Mustang's uit Ford fabriek Amsterdam

Van alles en nog wat Ford/Mustang gerelateerd.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5532
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Mustang's uit Ford fabriek Amsterdam

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Mooi stukje Marc. :smt041
Gelukkig is het werk dat Arjan er vele jaren geleden in heeft gestoken, overgenomen door een paar echte liefhebbers,
en is het niet verloren gegaan.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
72grande
Berichten: 4408
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 21:05
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Mustang's uit Ford fabriek Amsterdam

Bericht door 72grande »

We proberen af en toe wat nieuws te brengen in dit topic. Achter de schermen blijven we bezig, enerzijds met zoeken naar nieuwe informatie en ordenen van bestaande informatie, maar anderzijds met overleg met meerdere partijen om de informatie goed vast te leggen.

Vandaag kunnen we een originele aankoopfactuur laten zien. In november 1965 werd AN07ED33886 gebouwd; een keurige zescilinder die door Ford Antwerpen besteld was voor het Belgische dealernetwerk. Er gingen de nodige Amsterdamse Mustangs nieuw naar België, zo is wel gebleken, veelal zescilinders, zo is ook gebleken, maar exacte getallen hebben we helaas weer niet. Uiteindelijk werd deze Mustang op 21 april 1966 door dealer Etablissementen O. Permeke N.V. uit Antwerpen geleverd aan een meneer Guido de Cock, eveneens uit Antwerpen.

Hoe weten we dit nu? Dat is omdat Fransman Thomas Longearet uit de omgeving van Nancy deze auto een paar jaar terug in behoorlijk slechte toestand als restauratieobject koopt. In slechte toestand, maar met een bundel papieren, waaronder de originele aankoopfactuur. Überhaupt fantastisch dat die factuur er nog is, maar hij laat gelijk zien wat ik een paar weken terug al schreef: de A’dam Mustangs kregen hun eigen kleuren, in dit geval Ermine White. De genoemde 16 pk betreffen fiscale pk’s, één van de redenen dat België meer zescilinders dan achtcilinders afnam. De vermelding van het motornummer (en het nummer zelf) kan ik dan weer niet verklaren … De foto’s laten zien dat er veel werk aan AN07ED33886 is, maar hij gaat de goede kant op, zie de laatste foto.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Marc
Gebruikersavatar
DennisStang
Berichten: 351
Lid geworden op: do 12 aug, 2004 17:37
Locatie: Gelderland

Re: Mustang's uit Ford fabriek Amsterdam

Bericht door DennisStang »

Mooi stukje informatie weer! En wat bijzonder dat de aankoopfactuur bewaard is gebleven zeg! :shock:

Wordt (het vervolg van) de restauratie ook ergens gedeeld?
Groet,

Dennis.

SOLD <<< Silver Blue '66 hardtop, vinyl top, 289 Cui, AT, PS >>> SOLD
Gebruikersavatar
72grande
Berichten: 4408
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 21:05
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Mustang's uit Ford fabriek Amsterdam

Bericht door 72grande »

DennisStang schreef: za 23 dec, 2023 19:02 Wordt (het vervolg van) de restauratie ook ergens gedeeld?
Nou, eerlijk gezegd weet ik dat niet. Ik ken deze Thomas niet persoonlijk en deze foto's heeft hij een tijdje terug op het forum van Mustangpassion gedeeld. Ik heb ook onze informatie gedeeld, maar hij is niet erg actief op dat forum. Als er nieuws is, zal ik het melden.
Marc
Gebruikersavatar
72grande
Berichten: 4408
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 21:05
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Mustang's uit Ford fabriek Amsterdam

Bericht door 72grande »

Ik gaf al aan dat we op meerdere manieren met dit onderwerp bezig zijn. We zijn nu op het spoor van iets gekomen dat voorheen nog niet bekend was, maar waarvoor meer onderzoek nodig is. Hopelijk snel meer hierover. Maar, vergelijking en ordening van alle lijsten (registers zo je wilt) uit het verleden en het daarmee combineren van berichten op Facebook en in diverse, ook buitenlandse, fora, maakte dat we 2023 konden afsluiten met 56 nog bestaande en bij ons bekende Mustangs uit Amsterdam.

