Zijn onze klassiekers daarom zoveel duurder geworden?

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: Zijn onze klassiekers daarom zoveel duurder geworden?

Bericht door capri v8 driver »

De overheden en de milieuclubs met Greta die zelf met het vliegtuig van klimaat top naar klimaat top vliegt en financieel ook wel binnen is met haar geschreeuw, voorop weten van gekkigheid niet meer wat er echt plaats vind en leeft onder de normale burgers.

Er zijn andere alternatieven dan elektrisch rijden en schone brandstoffen op synthetische of waterstof basis om auto's op te laten rijden bestaan al. Ik heb zelf bij een bedrijf gewerkt waar men uitgedokterd had hoe je van afval plastic weer een schone brandstof kon maken en ook een werkende proeffabriek had om dit te produceren en in de jaren 90 al VW busjes op het terrein had rond rijden op waterstof. Hier hadden overheden ook naar kunnen kijken.
De restwaarde van onze auto's is totaal onvoorspelbaar en zal primair worden bepaald door de ontwikkeling van de brandstofprijzen en hoe de belastingen die de lidstaten in de toekomst heffen over het bezit/gebruik ervan gaan worden aangepast. Dat zie je bv nu ook weer aan de totaal onverwachte stijging van de prijzen van diesel-occasions, omdat de vraag daarnaar weer toeneemt als gevolg van de hoge brandstofprijzen.
Zoals ik eerder zei: vraag en aanbod. Ook in Nederland zijn de prijzen van 2e hands auto aan het stijgen maar dit heeft meer te maken vanwege een tekort aan nieuwe auto's (en motoren) en omdat mensen meer en meer het openbare vervoer proberen te ontwijken vanwege corona en de hoge prijs van het openbaar vervoer en andere ongemakken zoals een langere reistijd. Brandstof prijs en belasting speelt alleen voor de keuze van een bepaalde auto. Om die rede zijn kleine auto's weer populair en dus duurder.
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Zijn onze klassiekers daarom zoveel duurder geworden?

Bericht door Gearz »

capri v8 driver schreef: zo 14 nov, 2021 11:29 met Greta die zelf met het vliegtuig van klimaat top naar klimaat top vliegt en financieel ook wel binnen is met haar geschreeuw,
Niet om het één of ander ... maar die feiten liggen net een klein tikkie anders.
Greta Thunberg zeilde in 2019 de oceaan over voor de klimaattop van September in New York en in November 2019 nadat de top verplaatst was van Chili naar Spanje, terug per catamaran naar Lissabon om de klimaattop van December in Spanje bij te kunnen wonen. Naar de recente klimaattop in Glasgow dit jaar is ze per trein gegaan. Je kunt vinden van haar wat je wil maar ze weigert tot nu toe prijzengeld te gebruiken voor persoonlijk gewin dus heeft een stichting opgericht waarmee ze het toegekende en gewonnen geld doneert. Haar al dan niet overige rijkdom lijkt me verder weinig relevant. Of je haar nu geweldig vindt of bloed irritant, ze is dus echter wel consistent, iets wat je van onze huidige regering inderdaad niet kunt zeggen. :wink:

Het feit dat onze Amerikaanse klassiekers (en eigenlijk alle luxegoederen) duurder worden lijkt mij voornamelijk gerelateerd aan zowel de gestegen prijzen van grondstoffen en de relatief grote huidige inflatie waardoor niet alleen de goederen duurder zijn geworden maar ook je geld minder waard is geworden, waardoor je dus meer euro's moet spenderen om de waarde van de gekochte goederen te betalen.
Dan hebben we ook nog te lijden onder de effecten van de corona epidemie, waardoor iedereen ineens op z'n geld ging zitten of het enkel uitgaf aan zijn huis waardoor o.a de vraag naar bouwmaterialen steeg en de overige vraag en dus ook productie stagneerde. E.e.a gevolgd door de enorme vraag naar grondstoffen toen de epidemie over zijn hoogte punt leek te zijn gekomen en de lock-downs stopte. Te veel vraag en te weinig productie drijft eveneens de prijzen op.

