Piep vanuit motorruimte

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1631
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door saf1908 »

richard66coupe schreef: zo 04 jun, 2023 20:58 Jammer dat het niks aan het licht heeft gebracht.
Maar we kunnen elkaar de hand schudden. :|
Gister heb ik de olie ververst en je raadt nooit wat ik hoorde nadat ik hem startte. Het is zoals ik het vergelijk dezelfde piep/tjielp. Na warm rijden werd het niet beter, eerder erger. Vanavond heb ik hem weer even gestart en toen was ie de eerste 3 minuten stil en toen kwam het geluid weer.
Hiervoor deed ie dit niet. Wat ik wel opvallend vind is dat ik er afgelopen paar keer Eurol 15W40 mineraal in had en nu weer Kroon Classic 15W40. De vorige keer dat ik dit tjielp geluid had was dit ook na dezelfde Kroon Classic 15W40. Ik twijfel nu om het er weer uit te gooien en weer voor Eurol te gaan of de boel los te trekken.
Wat voor olie heb jij erin?

Ik heb nog even het kleppendeksel verwijdert en alles zag er goed uit. Ik heb hem ook nog even laten draaien zonder klepdeksel en het geluid leek van iets dieper weg te komen, ik vermoed lifters/nokkenas. Bij cylinder 2 (uitlaat klep) hoor ik in ieder geval een licht schurend/wrijvend geluid als ik het blok zachtjes rond draai met de hand. Volgens mij is er nog 1 die ik hoor maar toen was ie alweer te ver afgekoeld. Ik heb roller lifters icm een jaren '90 onderblok. Om te kijken wat je hebt zou je het serie nummer achter de starter eens kunnen checken. Als geen van de stoterstangen draaien bij draaiende motor heb je een roller blok.
Wow, toevallig Richard. Vervelend!

Ik heb er ook Kroon ingegooid, 20W-50.

Vandaag gaan ze in de garage, als het goed is, weer verder zoeken. Als het de nokkenas/lifters/lagers zijn kan het blok blijven zitten las ik en is een volledige revisie niet per se nodig.

Al twijfel ik nu wel of dat niet beter is om alles uit te sluiten.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 931
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door sjirafje »

Ik heb Kroon Classic 15w40 in mijn 289 maar geen piep/tjielp. Ik zou willen dat ik verder mee kon denken maar dit gaat helaas mijn pet te boven. :(
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1631
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door saf1908 »

Wel vreemd trouwens Richard, dat het bij jou is terwijl je blok recentelijk helemaal gereviseerd is.

Heb je al even geluisterd met de riem er af?
Verandert het als je de koppeling in trapt of geen verschil?
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 476
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door richard66coupe »

saf1908 schreef: ma 05 jun, 2023 16:33 Wel vreemd trouwens Richard, dat het bij jou is terwijl je blok recentelijk helemaal gereviseerd is.

Heb je al even geluisterd met de riem er af?
Verandert het als je de koppeling in trapt of geen verschil?
Nou, inderdaad. Het is wel een gereviseerd blok maar ja, eigenlijk zegt mij dat inmiddels niks meer.
Als het "revisiebedrijf" het binnen toleranties vind dan hoeven ze er geen nieuwe delen in te doen. En dan is nog de vraag hoe het is gebeurt. Ik heb al genoeg beleefd met dit blok.
Wat ik gewoon heel vreemd vind is dat er jaren geen enkel bijgeluid te horen is. Totdat ik er deze olie in gooi en dan ineens dit. Met kleppendeksel eraf klinkt het best serieus.
Toch denk ik er nog steeds sterk over om de olie er af te laten lopen, filter evt. nogmaals vervangen. Olie checken op metaal deeltjes en te vullen met het type olie die ik hiervoor had. Het rij-seizoen is immers net begonnen en als ie dan ineens weer stil is zijn we ook weer een ervaring rijker...

Ik heb gecontroleerd zonder riem en accessoires en dat gaf geen verschil. Verder heb ik een C4 automaat. Daarvan heb ik nog wel de flexplate en converter boutjes gecheckt en laten draaien met een luisterend oor maar het zit daar niet. De frequentie is ook op de nokkenas/klepstoter snelheid. Bij jou lijkt het overigens wel meer op de achterste cylinders. Als ik tijd kan vinden zal ik mijn filmpje ook even op youtube zetten.
Ik ben erg benieuwd wat er bij de jou uitkomt!
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1631
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door saf1908 »

Ik heb vanalles erover gelezen inmiddels en voordat je het in je blok zelf zoekt zou je nog kunnen kijken naar evt. valse lucht (carburateurpakking, inlaatspruitstuk pakking), loszittende of defecte bougie, uitlaatspruitstukpakkingen.
En evt. compressie meten en je olie checken op metalen deeltjes (in oliepan kijken en oliefilter open zagen). En evt. versnellingsbak demonteren.
Ik las ook nog iemand die een probleem had met de rear main seal die lucht aanzoog.

Misschien allemaal niet de oorzaak, maar dan weet je in ieder geval wat ik en de garage bij die van mij hebben uitgesloten.

