Hoe verwijder je een operaruitje van een Ghia? Nou zo:
Moderator: Shelby GT-H
Hoe verwijder je een operaruitje van een Ghia? Nou zo:
In een poging ook eens een serieuze bijdrage aan dit geweldige forum te leveren, hierbij een verslag van een van de grootse rotklusjes die een II-driver ooit zal moeten doen: het verwijderen van een zogenoemd operaruitje van een Mustang II Ghia. Mij hield dit takkekarwei, zoals verwacht, wel even bezig.
Waarom een operaruitje verwijderen? In mijn geval was dat het kunnen los schroeven van de kromme dak/bodystrip die het vinyl dakje vasthoudt op de grens van body en C-stijl. Die strip zit met een metalen lip vast onder de chromen lijst van de opera-window. Ten einde die strip los te kunnen halen, moet het hele raampje eruit, plus chroomlijst. Andere redenen kunnen zijn: het plaatsen van een nieuwe chroomlijst of een barst in de ruit. Ooit is het heel handig die ruit weg te halen om de vensters schoon te maken van 30 jaar stofopeenhoping, dennennaalden, etc. Check meteen het plaatwerk onder de verwijderde chroomlijst op roest. Ook op de zwart metalen glashouder zitten meestal roestplekjes, verwijder die en spuit ze over met grond- en zwarte eindlak. Dit kan ook een reden zijn de opera-window weg te halen. Als de chroomlijst weg is, kun je ook de buitenlijst waar het Ghia-embleem opzit, wegtrekken en een eventueel slecht Ghia-embleem vervangen.
Veel Ghia-rijders zien tegen dit klusje op, en terecht ook wel, maar het is om preventieve redenen vaak beter beide opera-windows eens weg te halen. Dit geldt niet voor gerestaureerde Ghia's dus! En van weghalen leer je veel, dus gewoon eens doen wanneer het nog nooit bij je Mustang II Ghia is gebeurd. Omdat de Haynes manual dit niet belicht en veel II-bezitters het nog niet deden, lees je hieronder een verslag. Binnen twee uur is het te doen.
Er zijn vier zaken te onderscheiden:
1) De BINNENLIJST: dat is de lijst in het interieur waaraan je veiligheidsgordels zijn vast gemaakt.
2) De zwart metalen glashouder, de eigenlijke opera-window dus. We noemem hem vanaf nu de GLASHOUDER.
3)De CHROOMLIJST, de chromen ruitomlijsting aan de buitenkant.
4)De BUITENLIJST GHIA, de ruitomlijsting die je zo van de buitenkant kan wegtrekken en waar het Ghia embleem op vastzit.
Benodigdheden:
1)Flink portie geduld
2)Flinke dosis voorzichtigheid
3)Ringsleutel Am. maat 1/4de
4)Ringsleutel Am. maat 3/8ste
5)Ringsleutel Am. maat 5/16de
6)Ratel met Thorixmaat 1-50
7)Kruiskopschroevedraaier
Je handen
_____________________________________________________________
Die kromgetrokken strip moet eraf:
Dit is de Thorix-bout waaraan je veiligheidsgordel hangt:
Schroef eerst de vier kleine schoefjes van de BINNENLIJST, twee boven, twee onder, los met de kruiskopschroevedraaier. Leg de schoefjes in de juiste volgorde op de grond of elders. Schroef ook de eerste kruiskopschroef uit de hemellijst boven de portieren. Want dan kun je straks de BINNENLIJST verwijderen, daar deze erin schuift:
Pak nu een ratel en zet daar de Thorixmaat 1-50 op. Deze zware bouten zitten altijd heel vast, dus zet voldoende kracht, maar leun nooit op de BINNENLIJST of de quarterpanel, dit is niet al te dik kunststof! Draai hem geheel los en leg de bout weg:
De BINNENLIJST is nu los, dus je kunt hem weghalen. De gordel blijft door de BINNENLIJST lopen. Maak de binnenlant van de lijst schoon, zit stof en vuil op:
Nu is de GLASHOUDER zichtbaar:
Om de GLASHOUDER los te schroeven dien je aan de rechterzijde van de plaat twee boven elkaar geplaatste schroefjes los te draaien. Gebruik hiervoor een ringsleutel, maat 1/4de:
Schroef 2. Het is wel gepriegel, daar deze net onder de quarterpanel zit en jij je sleutel daar over heen moet zien te draaien:
Schroef 3 zit onderaan de GLASHOUDER in het midden. Is ook priegelwerk:
Aan de linkerkant van de GLASHOUDER zitten boven elkaar twee moeren. Haal die eraf met ringsleutel 3/8ste:
Je kunt alvast de twee kruiskopschroeven van de BUITENLIJST GHIA, aan de rechterkant van de opera-window, los schroeven:
Toen kwam het volgende probleem. Ik dacht dat de GLASHOUDER nu los was. Niets was minder waar, de rechterkant zat los, ja, maar links gaf hij niet mee. Ik keek in het gat links, maar zag enkel een metalen plaat waartegen de GLASHOUDER lag. Die metalen plaat zou weg moeten, anders kon je de GLASHOUDER nooit verwijderen. Nergens een schroefje te zien. Wat nu te doen? Helmuth bellen? Die had het al gedaan... Opeens zag ik het: de binnenbekleding moest los. In die bekleding zitten gaatjes, in een lijn naar onderen toe. Wat bleek: door die gaatjes staken kartels! En die kartels zaten op het uiteinde van die metalen plaat die achteraf gezien een L-profiel bleek te zijn die op de GLASHOUDER is geschroefd. Dus de bekleding heel voorzichtig over de L-profielkartels geschoven, en nu was de binnenbekleding los:
Toen de bekleding los hing, kon ik die opzij duwen en nu zag ik achter het L-profiel twee boven elkaar zittende schroefjes zitten, nummers 4 en 5. Deze zitten niet op het L-profiel, maar daar achter op het zwarte metaal van de GLASHOUDER. Deze moeten los met ringsleutel 1/4de:
Dan ben je er nog niet. Op het L-profiel zitten van onder naar boven gezien schroefjes 6, 7 en 8. Nummers 6 en 7 laat je zitten, want deze houden het L-profiel vast op de GLASHOUDER. Nummer 8, helemaal in de top van het L-profiel en de GLASHOUDER gaat wel los met de 1/4de. Dat is de laatste. Hierna kun je de opera-window verwijderen. Maar pas op!!!
Die ruit is ooit eerst geplaatst en pas daarna de binnen- en hemelbekleding! Dit betekent dat je de hele GLASHOUDER moet zien te verwijderen door hem achter de hemelbekleding vandaan te trekken zonder deze te beschadigen (wat heel moeilijk is!!!) en hem over de blauwe plastic buis van de veiligheidsgordel te tillen. Om hem boven die buis te tillen, komt de GLASHOUDER strak tegen de hemelbekleding aan, maar dat kan helaas niet anders. Er zullen vast wat stiksels van de bekledingnaad erboven losser gaan zitten. Ga dus voorzichtig te werk!!:
En zo ziet het er dus na verwijdering uit. Zichtbaar is nu de BUITENLIJST-GHIA en de CHROOMLIJST die vastzit aan de body door middel van omgebogen plaatjes:
Hier is nog eens het L-profiel op de GLASHOUDER te zien en de drie gaten van de verwijderde schroeven ter linkerzijde:
Dit is tricky stuff: die plaatjes waarmee de chroomlijst vastzit. Tijdens het plaatsen van de chromen lijst, 30/28 jaar terug, zijn waarschijnlijk enkele plaatjes bij het ombuigen al voorzien van een haarscheur!:
Om de CHROOMLIJST er uit te kunnen tikken, dien je de aan de achterkant van de lijst vastzittende plaatjes, een stuk of 10, recht te buigen. Dit doe je met je vinger, maar dan rustig en zonder harde druk!Hierbij kun je niet voorkomen dat enkele plaatjes afbreken! Als ze allemaal blijven zitten, heb je geluk, maar dat is eerder uitzondering! Die plaatjes kunnen dus al een haarscheurtje hebben opgelopen bij het plaatsen destijds van de lijst, en dus afbreken bij het weer loshalen. Het is niet erg als er een of twee afbreken, maar zorg dat je altijd een reservelijst hebt liggen. Bij mij braken er meerdere af, gelukkig heb ik van Helmuth nog een stel liggen, met alle plaatjes er nog aan. pffff... Na het rechtbuigen, kun je nu de CHROOMLIJST eruit duwen:
Na het weghalen bleek er een hoop vuil te zitten aan de randen van het venster. Ook bij jouw Ghia kan dit het geval zijn, dus schoonmaken. De lip van de body/dakstrip is nu zichtbaar: Die zit vast met een meestal verroeste kruiskopbout. Die kun je nu losdraaien, als je tenminste de strip wilt vervangen. De strip verwijderen kun je doen door wrikken met een schroevedraaier. Gaat meestal erg makkelijk:
Je hebt eerder al twee kruiskopschroeven van de BUITENLIJST GHIA losgehaald. Nu kun je nummer 3 los schroeven:
Nu kun je de BUITENLIJST GHIA weg trekken, maar doe dat rustig aan:
Draai de BUITENLIJST GHIA om. Je ziet nu de twee pinnen van het Ghia-embleem erdoor heen steken. Pak ringsleutel 5/16de en draai de twee moeren van het Ghia-embleem los, als je deze tenminste wilt vervangen:
En zo ziet het eindresultaat eruit:
Het spreekt voor zich dat de herassemblage in de omgekeerde volgorde dient te gebeuren. Wees weer bijzonder voorzichtig met het ombuigen van de chroomlijstplaatjes en het terugzetten van de GLASHOUDER in haar sponning.