Nu is het jaar 2024 nog niet zo heel erg oud (helemaal een week of anderhalf) en toch kunnen we melden dat we nu al op 58 geregistreerde Mustang zitten! We leuk om even te delen, dachten wij zo.

Nummer 57 had zich eind vorig jaar al min of meer aangekondigd in de vorm van de Mustang van Gayle Kuhlman uit Omaha, Nebraska, USA. Reiny heeft meerdere keren contact met haar gehad en deze week konden we over de VIN en meer informatie beschikken. En dus bevestigen dat we deze Mustang uit april 1966 nog niet kenden! Helaas ontbreekt de doorplate, maar zoals vaker met Amsterdamse Mustangs gaat het om een L6 met 4-bak en verder gelukkig nog de Amsterdamse details als export brace en rally pac. Gayle vertelt ons dat vlakbij Omaha een grote Air Force Base ligt (Offutt Base) en dat de overheid het legerpersoneel altijd makkelijk maakte om voertuigen mee (terug) te nemen. Zo moet haar Amsterdamse Mustang in de USA terecht gekomen zijn.

En nummer 58 is eigenlijk onherkenbaar als Amsterdamse Mustang, maar de VIN en de doorplate bevestigen de afkomst onomstotelijk. Gebouwd in mei 1966 is hij midden negentiger jaren omgebouwd tot raceauto en daarmee is alle originaliteit natuurlijk verdwenen. Maar een stoer voorkomen en bijbehorende prestaties kwamen daar voor terug. Hij heeft deelgenomen aan het Dutch Historic Championship en staat momenteel te koop bij het bedrijf Machines With A Mission. Verkoper Mike heeft ons vriendelijk geholpen om de Amsterdamse herkomst te kunnen bevestigen. Overigens was het originele kleurnummer 6404 en daarvan weten we nu nog niet wat dat was. Nemen we mee in de Amsterdamse puzzel!

We hebben geen streefgetal en we gaan er niet van uit dat we de rest van 2024 ook wekelijks een nieuwe ontdekking zullen doen, maar we hopen dit jaar toch nog wel een paar Amsterdammers te kunnen vinden :wink: .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Marc
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1809
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Mustang's uit Ford fabriek Amsterdam

Bericht door Big_fun_58 »

Goed bezig Marc en Reiny. Elke die je vind zal wel een verhaal hebben dus we houden je berichtenbox in de gaten.. :D
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
72grande
Berichten: 4408
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 21:05
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Mustang's uit Ford fabriek Amsterdam

Bericht door 72grande »

Mijn woorden van vorige week werden binnen enkele dagen al weer gelogenstraft! Ik schreef namelijk dat we niet verwachten in 2024 wekelijks een nieuwe ontdekking te doen, maar dat is dus deze week wel zo. Met dank aan Herman De Weerdt voor de bemiddeling hebben we een Amsterdamse Mustang kunnen lokaliseren die al meer dan 50 jaar bij zijn huidige eigenaar is. Een ongelooflijke tijd, maar ook bijzonder dat dit dan ineens de 59e geregistreerde nog bestaande Amsterdam Mustang is! Als gezegd is het contact via Herman gelegd, want de trotse eigenaar van deze Mustang maakt geen gebruik van sociale media. Lekker rustig 😊. Dus hij kijkt hier ook niet mee, maar we hebben wel toestemming om dit nieuws met jullie te delen. Guido, zo heet hij, koopt deze Amsterdamse Mustang al in 1970 van zijn eerste eigenaar. We zien dit modeljaar bij de Amsterdammers iets minder, maar het betreft een Mustang van modeljaar 1967. De gegevens van de VIN en het deurplaatje leren ons dat een auto is die in maart 1967 gebouwd is en toen voorzien werd van een 289 V8 en 4-handbak. Ik had hier al eens eerder gezegd dat we er voor wat betreft de Amsterdamse kleuren nog niet helemaal uit zijn, maar de kleurcode op het deurplaatje is 6609. Aangezien de auto origineel (bevestigd) zilvergrijs was, kunnen we voorlopig wel noteren dat code 6609 bij die kleur hoort 😉. Guido is zowel trots als zuinig op zijn auto en de enige wijziging (behalve onderhoud en reparatie uiteraard) die hij ooit heeft laten uitvoeren is het overspuiten van de auto; van zilvergrijs naar rood! En, ok, andere wielen en een bagagerekje.

