mustang 66 cabrio - ombouw automaat naar handbak!

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
rrommel
Berichten: 79
Lid geworden op: do 24 mar, 2022 12:09

mustang 66 cabrio - ombouw automaat naar handbak!

Bericht door rrommel »

Hoi allemaal - de auto blijft de automaat maar niet leuk vinden. Weer de automaat een zware revisie laten ondergaan - high-end spul.
ALLES vervangen - troep eruit gehaald - nieuwe oliepomp - 'brein' gepolijst etc. Had echt verwacht van de problemen af te zijn - niet dus.

Vorige week de Mustang uit de stalling gehaald - deed het super. Maar op de snelweg wat meer gas - was warm weer en motor was al warm - olietemperartuur van de automaat (ja, ook een sensor op laten zetten- to-be-sure) op 80 graden.
Ineens ... geen kracht meer - slipt dus door. Terug naar 2 deed het nog, ook 1 - terug in drive - niets. Het geheel heeft nog geen 80km gelopen na die revisie.
Auto laten staan tot 's avonds - afgekoelde motor en bak - nog even geprobeerd - probleem nog erger: zelfs achteruit, 1,2 en ook D deed het niet.
Maar: volgende ochtend: weer even geprobeerd: bak deed wat - ik kan achteruit rijden en ook 1 en 2 doen 'iets' dus kan hem hopelijk van het pad op een oplegger krijgen - mee rijden ga ik zeker niet.

Natuurlijk wil de man van de revisie e.e.a. bekijken en oplossen maar mijn vertrouwen in die automaat is wel weg. Toevallig heeft deze meneer nog een C6 handbak liggen -vraag staat uit wat de status van die C6 is etc.
Maar ook wat rondgeneuzeld op internet - en CHATgpt ;-) gevraagd wat nu de beste bak is voor een opgevoerde (430pk?) Mustang - kom ik uit op een TREMEC TKO 600 5-speed. Maar ... een C4 kan ook nog ...
Advies? iemand bekend met die bakken?

BTW: auto = mustang 1966 cabrio V8 - met 302 naar 333 stroker motor, holley EFI injectie etc. - snelle jongen ...
NB: eindelijk geen lekkages meer - er zit genoeg olie in de automaatbak!
Mustang 66 cabrio - 333 stroker V8 - Holley EFI injection - AFR heads - MSD - Purple Rain colored block ;-)
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: mustang 66 cabrio - ombouw automaat naar handbak!

Bericht door peer »

Een goeie aangepaste c4 rij je met een small block niet kapot die kunnen tot wel 1000 PK aan. Dus daar hoeft het niet aan te liggen. Ombouw naar een handbak, tja veel keuzes, een t5 is een mooie keus, maar niet zomaar plug and play, een tijdscorrecte handbak zou ik niet nemen. En waarschijnlijk moet je ook kijken naar een aangepaste (hydrolic) koppeling.

Maar hier is genoeg over te vinden.
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: mustang 66 cabrio - ombouw automaat naar handbak!

Bericht door Gearz »

Wat wil je zelf liever, een automaatbak of een handbak?

C4's zijn van origine niet al te sterk, je moet ze dus goed en sterk opbouwen wil je ze niet oproken, het kan zeker maar zou niet mijn eerste keus zijn als ik "from scratch" zou moeten beginnen.
C6 is meteen weer een stuk sterker maar uiteraard ook weer veel zwaarder.
AOD en AOD/E overdrive transmissies kunnen ook redelijk sterk opgebouwd worden.
Redelijk wat opties dus, afhankelijk van wat je zoekt en wil spenderen.

Het aantal pk's zegt niet veel, het koppel is waar je rekening mee moet houden bij het opbouwen of kopen van een transmissie.
Wat dat betreft valt een 333 stroker nog alles mee.
Ik schat dat je met een gezonde 333 zo rond de 375 - 400 ft-lb draait.
TKO 600 (of tegenwoordig de nieuwere TKX) is dan dus overkill en daarnaast moet je bij montage ervan in een '66 tevens de tunnelsupport aanpassen om 'm er in te krijgen onder de juiste hoek met de aandrijflijn.

Wil je een beresterke 4 speed die aardig wat misbruik aankan? Dan volstaat een toploader, is ook het meest simpel in te bouwen (mits je geen rack & pinion en/ of long tubes hebt), de huidige C4 aandrijfas en baksteun past dan ook met een 8" achteras.

Voor een sterke 5 speed zonder al te veel modificaties kun je denken aan een Z-Spec T-5, een G-Force T-5 of Astro A5, Deze kunnen het koppel prima aan en passen er relatief eenvoudig in zonder al te veel modificaties. De Z-Spec heeft een .63 overdrive en de G-Force en Astro kunnen naar wens opgebouwd worden met zowel 5th als overdrive of pulling gear.

Al met al moet er wel een hoop veranderd worden voor conversie naar een handbak.
Bellhousing, koppelingspedaal, koppelingskabel, koppelingsplaat, shifter, vliegwiel, rempedaal, aandrijfas, baksteun, tellerkabel, het loopt al snel aardig in de papieren. Het veranderd tevens het karakter van de auto volkomen, maar net wat je wil dus.