Veel succes!
Harry
Waarom een operaruitje verwijderen? In mijn geval was dat het kunnen los schroeven van de kromme dak/bodystrip die het vinyl dakje vasthoudt op de grens van body en C-stijl. Die strip zit met een metalen lip vast onder de chromen lijst van de opera-window. Ten einde die strip los te kunnen halen, moet het hele raampje eruit, plus chroomlijst. Andere redenen kunnen zijn: het plaatsen van een nieuwe chroomlijst of een barst in de ruit. Ooit is het heel handig die ruit weg te halen om de vensters schoon te maken van 30 jaar stofopeenhoping, dennennaalden, etc. Check meteen het plaatwerk onder de verwijderde chroomlijst op roest. Ook op de zwart metalen glashouder zitten meestal roestplekjes, verwijder die en spuit ze over met grond- en zwarte eindlak. Dit kan ook een reden zijn de opera-window weg te halen. Als de chroomlijst weg is, kun je ook de buitenlijst waar het Ghia-embleem opzit, wegtrekken en een eventueel slecht Ghia-embleem vervangen.
Veel Ghia-rijders zien tegen dit klusje op, en terecht ook wel, maar het is om preventieve redenen vaak beter beide opera-windows eens weg te halen. Dit geldt niet voor gerestaureerde Ghia's dus! En van weghalen leer je veel, dus gewoon eens doen wanneer het nog nooit bij je Mustang II Ghia is gebeurd. Omdat de Haynes manual dit niet belicht en veel II-bezitters het nog niet deden, lees je hieronder een verslag. Binnen twee uur is het te doen.
Er zijn vier zaken te onderscheiden:
1) De BINNENLIJST: dat is de lijst in het interieur waaraan je veiligheidsgordels zijn vast gemaakt.
2) De zwart metalen glashouder, de eigenlijke opera-window dus. We noemem hem vanaf nu de GLASHOUDER.
3)De CHROOMLIJST, de chromen ruitomlijsting aan de buitenkant.
4)De BUITENLIJST GHIA, de ruitomlijsting die je zo van de buitenkant kan wegtrekken en waar het Ghia embleem op vastzit.
