Wow, toevallig Richard. Vervelend!richard66coupe schreef: ↑zo 04 jun, 2023 20:58 Jammer dat het niks aan het licht heeft gebracht.
Maar we kunnen elkaar de hand schudden.
Gister heb ik de olie ververst en je raadt nooit wat ik hoorde nadat ik hem startte. Het is zoals ik het vergelijk dezelfde piep/tjielp. Na warm rijden werd het niet beter, eerder erger. Vanavond heb ik hem weer even gestart en toen was ie de eerste 3 minuten stil en toen kwam het geluid weer.
Hiervoor deed ie dit niet. Wat ik wel opvallend vind is dat ik er afgelopen paar keer Eurol 15W40 mineraal in had en nu weer Kroon Classic 15W40. De vorige keer dat ik dit tjielp geluid had was dit ook na dezelfde Kroon Classic 15W40. Ik twijfel nu om het er weer uit te gooien en weer voor Eurol te gaan of de boel los te trekken.
Wat voor olie heb jij erin?
Ik heb nog even het kleppendeksel verwijdert en alles zag er goed uit. Ik heb hem ook nog even laten draaien zonder klepdeksel en het geluid leek van iets dieper weg te komen, ik vermoed lifters/nokkenas. Bij cylinder 2 (uitlaat klep) hoor ik in ieder geval een licht schurend/wrijvend geluid als ik het blok zachtjes rond draai met de hand. Volgens mij is er nog 1 die ik hoor maar toen was ie alweer te ver afgekoeld. Ik heb roller lifters icm een jaren '90 onderblok. Om te kijken wat je hebt zou je het serie nummer achter de starter eens kunnen checken. Als geen van de stoterstangen draaien bij draaiende motor heb je een roller blok.
Ik heb er ook Kroon ingegooid, 20W-50.
Vandaag gaan ze in de garage, als het goed is, weer verder zoeken. Als het de nokkenas/lifters/lagers zijn kan het blok blijven zitten las ik en is een volledige revisie niet per se nodig.
Al twijfel ik nu wel of dat niet beter is om alles uit te sluiten.