Startprobleem

Voor alle vragen betreffende de nieuwe Ford/Mustangs vanaf 2015

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Startprobleem

Bericht door peer »

Ik denk dat Eric bedoelt dat er nauwelijks 2015/16 Mustangs nog met de originele accu rond zullen rijden de meeste waren na 3 a 4 jaar wel stuk :?

Start-stop heeft niets met de knop te maken, dit is voor auto's met een start/stop systeem wat inhoud dat de motor afslaat bij stilstaan (wachten bij een stoplicht) en weer aanslaat bij het wegrijden. Deze accu's hebben heel wat meer te leiden met 20 keer start en stoppen per dag.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Startprobleem

Bericht door keesie25 »

peer schreef: zo 16 jan, 2022 20:18 Ik denk dat Eric bedoelt dat er nauwelijks 2015/16 Mustangs nog met de originele accu rond zullen rijden de meeste waren na 3 a 4 jaar wel stuk :?

Start-stop heeft niets met de knop te maken, dit is voor auto's met een start/stop systeem wat inhoud dat de motor afslaat bij stilstaan (wachten bij een stoplicht) en weer aanslaat bij het wegrijden. Deze accu's hebben heel wat meer te leiden met 20 keer start en stoppen per dag.
Ah, ik snap het. Een 'gewone' accu volstaat dus. Ja, ik had het al gelezen, dus deze accu is dan extreem lang meegegaan. Ik zal het even aan de garage overleggen, die moet me sowieso morgen 'boosteren', dan kan hij de accu er in zetten. Kan ik zelf ook wel maar als het hoost doe ik het liever binnen.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Startprobleem

Bericht door peer »

Laten doen is nog geen verkeerde optie als de originele er nog in zit. Grote kans dat je even bezig bent de kabels los te krijgen want ik (en andere) hebben nog nooit zo'n slecht systeem meegemaakt als bij onze mustangs: https://www.mustang6g.com/forums/thread ... ff.146442/

De klemmen willen wel eens enorm vast zitten. Bij de min raad ik dan aan de 13mm bout los te maken zodat de klem op de accu blijft en de kabel los is. Dan kan je de klem los maken als de accu uit de auto is, dat is wat makkelijker. Als de plus ook zo vast zit dan wordt het een vervelend klusje.

Mijn plus ging makkelijk, de min heb ik een andere klem op gemaakt.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Startprobleem

Bericht door keesie25 »

Toen ik de accu oplaadde zag ik dat de polen brandschoon waren, geen corrosie. Ik had het filmpje al gezien op Youtube waarin de polen worden schoongemaakt. Bij mijn vorige Mustang (2005 GT) was een accuwissel trouwens geen probleem, dus ik ben benieuwd. Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Startprobleem

Bericht door keesie25 »

Vanmorgen eerst even bij de garage een jump-booster gehaald maar de auto geeft geen reactie. De garage houder vroeg of er een sleepoog aan de auto (automaat) zit, maar dat is niet het geval. Tja.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Startprobleem

Bericht door peer »

Je mag een mustang met een automaat ook niet slepen. Dan loop je een kans dat je versnellingsbak eraan gaat, de oliepomp wordt namelijk door de motor aangedreven.

Een moderne auto die niet start is altijd een nieuwe uitdaging, er zit zoveel op wat starten kan voorkomen dat je aan de slag moet met uitsluiten.
Je hebt bijvoorbeeld de remlicht schakelaar (maar dan zou je een melding moeten krijgen 'press brake pedal'), de neutral saferty switch (ik weet niet of je hier dan een melding krijgt dat hij in P of N moet staan?) en waarschijnlijk nog wel meer.
Dan kan er natuurlijk ook een issue met de bekabeling of met de startmotor of startknop zijn.

Als je de melding 'battery shut off' vrij snel krijgt na het indrukken van de startknop dan zou volgensmij toch te maken moeten hebben met een te laag voltage, maar dat heb je zo goed als uitgesloten.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Startprobleem

Bericht door keesie25 »

peer schreef: ma 17 jan, 2022 12:04 Je mag een mustang met een automaat ook niet slepen. Dan loop je een kans dat je versnellingsbak eraan gaat, de oliepomp wordt namelijk door de motor aangedreven.

Een moderne auto die niet start is altijd een nieuwe uitdaging, er zit zoveel op wat starten kan voorkomen dat je aan de slag moet met uitsluiten.
Je hebt bijvoorbeeld de remlicht schakelaar (maar dan zou je een melding moeten krijgen 'press brake pedal'), de neutral saferty switch (ik weet niet of je hier dan een melding krijgt dat hij in P of N moet staan?) en waarschijnlijk nog wel meer.
Dan kan er natuurlijk ook een issue met de bekabeling of met de startmotor of startknop zijn.

