Eerste Mustang klusjes...
Moderator: Shelby GT-H
Eerste Mustang klusjes...
Vrijdag 5 maart mijn 2016 Mustang GT convertible op kunnen halen en wat een heerlijke dagen waren het
Allereerst ben ik er achter gekomen dat ik een optie die ik helaas dacht te moeten missen toch heb. Vanaf het 2017 EU model zit er namelijk Apple Carplay op de Mustang en laat mijn in november 2016 op kenteken gezette auto toch een 2017 model zijn! Het VIN nummer bevestigt dit. Ik heb dus Apple Carplay!
De eerste klus was dan ook het updaten van de Sync 3 software. Niet dat ik weet wat het me heeft opgeleverd, maar het is altijd prettig om qua software up-to-date te zijn... Ook heb ik meteen de USB Apple Carplay vervangingsstekker besteld bij Amazon zodat mijn iPhone voortaan voor Apple Carplay niet op de USB poort voor de versnellingspook hoeft te worden aangesloten, maar ook werkt op de USB stekker in het middenconsole opbergvak (deze laadt standaard alleen op, maar heeft geen Apple Carplay).
De tweede klus was om de witte EU achterlichten te vervangen door de rode Vland exemplaren. Ten eerste vind ik de rode achterlichten veel mooier dan de witte en ten tweede is de US manier van richting aangeven veel mooier dan de EU manier. Gele knipperlichten horen IMHO niet op een Mustang: sequentiele rode knippers is het geworden!
De laatste klus was het installeren van een windscherm. Het originele Ford windscherm met Pony logo was met 530 Euro toch iets te gortig, zodat het een windscherm van Cabrio Supply is geworden: een Nederlands bedrijf. Het scherm heeft een erg hoge kwaliteit en bevalt tot nu toe goed. En met iets meer dan 200 Euro inclusief verzendkosten een veel betere prijs/kwaliteit, dan maar geen Pony logo.
En de belangrijkste klus tussendoor was natuurlijk genieten van de auto! En dat is gelukt! Man, wat ben ik als Corvette-liefhebber toch ook enorm onder de indruk van deze auto. Met mijn 50 levensjaren heb ik al heel wat Corvettes bestuurd, van een basis 1986 coupe met 245pk, via een 405pk sterke 1993 ZR-1 (Lotus motor met bovenliggende nokkenassen) naar een 2004 Corvette convertible met 345PK. Allemaal fantastische auto's met geweldige V8 motoren met een heerlijk geluid. En dat geluid van de Mustang dan?
Corvette-rijders zijn gewend aan de ouderwetse pushrod motor: centrale nokkenas met klepstoters. Waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan. Zelfs de laatste C8 met middenmotor werkt nog op deze beproefde dinosaurus-techniek. In 1990 waren er een paar oproerkraaiers binnen General Motors die het anders wilden doen. Ze lieten Lotus Engeland een motor ontwikkelen voor een "super-Corvette". Lotus was erg bedreven in de 4-kleppentechniek en dubbele bovenliggende nokkenassen, dus deze nieuwe motor kreeg, erg on-Corvette, een dubbele bovenliggende nokkenas. Ik was altijd al enorm gefascineerd door dit buitenbeentje, de ZR-1 genaamd waar er in 6 jaar tijd ongeveer 7000 van zijn gebouwd, dus op een gegeven moment kocht ik een 1993 ZR-1. Man, wat een beest: 405PK was geweldig veel vermogen voor 1993 en deze motor gedroeg zich compleet anders dan de pushrod motoren die we gewend waren. Meer toeren en een ander, sneller roffelend geluid.
Dus wat schetste mijn verbazing toen ik mijn GT voor het eerst startte? Datzelfde snelle roffelende geluid! Kippevel!
Niet vreemd natuurlijk, want de Coyote is in grote lijnen een moderne versie van die oude ZR-1/LT-5 motor met 4 kleppen per cilinder en dubbele bovenliggende nokkenassen. En mijn plannen voor een uitlaat-upgrade kunnen voorlopig van tafel, want wat klinkt die standaard uitlaat al goed zeg. En die Sport+ mode is al helemaal geweldig, alhoewel dat wel wat gewenning vergt om niet rond een lantaarnpaal gevouwen te eindigen.
