Ford F-100 1953 -Frame-off rebuild- 15-11-2023 Update
Moderator: Shelby GT-H
- grandmaster n
- Berichten: 1515
- Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14
Re: Ford F-100 1953 -Frame-off rebuild- 11-1-2023 UPDATE
Die kachel ziet er echt top uit met FORD erop!!!!
gr
gr
Re: Ford F-100 1953 -Frame-off rebuild- 11-1-2023 UPDATE
Leuk om te horen! Dan volg je al evenDennisStang schreef: ↑za 14 jan, 2023 18:27 Heel mooi om te zien! Volg dit project al vanaf het begin en het is elke keer weer mooi om te zien hoe het verloopt en hoe jij dingen aanpakt.
Keep on posting!![]()


Dat vond ik ook

Re: Ford F-100 1953 -Frame-off rebuild- 11-1-2023 UPDATE
Mooi dat het project weer running is
Je ideeen en uitvoering zijn top!

- 1970 Mach 1 -
Re: Ford F-100 1953 -Frame-off rebuild- 11-1-2023 UPDATE
Na wat stappen vooruit toch een grote terug moeten zetten om daarna weer beter vooruit te kunnen. Toen ik het frame liet coaten, moest ik me zo haasten om het weg te krijgen zodat het met een grote partij mee kon. Dat ik compleet over de motorsteunen heen gekeken heb en deze zo heb laten coaten
. Ze zijn gemaakt door iemand zonder armen en gelast door iemand die de gaskraan dicht had staan en toevallig blind was.
Nu ik zover ben dat het voorfront erop kan dacht ik, nu kan ik die motor en nog relatief snel en makkelijk uit. Dus zo gezegd zo gedaan, stroppies eraan wat schroeven en hijsen maar.

Even een mal gemaakt zodat ze op dezelfde plek weer terug komen, echter 2,5cm hoger om wat meer speling te krijgen nu het makkelijk aan te passen is. Hier is ook het werk van de begaafde lasser te zien
Vraag me niet hoe ik dit gemist heb maar het is zo

Na een poosje slijpen en schuren.

Bussen gemaakt van 30mm as, gat in geboord en in de mal gemonteerd.

Wat 3mm plaat in stukken geslepen en er wat van gemaakt.


Remleiding ook even gefikst, en wat met een spuitbus rond gezwaaid


Zo gaan we weer gestaag verder waar we gebleven waren. Even een tussen projectje.

Nu ik zover ben dat het voorfront erop kan dacht ik, nu kan ik die motor en nog relatief snel en makkelijk uit. Dus zo gezegd zo gedaan, stroppies eraan wat schroeven en hijsen maar.
Even een mal gemaakt zodat ze op dezelfde plek weer terug komen, echter 2,5cm hoger om wat meer speling te krijgen nu het makkelijk aan te passen is. Hier is ook het werk van de begaafde lasser te zien


Na een poosje slijpen en schuren.
Bussen gemaakt van 30mm as, gat in geboord en in de mal gemonteerd.
Wat 3mm plaat in stukken geslepen en er wat van gemaakt.
Remleiding ook even gefikst, en wat met een spuitbus rond gezwaaid

Zo gaan we weer gestaag verder waar we gebleven waren. Even een tussen projectje.
Re: Ford F-100 1953 -Frame-off rebuild- 5-2-2023 UPDATE
Wat een tegenvaller, mooi dat je het zelf netjes hebt kunnen oplossen!
Verzonden vanaf mijn smartphone of pc zonder Tapatalk
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
- Big_fun_58
- Berichten: 1794
- Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
- Locatie: Mierlo
Re: Ford F-100 1953 -Frame-off rebuild- 5-2-2023 UPDATE
Mooi opgelost. Ziet er netjes uit. Ik begrijp je frustraties als je zoiets ontdekt....
Succes met je project!

Succes met je project!

