Speedometer pinion

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
mymustang

Speedometer pinion

Bericht door mymustang »

Weet er iemand welk het correct tandwieltje is op de tellerkabel die in de versnellingsbak gaat?Dat werkt met het aantal tanden en ook nog eens kleuren... Ik heb een mustang uit 65 met C4 bak(green dot) en gear ratio van 2.8/1. Er liggen ook 14" banden op. Hoe weet je nu welk het juiste tandwieltje is?
peer

Re: Speedometer pinion

Bericht door peer »

Als het goed is moet je de 16-tooth hebben type 3: rechts draaiend.

(Dus NIET de 3A, die is links draaiend)
mymustang

Bericht door mymustang »

peer schreef: di 17 mar, 2026 11:26 Als het goed is moet je de 16-tooth hebben type 3: rechts draaiend.

(Dus NIET de 3A, die is links draaiend)
Daar zit ik wat mee in de knoop! Volgens chat gpt zou het een linksdraaiend moeten zijn en 18 tanden. :shock:
Ik ga best eerst dan maar eens kijken wat er nu inzit en iemand maar eens laten rijden op een bepaalde snelheid en kijken wat hij exact loopt
peer

Bericht door peer »

Ik werk in een AI ontwikkel project, als ik iets geleerd heb, vertrouw niet op AI :shock:

Een c4 heeft een rechtsdraaiende nodig, Linksdraaiend is voor de AOD, AODE, en 4-Speed Toploader.

De hoeveelheid tanden kan ook een beetje afhangen van de bandenmaat die je gebruikt.
edgar
Retired Moderator

Bericht door edgar »

Je kunt toch berekenen wat je nodig hebt?

Rij een constante snelheid op de teller, meet het via een gps tool op je telefoon. Doe dit nog eens met een andere snelheid.

Kijk of het percentage afwijking redelijk gelijk is voor beide metingen. Trek daarna je kabel los en tel het aantal tanden op je bestaande tandwiel. Vermenigvuldig dit met je gevonden procentuele afwijking en je hebt het beoogde aantal tanden. Zoek er een passend tandwiel bij die het dichtbij in de buurt komt en presto. Niks moeilijk gedoe met bandenmaten, eindoverbrenging, etc.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
MarcoMustang1968

Bericht door MarcoMustang1968 »

Hee,
ik heb ook een c4 en ik heb een 3.0 differentieel overbrenging. De mijne is 19 tands.
Hier https://www.cjponyparts.com/mustang-spe ... F6hs9LxiOK zie je de diverse die er zijn.
Mijne is dus type 3.
richard66coupe

Bericht door richard66coupe »

Zoals Edgar aangeeft raadt ik aan om te kijken hoe die nu afwijkt en daarna te kijken wat je hebt.
De reden is dat een C4 automaat verschillende uitgaande assen kunnen hebben met ik meen 6,7 of 8 tanden voor de snelheidsmeter.
.
mymustang

Bericht door mymustang »

Nu klopt het in elk geval niet of niet meer. Verhaal zit dus zo. Er zat eerts een c4 in van jaren 70. Bij Elferink hebben ze me een green dot klaar gemaakt en toen deze in de wagen zat gingen mijn kilometer tellers naar beneden. Dus ipv op te tellen, tellen de kilometers ( lees mijlen) af. Ik vermoed dat er dus een linksdraaiend tandwieltje in zit om destijds te matchen met de betreffende c4 van de jaren 70.
edgar
Retired Moderator

Bericht door edgar »

klein detail maar... niet vermeldenswaardig voor de openingspost :lol: (Sorry)

Ik heb het nooit geprobreerd met een snelheidsmeter/teller: ik neem aan dat als de kabel de verkeerde kant op draait, de snelheidsmeter niet van zijn plek komt. En het tandwieltje op het eind van je telleikabel zo'n beetje opgevreten wordt.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”