Klaarmaken en rijden van de T5 II
Moderator: Shelby GT-H
Klaarmaken en rijden van de T5 II
Gisteren moest het dan eindelijk gebeuren: De T5 II klaarmaken voor het rijden en een latere RDW-keuring. Daartoe diende enkele zaken vervangen te worden, namelijk de koel- en remvloeistof en de oude verlepte banden. Dat betekende vroeg op en aftaaien naar Hillegom. Daar aangekomen heb ik de radiateurslang ietwat losgemaakt, wat heel makkelijk ging en de koelvloeistof, ahum gewoon water (zo bleek achteraf), eruit laten lekken. Ongeveer vijf liter van dat bruinige vocht kwam eruit. Volgens de voorschriften heb ik toen echte koelvloeistof in de radiateur gegooid. De teruggeplaatste radiateurslang lekte gelukkig niet, dus dat vullen ging prima.
Daarna moest er nieuwe DOT3 in het remsysteem komen. Samen met René is dat gedaan. Eerst heb ik de nippels ontdaan van roest door ze te staalborstelen. Dit om te voorkomen dat de ringsleutel op de roest zou pakken. Ik had gedacht dat dat nippeltje opendraaien problemen zou gaan opleveren. Niets is minder waar: ik hoefde licht kracht te zetten en de voorste twee nippels draaiden easy naar links. Wat een bof! Waarschijnlijk hielp de kruipolie die ik er twee weken terug op had gedrupt. Maar dan nog: in geen jaren is er iets aan gedaan, dus ik verwachte moeizaam draaiende nippels. De achterste nippels zijn kleiner en gingen ook makkelijk open. René draaide de ze open en dicht en ik pompte met het rempedaal tot alle lucht het systeem verliet. René vulde ook het remvloeistofbakje telkens bij. Bij elkaar had ik een heel jampotje ouwe remvloeistof bij elkaar. Het rempedaal trapte gewoon goed, zoals altijd. Ik wilde alleen de ouwe zooi preventief vervangen, omdat dit heel lang niet gedaan was.
Ten laatste heeft René de ouwe banden van Fulda en Firestone (195/70 R13) van de velgen gehaald met zijn bandenmachine en heeft hij de nieuwe van Toyo (185/70 R13) eromheen gezet. Is op bijgaande foto's te zien. Hierna heb ik ze zelf allen onder de T5 gezet, maar niet eerder nadat ik de bovenste draagarmen had schoon gestaalborsteld. Die bandjes staan goed, al valt het kleine formaat behoorlijk op.
Natuurlijk moest ik gewoon gaan rijden, het verlangen was bijzonder groot. Gelukkig kon dat op het einde geregeld worden en hop, voor het eerst sinds Zwolle ging de gouwe ouwe naar buiten. Dat naar buiten rijden betekende extra voorzichtigheid van mijn kant, want die loods uitmanouvreren is moeilijker dan op het eerste gezicht lijkt. Buiten eerst wat foto's geschoten. Daarna heerlijk gereden, alsof hij nooit stil had gestaan. Dat waren heel prettige rondjes op het buitenterrein, met dank aan de formidabele stuurbekrachtiging. Nu heb ik verschillende lesauto's gereden, maar geen van allen komt ook maar een centimeter in de buurt van de T5 II qua rijgedrag. Het is zo apart rijden met een klassieker. Andere II-rijders kennen het gevoel wel. Leuk is dat je de carrosserie hoort rammelen als je over een oneffenheid rijdt. Daarbij kun je het suur werkelijk met de pink ronddraaien. John, de broer van René, mocht er ook even inrijden. Hij constateerde dat hij goed reed. Hah, beter dan je Corvette, John! Daarna stapte ik weer in voor mijn laatste rondje en maakte John daar nog wat foto's van. René heeft de Mustang II weer in de loods gezet. Het was een fijn einde van deze vermoeiende werkdag. Hierbij het fotoverslag:
Alle wielen eraf:
Deze Wolfracers zijn al voorzien van de nieuwe banden van Toyo:
René haalt de oude band er af:
Oud en nieuw:
De laatste band eraf:
Nieuw ventiel plaatsen:
Nieuwe band met glijmiddel insmeren:
En dan legt Rene de band eromheen:
De T5 II is nu voorzien van vier nieuwe slofjes. Met de nieuwe koel- en remvloeistof is hij klaar om te rijden:
De iets minder brede banden van 185/70 R13 passen precies om de velg:
Voor het eerst sinds Zwolle weer buiten:
II meets III:
Mooi:
Interieur:
Rijden maar. Rene's broer John achter het stuur. Hij vond hem goed rijden overigens zei hij later.