It's the M@DM@N.......... #>B-)
Re: Ford F-100 1953 -Frame-off rebuild- 5-2-2023 UPDATE
Ja blij dat ik het toch gedaan heb, was stiekem toch ff werk maar is toch 100x netter zo.
- Swordfish79
- Berichten: 827
- Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20
Re: Ford F-100 1953 -Frame-off rebuild- 11-2-2023 UPDATE
Thx!
Korte update dit keer, nu de motor en bak er toch uit was en in de kraan hing. Gauw de transmissie pan eronderuit gehaald, de verf zat er niet lekker op en ik heb er geen aflaatplug in gemaakt. Dus mijn spare transmissie ff afgestoft en daar de pan vanaf gehaald. Hier een plug in gelast met wat hulp van een maat. Even goed gestraald en afgelakt.
Motor ligt er weer in. Morgen weer de nodigen dingen aansluiten en even kijken of ik mijn uitlaat wat moet aanpassen omdat ik de motor wat omhoog gezet heb.
Re: Ford F-100 1953 -Frame-off rebuild- 11-2-2023 UPDATE
Afgelopen tijd erg druk met werk gehad dus nagenoeg niks aan de auto kunnen doen. Toch hier en daar wat tijd gevonden om een belangrijk punt af te werken. Had tijd terug een nieuw setje verlagingsveren gescoord hier in Nederland van een mede F100 eigenaar, 3'' Verlagingsbladveren inclusief extended rear spring shackles voor achter. Na wat heen en weer vragen op interpret hoe achter te verlagen zonder andere veren te moeten kopen of in het chassis te moeten slijpen de achterste veren gedemonteerd en hier 3 bladveren uitgehaald.
Voor het monteren van de verlagingsveren.

En erna:

En na wat hobbyen achter gefikst. Moet alleen nog even busjes draaien die in de extended shackles gaan die miste ik nog.


Even kijken of ik vandaag nog wat elektra kan afwerken.
Voor het monteren van de verlagingsveren.
En erna:
En na wat hobbyen achter gefikst. Moet alleen nog even busjes draaien die in de extended shackles gaan die miste ik nog.
Even kijken of ik vandaag nog wat elektra kan afwerken.
- grandmaster n
- Berichten: 1515
- Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14
Re: Ford F-100 1953 -Frame-off rebuild- 2-7-2023 Update
Er blijft iig wel schot n de zaak !
Lekker op je eigen tempo.
gr
Lekker op je eigen tempo.
gr
Re: Ford F-100 1953 -Frame-off rebuild- 15-11-2023 Update
Besloten me zelf wat te jagen en wat deadlines gezet. 14 December keurings afspraak gemaakt bij de RDW en ga 1 december hier in de buurt even naar een garage waar ik samen met de APK keur meester er even omheen loop of ik iets gemist heb en hij misschien nog opmerkingen heeft.
Als dit gedaan is moet ik nog paar dingen fine tunen en passen die niet perse nodig zijn voor de keuring en wat dingen tweaken en daarna gaat hij uit elkaar en op weg naar de spuiter.
Maar eerst een flinke waslijst wat afgewerkt moet worden voor deze tijd!
Relais voor de fan geïnstalleerd. Bij het maken van de motor kabelboom hebben we een stekker klaar gelegd waar ik de aansturing van de relais vanaf krijg zodat de motor ECU de fan relais gaat aansturen bij de koelwatertemperatuur die ik instel.

De stationair regel klep moest ook nog aangesloten worden op de het luchtfilterhuis. Met het originele luchtfilterhuis wat bij deze motor hoort zal het met een stukje slang er gewoon opgestoken zitten maar omdat ik een ouwe stijl luchtfilter gebruik moest ik weer beetje knutselen. Omdat deze klep lucht toevoert achter de gasklep moet dit gefilterde lucht zijn en dus binnen de luchterfilter vandaan komen. Hier dus met wat buig werk een pijpje tussen gebogen, past mooi tussen het filterhuis en de inlaat en naast de TPS sensor.




Tussen door 2,5 week op vakantie geweest in Canada, daar een mooie 2023 f150 gehuurd. Liep mooi met 450pk onder de kap.

Garage flink opgeruimd voor een feestje en na het feestje weer door!

Front erop gehangen, echter kwam ik erachter met het laatste stuk dat ik niet lekker uitkwam, en nu ik dit typ ben ik bezig hem compleet op nieuw uit te lijnen (plaatwerk cabine etc) deze pickups zijn nogal precies als het gaat om het monteren van de neus. Heeft zijn tijd nodig en dient wel gewoon precies gedaan te worden wat ik dus niet echt gedaan had de eerste keer...

Na het even staan merkte ik toch dat er een klein druppeltje aan de diff deksel hing iedere keer. Vond ik beetje maf wat had dit gemonteerd met nieuwe pakking maar dacht kan dit toch niet maken als hij naar de rdw gaat. En omdat de steekas keerringen ook ligt lekte als hij weer tijdje stond wou ik deze ook even mee pakken. Toen ik de diff deksel eraf had en de steekassen er al uit had keek ik naar het diff en dacht ik hmm lijkt me wat speling te hebben, en jawel wat speling op de lagers. Dus ook maar complete diff eruit gepakt.
Nieuwe steekas lagers en retaining rings.