Check o.a. de site
https://www.moderndriveline.com/
om een idee te krijgen van wat er zoal bij komt kijken.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: mustang 66 cabrio - ombouw automaat naar handbak!

Bericht door Cobretti »

Gearz schreef: ma 15 apr, 2024 21:14
Check o.a. de site
https://www.moderndriveline.com/

Michel.
Knappe info Michel Gearz :up:
Grts, C. 8)
rrommel
Berichten: 79
Lid geworden op: do 24 mar, 2022 12:09

Re: mustang 66 cabrio - ombouw automaat naar handbak!

Bericht door rrommel »

peer schreef: ma 15 apr, 2024 20:30 Een goeie aangepaste c4 rij je met een small block niet kapot die kunnen tot wel 1000 PK aan. Dus daar hoeft het niet aan te liggen. Ombouw naar
Zie hier wat foto's van de revisie:
https://www.dropbox.com/scl/fo/5bbh6sdw ... 6eqnk&dl=0
Dit zou high-end moeten zijn ...
Nu heb ik een 'high stahl' ? koppelomvormer - 2800 geloof ik - zou dit mee kunnen spelen?
Mustang 66 cabrio - 333 stroker V8 - Holley EFI injection - AFR heads - MSD - Purple Rain colored block ;-)
rrommel
Berichten: 79
Lid geworden op: do 24 mar, 2022 12:09

Re: mustang 66 cabrio - ombouw automaat naar handbak!

Bericht door rrommel »

Gearz schreef: ma 15 apr, 2024 21:14 Wat wil je zelf liever, een automaatbak of een handbak?

Wil je een beresterke 4 speed die aardig wat misbruik aankan? Dan volstaat een toploader, is ook het meest simpel in te bouwen (mits je geen rack & pinion en/ of long tubes hebt), de huidige C4 aandrijfas en baksteun past dan ook met een 8" achteras.

Voor een sterke 5 speed zonder al te veel modificaties kun je denken aan een Z-Spec T-5, een G-Force T-5 of Astro A5, Deze kunnen het koppel prima aan en passen er relatief eenvoudig in zonder al te veel modificaties. De Z-Spec heeft een .63 overdrive en de G-Force en Astro kunnen naar wens opgebouwd worden met zowel 5th als overdrive of pulling gear.

Check o.a. de site
https://www.moderndriveline.com/
om een idee te krijgen van wat er zoal bij komt kijken.

Michel.
Super info Michel - dank! Heb al een quick quote bij MDL aangevraagd - uiteraard zijn er meerdere leveranciers en - mogelijkheden.

Wat ik wil is een werkende auto ;-) ... de automaat is 3x gereviseerd geweest:
- 1e keer - bedrijf in oosten van het land - na plaatsen automaat was die binnen de kortste keren stuk
- 2e keer - onder garantie opgelost bij hetzelfde bedrijf - ook toen: na plaatsen automaat was die binnen de kortste keren stuk
- daarom 3e keer - specialist met high-end spullen - nog geen 80 km gelopen en amper koppel gezien - kaduuk - slipt door.
Maar na afkoelen doet de bak weer 'iets' - snap niet zo goed waarom het eerst wel en bij warm worden niet meer werkt ... vreet hoge stahl koppelomvormer alles op??

Maar de automaat maakt redelijk veel toeren bij normaal rijden dus handbak is ook daarom al interessant ...
Ik blijk 9 inch (?) achteras te hebben? Maakt dat nog uit?
Mustang 66 cabrio - 333 stroker V8 - Holley EFI injection - AFR heads - MSD - Purple Rain colored block ;-)
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: mustang 66 cabrio - ombouw automaat naar handbak!

Bericht door Gearz »

rrommel schreef: wo 17 apr, 2024 18:01 Ik blijk 9 inch (?) achteras te hebben? Maakt dat nog uit?
Een 9 inch achteras maakt geen enkel verschil in toeren ten opzichte van een 8 inch achteras.
Het verschil tussen 8 inch en 9 inch is de diameter van de "ring gear" in de achteras.
Deze ring gear brengt de kracht van de motor over naar de wielen.
Een "9 inch achteras" heeft dus een ring gear van 9 inch diameter welke sterker is dan een 8 inch.
Een 9 inch achteras is echter ook aanmerkelijk zwaarder in gewicht dan een 8 inch.
De Ratio van de gemonteerde achterasoverbrenging maakt echter wel een verschil in of je meer of minder toeren draait op een gegeven specifieke snelheid.
Des te hoger de numerieke ratio, des te hoger ook het aantal toeren dat de motor maakt bij een gegeven snelheid.
Tevens geldt ook dat de trekkracht toeneemt naarmate de ratio hoger is.