En vanavond heb ik nog even met de kleuren van mijn interieurverlichting zitten spelen, man wat een heerlijke auto is dit.
Allereerst ben ik er achter gekomen dat ik een optie die ik helaas dacht te moeten missen toch heb. Vanaf het 2017 EU model zit er namelijk Apple Carplay op de Mustang en laat mijn in november 2016 op kenteken gezette auto toch een 2017 model zijn! Het VIN nummer bevestigt dit. Ik heb dus Apple Carplay!
De eerste klus was dan ook het updaten van de Sync 3 software. Niet dat ik weet wat het me heeft opgeleverd, maar het is altijd prettig om qua software up-to-date te zijn... Ook heb ik meteen de USB Apple Carplay vervangingsstekker besteld bij Amazon zodat mijn iPhone voortaan voor Apple Carplay niet op de USB poort voor de versnellingspook hoeft te worden aangesloten, maar ook werkt op de USB stekker in het middenconsole opbergvak (deze laadt standaard alleen op, maar heeft geen Apple Carplay).
De tweede klus was om de witte EU achterlichten te vervangen door de rode Vland exemplaren. Ten eerste vind ik de rode achterlichten veel mooier dan de witte en ten tweede is de US manier van richting aangeven veel mooier dan de EU manier. Gele knipperlichten horen IMHO niet op een Mustang: sequentiele rode knippers is het geworden!
De laatste klus was het installeren van een windscherm. Het originele Ford windscherm met Pony logo was met 530 Euro toch iets te gortig, zodat het een windscherm van Cabrio Supply is geworden: een Nederlands bedrijf. Het scherm heeft een erg hoge kwaliteit en bevalt tot nu toe goed. En met iets meer dan 200 Euro inclusief verzendkosten een veel betere prijs/kwaliteit, dan maar geen Pony logo.
En de belangrijkste klus tussendoor was natuurlijk genieten van de auto! En dat is gelukt! Man, wat ben ik als Corvette-liefhebber toch ook enorm onder de indruk van deze auto. Met mijn 50 levensjaren heb ik al heel wat Corvettes bestuurd, van een basis 1986 coupe met 245pk, via een 405pk sterke 1993 ZR-1 (Lotus motor met bovenliggende nokkenassen) naar een 2004 Corvette convertible met 345PK. Allemaal fantastische auto's met geweldige V8 motoren met een heerlijk geluid. En dat geluid van de Mustang dan?
Corvette-rijders zijn gewend aan de ouderwetse pushrod motor: centrale nokkenas met klepstoters. Waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan. Zelfs de laatste C8 met middenmotor werkt nog op deze beproefde dinosaurus-techniek. In 1990 waren er een paar oproerkraaiers binnen General Motors die het anders wilden doen. Ze lieten Lotus Engeland een motor ontwikkelen voor een "super-Corvette". Lotus was erg bedreven in de 4-kleppentechniek en dubbele bovenliggende nokkenassen, dus deze nieuwe motor kreeg, erg on-Corvette, een dubbele bovenliggende nokkenas. Ik was altijd al enorm gefascineerd door dit buitenbeentje, de ZR-1 genaamd waar er in 6 jaar tijd ongeveer 7000 van zijn gebouwd, dus op een gegeven moment kocht ik een 1993 ZR-1. Man, wat een beest: 405PK was geweldig veel vermogen voor 1993 en deze motor gedroeg zich compleet anders dan de pushrod motoren die we gewend waren. Meer toeren en een ander, sneller roffelend geluid.
Dus wat schetste mijn verbazing toen ik mijn GT voor het eerst startte? Datzelfde snelle roffelende geluid! Kippevel!
Niet vreemd natuurlijk, want de Coyote is in grote lijnen een moderne versie van die oude ZR-1/LT-5 motor met 4 kleppen per cilinder en dubbele bovenliggende nokkenassen. En mijn plannen voor een uitlaat-upgrade kunnen voorlopig van tafel, want wat klinkt die standaard uitlaat al goed zeg. En die Sport+ mode is al helemaal geweldig, alhoewel dat wel wat gewenning vergt om niet rond een lantaarnpaal gevouwen te eindigen.
En vanavond heb ik nog even met de kleuren van mijn interieurverlichting zitten spelen, man wat een heerlijke auto is dit.