In Amerika zijn in 2020 voor stimulus pakketten om de crisis te beteugelen, 22% (!) meer dollars gedrukt dan er ooit in omloop zijn geweest, in totaal $9 biljoen resulterend in een inflatiepercentage van 0,62%. in 2021 nog eens $1.9 biljoen !
Ook de Europese Unie nam steunmaatregelen om de economie draaiende te houden, men kocht onder andere obligaties van Europese regeringen en stond garant voor maar liefst €3.7 biljoen euro.
Nu kunnen we geld bijdrukken in de hoop dat dit een positief effect heeft op de aandelenmarkt en als onze lonen nou ook eens massaal zouden meestijgen dan kregen we alles nog wel enigszins onder controle. Helaas lijkt dat laatste echter niet het geval te zijn. En wat als straks alle steunmaatregelen stoppen ?!

Afijn, voorlopig wordt alles duurder maar ook je Mustang nog steeds meer waard. :)

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: Zijn onze klassiekers daarom zoveel duurder geworden?

Bericht door capri v8 driver »

Ieder zijn/haar eigen mening over Greta maar ze is voor mij geen heilige. Schreeuwen is 1 ding, met echte oplossingen komen is 2 en dat zie ik niet of het word afgewenteld op de normale burger.

De Co2 uitstoot van auto's kon jaren geleden al gereduceerd worden door het gebruik van bv Synthetische brandstoffen of alkylaat benzine. Alkylaat benzine heeft een 99% schonere uitstoot dan gewone benzine. Eigenlijk het zelfde met bv "Blauwe" diesel.

De grootste Co2 uitstoot en vervuiling komt echter niet bij de auto vandaan maar bij de industrie en ook daar zijn genoeg technische mogelijkheden om Co2 arm of neutraal te werken. Technisch is het ook allang mogelijk om bv. Co2 of methaan uit de lucht te halen en op te slaan of her te gebruiken.

Maar het gebeurd niet of nauwelijks en er is ook nauwelijks echte druk vanuit de overheid om milieu vriendelijker te produceren en de rede is geld/winst. Maar goed, ieder heeft daar zijn eigen mening over.
Gebruikersavatar
cenobyte
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 09 aug, 2010 07:18
Contacteer:

Re: Zijn onze klassiekers daarom zoveel duurder geworden?

Bericht door cenobyte »

mymustang schreef: za 13 nov, 2021 11:14 Ach, nog wat jaren geduld en dan bannen ze overal de diesel en benzinemotoren. Dan mag je of nergens meer rijden, of extra taks/vignet kopen. Als de brandstof dan ook nog eens zo duur blijft, dan gaan er nog veel oldtimers de deur uit vrees ik en gaan enkel de mensen met een goed inkomen het zich nog kunnen veroorloven.
Eens kijken wat onze Amerikaantjes dan waard zijn!
Ik vrees dat die ontwikkeling juist negatief zal werken voor de waarde van onze auto's. Wat heb je immers aan een auto waarmee je nergens meer mag rijden?
Groetjes,
Mario

2017 Mustang GT convertible Ruby Red
1986 Corvette Indy 500 Pace Car convertible
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Zijn onze klassiekers daarom zoveel duurder geworden?

Bericht door mymustang »

cenobyte schreef: ma 15 nov, 2021 19:49
mymustang schreef: za 13 nov, 2021 11:14 Ach, nog wat jaren geduld en dan bannen ze overal de diesel en benzinemotoren. Dan mag je of nergens meer rijden, of extra taks/vignet kopen. Als de brandstof dan ook nog eens zo duur blijft, dan gaan er nog veel oldtimers de deur uit vrees ik en gaan enkel de mensen met een goed inkomen het zich nog kunnen veroorloven.
Eens kijken wat onze Amerikaantjes dan waard zijn!
Ik vrees dat die ontwikkeling juist negatief zal werken voor de waarde van onze auto's. Wat heb je immers aan een auto waarmee je nergens meer mag rijden?
Klopt! Diegene die het zich kunnen permitteren gaan het zich niet aantrekken. Diegene met een wat minder inkomen gaan hem of laten staan of verkopen.
Wat op zich kan resulteren dat deze wagens onder hun waarde verkocht gaan worden en daar profiteren dan weer de groep mensen die het zich kunnen permitteren van. Maar gelukkig zijn we zover nog niet en zullen er nog vele politieke debatten volgen...
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: Zijn onze klassiekers daarom zoveel duurder geworden?

