Benzinetank reinigen
Moderator: Shelby GT-H
Harry,
Ik weet niet of Helmuth ze nog liggen heeft, maar een van de tanks die we vanonder een II hebben gehaald was nog zo goed als gevuld met benzine.
Ik vermoed dat deze dan minder vlug gaat rotten binnenin??
Moet je maar eens aan Helmuth vragen of hij ze nog heeft liggen.
Bart
Ik weet niet of Helmuth ze nog liggen heeft, maar een van de tanks die we vanonder een II hebben gehaald was nog zo goed als gevuld met benzine.
Ik vermoed dat deze dan minder vlug gaat rotten binnenin??
Moet je maar eens aan Helmuth vragen of hij ze nog heeft liggen.
Bart
If money is your hope for independence you will never have it - Henry Ford-
-----------------------------------------------------
'66 Coupe, V8 302,
Performer RPM, HEI, Holley 4150, Dual Exhaust
'66 Coupe, V8 302,
is Helmuth nog regelmatig op het Forum dan? laatst mailde ik hem of hij een main tank inlet neck heeft liggen, het verbindingsstuk tussen tank en filler pipe met afdichtrubber, en toen hoorde ik nix...
maar als een van die tanks vol benzine heeft gezeten ben ik geinteresseerd. zeg maar he, kunnen jullie hem niet opfaxen? anders moet ik een retourtje Belgica kopen en ik moet binnen twee weken of mijn of een andere tank eronder hebben zitten.
anders wordt het nooit wat met die Stang,
Harry
maar als een van die tanks vol benzine heeft gezeten ben ik geinteresseerd. zeg maar he, kunnen jullie hem niet opfaxen? anders moet ik een retourtje Belgica kopen en ik moet binnen twee weken of mijn of een andere tank eronder hebben zitten.
anders wordt het nooit wat met die Stang,
Harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
Ja hoor,78ghiaT5 schreef:is Helmuth nog regelmatig op het Forum dan? laatst mailde ik hem of hij een main tank inlet neck heeft liggen, het verbindingsstuk tussen tank en filler pipe met afdichtrubber, en toen hoorde ik nix...
Harry
Misschien is hij 't vergeten of hij wacht op je betaling van de vorige stukken?
In ieder geval is hij nog regelmatig online ... ik zie hem vanavond en als ik het niet vergeet vraag ik even of we hem nog hebben liggen.
Ik vrees er 'n beetje voor want ik heb dat ding nergens meer zien liggen.
If money is your hope for independence you will never have it - Henry Ford-
'66 Coupe, V8 302,
'66 Coupe, V8 302,
vandaag staat het reinigen van de benzinetank op het programma. zaterdag kocht ik in Berkel en Rodenrijs daarvoor de benodigde spullen: een Tankcure ontroester en coating. leuk spul is dat, die ontroester. is namelijk fosforzuur en dat moet over een klein uurtje de roest gaan wegvreten. vooral aan de bovenkant van de tank, daar zit de narigheid. de bodem is veeel minder, alleen wat oppervlakteoxidatie. maar nu het probleem: wat te doen met de drie gaten in de tank die afgesloten dienen te worden?
purschuim spuiten en dat in de vorm van een stop snijden was een optie. of metalen afdekplaatjes erop leggen en die dan afkitten/purschuimen. of dichtsmeren met boetseerklei. er mag namelijk geen druppel fosforzuur door komen. de oplossing diende zich aan door een potje gevuld met geroeste bouten die ik had meegnomen. het metalen dekseltje dient als afdichter. die potdeksels passen precies. de kleinste gaat bovenop de tank. de iets grotere ging op de zijkant, daar waar het gat zit voor de tankvlotter. de grootste gaat straks op de gas filler opening. de eerste twee heb ik een uurtje geleden afgedekt met purschuim dat nu aan het uitharden is. over een half uur gaat ontroester erin. gelukkig heb ik daarvoor een veiligheidsbril en handschoenen tegen chemische troep gekocht. het wordt spannend zo meteen.
hier wat foto's die ik daarnet al schoot:
bovenkant gat afgedicht met purschuim:

potdeksel op de zijkant:

Potdeksel op zijkant afgedekt met purschuim:

meer foto's van de operatie volgen straks:
Harry
purschuim spuiten en dat in de vorm van een stop snijden was een optie. of metalen afdekplaatjes erop leggen en die dan afkitten/purschuimen. of dichtsmeren met boetseerklei. er mag namelijk geen druppel fosforzuur door komen. de oplossing diende zich aan door een potje gevuld met geroeste bouten die ik had meegnomen. het metalen dekseltje dient als afdichter. die potdeksels passen precies. de kleinste gaat bovenop de tank. de iets grotere ging op de zijkant, daar waar het gat zit voor de tankvlotter. de grootste gaat straks op de gas filler opening. de eerste twee heb ik een uurtje geleden afgedekt met purschuim dat nu aan het uitharden is. over een half uur gaat ontroester erin. gelukkig heb ik daarvoor een veiligheidsbril en handschoenen tegen chemische troep gekocht. het wordt spannend zo meteen.
hier wat foto's die ik daarnet al schoot:
bovenkant gat afgedicht met purschuim:

potdeksel op de zijkant:

Potdeksel op zijkant afgedekt met purschuim:

meer foto's van de operatie volgen straks:
Harry
we laten het wel weten, Jan. hopelijk hebben anderen er ook wat aan. ik ga nu het fosforzuur erin smijten.
(heb je trouwens de AMK al ontvangen?)
harry
(heb je trouwens de AMK al ontvangen?)
harry
zo het zuur (krèg ut zuâh!) zit erin:
en dit is dan de ontroester, fosforzuur!:

open die fles!:

hupsakee: het lieve goedje erin:

er lekte toch een beetje zuur, dus een beetje bij purschuimen:

dan het laatste potdeksel erop:

en dan af purschuimen:

plaats van handelen: in Scheveningen.
Harry
en dit is dan de ontroester, fosforzuur!:

open die fles!:

hupsakee: het lieve goedje erin:

er lekte toch een beetje zuur, dus een beetje bij purschuimen:

dan het laatste potdeksel erop:

en dan af purschuimen:

plaats van handelen: in Scheveningen.
Harry
Harry,
T-shirt en blote armen... Brrrrr, eng eng eng. Ik heb vandaag ook het spul gehaald (nog bedankt voor de tip), maar ik doe wel een regenpak aan als ik er mee aan de slag ga. Als je met die tank moet schudden en het gaat ergens lekken, krijg je het geheid over je heen. Dan helpt een veiligheidsbril en een paar handschoentjes niet echt.
Maar goed, ik ben benieuwd hoe het wordt. Mijn tank is gelukkig nog erg nieuw (jippie!). Mijn roestoplosser zal dus nauwelijks iets hoeven doen. Toch maar preventief sealen, dan hoef ik er later niet meer naar om te kijken.
T-shirt en blote armen... Brrrrr, eng eng eng. Ik heb vandaag ook het spul gehaald (nog bedankt voor de tip), maar ik doe wel een regenpak aan als ik er mee aan de slag ga. Als je met die tank moet schudden en het gaat ergens lekken, krijg je het geheid over je heen. Dan helpt een veiligheidsbril en een paar handschoentjes niet echt.
Maar goed, ik ben benieuwd hoe het wordt. Mijn tank is gelukkig nog erg nieuw (jippie!). Mijn roestoplosser zal dus nauwelijks iets hoeven doen. Toch maar preventief sealen, dan hoef ik er later niet meer naar om te kijken.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
voor zover ik kan zien, heeft het wel gewerkt, maar nog niet helemaal zoals ik het wil hebben. die ontroester kocht ik in een flesje van 0,5 liter. ik denk dat één flesje niet genoeg was. dat fosforzuur kun je opnieuw gebruiken, maar ik heb te weinig over: nog niet eens de helft! en dat terwijl het spul nauwelijks vervluchtigt. dus waar is de rest gebleven? zou het in de roest zijn getrokken? anyway, had ik maar twee, drie flesjes à 8 euri gekocht. nou ja, zaterdag maar wellicht. we hebben geen haast. waar heb jij het gehaald, Edgar?
Harry
Harry
Ik heb het in de buurt van Zwolle gehaald. Wijhe om precies te zijn. Stond op de site als dealer.
Hoe roestig is jouw tank van binnen? De mijne is vrijwel onaangetast, dus ik denk dat ik wel zal wegkomen met het flesje.
Hoe roestig is jouw tank van binnen? De mijne is vrijwel onaangetast, dus ik denk dat ik wel zal wegkomen met het flesje.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Edgar, de tank is op de bodem prima. Hier heeft natuurlijk altijd een laag benzine in gestaan, ondanks dat die vergeven was van het roestsediment. De ware roestaanslag zit gek genoeg boven in (zal wel een heel logische verklaring voor zijn). hoe erg dat is, is niet te zien, maar een indruk krijg je ervan als je recht in de gas filler gap kijkt: dan zie je een verlaagd plafond (?) waarvan de voorkant flink gebobbeld is. na het zuur bleek van deze aanslag een klein gedeelte te zijn verdwenen, waardoor blank metaal zonder roestkraters tevoorschijn kwam. het spul werkt dus wel degelijk. overigens dikt het zuur in tot een dikkig papje, vandaar dat er weinig vloeistof overbleef. dat papje heb ik over de buitenkant van de tank gesmeerd. want als je het idd nog kunt gebruiken, dan pakt het hopelijk ook de buitenkant aan. overigens was het zuur roze, maar wat uit de tank kwam was donkerbruin. misschien moet ik ook maar de andere gaten openen, zodat er meer licht invalt en ik beter kan zien wat er aan roest is weggevreten,
Harry
Harry
-
6-banger
roestaanslag boven is eenvoudig te verklaren.waar je benzine onder in de tank blijft staan zal hij niet roesten.maar bij lange stilstand daarboven wel.dit komt door onder andere condens vorming in je tank.
maar heb je dat spul wel lang genoeg laten inwerken harry?lijkt mij dat het er wel een nachtje moet inzitten toch?
maar je bent op de goede weg in ieder geval.
groet,jan
maar heb je dat spul wel lang genoeg laten inwerken harry?lijkt mij dat het er wel een nachtje moet inzitten toch?
maar je bent op de goede weg in ieder geval.
groet,jan
ja hoor, heb het een nacht en een morgen laten inweken en daarbij de tank op zijn kop gezet. moet dus goed zijn gegaan,
Harry
Harry
- www.mustang1968.nl