Eenvoudige ombouw AMP naar Voltmeter project(je).....

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Eenvoudige ombouw AMP naar Voltmeter project(je).....

Bericht door Dakloos »

Winterprojectje: mijn (nauwelijks werkende) AMP meter ombouwen naar een voltmeter. Meetbereik 8-16 volt in stapjes van 0.25 volt, geen mechanische ombouw maar alleen wat stekkers lostrekken en andere er weer op zetten. In het dashboard verandert dus niets!

Ik gebruik een Arduino microcontroller en een klein extern printje. Vroeger een beetje Basic en FortranIV geprogrammeerd dus het was wel weer even proberen maar ik begin die dingen eindelijk een beetje te snappen (je wordt ouder hé). Polariteit omschakelen als de meter door de middenstand komt was wel het lastigste maar is dus wel gelukt. Nog een beetje tweaken en kalibreren en het is klaar. Kosten: maximaal een tientje :D !

IK ga met dezelfde microcontroller de tankvlotter eindelijk eens aan laten wijzen wat er werkelijk inzit. Volgens diverse fora zijn alle aftermarket vlotters zo onnauwkeurig als wat en ik kan dat alleen maar beamen :( . Ik ga binnenkort een lege tank per 2 liter vullen met benzine en bepaal dan de weerstandswaarde van de vlotter. Met deze waardes kan ik de tankmeter straks precies aan laten wijzen hoeveel benzine er in de tank zit. Het zelfde "trucje" is ook toepasbaar bij de temperatuur en druksensor. Je kunt zelfs een alarm lampje of een claxon aansturen :lol: als een waarde te hoog (temperatuur) of te laag (oliedruk) wordt. Al met al een leuke elektronische aanvulling op die paar transistoren in mijn AM radio, en de Pertronix ontsteking :D .

Hier een filmpje van mijn AMP Voltmeter, meter gaat bij contact aanzetten even naar links/rechts voor controle van de werking:

Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
mustangman
Berichten: 377
Lid geworden op: za 22 mei, 2004 15:33
Locatie: Zuid Nederland
Contacteer:

Re: Eenvoudige ombouw AMP naar Voltmeter project(je).....

Bericht door mustangman »

Mooi project Erwin, bedankt voor het delen :ok:
Mustangman

California Special 1968 Lime Gold, Shelby GT350 1966 recreation (363ci)
SOLD: Shelby GT350 1968, CJ 428 1968 1/2, Fastback GT 1968, Boss 302 1970, GT 2005, coupe 1995, GT coupe 1965, convertible 1968
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Eenvoudige ombouw AMP naar Voltmeter project(je).....

Bericht door mymustang »

Knap! Misschien kan je zo'n setje met onderdelen en handleiding maken voor de leden die interesse hebben 😉
Ik in elk geval al wel. Electronics is niet mijn kaas en dan zou die nutteloze amp meter van mij ook eindelijk eens nuttig zijn.
Dus bij deze mag je altijd een pb sturen....

Mark
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: Eenvoudige ombouw AMP naar Voltmeter project(je).....

Bericht door JaCo »

Mooi, :ok:
Ook ik ben wel geinteresserd in de details zoals welke microcontroller en hoe ziet de sketch er uit,
Ik heb wel eens wat gespeeld met een Pi maar zonder programmeerervaring een sketch maken gaat gewoon erg veel tijd in zitten :( :o

Groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Eenvoudige ombouw AMP naar Voltmeter project(je).....

Bericht door mymustang »

Als hij wil hè jack😁. Natuurlijk moet dat niet gratis ook niet. Materiaal, tijd en kennis mag wel vergoed worden. En je maakt er al een paar leden blij mee. Weer een metertje om op te letten.🤔
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Eenvoudige ombouw AMP naar Voltmeter project(je).....

Bericht door Dakloos »

mymustang schreef: do 07 jan, 2021 12:17 Als hij wil hè jack😁. Natuurlijk moet dat niet gratis ook niet. Materiaal, tijd en kennis mag wel vergoed worden. En je maakt er al een paar leden blij mee. Weer een metertje om op te letten.🤔
Het is echt niet de bedoeling om hier geld mee te verdienen hoor! Het is en blijft hobby en als ik anderen hier blij mee kan maken dan is dat mooi. Ik moet zoals ik al melde het één en ander nog afwerken en zo in elkaar "prutsen" dat het makkelijk na te maken is. Ik laat het wel weten als het zover is.....
Erwin

1966 convertible
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Eenvoudige ombouw AMP naar Voltmeter project(je).....