Benodigdheden:
1)Flink portie geduld
2)Flinke dosis voorzichtigheid
3)Ringsleutel Am. maat 1/4de
4)Ringsleutel Am. maat 3/8ste
5)Ringsleutel Am. maat 5/16de
6)Ratel met Thorixmaat 1-50
7)Kruiskopschroevedraaier
Je handen
_____________________________________________________________
Die kromgetrokken strip moet eraf:
Dit is de Thorix-bout waaraan je veiligheidsgordel hangt:
Schroef eerst de vier kleine schoefjes van de BINNENLIJST, twee boven, twee onder, los met de kruiskopschroevedraaier. Leg de schoefjes in de juiste volgorde op de grond of elders. Schroef ook de eerste kruiskopschroef uit de hemellijst boven de portieren. Want dan kun je straks de BINNENLIJST verwijderen, daar deze erin schuift:
Pak nu een ratel en zet daar de Thorixmaat 1-50 op. Deze zware bouten zitten altijd heel vast, dus zet voldoende kracht, maar leun nooit op de BINNENLIJST of de quarterpanel, dit is niet al te dik kunststof! Draai hem geheel los en leg de bout weg:
De BINNENLIJST is nu los, dus je kunt hem weghalen. De gordel blijft door de BINNENLIJST lopen. Maak de binnenlant van de lijst schoon, zit stof en vuil op:
Nu is de GLASHOUDER zichtbaar:
Om de GLASHOUDER los te schroeven dien je aan de rechterzijde van de plaat twee boven elkaar geplaatste schroefjes los te draaien. Gebruik hiervoor een ringsleutel, maat 1/4de:
Schroef 2. Het is wel gepriegel, daar deze net onder de quarterpanel zit en jij je sleutel daar over heen moet zien te draaien:
Schroef 3 zit onderaan de GLASHOUDER in het midden. Is ook priegelwerk:
Aan de linkerkant van de GLASHOUDER zitten boven elkaar twee moeren. Haal die eraf met ringsleutel 3/8ste:
Je kunt alvast de twee kruiskopschroeven van de BUITENLIJST GHIA, aan de rechterkant van de opera-window, los schroeven:
Toen kwam het volgende probleem. Ik dacht dat de GLASHOUDER nu los was. Niets was minder waar, de rechterkant zat los, ja, maar links gaf hij niet mee. Ik keek in het gat links, maar zag enkel een metalen plaat waartegen de GLASHOUDER lag. Die metalen plaat zou weg moeten, anders kon je de GLASHOUDER nooit verwijderen. Nergens een schroefje te zien. Wat nu te doen? Helmuth bellen? Die had het al gedaan... Opeens zag ik het: de binnenbekleding moest los. In die bekleding zitten gaatjes, in een lijn naar onderen toe. Wat bleek: door die gaatjes staken kartels! En die kartels zaten op het uiteinde van die metalen plaat die achteraf gezien een L-profiel bleek te zijn die op de GLASHOUDER is geschroefd. Dus de bekleding heel voorzichtig over de L-profielkartels geschoven, en nu was de binnenbekleding los:
Toen de bekleding los hing, kon ik die opzij duwen en nu zag ik achter het L-profiel twee boven elkaar zittende schroefjes zitten, nummers 4 en 5. Deze zitten niet op het L-profiel, maar daar achter op het zwarte metaal van de GLASHOUDER. Deze moeten los met ringsleutel 1/4de:
Dan ben je er nog niet. Op het L-profiel zitten van onder naar boven gezien schroefjes 6, 7 en 8. Nummers 6 en 7 laat je zitten, want deze houden het L-profiel vast op de GLASHOUDER. Nummer 8, helemaal in de top van het L-profiel en de GLASHOUDER gaat wel los met de 1/4de. Dat is de laatste. Hierna kun je de opera-window verwijderen. Maar pas op!!!
Die ruit is ooit eerst geplaatst en pas daarna de binnen- en hemelbekleding! Dit betekent dat je de hele GLASHOUDER moet zien te verwijderen door hem achter de hemelbekleding vandaan te trekken zonder deze te beschadigen (wat heel moeilijk is!!!) en hem over de blauwe plastic buis van de veiligheidsgordel te tillen. Om hem boven die buis te tillen, komt de GLASHOUDER strak tegen de hemelbekleding aan, maar dat kan helaas niet anders. Er zullen vast wat stiksels van de bekledingnaad erboven losser gaan zitten. Ga dus voorzichtig te werk!!:
En zo ziet het er dus na verwijdering uit. Zichtbaar is nu de BUITENLIJST-GHIA en de CHROOMLIJST die vastzit aan de body door middel van omgebogen plaatjes:
Hier is nog eens het L-profiel op de GLASHOUDER te zien en de drie gaten van de verwijderde schroeven ter linkerzijde:
Dit is tricky stuff: die plaatjes waarmee de chroomlijst vastzit. Tijdens het plaatsen van de chromen lijst, 30/28 jaar terug, zijn waarschijnlijk enkele plaatjes bij het ombuigen al voorzien van een haarscheur!:
Om de CHROOMLIJST er uit te kunnen tikken, dien je de aan de achterkant van de lijst vastzittende plaatjes, een stuk of 10, recht te buigen. Dit doe je met je vinger, maar dan rustig en zonder harde druk!Hierbij kun je niet voorkomen dat enkele plaatjes afbreken! Als ze allemaal blijven zitten, heb je geluk, maar dat is eerder uitzondering! Die plaatjes kunnen dus al een haarscheurtje hebben opgelopen bij het plaatsen destijds van de lijst, en dus afbreken bij het weer loshalen. Het is niet erg als er een of twee afbreken, maar zorg dat je altijd een reservelijst hebt liggen. Bij mij braken er meerdere af, gelukkig heb ik van Helmuth nog een stel liggen, met alle plaatjes er nog aan. pffff... Na het rechtbuigen, kun je nu de CHROOMLIJST eruit duwen:
Na het weghalen bleek er een hoop vuil te zitten aan de randen van het venster. Ook bij jouw Ghia kan dit het geval zijn, dus schoonmaken. De lip van de body/dakstrip is nu zichtbaar: Die zit vast met een meestal verroeste kruiskopbout. Die kun je nu losdraaien, als je tenminste de strip wilt vervangen. De strip verwijderen kun je doen door wrikken met een schroevedraaier. Gaat meestal erg makkelijk:
Je hebt eerder al twee kruiskopschroeven van de BUITENLIJST GHIA losgehaald. Nu kun je nummer 3 los schroeven:
Nu kun je de BUITENLIJST GHIA weg trekken, maar doe dat rustig aan:
Draai de BUITENLIJST GHIA om. Je ziet nu de twee pinnen van het Ghia-embleem erdoor heen steken. Pak ringsleutel 5/16de en draai de twee moeren van het Ghia-embleem los, als je deze tenminste wilt vervangen:
En zo ziet het eindresultaat eruit:
Het spreekt voor zich dat de herassemblage in de omgekeerde volgorde dient te gebeuren. Wees weer bijzonder voorzichtig met het ombuigen van de chroomlijstplaatjes en het terugzetten van de GLASHOUDER in haar sponning.
Veel succes!
Harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
- Mustang Den Haag
- †
- Berichten: 4071
- Lid geworden op: di 19 apr, 2005 15:08
het verwijderen kostte me drie uur, maar dat had eerder te maken met wat pauzes tussendoor en je hoofd breken over ditjes en datjes. nou ja, zo erg is het ook weer niet. In ieder geval weet ik nu hoe ik het moet doen, dus de rechter opera-window zal er veel sneller uit gaan. Ik denk zelfs nog sneller dan twee uur. meeste tijd ging zitten in het klooien met het losdraaien van die kleine schroefjes, en het duurde even voor ik door had dat ik de binnenbekleding opzij moest doen,
harry
harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
- mustangpatje
- Berichten: 234
- Lid geworden op: zo 08 mei, 2005 20:23
dank je Helmuth, ik heb een beetje van jouw ervaringen gebruikt, echter toen de gele Ghia gesloopt werd,de binnenbekleding er al uit. jij kon die opera-windows er zo voor me uit schroeven. dat gemak had ik dus niet. overigens ga ik uiteindelijk een van die chromen lijstjes van jou gebruiken omdat bij mij vijf plaatjes zijn afgebroken.
ik denk dat ik eerst de mijne terug zet en vastmaak met tape voorlopig. simpelweg omdat de Ghia eens gespoten moeten gaan worden en dan kan ik weer plaatjes gaan ombuigen met het risico dat ze de volgende keer afbreken. de dak/body strip die ik van jou meenam gaat er ook op, maar nu nog niet om dezelfde reden denk ik. ik kan het wel doen, maar dan moet ik voldoende clipjes hebben om die strip vast te klikken. bij verwijdering breken ze makkelijk af.
harry
ik denk dat ik eerst de mijne terug zet en vastmaak met tape voorlopig. simpelweg omdat de Ghia eens gespoten moeten gaan worden en dan kan ik weer plaatjes gaan ombuigen met het risico dat ze de volgende keer afbreken. de dak/body strip die ik van jou meenam gaat er ook op, maar nu nog niet om dezelfde reden denk ik. ik kan het wel doen, maar dan moet ik voldoende clipjes hebben om die strip vast te klikken. bij verwijdering breken ze makkelijk af.
harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
>>dit is echte klasse, zag er geen beginnen aan.
maar met je uitleg zie ik het weer zitten.>>
en alweer een tevreden klant. ennuh, graag gedaan!
harry
maar met je uitleg zie ik het weer zitten.>>
en alweer een tevreden klant. ennuh, graag gedaan!
harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)