Pignon en kroonwiel zien er gelukkig nog keuring uit, aan de linkse kant was 1 shim om het lager uit te shimmen gebroken, waardoor vermoedelijk de voorspanning weg is gegaan en er wat speling opgekomen is. Merkte ook op dat op de astandwielen wat veel axiaal speling hadden, de satelliet tandwielen met conische ringen zagen er prima uit (op het werk hebben we wel eens gehad dat deze conische ringen wegslijten bij zwaar gebruik). Na langzoeken naar de juiste maat shims voor de astandwielen en ze uit eindelijk niet gevonden te hebben worden ze inmiddels op maat gemaakt, en hoop ik ze begin volgende week te hebben.
Alles ligt klaar, heb nieuwe lagers en afstel shims voor het diff weer af te stellen in de huis etc zodat de as er weer onder kan.

Deze shims worden gemaakt.

Tijdens het opslaan van de achterraam was deze gebroken. Gelukkig kon de beste man die bij ons op het werk de trekker ramen komt plakken een mal maken van de raam en deze nieuw laten maken. Dus ook deze zit er weer in.

Zo werken we gestaag naar 1 december en daarna naar 14 december.
Als dit gedaan is moet ik nog paar dingen fine tunen en passen die niet perse nodig zijn voor de keuring en wat dingen tweaken en daarna gaat hij uit elkaar en op weg naar de spuiter.
Maar eerst een flinke waslijst wat afgewerkt moet worden voor deze tijd!
Relais voor de fan geïnstalleerd. Bij het maken van de motor kabelboom hebben we een stekker klaar gelegd waar ik de aansturing van de relais vanaf krijg zodat de motor ECU de fan relais gaat aansturen bij de koelwatertemperatuur die ik instel.
De stationair regel klep moest ook nog aangesloten worden op de het luchtfilterhuis. Met het originele luchtfilterhuis wat bij deze motor hoort zal het met een stukje slang er gewoon opgestoken zitten maar omdat ik een ouwe stijl luchtfilter gebruik moest ik weer beetje knutselen. Omdat deze klep lucht toevoert achter de gasklep moet dit gefilterde lucht zijn en dus binnen de luchterfilter vandaan komen. Hier dus met wat buig werk een pijpje tussen gebogen, past mooi tussen het filterhuis en de inlaat en naast de TPS sensor.
Tussen door 2,5 week op vakantie geweest in Canada, daar een mooie 2023 f150 gehuurd. Liep mooi met 450pk onder de kap.
Garage flink opgeruimd voor een feestje en na het feestje weer door!
Front erop gehangen, echter kwam ik erachter met het laatste stuk dat ik niet lekker uitkwam, en nu ik dit typ ben ik bezig hem compleet op nieuw uit te lijnen (plaatwerk cabine etc) deze pickups zijn nogal precies als het gaat om het monteren van de neus. Heeft zijn tijd nodig en dient wel gewoon precies gedaan te worden wat ik dus niet echt gedaan had de eerste keer...
Na het even staan merkte ik toch dat er een klein druppeltje aan de diff deksel hing iedere keer. Vond ik beetje maf wat had dit gemonteerd met nieuwe pakking maar dacht kan dit toch niet maken als hij naar de rdw gaat. En omdat de steekas keerringen ook ligt lekte als hij weer tijdje stond wou ik deze ook even mee pakken. Toen ik de diff deksel eraf had en de steekassen er al uit had keek ik naar het diff en dacht ik hmm lijkt me wat speling te hebben, en jawel wat speling op de lagers. Dus ook maar complete diff eruit gepakt.
Nieuwe steekas lagers en retaining rings.
Pignon en kroonwiel zien er gelukkig nog keuring uit, aan de linkse kant was 1 shim om het lager uit te shimmen gebroken, waardoor vermoedelijk de voorspanning weg is gegaan en er wat speling opgekomen is. Merkte ook op dat op de astandwielen wat veel axiaal speling hadden, de satelliet tandwielen met conische ringen zagen er prima uit (op het werk hebben we wel eens gehad dat deze conische ringen wegslijten bij zwaar gebruik). Na langzoeken naar de juiste maat shims voor de astandwielen en ze uit eindelijk niet gevonden te hebben worden ze inmiddels op maat gemaakt, en hoop ik ze begin volgende week te hebben.
Alles ligt klaar, heb nieuwe lagers en afstel shims voor het diff weer af te stellen in de huis etc zodat de as er weer onder kan.
Deze shims worden gemaakt.
Tijdens het opslaan van de achterraam was deze gebroken. Gelukkig kon de beste man die bij ons op het werk de trekker ramen komt plakken een mal maken van de raam en deze nieuw laten maken. Dus ook deze zit er weer in.
Zo werken we gestaag naar 1 december en daarna naar 14 december.