Rook!:
Ondergetekende:
Frontje:
Nu rijdt ondergetekende. Joeppieee, het mag weer!:
Hoewel de motor niet meer haperde, zoals destijds in 2004 en op Zwolle, maar gewoon bleef draaien, (met dank aan de nieuwe tank en de doorgespoten brandstofleiding), is het probleem van olielekkage nof steeds niet opgelost. Na enkele minuten begint het roken van onder het rechter kleppendeksel. Het gaat om witte rook en het komt van de zijkant van het kleppendeksel, dus niet waar de doorgedraaide bout zit, maar aan de kant van het zijscherm. We hebben nog niet kunnen achterhalen waarom dat nou komt. Vorige week heb ik er een nieuwe pakking in geramd, maar het speelt nog steeds op. Wat kan dit zijn?
nog twee foto's van het rijden:
terug in de loods:
Bedankt voor je hulp van gisteren, René!!!!
Harry
Daarna moest er nieuwe DOT3 in het remsysteem komen. Samen met René is dat gedaan. Eerst heb ik de nippels ontdaan van roest door ze te staalborstelen. Dit om te voorkomen dat de ringsleutel op de roest zou pakken. Ik had gedacht dat dat nippeltje opendraaien problemen zou gaan opleveren. Niets is minder waar: ik hoefde licht kracht te zetten en de voorste twee nippels draaiden easy naar links. Wat een bof! Waarschijnlijk hielp de kruipolie die ik er twee weken terug op had gedrupt. Maar dan nog: in geen jaren is er iets aan gedaan, dus ik verwachte moeizaam draaiende nippels. De achterste nippels zijn kleiner en gingen ook makkelijk open. René draaide de ze open en dicht en ik pompte met het rempedaal tot alle lucht het systeem verliet. René vulde ook het remvloeistofbakje telkens bij. Bij elkaar had ik een heel jampotje ouwe remvloeistof bij elkaar. Het rempedaal trapte gewoon goed, zoals altijd. Ik wilde alleen de ouwe zooi preventief vervangen, omdat dit heel lang niet gedaan was.
Ten laatste heeft René de ouwe banden van Fulda en Firestone (195/70 R13) van de velgen gehaald met zijn bandenmachine en heeft hij de nieuwe van Toyo (185/70 R13) eromheen gezet. Is op bijgaande foto's te zien. Hierna heb ik ze zelf allen onder de T5 gezet, maar niet eerder nadat ik de bovenste draagarmen had schoon gestaalborsteld. Die bandjes staan goed, al valt het kleine formaat behoorlijk op.