Bijgaande foto’s laten de Mustang van Guido nog in zilvergrijs en nu in rood zien. Hoe dan ook een mooie vondst, nummer 59, en we zoeken onverdroten voort!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Marc
Gebruikersavatar
Hamster
Berichten: 241
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:49

Re: Mustang's uit Ford fabriek Amsterdam

Bericht door Hamster »

:up:
Iedere dag is een schooldag
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1529
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: Mustang's uit Ford fabriek Amsterdam

Bericht door grandmaster n »

Wat weer een vondst!! :ok:

gr
Gebruikersavatar
Rmustang
Berichten: 191
Lid geworden op: za 23 jul, 2011 17:17

Re: Mustang's uit Ford fabriek Amsterdam

Bericht door Rmustang »

Erg leuk om te lezen. En super dat jullie er tijd in steken.
Ben benieuwd naar de volgende update. :ok:

Groeten Roy
-Mustang Coupe 1966 289 V4 -- 4 Speed Toploader. (Sold)
Er zijn vele ogen die het beter zien,slechts weinig handen die het maken.
Gebruikersavatar
72grande
Berichten: 4408
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 21:05
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Mustang's uit Ford fabriek Amsterdam

Bericht door 72grande »

Afbeelding

We gaan nog even door in de sfeer van ontdekkingen, maar dit keer toch wel een wat grotere die zich uitstrekt over alle Amsterdamse Mustangs! We vinden het zelf toch wel bijzonder: ik herhaal maar weer even onze waardering voor het werk dat Arjan en Rob (en anderen) in het verleden hebben gedaan, maar bijzonder genoeg komen er nu na zo lang toch weer nieuwe zaken naar boven.

Natuurlijk, door periodiek dingen te publiceren en aandacht op het onderwerp te vestigen zijn we zelf aan de spreekwoordelijke boom aan het schudden en dan valt er zo af en toe wat naar beneden. Auto’s die in het verleden het pad van de liefhebbers hier gekruist hebben bijvoorbeeld, zoals deze week door Emiel de Weerdt en Miguel van Luchene met tastbaar bewijs aan ons werd overgebracht, maar ook de vraag of er T5’s in Amsterdam gebouwd zijn (het lijkt daar wel op) en ga zo maar door. De kracht van Social Media, veel meer internationale contacten en bredere bekendheid van het fenomeen Amsterdamse Mustangs maken zeker verschil ten opzichte van zo’n twintig jaar geleden. En dus hebben we nu iets anders te vertellen.

Ons bericht over nog twee maanden 1965-kenmerken in modeljaar 1966 met AN07EC28041 als voorbeeld en de documenten ter onderbouwing, hebben we (in het Frans uiteraard) in de Franse Facebook groep “Mustang Françaises d’Époque” geplaatst. Ik heb het door de jaren heen vaker gezegd, de Mustang was destijds relatief gesproken populair in Frankrijk en zeker populairder dan hier. Daar zijn een aantal redenen voor, maar de zeer actieve (en marketingtechnisch briljant onderlegde) Directeur Sportif van Ford France, Henri Chemin, was daar één van. Hij buitte het succes van de Alan Mann Mustangs in de Tour de France Auto publicitair goed uit, zette de Mustang (twee eigenlijk) in de hoofdrol van de succesfilm “un Homme et une Femme” van Claude Lelouch, zette superster Johnny Hallyday in een Mustang voor de Rallye van Monte Carlo en wist bijna alle grote Franse artiesten van die tijd in een Mustang te laten rijden. Nog even de zege van Le Mans 1966 eroverheen en de Franse sportieve automobilist was overtuigd dat hij/zij bij Ford moest zijn. Die Facebook groep dus richt zich op de Mustangs die destijds door Ford France met speciale specificaties in batches naar Frankrijk werden gehaald. We zouden nu spreken van “goed aangekleed”. Apart onderwerp, die Franse export Mustangs, misschien besteden we er nog eens aandacht aan. Maar, ook de Amsterdammers mogen in die groep meedoen.