Bericht door capri v8 driver »

cenobyte schreef: ma 15 nov, 2021 19:49
mymustang schreef: za 13 nov, 2021 11:14 Ach, nog wat jaren geduld en dan bannen ze overal de diesel en benzinemotoren. Dan mag je of nergens meer rijden, of extra taks/vignet kopen. Als de brandstof dan ook nog eens zo duur blijft, dan gaan er nog veel oldtimers de deur uit vrees ik en gaan enkel de mensen met een goed inkomen het zich nog kunnen veroorloven.
Eens kijken wat onze Amerikaantjes dan waard zijn!
Ik vrees dat die ontwikkeling juist negatief zal werken voor de waarde van onze auto's. Wat heb je immers aan een auto waarmee je nergens meer mag rijden?
Niet iedereen heeft de financieen of wil/kan een lening (schuld) nemen om een elektrische auto te kopen. Toch moeten deze mensen naar hun werk wat vaak niet naast de deur ligt. Ze verbieden om nog met een normale auto te rijden zal toch een behoorlijke impact gaan hebben waar je dan een situatie gaat krijgen waar mensen wel willen werken maar ze dit eigenlijk onmogelijk word gemaakt vanwege de hoge kosten en vervoer niet meer te betalen is of waar de werkgevers extra kosten moeten maken om mensen op hun werk te krijgen wat weer ten koste gaat van de winst. Alleen al daarom zie ik de gewone auto's nog niet 1,2,3 verdwijnen. Wat mij best wel opvalt in de discussies en maatregelen over het milieu is dat deze meestal tussen overheden en milieu clubs word gevoerd en waar de normale burgers er buiten gehouden word en ook geen stem hebben en er word nauwelijks gekeken naar de praktische bezwaren waar gewone burgers tegenaan lopen.

Wat er met de oldtimers gaat gebeuren? Ik kan niet in de toekomst kijken of daar een fatsoenlijk en zinnig antwoord geven. Maar het lijkt me dat oldtimer verenigingen en eigenaren zich snel eens moeten verenigen en ook gezamenlijk hun stem eens moeten moeten gaan laten horen als je straks nog met je oldtimer wilt blijven rijden en niet jou auto wilt afschrijven omdat je niet meer zou mogen rijden met je oldtimer of verkocht mogen worden maar waar je toch veel geld en tijd ingestoken hebt.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Zijn onze klassiekers daarom zoveel duurder geworden?

Bericht door mymustang »

capri v8 driver schreef: di 16 nov, 2021 15:14
cenobyte schreef: ma 15 nov, 2021 19:49
mymustang schreef: za 13 nov, 2021 11:14 Ach, nog wat jaren geduld en dan bannen ze overal de diesel en benzinemotoren. Dan mag je of nergens meer rijden, of extra taks/vignet kopen. Als de brandstof dan ook nog eens zo duur blijft, dan gaan er nog veel oldtimers de deur uit vrees ik en gaan enkel de mensen met een goed inkomen het zich nog kunnen veroorloven.
Eens kijken wat onze Amerikaantjes dan waard zijn!
[/quote

Ik vrees dat die ontwikkeling juist negatief zal werken voor de waarde van onze auto's. Wat heb je immers aan een auto waarmee je nergens meer mag rijden?
Niet iedereen heeft de financieen of wil/kan een lening (schuld) nemen om een elektrische auto te kopen. Toch moeten deze mensen naar hun werk wat vaak niet naast de deur ligt. Ze verbieden om nog met een normale auto te rijden zal toch een behoorlijke impact gaan hebben waar je dan een situatie gaat krijgen waar mensen wel willen werken maar ze dit eigenlijk onmogelijk word gemaakt vanwege de hoge kosten en vervoer niet meer te betalen is of waar de werkgevers extra kosten moeten maken om mensen op hun werk te krijgen wat weer ten koste gaat van de winst. Alleen al daarom zie ik de gewone auto's nog niet 1,2,3 verdwijnen. Wat mij best wel opvalt in de discussies en maatregelen over het milieu is dat deze meestal tussen overheden en milieu clubs word gevoerd en waar de normale burgers er buiten gehouden word en ook geen stem hebben en er word nauwelijks gekeken naar de praktische bezwaren waar gewone burgers tegenaan lopen.