Natuurlijk moest ik gewoon gaan rijden, het verlangen was bijzonder groot. Gelukkig kon dat op het einde geregeld worden en hop, voor het eerst sinds Zwolle ging de gouwe ouwe naar buiten. Dat naar buiten rijden betekende extra voorzichtigheid van mijn kant, want die loods uitmanouvreren is moeilijker dan op het eerste gezicht lijkt. Buiten eerst wat foto's geschoten. Daarna heerlijk gereden, alsof hij nooit stil had gestaan. Dat waren heel prettige rondjes op het buitenterrein, met dank aan de formidabele stuurbekrachtiging. Nu heb ik verschillende lesauto's gereden, maar geen van allen komt ook maar een centimeter in de buurt van de T5 II qua rijgedrag. Het is zo apart rijden met een klassieker. Andere II-rijders kennen het gevoel wel. Leuk is dat je de carrosserie hoort rammelen als je over een oneffenheid rijdt. Daarbij kun je het suur werkelijk met de pink ronddraaien. John, de broer van René, mocht er ook even inrijden. Hij constateerde dat hij goed reed. Hah, beter dan je Corvette, John! Daarna stapte ik weer in voor mijn laatste rondje en maakte John daar nog wat foto's van. René heeft de Mustang II weer in de loods gezet. Het was een fijn einde van deze vermoeiende werkdag. Hierbij het fotoverslag:
Alle wielen eraf:
Deze Wolfracers zijn al voorzien van de nieuwe banden van Toyo:
René haalt de oude band er af:
Oud en nieuw:
De laatste band eraf:
Nieuw ventiel plaatsen:
Nieuwe band met glijmiddel insmeren:
En dan legt Rene de band eromheen:
De T5 II is nu voorzien van vier nieuwe slofjes. Met de nieuwe koel- en remvloeistof is hij klaar om te rijden:
De iets minder brede banden van 185/70 R13 passen precies om de velg:
Voor het eerst sinds Zwolle weer buiten:
II meets III:
Mooi:
Interieur:
Rijden maar. Rene's broer John achter het stuur. Hij vond hem goed rijden overigens zei hij later.
Rook!:
Ondergetekende:
Frontje:
Nu rijdt ondergetekende. Joeppieee, het mag weer!:
Hoewel de motor niet meer haperde, zoals destijds in 2004 en op Zwolle, maar gewoon bleef draaien, (met dank aan de nieuwe tank en de doorgespoten brandstofleiding), is het probleem van olielekkage nof steeds niet opgelost. Na enkele minuten begint het roken van onder het rechter kleppendeksel. Het gaat om witte rook en het komt van de zijkant van het kleppendeksel, dus niet waar de doorgedraaide bout zit, maar aan de kant van het zijscherm. We hebben nog niet kunnen achterhalen waarom dat nou komt. Vorige week heb ik er een nieuwe pakking in geramd, maar het speelt nog steeds op. Wat kan dit zijn?
nog twee foto's van het rijden:
terug in de loods:
Bedankt voor je hulp van gisteren, René!!!!
Harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
om kort te gaan:
die rijlessen gaan dermate goed, dat de rijinstructeur het nog dit jaar met mij wil afronden. de snelweg is vanaf de eerste keer dat ik met hem reed geen enkel probleem meer, raar genoeg. ook ben ik ervan overtuigd dat het nu met het vooruit kijken goedkomt. wordt dus snel vervolgd.
harry
die rijlessen gaan dermate goed, dat de rijinstructeur het nog dit jaar met mij wil afronden. de snelweg is vanaf de eerste keer dat ik met hem reed geen enkel probleem meer, raar genoeg. ook ben ik ervan overtuigd dat het nu met het vooruit kijken goedkomt. wordt dus snel vervolgd.
harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
Hoi Harry,
Mooi verslag joh!
Leuk om te zien hoe het vordert. Hier kan je echt wel trots op zijn :ciggy: .
Nog ff,
Emile.
Mooi verslag joh!
Leuk om te zien hoe het vordert. Hier kan je echt wel trots op zijn :ciggy: .
Nog ff,
Emile.
The 1987 Mustang GT trotted into the sunset at the end of 1993 having made the world a better (and funner) place for thousands of Mustang fans.