Groetjes,
Mario
2017 Mustang GT convertible Ruby Red
1986 Corvette Indy 500 Pace Car convertible
Mario
2017 Mustang GT convertible Ruby Red
1986 Corvette Indy 500 Pace Car convertible
Re: Eerste Mustang klusjes...
Als je het hebt over iemand ie met passie kan vertellen over z'n auto, dan is dit een ultiem voorbeeld! Mooi om te lezen
Mustang '65 coupe A-code 225hp manual
Re: Eerste Mustang klusjes...
Vandaag iets minder goed nieuws: de tank is na een halve week al leeg
Groetjes,
Mario
2017 Mustang GT convertible Ruby Red
1986 Corvette Indy 500 Pace Car convertible
Mario
2017 Mustang GT convertible Ruby Red
1986 Corvette Indy 500 Pace Car convertible
Re: Eerste Mustang klusjes...
Weet je dat zeker? Volgens mij is het eerder andersom. Ik gebruik met Sync3 in mijn Bullitt juist altijd de USB poort in de armleuning voor Android Auto.cenobyte schreef: ↑zo 07 mar, 2021 23:34 Ook heb ik meteen de USB Apple Carplay vervangingsstekker besteld bij Amazon zodat mijn iPhone voortaan voor Apple Carplay niet op de USB poort voor de versnellingspook hoeft te worden aangesloten, maar ook werkt op de USB stekker in het middenconsole opbergvak (deze laadt standaard alleen op, maar heeft geen Apple Carplay).
Re: Eerste Mustang klusjes...
Bij mij werkt de iPhone met Carplay alleen op de USB bij de versnellingspook, erg onhandig In de middenconsole laadt hij wel op, maar legt geen contact met Sync3. Nou moet ik wel zeggen dat ik dat sinds de update nog niet geprobeerd heb...
En toevallig vond ik een filmpje hoe je Carplay kon laten werken op de USB poort in de middenconsole en die kerel raadde me aan om die betreffende USB poort in de middenconsole te vervangen met een ander model...
EDIT: nu werkt het wel Heeft misschien met de update te maken of met een losse USB kabel? Vorige keer (voor de update) laadde mijn telefoon wel op, maar maakte geen contact met Carplay, nu blijkbaar wel.
Groetjes,
Mario
2017 Mustang GT convertible Ruby Red
1986 Corvette Indy 500 Pace Car convertible
Mario
2017 Mustang GT convertible Ruby Red
1986 Corvette Indy 500 Pace Car convertible
Re: Eerste Mustang klusjes...
Geen idee, ik heb nooit anders geweten dan dat het gewoon werkt. Maar mijn auto is natuurlijk wel een nieuwer modeljaar, dus daar zal af fabriek zeker al een veel nieuwere Sync firmware in zitten dan wat jouw auto oorspronkelijk had.
Bij Apple kan het natuurlijk ook nog met het kabeltje te maken hebben, daar zit ook allerlei beveiligingstroep in om imitaties uit de markt te drukken.
Bij Apple kan het natuurlijk ook nog met het kabeltje te maken hebben, daar zit ook allerlei beveiligingstroep in om imitaties uit de markt te drukken.
- 351-V8-power
- Berichten: 1316
- Lid geworden op: do 03 aug, 2006 20:04
- Locatie: Scheveningen
Re: Eerste Mustang klusjes...
Apple CarPlay werkt bij mij ook met een Ali kabeltje van 10cm. Je moet wel altijd je iPhone ontgrendelen als je deze op de usb aansluit anders opent Apple CarPlay niet.
69 Grandé 351W Copper Flame
Re: Eerste Mustang klusjes...
Top, Mario, wel duidelijk dat het een juiste keuze was
ex - 2018 GT
ex - 2007 GT/CS
ex - 2000 V6
ex - 2007 GT/CS
ex - 2000 V6
Re: Eerste Mustang klusjes...
Jazeker. Er bestaan in mijn optiek geen perfecte auto's, maar deze komt voor wat mijn wensenpakket betreft toch erg dichtbij.
En het is ook de auto die de meeste complimenten krijgt van alle auto's die ik heb gehad, wat wel bijzonder is.
Groetjes,
Mario
2017 Mustang GT convertible Ruby Red
1986 Corvette Indy 500 Pace Car convertible
Mario
2017 Mustang GT convertible Ruby Red
1986 Corvette Indy 500 Pace Car convertible