Dit was nog maar het eerste deel van de inleiding :lol: ; ach, gelijk een gratis stukje context. Een grote, drukke Facebook groep en er komen veel reacties los op ons bericht. Maar één daarvan valt extra op: iemand laat een foto zien van een overduidelijke Amsterdamse VIN dat in een motorblok is ingeslagen! VIN AN01FA52441 is als gezegd Amsterdams, past keurig in de reeks en de letters FA betekenen productie in november 1965. Maar, wij kennen deze VIN niet, de auto komt niet voor in ons bestand! Dus gelijk contact gezocht met Pierre-Marie die de foto plaatste en wat blijkt: hij heeft zijn 1965 Cabriolet in 1983 gekocht met deze motor (een 289) gemonteerd. Die 65 Cabriolet heeft DSO91, is dus een Ford France Mustang en pertinent geen Amsterdammer. De auto was bij aankoop in matige staat, dus zonder twijfel is de slechte originele motor vervangen door een motor die bij een Zuid-Franse garagist beschikbaar was en dat is dus het blok dat er nu na revisie nog in zit. We kunnen gevoeglijk aannemen dat de auto die om de motor met AN01FA52441 heen zat toen al gesloopt is. Maar waar het dan nu om gaat is de vraag of bij alle Mustangs uit Amsterdam de VIN van de auto ook in het blok geslagen werd?

Ik weet echt niet alles van Mustangs, Reiny gelukkig een stuk meer, maar voor zo ver onze kennis reikt (reikte moet ik inmiddels zeggen) zijn bij K-code motoren en Shelby’s VIN’s ingeslagen en verder niet; niet structureel in elk geval, dat hebben we nog even geverifieerd bij HiPo kenner Jan Alsemgeest. Zou dat dan in Amsterdam wel het geval geweest zijn? We kunnen het antwoord wel gelijk weggeven: het is JA! Natuurlijk vormt één VIN nog geen bewijs en daarom hebben wij vervolgens diverse lijnen uitgezet en mensen lastig gevallen met onze vraag. Het blijkt, zowel bij de lijn 6 als bij de V8, dat de VIN van de auto in Amsterdam structureel in het motorblok werd geslagen! En wel bovenop het blok achter de inlaat voor de V8 en aan de zijkant voor de L6, we hebben bewijzen met foto’s. Nu kunnen we niet uitsluiten dat iemand (of meerdere iemanden) dit gewoon al wist of is tegengekomen bij de revisie van zijn of haar blok. Maar Reiny en ik, en volgens ons ook Arjan, hadden dit nog nooit gehoord. En dus beschouwen wij het als een waardevolle ontdekking en een mooie aanvulling op de Amsterdamse Mustang geschiedenis 8) .

Eén van mensen die ons geholpen hebben met het onderzoek en de bewijsvoering is Renzo van Kessel, hier ook al lang lid. Renzo heeft zijn Amsterdamse Mustang niet meer, maar hij heeft destijds de restauratie wel fraai gedocumenteerd met foto’s en die heeft hij aan ons ter beschikking gesteld. En dus delen wie die hier met jullie. Renzo, veel dank! Het gaat om AN07EE35574 die in december 1965 is gebouwd en nieuw naar de Belgische dealerorganisatie is gegaan. Zie het VIN-plaatje onder de motorkap en de sticker van de leverende dealer in De Panne. Het deurplaatje vertelt dat hij geleverd is in kleur F04, wat Ermine White moet zijn, in trim 26, zwart, en met transmissie 5, ofwel de veel voorkomende Dagenham 4-bak. In mei 2007 komt AN07EE35574 naar Nederland en krijgt AM-33-71 als kenteken en Renzo als eigenaar. Voordat Renzo aan de restauratie begint maakt hij gelukkig ook de nodige foto’s en zo kunnen we nu bijvoorbeeld de Amsterdamse “PAINT OK” stempel laten zien. En, uiteraard met gepaste trots, de in het motorblok ingeslagen VIN … De auto is intussen verdergegaan richting een nieuwe eigenaar in Duitsland, maar daar zal hij er zeker nog net zo mooi bij staan als op de foto’s.