Wat er met de oldtimers gaat gebeuren? Ik kan niet in de toekomst kijken of daar een fatsoenlijk en zinnig antwoord geven. Maar het lijkt me dat oldtimer verenigingen en eigenaren zich snel eens moeten verenigen en ook gezamenlijk hun stem eens moeten moeten gaan laten horen als je straks nog met je oldtimer wilt blijven rijden en niet jou auto wilt afschrijven omdat je niet meer zou mogen rijden met je oldtimer of verkocht mogen worden maar waar je toch veel geld en tijd ingestoken hebt.
Als het in Keulen begint te donderen... De politiek is in het potje aan het roeren en vroeg of laat gaat de gewone man de rekening gepresenteerd krijgen.
Mijn vader zei vele jaren geleden al dat autorijden nog iets gaat worden voor de rijken. Mobiliteit en energie zei hij, daar kan je de gewone man het meest mee pijn doen in de portemonnee! 🤔
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: Zijn onze klassiekers daarom zoveel duurder geworden?

Bericht door capri v8 driver »

mymustang schreef: di 16 nov, 2021 17:30
Als het in Keulen begint te donderen... De politiek is in het potje aan het roeren en vroeg of laat gaat de gewone man de rekening gepresenteerd krijgen.
Mijn vader zei vele jaren geleden al dat autorijden nog iets gaat worden voor de rijken. Mobiliteit en energie zei hij, daar kan je de gewone man het meest mee pijn doen in de portemonnee! 🤔
Jammer genoeg heeft hij daar nog gelijk in. Ondertussen kun je huisvesting en de steeds hoger wordende kosten voor het levensonderhoud bij dat lijstje schrijven.
Gebruikersavatar
cenobyte
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 09 aug, 2010 07:18
Contacteer:

Re: Zijn onze klassiekers daarom zoveel duurder geworden?

Bericht door cenobyte »

capri v8 driver schreef: di 16 nov, 2021 15:14 Niet iedereen heeft de financieen of wil/kan een lening (schuld) nemen om een elektrische auto te kopen. Toch moeten deze mensen naar hun werk wat vaak niet naast de deur ligt. Ze verbieden om nog met een normale auto te rijden zal toch een behoorlijke impact gaan hebben waar je dan een situatie gaat krijgen waar mensen wel willen werken maar ze dit eigenlijk onmogelijk word gemaakt vanwege de hoge kosten en vervoer niet meer te betalen is of waar de werkgevers extra kosten moeten maken om mensen op hun werk te krijgen wat weer ten koste gaat van de winst. Alleen al daarom zie ik de gewone auto's nog niet 1,2,3 verdwijnen. Wat mij best wel opvalt in de discussies en maatregelen over het milieu is dat deze meestal tussen overheden en milieu clubs word gevoerd en waar de normale burgers er buiten gehouden word en ook geen stem hebben en er word nauwelijks gekeken naar de praktische bezwaren waar gewone burgers tegenaan lopen.

Wat er met de oldtimers gaat gebeuren? Ik kan niet in de toekomst kijken of daar een fatsoenlijk en zinnig antwoord geven. Maar het lijkt me dat oldtimer verenigingen en eigenaren zich snel eens moeten verenigen en ook gezamenlijk hun stem eens moeten moeten gaan laten horen als je straks nog met je oldtimer wilt blijven rijden en niet jou auto wilt afschrijven omdat je niet meer zou mogen rijden met je oldtimer of verkocht mogen worden maar waar je toch veel geld en tijd ingestoken hebt.
Elektrische auto's worden ook steeds betaalbaarder hoor. En er worden inmiddels ook alternatieven brandstoffen ontwikkeld waarop de "ouderwetse" verbrandingsmotoren nog even vooruit kunnen, maar dan een heel stuk schoner. Ik verwacht echter dat die speciaal gebrouwen mengseltjes erg duur zullen zijn (nog duurder dan we nu al zien...).

