Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?
Moderator: Shelby GT-H
Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?
Beste mensen,
Na 4 maanden in de garage was ik op Koningsdag weer aan het rijden.
Nadat de auto daarna enige tijd stil had gestaan, merkte ik dat de remdruk weg was.
Ik heb er wat DOT 3 bij gedaan en na een paar keer pompen was er weer remdruk.
Ik heb vervolgens foto’s gemaakt onder de auto van de 4 wielen.
Alleen bij 1 wiel (rechtsvoor) zag ik wat vocht op de band. Zie de foto’s.
Komt dit van een lekkende brake cylinder?
[media]https://postimg.cc/k6spBfsT[/media]
[media]https://postimg.cc/FYSCj9Gd[/media]
[media]https://postimg.cc/Mvgq6pvv[/media]
[media]https://postimg.cc/mPWyW7Nk[/media]
Na 4 maanden in de garage was ik op Koningsdag weer aan het rijden.
Nadat de auto daarna enige tijd stil had gestaan, merkte ik dat de remdruk weg was.
Ik heb er wat DOT 3 bij gedaan en na een paar keer pompen was er weer remdruk.
Ik heb vervolgens foto’s gemaakt onder de auto van de 4 wielen.
Alleen bij 1 wiel (rechtsvoor) zag ik wat vocht op de band. Zie de foto’s.
Komt dit van een lekkende brake cylinder?
[media]https://postimg.cc/k6spBfsT[/media]
[media]https://postimg.cc/FYSCj9Gd[/media]
[media]https://postimg.cc/Mvgq6pvv[/media]
[media]https://postimg.cc/mPWyW7Nk[/media]
Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?
Dat is niet een beetje
Maar dit lijkt inderdaad remvloeistof, wat heel slecht is voor je banden, snel oppoetsen, remvloeistof is heel agressief en tast het rubber aan.
Veel kans dat het een lekkende remcilinder is. Ik zou er in ieder geval niet mee gan rijden tot het opgelost is.
Maar dit lijkt inderdaad remvloeistof, wat heel slecht is voor je banden, snel oppoetsen, remvloeistof is heel agressief en tast het rubber aan.
Veel kans dat het een lekkende remcilinder is. Ik zou er in ieder geval niet mee gan rijden tot het opgelost is.
- Swordfish79
- Berichten: 828
- Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20
Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?
Ook niet goed voor de remschoenen volgens mij.
Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?
Bedankt mannen, ik ga snel weer even onder de auto om ‘t schoon te maken.
Wat mij opviel, is dat er niet echt een geur aan de olie/smeer zat (wat je wel vaak kan ruiken bij transmissie en motorolie). Grote kans dus dat ‘t remvloeistof is?
Wat mij opviel, is dat er niet echt een geur aan de olie/smeer zat (wat je wel vaak kan ruiken bij transmissie en motorolie). Grote kans dus dat ‘t remvloeistof is?
- grandmaster n
- Berichten: 1528
- Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14
Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?
Je hebt toch remvloeistof toegevoegd (dot 3)?
Ruikt dat hetzelfde?
Dan weet je het.
gr
Ruikt dat hetzelfde?
Dan weet je het.
gr
Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?
Ik weet niet wat je technische kennis is maar je hebt geen remdruk meer EN bij één wiel is het zeiknat: dan kan het alleen maar remvloeistof zijn!!
Geen meter meer mee rijden en misschien wel alle remcilinders (laten) vervangen.
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?
OK, veel dank voor de diverse reacties. Ik ben behoorlijk technisch en doe vrijwel alles in en rond het huis zelf, maar heb nog nooit iets gehad aan het remsysteem van de Mustang (deze al ca 15 jaar in bezit).
Gaat dus de eerste keer worden om aan het remsysteem te klussen
De andere grote klus die ik ook zelf ga doen in de komende 2-3 jaar is een totale revisie van de C4.
Ook nooit eerder gedaan, maar gewoon zelf aanpakken!
Gaat dus de eerste keer worden om aan het remsysteem te klussen
De andere grote klus die ik ook zelf ga doen in de komende 2-3 jaar is een totale revisie van de C4.
Ook nooit eerder gedaan, maar gewoon zelf aanpakken!
Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?
Ik moet trouwens eerst maar eens goed kijken of de bleeder valve of de brake hose line naar de rem van dit voorwiel niet lekken voordat ik de hele drum brake ga demonteren.
Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?
Dat is definitief de cilinder.
Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?
Yep, het moet als eerste gemaakt worden.
