Onderhoud ecoboost 2.3 2016

Van alles en nog wat Ford/Mustang gerelateerd.

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Carola
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 25 jan, 2021 19:20

Onderhoud ecoboost 2.3 2016

Bericht door Carola »

Iemand een idee waar je qua onderhoudskosten rekening mee moet houden?
Ik zou heel graag een mustang ecoboost willen uit het jaar 2015/2016.
Maar wil mij daar eerst goed in verdiepen.
Zijn er veelvoorkomende problemen?
Onderdelen zijn die duurder of is het allemaal vergelijkbaar met een “gewone” ford ecoboost?
Ik zou graag een mustang met ongeveer een km-stand van onder de 50.000 km willen.
En rijd zelf waarschijnlijk niet meer dan 10.000 km per jaar en voornamelijk kortere stukken.
Hangt van veel factoren af natuurlijk maar de standaard onderdelen die sowieso een keer aan bod komen, aan wat voor bedragen moet ik dan denken?
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Onderhoud ecoboost 2.3 2016

Bericht door Eric »

Op zich zijn de onderhoudskosten niet veel anders dan bv een Mondeo. Daar zou ik me geen zorgen over maken. Honderd keer belangrijker op te letten is dat je geen getuned en verklooid exemplaar of een opgelapte schadebak koopt. Daar sterft het van helaas. En een pre is als de airco condenser aantoonbaar vervangen is. De originele gaan allemaal kapot en vervanging kost zomaar 1500 euro omdat het hele dashboard er uit moet.
Carola
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 25 jan, 2021 19:20

Re: Onderhoud ecoboost 2.3 2016

Bericht door Carola »

Bedankt voor de tip!
Het liefst heb ik een origineel Nederlands voertuig maar die zijn er gewoon niet. Nu 1 gezien met 13.000 km uit 2016, tja dat kan toch bijna niet? Eigenaar autobedrijf durft zijn hand ervoor in het vuur te steken dat het klopt maar ja 🤷🏼‍♀️
En hoe kom ik erachter dat het een schadeauto is geweest?
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Onderhoud ecoboost 2.3 2016

Bericht door peer »

Als de wagen een onderhouds history heeft (elke mustang moet elk jaar weg voor op z'n minst nieuwe olie, of je nu 1 of 15000 km hebt gereden). Of een andere manier heeft om duidelijk aan te tonen hoeveel km deze elk jaar heeft gereden, dan zou ik gewoon gaan kijken en iemand met kennis van schade herstel mee nemen. (en een andere manier van aantonen bedoel ik niet mee "ingevoerd 2020 met 5000km".)

Een beetje schade expert ziet in 5 minuten of het een schade bak is of niet, als de schade expert het niet ziet, kan het nog een schade bak zijn, maar goed gerepareerd en dan zou ik daar persoonlijk geen bezwaar mee hebben.

Zoals Eric zegt, de airco is belangrijk, echter als die nu werkt zal die wel vervangen zijn ;) volgensmij is er geen 1 die het 5 jaar volgehouden heeft.

Ik zou me verder geen zorgen maken over het onderhoud, dit is allemaal niet (veel) duurder dan een standaard auto.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Onderhoud ecoboost 2.3 2016

Bericht door Eric »

Carola schreef: wo 02 jun, 2021 06:26 Eigenaar autobedrijf durft zijn hand ervoor in het vuur te steken dat het klopt maar ja 🤷🏼‍♀️
Als hij daar zo van overtuigd is dan zou ik hem vragen jou in contact te brengen met de eerste eigenaar. Dan kun je persoonlijk op onderzoek uit en je een indruk vormen over het waarheidsgehalte. Het kan overigens weldegelijk voorkomen zo'n lage tellerstand. Ik ken bij de Mustangclub ook iemand die in 2016 een splinternieuwe EcoBoost heeft gekocht puur voor de hobby en een vergelijkbare tellerstand heeft. Maar het is inderdaad wel uitzonderlijk weinig.

De meeste garagebedrijven kunnen overigens de eigenaarhistorie opvragen. Daarmee kun je per eigendomsperiode zien welk type de registratie is geweest (particulier, leasemaatschappij of handelsbedrijf). Niet op wiens naam, maar het geeft wel een indruk.

Wat ook een grote plus is is als alle onderhoudsfacturen er bij zitten. Daar kun je soms de eerdere eigenaar mee achterhalen en die zou je dan kunnen benaderen voor informatie.

Als het een NL geleverde auto is die via Ford is onderhouden dan kan elke Ford dealer ook de gedetailleerde onderhoudshistorie uit het centrale systeem opvragen.