Als er Amsterdam-eigenaren meelezen, duik gerust even onder motorkap! En als altijd staan wij weer open voor vragen, opmerkingen en nieuwe ontdekkingen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Marc
Gebruikersavatar
renzo
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 19:54

Re: Mustang's uit Ford fabriek Amsterdam

Bericht door renzo »

Graag verleen ik mijn bijdrage om jullie van de nodige info te voorzien. Goed dat jullie het voortzetten!!
-'65 Ranchero C-code. Ice Blue metallic.
-'71 Dodge Challenger Coupe. Medium Green metallic.
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5532
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Mustang's uit Ford fabriek Amsterdam

Bericht door 1970TwisterSpecial »

renzo schreef: do 25 jan, 2024 21:11 Graag verleen ik mijn bijdrage om jullie van de nodige info te voorzien. Goed dat jullie het voortzetten!!
Renzo
Bedankt voor de bijdrage aan dit topic.
Hoort het dat de motorruimte in de kleur van de body was gespoten,of vond je dat bij de restauratie mooier ?
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
72grande
Berichten: 4408
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 21:05
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Mustang's uit Ford fabriek Amsterdam

Bericht door 72grande »

Ha Ronald, jij stelt de vraag aan Renzo en en die mag zeker ook reageren, maar ik kan alvast vertellen dat de motorruimte in de carrosseriekleur een Amsterdams kenmerk was. Het hoort kortom zo! Zal waarschijnlijk iets te maken hebben gehad met het lakproces in Amsterdam tussen de Europese Fords, maar dat is een invulling mijnerzijds :wink:
Marc
Gebruikersavatar
72grande
Berichten: 4408
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 21:05
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Mustang's uit Ford fabriek Amsterdam

Bericht door 72grande »

Afbeelding

Op de vorige pagina lieten we één van de eerste Mustangs uit Amsterdam zien, AN07EC28041. Ik heb onlangs weer contact gehad met de eigenaar daarvan en zoals ik in het verhaal al aankondigde is de Mustang op transport gegaan naar de USA, zie foto. Maar inmiddels ook veilig en wel in Concord, North Carolina aangekomen. Een tweetal dingen die ik in het verhaal van deze auto schreef moet ik nog even aanvullen of corrigeren: ten eerste staat het er niet met zo veel woorden, maar de Mustang blijft (met een kort uitstapje naar de 60th viering in Birmingham, Alabama) in het Mustang Owners Museum en komt niet terug naar Nederland. En ten tweede heb ik een interpretatiefout gemaakt ten aanzien van de tenaamstelling het kenteken waar Richard al naar vroeg. Bert, de eigenaar van AN07EC28041, heeft mij nu duidelijk uitgelegd dat hij de kentekenhouder sinds 1975 is en dat dat nooit veranderd is. Alleen is hij in 1990 het kentekenbewijs kwijt geweest en heeft heel veel moeite moeten doen om het oorspronkelijke kenteken weer terug te krijgen. Dat is wel gelukt, maar heeft dus een gevolg gehad voor de bij de RDW genoteerde tenaamstellingsdatum. Excuses voor mijn onjuiste interpretatie!

Ondertussen hebben wij wel weer een leuke vondst gedaan. Geen vondst die het hele verhaal op z’n kop gaat zetten, maar eentje die wel een mooie aanvulling vormt. We weten waarschijnlijk allemaal dat er tot nu toe maar één foto was teruggevonden waarop de Mustang op de Amsterdamse productielijn te zien is; die bekende foto dateert uit de tweede helft van 1965 en laat een modeljaar 1966 zien die op weg is naar zijn aandrijflijn. Ik heb het nog even teruggezocht, Arjan heeft deze foto hier voor het eerst in januari 2006 laten zien (pagina 8 van dit topic). Als gezegd, sindsdien de enige foto … tot nu!

Via een Amerikaans contact met veel Ford materiaal en - kennis, die grappig genoeg twee oudere Europese Fords bezit (17M en Cortina TC1), hebben wij de hand kunnen leggen op een tweede foto van een Mustang in aanbouw aan de Hemweg. Het is een reclame leaflet voor een bedrijf (PJ) dat de primers aan Ford leverde en dus ook aan Amsterdam. Zie onderstaand duidelijk de Mustang gebroederlijk (gezusterlijk?) tussen de Cortina’s op de Amsterdamse band. Leuke aanwinst voor ons vaderlands stukje historie!

Afbeelding
Marc
Plaats reactie

Terug naar “Lounge”