Vraag: als ik dit allemaal zelf doe (eerste keer), moet het dan officieel nog nagelopen worden door een garagebedrijf?
Dit voor mijn eigen veiligheid, voor ook verzekeringstechnisch, mocht ik toch later ‘door de rem’ trappen tijdens een rit met een aanrijding als gevolg.
Vraag: als ik dit allemaal zelf doe (eerste keer), moet het dan officieel nog nagelopen worden door een garagebedrijf?
Dit voor mijn eigen veiligheid, voor ook verzekeringstechnisch, mocht ik toch later ‘door de rem’ trappen tijdens een rit met een aanrijding als gevolg.
- grandmaster n
- Berichten: 1528
- Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14
Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?
Officieel is er geen verplichting, de remmen worden meegenomen tijdens de APK.
Dat is het officiële deel...
gr
Dat is het officiële deel...
gr
Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?
OK, dank.
Wat kost trouwens ongeveer een hele conversie-set om de 2 voorwielen uit te rusten met disk brakes?
Ik kan natuurlijk de hele drum brake die nu een lekkende brake cylinder heeft reviseren, maar dat is ook een boel moeite. Als ‘t spul er dan toch af moet, is het wellicht beter om voor een paar honderd Euro extra gewoon de 2 voorwielen te voorzien van geheel nieuwe disk brakes.
Moet je master cylinder die aan het rempedaal zit dan ook aanpassen, en heb je dan ook nog een booster nodig, of kunnen de 2 disk brakes op het bestaande rem circuit worden aangesloten?
Wat kost trouwens ongeveer een hele conversie-set om de 2 voorwielen uit te rusten met disk brakes?
Ik kan natuurlijk de hele drum brake die nu een lekkende brake cylinder heeft reviseren, maar dat is ook een boel moeite. Als ‘t spul er dan toch af moet, is het wellicht beter om voor een paar honderd Euro extra gewoon de 2 voorwielen te voorzien van geheel nieuwe disk brakes.
Moet je master cylinder die aan het rempedaal zit dan ook aanpassen, en heb je dan ook nog een booster nodig, of kunnen de 2 disk brakes op het bestaande rem circuit worden aangesloten?
Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?
Een volledige 'kant en klare' kit kost ongeveer 1500 euro, afhankelijk van het type en wat je wil natuurlijk.
Dit is dan met nieuwe master cilinder (ja die moet je ook vervangen) en een booster (als je een automaat hebt, booster voor een schakelbak is iets lastiger). Zelf ben ik nooit tevreden geweest over de ssbc kit, maar ook niet over de scott drake kit. De ssbc kit heb ik 2 keer gehad, beide keren problemen gehad met de master cilinder, altijd een slap pedaal. Schijnt veel voor te komen als je wat zoekt op internet. De scott drake kit daar braken simpelweg 4 (van de 10) wiel studs af bij het vastzetten op 100nm. Dit is echt 'pisbakkenstaal' en dat wil je niet als wielbouten... Zelf heel erg tevreden over willwood, maar dat kost net wat meer.
Dit is dan met nieuwe master cilinder (ja die moet je ook vervangen) en een booster (als je een automaat hebt, booster voor een schakelbak is iets lastiger). Zelf ben ik nooit tevreden geweest over de ssbc kit, maar ook niet over de scott drake kit. De ssbc kit heb ik 2 keer gehad, beide keren problemen gehad met de master cilinder, altijd een slap pedaal. Schijnt veel voor te komen als je wat zoekt op internet. De scott drake kit daar braken simpelweg 4 (van de 10) wiel studs af bij het vastzetten op 100nm. Dit is echt 'pisbakkenstaal' en dat wil je niet als wielbouten... Zelf heel erg tevreden over willwood, maar dat kost net wat meer.
Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?
Als je alleen kijkt naar het vervangen van je drums voor rotors zie ik online prijzen rond 1200 euro (willwood, adams) of dollar (ssbc, online).
Als je overstapt naar disks moet je wel veel harder trappen. Het zelf bekrachtingseffect van remschoenen in een drum heb je nu eenmaal niet bij een disk setup. Was voor mij een reden om mijn standaard, onbekrachtige, enkele circuit te wijzigen in een gescheiden circuit met een bekrachtigde drum/disk master cylinder.