Het is vooral een kwestie van geduld hebben en niet te snel toehappen. De markt wordt momenteel echt overspoeld met opgelapte zooi uit het buitenland. Wat zoek je precies? Kleur/Handbak/Automaat/Coupe/Cabrio?
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Onderhoud ecoboost 2.3 2016

Bericht door Dakloos »

peer schreef: wo 02 jun, 2021 08:15 volgens mij is er geen 1 die het 5 jaar volgehouden heeft.
:shock: :shock: Valt dat onder garantie of rekening man?

Vindt dat samen met gebroken pedalen en oxiderende motorkappen (misschien is er nog meer) echt niet kunnen voor een auto van maximaal 6 jaar oud!
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Onderhoud ecoboost 2.3 2016

Bericht door peer »

Dakloos schreef: wo 02 jun, 2021 11:41
peer schreef: wo 02 jun, 2021 08:15 volgens mij is er geen 1 die het 5 jaar volgehouden heeft.
:shock: :shock: Valt dat onder garantie of rekening man?

Vindt dat samen met gebroken pedalen en oxiderende motorkappen (misschien is er nog meer) echt niet kunnen voor een auto van maximaal 6 jaar oud!
Als het na 2 jaar gebeurd dan is het voor eigen rekening :shock:
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Onderhoud ecoboost 2.3 2016

Bericht door Eric »

peer schreef: wo 02 jun, 2021 12:42 Als het na 2 jaar gebeurd dan is het voor eigen rekening :shock:
Tenzij de eerste eigenaar garantieverlenging er bij heeft gekocht.
Gebruikersavatar
SanQ
Berichten: 453
Lid geworden op: vr 23 mei, 2014 09:21
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Onderhoud ecoboost 2.3 2016

Bericht door SanQ »

Begin heel simpel eens met het onderhoudsboekje, bij een auto van deze leeftijd en km stand hoort dat er gewoon bij te zitten en ingevuld te zijn.....
Is dat er niet dan zou ik op voorhand al meteen heeeeeeeeeel hard weglopen :D
Ticking away the moments that make up a dull day......
Carola
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 25 jan, 2021 19:20

Re: Onderhoud ecoboost 2.3 2016

Bericht door Carola »

Eric schreef: wo 02 jun, 2021 08:57
Carola schreef: wo 02 jun, 2021 06:26 Eigenaar autobedrijf durft zijn hand ervoor in het vuur te steken dat het klopt maar ja 🤷🏼‍♀️
Als hij daar zo van overtuigd is dan zou ik hem vragen jou in contact te brengen met de eerste eigenaar. Dan kun je persoonlijk op onderzoek uit en je een indruk vormen over het waarheidsgehalte. Het kan overigens weldegelijk voorkomen zo'n lage tellerstand. Ik ken bij de Mustangclub ook iemand die in 2016 een splinternieuwe EcoBoost heeft gekocht puur voor de hobby en een vergelijkbare tellerstand heeft. Maar het is inderdaad wel uitzonderlijk weinig.

De meeste garagebedrijven kunnen overigens de eigenaarhistorie opvragen. Daarmee kun je per eigendomsperiode zien welk type de registratie is geweest (particulier, leasemaatschappij of handelsbedrijf). Niet op wiens naam, maar het geeft wel een indruk.

Wat ook een grote plus is is als alle onderhoudsfacturen er bij zitten. Daar kun je soms de eerdere eigenaar mee achterhalen en die zou je dan kunnen benaderen voor informatie.

Als het een NL geleverde auto is die via Ford is onderhouden dan kan elke Ford dealer ook de gedetailleerde onderhoudshistorie uit het centrale systeem opvragen.

Het is vooral een kwestie van geduld hebben en niet te snel toehappen. De markt wordt momenteel echt overspoeld met opgelapte zooi uit het buitenland. Wat zoek je precies? Kleur/Handbak/Automaat/Coupe/Cabrio?
1e eigenaar is lastig te achterhalen als de auto is ingevoerd denk ik. Maar ik kan zeker nog doorvragen naar facturen etc. En onderhoudsboekje.
Wat ik zoek is een ecoboost uit 2015/2016
Liefst blauw of zwart (evt gave witte) als het maar geen geel of rood is.
Coupé en automaat
Niet teveel poespas erop, dus geen fast and the furious spoilers en skirts
Prijs ongeveer €32.000
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Onderhoud ecoboost 2.3 2016

Bericht door peer »

Dakloos schreef: wo 02 jun, 2021 11:41
peer schreef: wo 02 jun, 2021 08:15 volgens mij is er geen 1 die het 5 jaar volgehouden heeft.
:shock: :shock: Valt dat onder garantie of rekening man?

Vindt dat samen met gebroken pedalen en oxiderende motorkappen (misschien is er nog meer) echt niet kunnen voor een auto van maximaal 6 jaar oud!
En een niet werkende achteruitrij camera de afgelopen weken door het warme weer is vandaag mijn ESC ermee opgehouden, lekker aangezien ik morgen een APK afspraak heb staan...
Plaats reactie

Terug naar “Lounge”