C4 Automaat peilen

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 471
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

C4 Automaat peilen

Bericht door richard66coupe »

Na hier toch best een tijd mee bezig te zijn geweest wou ik dit toch even delen.

Zoals elk jaar peil ik even de automaat op de manier zoals vaker hier beschreven:
Even goed warm rijden, auto op vlakke ondergrond zetten en voordat je peilt even rustig door alle standen en dan peilen in P.

Zo nu dus ook maar het oliepeil stond erg hoog. Zo’n 4 cm boven Full en het exacte peil was lastig te zien door lichte bubbel vorming. Dit vond ik al raar want ik had er al jaren niks bij gegooid voor mijn gevoel en al zou ik dat gedaan hebben zou ik hem niet zó vol doen!
Dus toen heb ik er maar wat olie eruit gezogen, zo'n 400 ml. Daarna weer gepeilt en nog steeds te hoog. Dus nog maar eens 300 ml eruit en toen leek het goed. Daarna eindje gereden en hij deed het prima.

Na een korte pauze nog eens gepeild en natuurlijk zat er nu geen olie meer aan de peilstok! :shock: Hoe kan dat nu weer... Dus ik gauw de afgetapte olie er weer in en toen stond ie weer netjes aan peil. Ik liet hem even draaien en peilde nog eens. Toen was het ineens weer veel te hoog!

Na wat zoeken en de Shop manual er maar eens bij gepakt te hebben stond daarin dat je moest peilen met warme motor met een regeltje erbij dat je in ieder geval moest zorgen dat de hij niet op de choke / Fast idle stond. Dat bracht op een idee. Die van mij draait zo’n 850 / 900 toeren stationair in P. Dit is aan de hoge kant maar ik vind het fijner rijden. Toen heb ik het eens verlaagd naar zo’n 650 toeren en opnieuw gepeild en verrek toen zakte het oliepeil netjes tot de Full markering en zonder bubbels. 8)

Conclusie: heb je last van dat je je automaat lastig kan peilen door bubbels en wisselend hoog oliepeil, verlaag dan (tijdelijk) het stationair toerental!
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1528
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: C4 Automaat peilen

Bericht door grandmaster n »

Goeie tip!!!

gr
Gebruikersavatar
mustang66coupe
Berichten: 1259
Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26

Re: C4 Automaat peilen

Bericht door mustang66coupe »

'Bedankt voor de tip, zit er ook mee klooien :mrgreen:
66 coupe aut. V8 in progress
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”