En de oldtimers zullen er altijd blijven, alleen zal het onaantrekkelijk gemaakt worden om er (veel) mee te rijden om te voorkomen dat mensen ze als goedkoop vervoermiddel gaan gebruiken, zoals een aantal jaren geleden het geval was. Lees: duurder dus, want kilometerregistratie is lastig en daar wordt gemakkelijk mee geknoeid.

Dus alles samenvattend geen verrassende conclusie: het wordt duurder... :|
Groetjes,
Mario

2017 Mustang GT convertible Ruby Red
1986 Corvette Indy 500 Pace Car convertible
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: Zijn onze klassiekers daarom zoveel duurder geworden?

Bericht door capri v8 driver »

Elektrische auto's worden ook steeds betaalbaarder hoor.
Je zult waarschijnlijk geen elektrische auto kunnen kopen voor 5k tot 10 k de komende jaren. Als elektrisch auto rijden een verplichting word zullen deze auto's gewild en dus duur blijven, ook 2e hands.
En er worden inmiddels ook alternatieven brandstoffen ontwikkeld waarop de "ouderwetse" verbrandingsmotoren nog even vooruit kunnen, maar dan een heel stuk schoner. Ik verwacht echter dat die speciaal gebrouwen mengseltjes erg duur zullen zijn (nog duurder dan we nu al zien...).
Een kwestie van capaciteit. De capaciteit om alternatieve brandstoffen te maken is nu nog klein maar als de vraag groter word zal de prijs ook wel zakken. De vraag zal eerder zijn wat de politiek gaat doen.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1629
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Zijn onze klassiekers daarom zoveel duurder geworden?

Bericht door saf1908 »

cenobyte schreef: wo 17 nov, 2021 09:23 En de oldtimers zullen er altijd blijven, alleen zal het onaantrekkelijk gemaakt worden om er (veel) mee te rijden om te voorkomen dat mensen ze als goedkoop vervoermiddel gaan gebruiken, zoals een aantal jaren geleden het geval was. Lees: duurder dus, want kilometerregistratie is lastig en daar wordt gemakkelijk mee geknoeid.

Dus alles samenvattend geen verrassende conclusie: het wordt duurder... :|
Misschien vergis ik me, maar volgens mij is het niet zo lastig met bijv. bijhouden kilometerstand?
Daarnaast hebben velen een klassiekerverzekering met een maximum kilometrage per jaar. Dan weet je meteen dat het hobbymatig blijft.

Oldtimers zullen ongetwijfeld niet zomaar worden uitgebannen. Er is nog mobiel cultureel erfgoed waar belang aan wordt gehecht (mits hobbymatig) en daarnaast zijn er hele bedrijfstakken mee gemoeid.

Desondanks zal het helaas onoverkomelijk zijn dat we nog meer getergd zullen worden in het beleven van onze hobby: nog duurder in gebruik, beperkt in het aantal kilometers per jaar, beperkte toegang tot bepaalde gebieden en wie weet t.z.t. het aanvragen van speciale ontheffing voor het gebruik op de openbare weg (tegen betaling). Tot het moment dat we alleen nog op aangewezen plaatsen mogen rijden (circuits) op zondagmiddag...

Ik denk dat het makkelijker is om in een ander land te gaan wonen tegen die tijd, dan zingen we het nog wel 100 jaar uit.
Waar ik wel voor vrees - in dit land vol deugneuzen die elkaar graag de maat nemen - is dat het een kwestie van tijd is voordat moraalridders onze benzineslurpers bekrassen, zoals destijds met Hummers en SUVs werd gedaan in bijv. Amsterdam.
1966 Mustang Fastback
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”