versneld optreden onder invloed van zuurstof

Ik schrijf, enkel daar, doelende op de plekken waar zich vocht bevindt. In vocht bevindt zich ook zuurstof, vocht en zuurstof veroorzaken corrosie van onbeschermd metaal.

Siliconen based vloeistof "an sich" blijft langer houdbaar aangezien het geen water opneemt, echter als er zich te veel vocht in een systeem bevindt zal het systeem hoe dan ook ververst moeten worden, of het nou Dot-5, Dot-6, Dot-5.1 of een oudere variant is, het water in het systeem als geheel zal er uit moeten om aan gestelde eisen te kunnen voldoen.

Kookpunt verlaging door opgenomen water in Dot-5.1 is niet eens zo erg zolang je in de praktijk onder de tollerantie blijft en dus niet zover komt, het water zit (opgenomen) door het hele systeem verspreidt.
Doordat het door het hele systeem verspreidt zit bevinden zich nergens hogere concentraties dan elders dus zal het minder snel gaan koken.
De combinatie van opgenomen water en Dot 5.1 zal minder snel koken dan een zich opgehoopt en van het geheel afgescheiden kolom water welke nog steeds kookt bij 100 Gr. C !

Water in Dot-5, opgehoopt op de (want zwaarder) laagste plaatsen, veroorzaakt lucht op het moment dat e.e.a begint te koken, condenseren etc. juist daar waar de temperatuurstijgingen het hevigst zijn (bij de remmen) Daarnaast is siliconen gebaseerde vloeistof van zich zelf al 2 keer zo veel samendrukbaar als Polyglycol Ether gebaseerde vloeistof.

Als het bij de remmen opgehoopte water begint te koken, veroorzaakt het stoom, zet het uit (zoals in je radiateur) en zal er dus drukverhoging plaatsvinden waardoor de remmen beginnen te slepen, vervolgens nog meer hitte gaan opbouwen en het proces zich zal versnellen. Brake fading tot gevolg.

En om die brake fading te voorkomen.... Daar is het nu juist allemaal om te doen. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”