Als voorbeeld,
Een achteras met een 1:3.00 ratio maakt minder toeren dan een achteras met een 1:3.73 ratio.
De 3.73 ratio achteras heeft echter aanmerkelijk meer trekkracht dan de 3:00.
Zodoende is het altijd een concessie tussen toerental (RPM) en trekkracht bij het toepassen van een andere overbrengingsverhouding, c.q. het monteren van andere tandwielen in de achteras.
rrommel schreef: wo 17 apr, 2024 18:01 Maar de automaat maakt redelijk veel toeren bij normaal rijden dus handbak is ook daarom al interessant ...
Een automaat of handbak maakt in weze ook geen verschil in toeren, wel maakt het verschil of er een z.g.n overdrive gemonteerd is.

Als voorbeeld,
Een C4 met zijn 3 versnellingen (3 speed) heeft in de hoogste versnelling dezelfde overbrenging als een toploader handbak met 4 versnellingen (4 speed), namelijk 1:00.
Beide transmissie hebben geen overdrive.
Deze 1:00 ratio in beider hoogste versnelling betekend dat de krukas in deze versnelling net zoveel toeren draait als de aandrijfas, een directe 1 op 1 overbrenging dus.

Voor de C4 automatic
1st 2.46
2nd 1.46
3rd 1.00

Voor de (wide ratio) 4 speed toploader manual
1st 2.78
2nd 1.93
3rd 1.36
4th 1.00

Beide 1:00 dus, geen verschil!

Wat echter wel degelijk verschil kan maken, is de ratio van de hoogste versnelling.
Is deze namelijk numeriek kleiner dan 1:00, dan is er sprake van een overdrive, de motor draait dan minder toeren dan de aandrijfas.
Neem als voorbeeld een AODE automaat (4 speed overdrive)

1st 2.40
2nd 1.47
3rd 1.00
4th 0.67

Hier dus aanmerkelijk minder toeren in de hoogste versnelling want de ratio van de hoogste versnelling is kleiner dan 1:1.00, namelijk 1:0.67

Zo ook bijvoorbeeld een Tremec TKO600 (5 speed)

1st 2.87
2nd 1.89
3th 1.28
4th 1.00
5th 0.82

Hoogste versnelling is wederom een overdrive, namelijk 1:0.82
Des te numeriek lager de overdrive ratio, des te lager ook het toerental.
Van bovenstaande twee overdrive transmissies draait de AODE dus minder toeren in de hoogste vernelling dan de TKO600
De TKO heeft echter van deze twee transmissies dan wel weer de meeste trekkracht in de hoogste versnelling.
rrommel schreef: wo 17 apr, 2024 18:01 vreet hoge stahl koppelomvormer alles op??
De "Stall speed" van de converter van de automaat geeft aan bij welke snelheid de converter aangrijpt en de aandrijving van de motor naar de aandrijflijn in gang zet.
Een converter met een hogere stall speed als origineel laat de motor meer toeren draaien ten opzichte van de originele converter alvorens deze aangrijpt en de aandrijving van de motor naar de aandrijflijn in gang zet. De motor krijgt dan de kans eerst op toeren te komen.
Dit geeft hetzelfde effect als met een handbak wegrijden met een (meer) slippende koppeling.

Ik neem aan dat je garantie hebt op de reparatie van de C4, iets is er niet goed gegaan.
Zorg dat je eerst problemen oplost alvorens je meer geld in andere oplossingen gaat steken, het wordt anders heel rap een hele dure hobbie. :wink:

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
rrommel
Berichten: 79
Lid geworden op: do 24 mar, 2022 12:09

Re: mustang 66 cabrio - ombouw automaat naar handbak!

Bericht door rrommel »

Dank weer voor de topuitleg Michel! Ja ik heb garantie - de auto staat weer bij de ombouwer.
Zaterdag gebracht - toen nog even getest met koude motor.
- meteen al: in achteruit werkt (je voelt de bak erin gaan maar 'zacht') - achteruitrijden wil niet - achteruit duwen kan wel
- 1 en 2 doen het goed en bruut - door naar 3/drive - nauwelijks iets - hoge toeren en slippen

Enig idee?
Wordt vervolgd ...
Mustang 66 cabrio - 333 stroker V8 - Holley EFI injection - AFR heads - MSD - Purple Rain colored block ;-)
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1629
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: mustang 66 cabrio - ombouw automaat naar handbak!

Bericht door saf1908 »

Zal niet zo makkelijk zijn waarschijnlijk, maar toch: is het transmissie oliepijl wel in orde? Dit dien je te peilen met draaiende motor en na het door de versnellingen halen in - ik dacht stand P of N, moet je even Googlen.

Gebruiken ze wel ATF-F olie?
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 472
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: mustang 66 cabrio - ombouw automaat naar handbak!

Bericht door richard66coupe »

Klinkt als de high/reverse koppeling
Ik ben wel bang dat ie los moet om het e.e.a. uit te sluiten. Je kan de valve body verwijderen en dan kan men met lucht checken of die high/reverse koppeling hydraulisch goed werkt.

Als je de automaat peilt zorg dan dat het toerental van de motor niet te hoog is 600/700 toeren. Hogere toeren geeft hoge onregelmatige waardes op de peilstok is mijn ervaring.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”