Accu

Voor alle vragen betreffende de nieuwe Ford/Mustangs vanaf 2015

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Accu

Bericht door keesie25 »

(Een resumé van andere topics, ook van andere forums)

In een ander topic heb ik het gehad over de 'sequential' achterlichten, die trapsgewijs aan/uit gaan, standaard op USA GT modellen. Als EEN van de leds aan BEIDE kanten ineens niet meer meewerkt, en je (in ieder geval bij mijne) zet de motor uit, en start hem dan weer, dan is alles weer in orde. De lampen zijn dus in ieder geval niet kapot.

Ik lees ergens bij Ford USA dat dit vooral voorkomt bij modellen van VOOR 2016.
Als ik de diverse forums doorlees over dit onderwerp hebben eigenaren kan dit twee oorzaken hebben.

Ofwel er moet een software update geïnstalleerd worden ofwel je bent toe aan een nieuwe accu.
Ik heb de accu dus laten doormeten en volgens de dealer levert hij nog ongeveer de helft van zijn oorspronkelijke vermogen. Dat is blijkbaar nog voldoende om geen problemen te vermoeden, want de startmotor doet het probleemloos. We konden verder niet op de accu een productiedatum ontdekken.

Dan is de vraag: hoe lang gaat een accu mee in dit soort auto's? Op de diverse forums staat 3-5 jaar (afhankelijk van...de condities). Omdat de vorige eigenaar van mijn auto ALLE papieren heeft bijgevoegd ben ik eens gaan kijken, maar kon niet ontdekken dat hij er op zeker moment een nieuwe accu ingezet heeft.

Contact met de dealer en met Hennie: er moet dus in ieder geval maar een andere accu in, want dat zit er toch aan te komen. Daarna zie ik wel of er ook nog een software update moet komen.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Accu

Bericht door keesie25 »

Een goedkope of een dure accu? Ze zullen beide goed zijn, maar hoe lang gaan ze mee? Ik heb, om misverstanden te voorkomen, eerst nog maar even een foto gemaakt van de bovenzijde, en die naar de dealer gestuurd.
De accu is Motocraft Fomoco A2 BXT-96R.

En......toen ik een foto maakte ontdekte ik ineens dat er WEL een datum op de accu staat, bijna onleesbaar:
20/5/15 . ALS dat betekent 20 mei 2015, is hij dus 7 jaar oud. (ik dat dat in de USA EERST de maand geschreven werd en dan de dag, maar dat gaat dus nu niet op).

Mijn auto is op 28 februari 2015 van de band gerold, op 15 mei bij de dealer terecht gekomen, op 29 juli te koop aangeboden en op 20 augustus verkocht. Met andere woorden, de accu is nog de originele. 7 jaar dus. Ik kies dus weer een originele.......wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1528
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: Accu

Bericht door grandmaster n »

7 jaar is al best lang voor een accu!

gr
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Accu

Bericht door keesie25 »

Ja, misschien kon hij nog wel langer mee, omdat hij het nog goed doet. Maar ja, sommige dingen kun je maar beter niet uitstellen. Je slaat je zelf voor je kop als je ergens niet meer weg komt omdat je accu het heeft begeven.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Accu

Bericht door Dakloos »

Een collega van mij had een Toyota Camry met een Panasonic accu die na 13 jaar pas de geest gaf!
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Accu

Bericht door Eric »

Ik heb je destijds al gezegd dat het hoog tijd is om die accu te vervangen 8)

Ik gebruik zelf deze tot volle tevredenheid:

https://online-accu.nl/auto-accu/exide/ea612/
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Accu

Bericht door keesie25 »

Eric schreef: vr 13 mei, 2022 16:04 Ik heb je destijds al gezegd dat het hoog tijd is om die accu te vervangen 8)

Ik gebruik zelf deze tot volle tevredenheid:

https://online-accu.nl/auto-accu/exide/ea612/
Je zegt het zelf al Eric: 'destijds'. Als die knipperlichten geen kuren vertoonden had ik nooit aan een andere accu gedacht trouwens.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Accu

Bericht door keesie25 »

Ik had naar Eric moeten luisteren......sorry Eric.

Mijn dorpsdealer wilde een nieuwe accu voor me bestellen, maar zei dat hij alleen maar de originele kon bestellen. Vandaar dat dat mijn keuze beïnvloedde. Hij heeft hem HALF MEI besteld bij de Ford/Dekker groep in Alkmaar, en ik heb nog diverse keren gebeld, maar kreeg als antwoord: als hij er is hoor je het. Overigens kost deze accu maar liefst 180 euro.

