Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door Sway »

Beste mensen,

Na 4 maanden in de garage was ik op Koningsdag weer aan het rijden.
Nadat de auto daarna enige tijd stil had gestaan, merkte ik dat de remdruk weg was.
Ik heb er wat DOT 3 bij gedaan en na een paar keer pompen was er weer remdruk.

Ik heb vervolgens foto’s gemaakt onder de auto van de 4 wielen.
Alleen bij 1 wiel (rechtsvoor) zag ik wat vocht op de band. Zie de foto’s.

Komt dit van een lekkende brake cylinder?

[media]https://postimg.cc/k6spBfsT[/media]

[media]https://postimg.cc/FYSCj9Gd[/media]

[media]https://postimg.cc/Mvgq6pvv[/media]

[media]https://postimg.cc/mPWyW7Nk[/media]
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door peer »

Dat is niet een beetje ;)

Maar dit lijkt inderdaad remvloeistof, wat heel slecht is voor je banden, snel oppoetsen, remvloeistof is heel agressief en tast het rubber aan.
Veel kans dat het een lekkende remcilinder is. Ik zou er in ieder geval niet mee gan rijden tot het opgelost is.
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door Swordfish79 »

Ook niet goed voor de remschoenen volgens mij.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door Sway »

Bedankt mannen, ik ga snel weer even onder de auto om ‘t schoon te maken.

Wat mij opviel, is dat er niet echt een geur aan de olie/smeer zat (wat je wel vaak kan ruiken bij transmissie en motorolie). Grote kans dus dat ‘t remvloeistof is?
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1528
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door grandmaster n »

Je hebt toch remvloeistof toegevoegd (dot 3)?
Ruikt dat hetzelfde?
Dan weet je het.

gr
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door Dakloos »

Sway schreef: do 29 apr, 2021 11:24 Grote kans dus dat ‘t remvloeistof is?
Ik weet niet wat je technische kennis is maar je hebt geen remdruk meer EN bij één wiel is het zeiknat: dan kan het alleen maar remvloeistof zijn!!

Geen meter meer mee rijden en misschien wel alle remcilinders (laten) vervangen.
Erwin

1966 convertible
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door Sway »

OK, veel dank voor de diverse reacties. Ik ben behoorlijk technisch en doe vrijwel alles in en rond het huis zelf, maar heb nog nooit iets gehad aan het remsysteem van de Mustang (deze al ca 15 jaar in bezit).
Gaat dus de eerste keer worden om aan het remsysteem te klussen :D

De andere grote klus die ik ook zelf ga doen in de komende 2-3 jaar is een totale revisie van de C4.
Ook nooit eerder gedaan, maar gewoon zelf aanpakken!
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door Sway »

Ik moet trouwens eerst maar eens goed kijken of de bleeder valve of de brake hose line naar de rem van dit voorwiel niet lekken voordat ik de hele drum brake ga demonteren.
Gebruikersavatar
Kuupertie
Berichten: 1199
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 14:07
Locatie: Ommen

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door Kuupertie »

Dat is definitief de cilinder.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door Sway »

Yep, het moet als eerste gemaakt worden.

Vraag: als ik dit allemaal zelf doe (eerste keer), moet het dan officieel nog nagelopen worden door een garagebedrijf?

Dit voor mijn eigen veiligheid, voor ook verzekeringstechnisch, mocht ik toch later ‘door de rem’ trappen tijdens een rit met een aanrijding als gevolg.
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1528
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door grandmaster n »

Officieel is er geen verplichting, de remmen worden meegenomen tijdens de APK.
Dat is het officiële deel...

gr
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door Sway »

OK, dank.

Wat kost trouwens ongeveer een hele conversie-set om de 2 voorwielen uit te rusten met disk brakes?

Ik kan natuurlijk de hele drum brake die nu een lekkende brake cylinder heeft reviseren, maar dat is ook een boel moeite. Als ‘t spul er dan toch af moet, is het wellicht beter om voor een paar honderd Euro extra gewoon de 2 voorwielen te voorzien van geheel nieuwe disk brakes.