Bericht door mymustang »

Ik ben echt geen krak in die dingen. Maar als je zo een setje samen zou stellen met een werkwijze, dan heb ik zeker interesse. En een gepaste vergoeding is niet het grote geld willen hè Erwin. Materiaal, tijd om te maken en verzending...kost allemaal geld hè.
Bedankt om te reageren.

Grtjs Mark
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Eenvoudige ombouw AMP naar Voltmeter project(je).....

Bericht door sjirafje »

Leuk, meer mensen die met arduino's spelen. Ik heb er een tijdje terug een toerenteller mee gemaakt en was al een beetje aan het denken waar ik verder nog een paar arduino's zou kunnen inzetten. Die brandstofmeter vind ik zeker een goed idee.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Eenvoudige ombouw AMP naar Voltmeter project(je).....

Bericht door Dakloos »

sjirafje schreef: do 07 jan, 2021 20:24 Leuk, meer mensen die met arduino's spelen. Ik heb er een tijdje terug een toerenteller mee gemaakt en was al een beetje aan het denken waar ik verder nog een paar arduino's zou kunnen inzetten. Die brandstofmeter vind ik zeker een goed idee.
Erg leuk spul om mee te spelen. Ik heb als elektronica hobbyist aardig wat zitten klooien met losse componenten en printjes, dan is dit toch wel erg makkelijk! ben vorige maand mijn eerste projectje voltooid: een diascanner. 50 dia's in 2 minuten er doorheen "rossen" :D
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
PeterHoogeveen
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 03 jan, 2014 13:29
Locatie: Gouda

Re: Eenvoudige ombouw AMP naar Voltmeter project(je).....

Bericht door PeterHoogeveen »

Beste Dakloze,

Ik heb dit een tijdje geleden gedaan maar dan een 'echte' Voltmeter inbouwen, vrij eenvoudig te doen. Heb van alles foto's gemaakt en kan jullie deze mailen.
Met vriendelijk groet,

Peter Hoogeveen
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Eenvoudige ombouw AMP naar Voltmeter project(je).....

Bericht door Dakloos »

PeterHoogeveen schreef: zo 10 jan, 2021 13:52 Beste Dakloze,

Ik heb dit een tijdje geleden gedaan maar dan een 'echte' Voltmeter inbouwen, vrij eenvoudig te doen. Heb van alles foto's gemaakt en kan jullie deze mailen.
Bedankt voor je aanbod Peter maar ik wil het in dezelfde stijl hebben als de rest van de meters dus een "hangende" naald. Mijn AMP meter is ook een echte voltmeter hoor alleen weet tie het niet :lol: :lol: .

Inmiddels ook een versie voor 11-15 volt geprogrammeerd en vanmiddag even aan het "knutselen" geweest om eventueel een kloppende schaal in dezelfde stijl te maken....weet nog niet of ik dit ga gebruiken :? .

Afbeelding
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Eenvoudige ombouw AMP naar Voltmeter project(je).....

Bericht door sjirafje »

Ik stem voor de middelste :lol:
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: Eenvoudige ombouw AMP naar Voltmeter project(je).....

Bericht door Swordfish79 »

Mooi project Erwin!!
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Eenvoudige ombouw AMP naar Voltmeter project(je).....

Bericht door mymustang »

Dat zou al helemaal knap zijn om dan nog een display in volts te hebben. Middelste is wel best met die groene zone in.
Zou dat met mijn snelheids meter ook willen in km/u.
Nu is het opletten met die mijlen dat je niet te snel gaat.
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 470
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Eenvoudige ombouw AMP naar Voltmeter project(je).....

Bericht door richard66coupe »

Erg mooi bedacht! Hier heb je toch meer aan dan aan een AMP meter die (in mijn geval ook) nauwelijks werkt.
Ik stem voor de linker :)
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”