Dat is nu toch wel zo'n drie weken geleden en ik besloot om gisteren maar eens bij de dealer langs te gaan. Ik hoefde niets te zeggen, maar hij belde direct Ford Alkmaar in mijn bijzijn. Ik heb daar een kwartier gestaan terwijl er bij Dekker niet werd opgenomen. Uiteindelijk wel, en het antwoord was: hij is niet op voorraad.

Niet te geloven, slechte reclame voor Dekker lijkt we. Afgesproken met de dealer dat ik zelf wel iets bestel.
Direct dus de Exide accu besteld op de site die door Eric is aangegeven. Maandag wordt deze verstuurd. Wordt vervolgd dus.
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Accu

Bericht door 1970TwisterSpecial »

keesie25 schreef: za 04 jun, 2022 10:15 Ik had naar Eric moeten luisteren......sorry Eric.

Mijn dorpsdealer wilde een nieuwe accu voor me bestellen, maar zei dat hij alleen maar de originele kon bestellen. Vandaar dat dat mijn keuze beïnvloedde. Hij heeft hem HALF MEI besteld bij de Ford/Dekker groep in Alkmaar, en ik heb nog diverse keren gebeld, maar kreeg als antwoord: als hij er is hoor je het. Overigens kost deze accu maar liefst 180 euro.

Dat is nu toch wel zo'n drie weken geleden en ik besloot om gisteren maar eens bij de dealer langs te gaan. Ik hoefde niets te zeggen, maar hij belde direct Ford Alkmaar in mijn bijzijn. Ik heb daar een kwartier gestaan terwijl er bij Dekker niet werd opgenomen. Uiteindelijk wel, en het antwoord was: hij is niet op voorraad.

Niet te geloven, slechte reclame voor Dekker lijkt we. Afgesproken met de dealer dat ik zelf wel iets bestel.
Direct dus de Exide accu besteld op de site die door Eric is aangegeven. Maandag wordt deze verstuurd. Wordt vervolgd dus.
€ 180 voor een accu ?
Zo prijst een dealer zichzelf wel lekker uit de markt.
normaal € 80, nu zelfs in de aanbieding https://www.awaccu.nl/product/56077-aw- ... ah-480-amp
Ik snap ook eigenlijk niet dat je daarvoor naar een dealer toegaat.
Dat is wel iets dat zelfs iemand met 2 linkerhanden zelf kan vervangen
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Accu

Bericht door keesie25 »

Ach, op het moment dat ik voor de keus stond had ik eigenlijk geen zin om het zelf te doen, maar ik heb wel twee rechterhanden hoor......
De originele accu is Motocraft Fomoco A2 BXT-96R, en als je die al kunt krijgen kost hij wel ongeveer 180 euro/dollar.
Maar goed, het wordt dus op Erics advies een Exide Premium EA612 61 Ah. En die kost 70 euro. Als iemand ooit ook zo'n accu wil bestellen, let dan wel op: ik dacht, voor een paar euro meer heb ik dezelfde accu maar dan 64Ah........maar die is 15 cm HOGER dan de 61Ah en dus ongeschikt. De maten zijn ongeveer 225 rnm wijd, 167 mm diep (dat is van de voorzijde naar het raam toe) en 175 mm hoog.
Even nog een paar dagen afwachten dus.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Accu

Bericht door Eric »

Ik had destijds precies hetzelfde idee, maar heb toen voor de zekerheid de afmetingen en inbouwplaats eens bestudeerd en zag al snel dat iets groters zeker niet gaat passen. De accu uit mijn link is op de millimeter nauwkeurig dezelfde maat als de originele en past dus perfect. Ik heb hem er al ruim een half jaar in zitten en ben tot nu toe zeer tevreden.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Accu

Bericht door keesie25 »

De accu is vandaag aangekomen en direct geïnstalleerd. Alles werkt weer, en (wel een beetje vreemd.....) hij begint 'standaard' met de radio! Nou heb ik geen radio aangehad sinds ik de auto kocht want ik speel steeds muziek af van stickjes. Maar goed, ik had ineens heel goede ontvangt. Even doorgeklikt en er zijn meer zenders die ruisloos afspelen. Sommige lezers denken misschien: wat kletst hij nou? .....maar vanaf het begin dacht ik dat het systeem ofwel alleen ruis ofwel alleen de 'even' (waar heb ik dat gehoord?) zenders zou weergeven, maar dan niet optimaal. Afijn, ik heb het stickje weer aangezet.......
Plaats reactie

Terug naar “2015 - Current”