Mijn garage heeft er al ruim een week niks meer aan gedaan, maar we zijn nu op het punt van checken lifters en evt. nokkenas en lagers. (Onder de kleppendeksels was met lopende motor niets geks waarneembaar zeiden ze.)
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door peer »

saf1908 schreef: di 06 jun, 2023 12:42

Mijn garage heeft er al ruim een week niks meer aan gedaan, maar we zijn nu op het punt van checken lifters en evt. nokkenas en lagers. (Onder de kleppendeksels was met lopende motor niets geks waarneembaar zeiden ze.)
Maar als het een ingesleten lifter, pushrod of tuimelaar is dan kan je dit niet zien, daar moet je de tuimelaar er voor afhalen met als gevolg dat je na de controle de kleppen weer mag stellen.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1631
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door saf1908 »

Wat is wijsheid als het vermoeden lifters en/of camshaft en/of lagers is?

Motor er per se uit halen? (Schijnt niet nodig te zijn met grille er af en radiateur er uit?)
Meteen een hele motorrevisie laten uitvoeren…?

Liefst houd ik de financiële schade beperkt, te meer omdat mijn auto verder prima loopt en geen kuren vertoont (oliedruk goed, olie goed, compressie ook, enz.).
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door peer »

Als zo'n piep een lager is dan is dat lager binnen no-time weg en vind je vanalles in de olie, de kans dat het een lager is, is echt minimaal.

Nokkenas kan inderdaad via de voorkant, maar echt makkelijk is dat niet en je moet het halve blok demonteren om zover te komen. Ik heb het 1 keer gedaan, maar haal nu gewoon het blok eruit, de tijd die je verliest met het eruit halen win je al snel terug door het makkelijker kunnen sleutelen. De bak is er toch al af? Dan heb je het blok er zo uit.

Ik zou dan toch echt eerst de tuimelaars en pushrods demonteren en bekijken.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1811
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door Big_fun_58 »

Eerst maar eens die Kroon olie eruit en er wat anders in gooien.
Dat zijn de kosten niet.
Dan, wat Peer zegt, tuimelaars en pushrods controleren (verbogen stoterstangen?). Kijk ook eens héél goed naar de kogel vormige scharnierpunten van de tuimelaars (slijtage patroon?). Als je een nokkenaslifterset heb die is bedoeld is voor rollertuimelaars (die lifters leveren minder olie naar "boven") dan kunnen je tuimelaars te weinig olie krijgen om een goede smeerfilm te houden of om genoeg te koelen. Of misschien is die Kroon olie niet zo goed als we denken. Dat kan ook het probleem zijn.
Ik zou de eerder genoemde punten maar eens nalopen. Daar hoef je motor niet voor uit elkaar.
Succes.
,
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1631
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door saf1908 »

Bedankt voor de toelichting!
Ik ga het met de garage bespreken en houd jullie op de hoogte.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1631
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door saf1908 »

Ze gaan maandag de tuimelaars en pushrods demonteren en inspecteren.

Lagers nokkenas leek ze niet waarschijnlijk en kan altijd nog (in een erger geval).
De lifters waren van een “normaal” type (geen roller), maar tuimelaars wel (rollers). Dit zegt mij verder niets…
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1811
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door Big_fun_58 »

Kan jij wat detail foto's plaatsen van je rollertuimelaars en de stoterstang geleiders?
Ook op full lift als dat gaat.
Kijk vooral naar slijtageplekken op de stoterstangen (zie voorbeeld de slijtage zichtbaar van stoterstangen met te weinig speling in de guidplates) en.of de stoterstang niet de tuimelaar raakt tegen het aluminium (dan is de geanodiseerde laag ietsje weggesleten (blank aluminium zichtbaar), zie voorbeeld.
Succes.

Image

Image
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1811
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door Big_fun_58 »

saf1908 schreef: do 08 jun, 2023 15:16 Lagers nokkenas leek ze niet waarschijnlijk en kan altijd nog (in een erger geval).
De lifters waren van een “normaal” type (geen roller), maar tuimelaars wel (rollers). Dit zegt mij verder niets…
Dat lijkt mij ook niet.
Als je normale lifters heb voor standaard (kogelkop) tuimelaars dan geven deze alleen wat meer smeerolie dan echt noodzakelijk is (smeering en koeling) maar dat kan geen kwaad als je geen oliedruk problemen heb. Lekker laten zitten. :)
De speciale rollertuimelaar lifters zorgen dat je iets meer oliedruk kan overhouden.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1631
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door saf1908 »

Big_fun_58 schreef: do 08 jun, 2023 16:36 Kan jij wat detail foto's plaatsen van je rollertuimelaars en de stoterstang geleiders?
Ook op full lift als dat gaat.
Kijk vooral naar slijtageplekken op de stoterstangen (zie voorbeeld de slijtage zichtbaar van stoterstangen met te weinig speling in de guidplates) en.of de stoterstang niet de tuimelaar raakt tegen het aluminium (dan is de geanodiseerde laag ietsje weggesleten (blank aluminium zichtbaar), zie voorbeeld.
Succes.

Image

Image
Bedankt voor al je hulp! Mijn auto staat bij de garage (niet echt in de buurt), maar zal het doorsturen. Mijn oliedruk is ook helemaal prima trouwens.

Dit licht weggesleten laagje gaf ook zo’n piepend geluid?
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1811
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door Big_fun_58 »

saf1908 schreef: do 08 jun, 2023 20:08 Dit licht weggesleten laagje gaf ook zo’n piepend geluid?
Het zijn voorbeeld foto's en het zou kunnen mede omdat je aangaf dat de duur en tijd van het geluid leek op een tuimelaar.
Yep, het kan knarsen als iets met geweld tegen elkaar gedrukt wordt of langs elkaar loopt.
Laten ze goed kijken naar slijtageplekjes.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”