Als je de melding 'battery shut off' vrij snel krijgt na het indrukken van de startknop dan zou volgensmij toch te maken moeten hebben met een te laag voltage, maar dat heb je zo goed als uitgesloten.
Ik krijg de melding press brake pedal, maar die melding krijg ik eigenlijk altijd bij mijn weten. Neutral safety switch krijg ik geen melding van. Ook niet van P of N, maar logischerwijs zet je hem altijd in P als je de auto afzet.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Startprobleem

Bericht door keesie25 »

En wat denk je hiervan.......
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Startprobleem

Bericht door keesie25 »

Je gaat nu lachen....of huilen. Diverse Youtube oplossingen nagekeken. Voor mij was de oplossing:

-druk op start
-zet VIJF keer het mistachterlicht aan en uit
-zet DRIE keer de hazard switch (waarschuwingslichten-dubbel knipperlicht ) aan en uit.

En daarna startte de auto weer. Ik begrijp het niet. Het mistachterlicht bij deze auto is NIET standaard........

Direct doorgegaan naar de garage en alsnog de accu laten doormeten: 14 volt, oftewel perfect.
Het kan dus zijn dat de accu al 7 jaar oud is want de codes er op zijn degene die in het instructieboekje worden aangegeven, maar de vorige eigenaar kan er naderhand ook een andere, wederom een originele ingezet hebben. Er staat geen datum op aangegeven. Pfff, pak van mijn hart.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Startprobleem

Bericht door Big_fun_58 »

Ik wilde nèt vragen of je dat al eens geprobeerd had.... :mrgreen:
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Startprobleem

Bericht door Dakloos »

Lekker die moderne auto’s :evil:
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Startprobleem

Bericht door Gearz »

keesie25 schreef: ma 17 jan, 2022 15:06 Direct doorgegaan naar de garage en alsnog de accu laten doormeten: 14 volt, oftewel perfect.
Jouw accu geeft geen 14 Volt, jouw dynamo geeft 14 Volt. een gezonde accu levert maximaal zo'n 12,6 tot 12,7 Volt.
Ze hebben dus de dynamo laadspanning doorgemeten, met draaiende motor.
Dit zegt helemaal niets over de capaciteit of conditie van de accu.
Een verouderde accu kan keurig 12,6 Volt op de multimeter aangeven maar na enige tijd van belasting volledig instorten.
Als je een accu wil doormeten zal je hem moeten testen met een accutester welke de accu belast kan meten.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Startprobleem

Bericht door keesie25 »

Gearz schreef: ma 17 jan, 2022 17:16
keesie25 schreef: ma 17 jan, 2022 15:06 Direct doorgegaan naar de garage en alsnog de accu laten doormeten: 14 volt, oftewel perfect.
Jouw accu geeft geen 14 Volt, jouw dynamo geeft 14 Volt. een gezonde accu levert maximaal zo'n 12,6 tot 12,7 Volt.
Ze hebben dus de dynamo laadspanning doorgemeten, met draaiende motor.
Dit zegt helemaal niets over de capaciteit of conditie van de accu.
Een verouderde accu kan keurig 12,6 Volt op de multimeter aangeven maar na enige tijd van belasting volledig instorten.
Als je een accu wil doormeten zal je hem moeten testen met een accutester welke de accu belast kan meten.

Michel.
Je hebt gelijk, ik moet dat even corrigeren. De auto stond stil, met de motor uit, en toen las ik 12,6 volt. Hij heeft hem NIET doorgemeten met draaiende motor. Overigens heb ik ook een motorfiets waar een meter aangeeft: 14,6 volt. Dit was al het geval toen ik hem nieuw kocht. Nee, die meter is niet vastgelijmd (....) want als ik de motor uit zet gaat de meter ook naar nul.

Al met al, als een accu zwakker wordt, weet iedereen die een willekeurige auto heeft, dat het eerste wat het niet goed meer doet, de startmotor is. Dat was bij mij niet het geval: een korte druk op de startknop, en hij liep, tot twee dagen geleden. Dat, samen met dat dat de booster ook gene invloed had en de startmotor stil bleef, betekent (ook volgens de garagehouder) dat het NIET de accu was die het probleem gaf. Met andere woorden: een nieuwe accu had het probleem niet opgelost in dit geval.
Plaats reactie

Terug naar “2015 - Current”