[img]http://i12.photobucket.com/albums/a207/gtvert87/forum/must-achterelkaarforum6.jpg[/img]
[img]http://i12.photobucket.com/albums/a207/gtvert87/forum/must-achterelkaarforum6.jpg[/img]
@emile: zekers
@aron: dank je. maar ik heb nu nog steeds een prangende vraag: rijdt de Silver Ghia net zo als de T5 II? ook qua sturen en zo? er dus maar een manier om daar achter te komen en dat is als de rapdonders dat roze papiertje binnenslepen. hoewel, roze papiertje? vanaf vandaag krijgt iedere nieuwe rijder zo'n kut-creditcard-formaat-rijbewijs. bah,
harry
@aron: dank je. maar ik heb nu nog steeds een prangende vraag: rijdt de Silver Ghia net zo als de T5 II? ook qua sturen en zo? er dus maar een manier om daar achter te komen en dat is als de rapdonders dat roze papiertje binnenslepen. hoewel, roze papiertje? vanaf vandaag krijgt iedere nieuwe rijder zo'n kut-creditcard-formaat-rijbewijs. bah,
harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
voor mij is het altijd een droom geweest een roze papiertje te hebben en gvd, uitgerekend in het jaar dat ik voor mijn rijbewijs ga, moeten ze het zonodig veranderen. terwijl iedereen het met een roze papiertje doet. overigens heb ik gehoord dat alleen nieuwe rijders een kaart krijgen en dat degenen die een roze papiertje hebben die mogen houden. weet niet of het waar is, maar als het zo is, eis ik een roze (normale) rijbewijs.
heb zoiets dergelijks al vaker meegemaakt: altijd krijg ik te maken met nieuwe regelgeving of dergelijke, terwijl anderen het met de oude mogen doen. ik baal hier van. grrr. ben zeker in het verkeerde jaar geboren...
harry
heb zoiets dergelijks al vaker meegemaakt: altijd krijg ik te maken met nieuwe regelgeving of dergelijke, terwijl anderen het met de oude mogen doen. ik baal hier van. grrr. ben zeker in het verkeerde jaar geboren...
harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
Als je een roze 'papier' hebt mag je het als rijbewijs blijven gebruiken. Alleen bij de eerstvolgende wisseldatum zal dat veranderd worden naar roze 'plastic'.
Schijnt wel een aanvraag van twee weken of zo te zijn, daar dat plastikken ding van een drukker af moet komen, en ze dat dus op het gemeentehuis niet meer kunnen...
Schijnt wel een aanvraag van twee weken of zo te zijn, daar dat plastikken ding van een drukker af moet komen, en ze dat dus op het gemeentehuis niet meer kunnen...
nou, da's dan mooi. haal ik mijn rijbewijs, moet ik twee weken wachten voor ik kan gaan gummen. bedankt overheid! worden II heeele lange weekjes...
har
har
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
http://www.rijbewijs.nl/nl/archief/rdw20050916.html
Zie daar voor verdere info... Lijkt dus een week te zijn.
Zie daar voor verdere info... Lijkt dus een week te zijn.
gisteren met een garagist gepraat en hij vertelde me dat door het lange stilstaan van de wagen de olie langs de kop omhoog schiet en dat hij daarom lekt (of zoiets). hij zei: je moet hem es helemaal heet laten worden, zonder koeling. dan is het vast wel opgelost. zou dat zomaar kunnen? wat is jullie ervaring dermee?
harry
harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
Harry, leuk verslagje. Dat moet goed voelen om in je eigen Mustang te rijden en niet in een les-kar.
En wat papiertje betreft: niet druk over maken, het gaat er toch om of je kunt toeren in je favoriete auto en niet wat voor 'bewijsje' er in je achterzak zit?
Wees blij dat je nog een oud kenteken hebt:
RDW_geeft_nieuwe_kentekens_uit
:hha:
Pascal
En wat papiertje betreft: niet druk over maken, het gaat er toch om of je kunt toeren in je favoriete auto en niet wat voor 'bewijsje' er in je achterzak zit?
Wees blij dat je nog een oud kenteken hebt:
RDW_geeft_nieuwe_kentekens_uit
:hha:
Pascal
[i]I'd drive my Mustang all day if I could,
but my wallet and my wife would not take it very good.[/i]
but my wallet and my wife would not take it very good.[/i]