Moet je master cylinder die aan het rempedaal zit dan ook aanpassen, en heb je dan ook nog een booster nodig, of kunnen de 2 disk brakes op het bestaande rem circuit worden aangesloten?
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door peer »

Een volledige 'kant en klare' kit kost ongeveer 1500 euro, afhankelijk van het type en wat je wil natuurlijk.

Dit is dan met nieuwe master cilinder (ja die moet je ook vervangen) en een booster (als je een automaat hebt, booster voor een schakelbak is iets lastiger). Zelf ben ik nooit tevreden geweest over de ssbc kit, maar ook niet over de scott drake kit. De ssbc kit heb ik 2 keer gehad, beide keren problemen gehad met de master cilinder, altijd een slap pedaal. Schijnt veel voor te komen als je wat zoekt op internet. De scott drake kit daar braken simpelweg 4 (van de 10) wiel studs af bij het vastzetten op 100nm. Dit is echt 'pisbakkenstaal' en dat wil je niet als wielbouten... Zelf heel erg tevreden over willwood, maar dat kost net wat meer.
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door edgar »

Als je alleen kijkt naar het vervangen van je drums voor rotors zie ik online prijzen rond 1200 euro (willwood, adams) of dollar (ssbc, online).

Als je overstapt naar disks moet je wel veel harder trappen. Het zelf bekrachtingseffect van remschoenen in een drum heb je nu eenmaal niet bij een disk setup. Was voor mij een reden om mijn standaard, onbekrachtige, enkele circuit te wijzigen in een gescheiden circuit met een bekrachtigde drum/disk master cylinder.

Ik kan zo snel niet een complete kit vinden, maar denk dat je met de volgende items een eind komt:
- master cylinder voor disk / drum combi
- prop valve disk / drum
- residual [ressure valve als deze niet al in prop valve zit
- vacuum booster
- ander rempedaal of aanpassing via pin relocation of via adapterplaat
- disk ombouw kit voor voorwielen (SSBC, wilwood, bear brakes, granada remklauwen met adapters, mustang 2, vergeet ik nog wat?)

Bij de master mc en vacuum booster is het zaak om de juiste combi te kiezen, ook ivm de ruimte tot je shocktower.

Wil je zelf veel uitzoeken, dan is de granada / mustang2 setup een optie. Met een officiele kit van ssbc / wilwood / bear haal je zekerheid in huis en is alles pasklaar en bolt-on.

Erwin (dakloos) heeft indertijd een zeer succesvolle powerbrake conversie gedaan op basis van een toyota starlet booster. Het draadje zal nog wel hier op het forum staan. Mochten de fotolinks niet meer werken na al die jaren, kan hij die vast nog wel een keer ter beschikking stellen.

Ik kan de bestelnummers wel nazoeken van mijn booster / mc / propvalve combi mocht het die kant op gaan.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door edgar »

En wat Peer zegt hierboven :lol:

Ik moet wel zeggen dat ik een goed gevoel bij het remmen heb nu. Voel mij veilig in het moderne verkeer (voor zover dat kan) en de auto komt goed en betrouwbaar tot stilstand. Ik heb de ssbc 4 pistons (zaten al op de auto) en later via summit racing een mc / power / propvalve set bij gekocht. De bore size in de MC matched goed met de ssbc brakes en de aangepaste pin locatie op het rempedaal geeft een goed gevoel terug.

De enige twee punten die ik nog wil aanpassen: de adapter om de pin op het rempedaal een andere locatie te geven wil ik verwijderen en een vaste oplossing hiervoor maken. Dat geeft net een beetje minder speling. En ik heb indertijd verzuimd om een residual pressure valve in de achterste remleding op te nemen. De remschoenen worden nu iets te ver terug getrokken van de remschoenen, waardoor ze niet zo snel aanspreken als de disks voor.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”