Ik kan zo snel niet een complete kit vinden, maar denk dat je met de volgende items een eind komt:
- master cylinder voor disk / drum combi
- prop valve disk / drum
- residual [ressure valve als deze niet al in prop valve zit
- vacuum booster
- ander rempedaal of aanpassing via pin relocation of via adapterplaat
- disk ombouw kit voor voorwielen (SSBC, wilwood, bear brakes, granada remklauwen met adapters, mustang 2, vergeet ik nog wat?)
Bij de master mc en vacuum booster is het zaak om de juiste combi te kiezen, ook ivm de ruimte tot je shocktower.
Wil je zelf veel uitzoeken, dan is de granada / mustang2 setup een optie. Met een officiele kit van ssbc / wilwood / bear haal je zekerheid in huis en is alles pasklaar en bolt-on.
Erwin (dakloos) heeft indertijd een zeer succesvolle powerbrake conversie gedaan op basis van een toyota starlet booster. Het draadje zal nog wel hier op het forum staan. Mochten de fotolinks niet meer werken na al die jaren, kan hij die vast nog wel een keer ter beschikking stellen.
Ik kan de bestelnummers wel nazoeken van mijn booster / mc / propvalve combi mocht het die kant op gaan.
Als je overstapt naar disks moet je wel veel harder trappen. Het zelf bekrachtingseffect van remschoenen in een drum heb je nu eenmaal niet bij een disk setup. Was voor mij een reden om mijn standaard, onbekrachtige, enkele circuit te wijzigen in een gescheiden circuit met een bekrachtigde drum/disk master cylinder.
Ik kan zo snel niet een complete kit vinden, maar denk dat je met de volgende items een eind komt:
- master cylinder voor disk / drum combi
- prop valve disk / drum
- residual [ressure valve als deze niet al in prop valve zit
- vacuum booster
- ander rempedaal of aanpassing via pin relocation of via adapterplaat
- disk ombouw kit voor voorwielen (SSBC, wilwood, bear brakes, granada remklauwen met adapters, mustang 2, vergeet ik nog wat?)
Bij de master mc en vacuum booster is het zaak om de juiste combi te kiezen, ook ivm de ruimte tot je shocktower.
Wil je zelf veel uitzoeken, dan is de granada / mustang2 setup een optie. Met een officiele kit van ssbc / wilwood / bear haal je zekerheid in huis en is alles pasklaar en bolt-on.
Erwin (dakloos) heeft indertijd een zeer succesvolle powerbrake conversie gedaan op basis van een toyota starlet booster. Het draadje zal nog wel hier op het forum staan. Mochten de fotolinks niet meer werken na al die jaren, kan hij die vast nog wel een keer ter beschikking stellen.
Ik kan de bestelnummers wel nazoeken van mijn booster / mc / propvalve combi mocht het die kant op gaan.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?
En wat Peer zegt hierboven
Ik moet wel zeggen dat ik een goed gevoel bij het remmen heb nu. Voel mij veilig in het moderne verkeer (voor zover dat kan) en de auto komt goed en betrouwbaar tot stilstand. Ik heb de ssbc 4 pistons (zaten al op de auto) en later via summit racing een mc / power / propvalve set bij gekocht. De bore size in de MC matched goed met de ssbc brakes en de aangepaste pin locatie op het rempedaal geeft een goed gevoel terug.
De enige twee punten die ik nog wil aanpassen: de adapter om de pin op het rempedaal een andere locatie te geven wil ik verwijderen en een vaste oplossing hiervoor maken. Dat geeft net een beetje minder speling. En ik heb indertijd verzuimd om een residual pressure valve in de achterste remleding op te nemen. De remschoenen worden nu iets te ver terug getrokken van de remschoenen, waardoor ze niet zo snel aanspreken als de disks voor.
Ik moet wel zeggen dat ik een goed gevoel bij het remmen heb nu. Voel mij veilig in het moderne verkeer (voor zover dat kan) en de auto komt goed en betrouwbaar tot stilstand. Ik heb de ssbc 4 pistons (zaten al op de auto) en later via summit racing een mc / power / propvalve set bij gekocht. De bore size in de MC matched goed met de ssbc brakes en de aangepaste pin locatie op het rempedaal geeft een goed gevoel terug.
De enige twee punten die ik nog wil aanpassen: de adapter om de pin op het rempedaal een andere locatie te geven wil ik verwijderen en een vaste oplossing hiervoor maken. Dat geeft net een beetje minder speling. En ik heb indertijd verzuimd om een residual pressure valve in de achterste remleding op te nemen. De remschoenen worden nu iets te ver terug getrokken van de remschoenen, waardoor ze niet zo snel aanspreken als de disks voor.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.