64.5 Coupe 289 3 speed manual

Je hoeft geen account te hebben....gewoon je foto uploaden.......

Moderator: Shelby GT-H

BatjeNL
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 04 jan, 2021 11:59

64.5 Coupe 289 3 speed manual

Bericht door BatjeNL »

Hi allemaal,

Mijn naam is Bart, 32 jaar en sinds een maand of 3 eigenaar van een 64.5 Mustang.
Heb altijd al een interesse gehad in alles met een motor en wat een beetje geluid maakt.
Ondertussen al een aantal auto's gehad en veel aan gesleuteld, maar toch bleef er altijd een stemmetje roepen.
De laatste tijd niet meer zo veel, maar toen ik nog in het bezit was van een Mini Clubman (BMW Mini) heel veel op de Nürburgring rond gereden en altijd aan het kijken wat we daarna weer konden verbeteren.

Nu een paar jaar later een geen echte project auto meer kwam daar dat stemmetje weer opzetten.
Dus na lang twijfelen toch maar de knoop doorgehakt en dus sinds kort eigenaar van mijn eigen Mustang.

Het is een handgeschakelde 289 Coupe.
En zoals te zien op de foto vanaf een afstandje ziet ie er niet eens zo heel slecht uit haha.
Maar zodra je dichterbij komt is er genoeg mis aan, maar daarom niet een minder leuk project.

Wat de plannen zijn met de auto, eerst zorgen dat deze technisch in orde is.
Ophanging nakijken.
Roest punten aanpakken en daarna lekker rond gaan rijden.
En ooit het ding helemaal uit elkaar trekken en van 0 af aan opnieuw opbouwen.
Maar dat gaan we dit jaar zeker nog niet doen.

Heb er zin in om er iets moois van te gaan maken en hopelijk dat we elkaar een keer tegenkomen.

Afbeelding

Afbeelding

Heb de auto in Oktober in ontvangst mogen nemen. Deze zou in orde gemaakt worden voor de keuring aangezien deze bijna direct uit Texas kwam.
Dus op voorhand al een afspraak gepland bij de RDW zodat er zo snel mogelijk een kenteken op kon komen.
Ja dat ging toch even iets anders dan verwacht....

Wat normaal een ritje van 20 minuten naar Den Bosch zou moeten zijn duurde 1.5 uur. 2 keer langs de weg stil gestaan met een kokende motor...

Afbeelding

En ja daar sta je dan met alle goede bedoelingen. Gelukkig had ik de kofferbak vol met gereedschap zodat ik toch nog wel iets kon doen. Maar dit had ik niet verwacht. Gelukkig wel een grote fles water meegenomen. Komt al die uren op Youtube toch van pas. RoadKill heeft me goed voorbereid haha.

Auto af laten koelen wat toch best nog wel wat tijd kost als het stil staat.
De eerste beste was straat bezocht en alles schoon gespoeld en om het goed af te laten koelen.
Alles weer gevuld om het volgende stuk te rijden. In de straat bij de RDW was het weer raak......
Met een stomende auto kwam ik daar de hoek om, dus maar meteen doorgereden naar de wasstraat.....

Uiteindelijk bleek er nog best wat mis te zijn met de auto.
Rem verschil was gigantisch, op de achteraf deed 1 wiel al het werk.
Schokdempers voor waren zo lek als maar kan.
Wiellagers met veel speling en ga zo maar door.
Het was uit eindelijk nog een lijst met bijna 10 punten die niet goed waren

Dus van het keuring klaar maken was niet veel gekomen zullen we maar zeggen....

Toch was de keurmeester wel te spreken over de algehele staat van de auto en dat het een goede basis was om iets moois van te maken.
Dus gelukkig toch niet helemaal de spreekwoordelijke kat in de zak gekocht.

Hierna weer richting huis gegaan. Maar niet voordat ik nog een keer langs de weg kon gaan staan.
Ze konden het kenteken voor niet zien dus werd ik aan de kant gezet.
Achteraf niets aan de hand en nog een tijdje met de agenten staan praten.
Dat blijkt iets te zijn wat nog veel vaker ging gebeuren, als ik ergens sta met de auto, of aan het werk ben buiten komt er altijd wel iemand naar je toe om een praatje te maken.

Afbeelding

Uit eindelijk op de terugweg via Berlicum om nog even bij een kennis op bezoek te gaan. Hij werkt dagelijks met Amerikaanse autos dus wilde daar ook nog even info inwinnen. Dit zodat we een plan konden maken om de auto voor de controle keuring in orde te hebben, en kijken wat we nog meer tegen kwamen.

Hierna eerst zelf aan de slag gegaan om wat dingen aan te pakken die ik zelf kon doen.
Het was voor nu vooral zaak om te zorgen dat er asap een kenteken op de auto kwam.
Dus bij mijn ouders in de schuur aan de slag gegaan om de afkeur lijst punt voor punt af te werken.

Afbeelding

Afbeelding

Rondom de schokdempers vevangen, koelsysteem nagelopen, tich keer de motor warm laten worden en door gespoeld om alle troep er uit te krijgen en ook nog het koelblok van de radiator laten vervangen etc etc.
Uit eindelijk de auto naar mijn kennis gebracht om de wiellagers, remmen afstellen en de koppeling te laten vervangen.
Dit laatste onder het mom nu we toch bezig zijn, want dit zou anders over een paar weken toch moeten gebeuren.
Want er was niet fatsoenlijk met de auto weg te rijden vanuit stilstand.

Uit eindelijk een paar weken na de eerste keuring terug gegaan en met vlag en wimpel door de controle keuring.
Auto is ook niet meer warm geworden en kon in een ruk door blijven rijden.
Ideaal haha.

Dus het kenteken is binnen en we kunnen nu dus echt aan de slag deze winter.

Afbeelding

De plannen voor nu zijn wat elektrische gremlins eruit halen.
Wat heerlijk makkelijk is, niets geen printplaten gewoon de kabel volgen en kijken waar je uit komt.
Dit is zo anders dan aan een Mini werken hahaha.
Ik kan nu weer zien hoe vol de tank zit en hoe hard ik rij.
Alleen de verlichting in het dashboard doet het nog niet.

Ook ben ik begonnen met de zoektocht naar roest.
Ik wist dat de kofferbak wat plekken had.
Dus daar zijn we maar aan begonnen.

Afbeelding

Afbeelding

Verder het hele interieur eruit gehaald wat ook heerlijk simpel ging.
Want ik wist dat er in de vloerplaat 2 plekjes zaten. Alleen nadat ik met de staalborstel bezig was geweest kwam ik in die vloer bij de bestuurder toch nog wel wat meer gaten tegen.
Dus deze gaat er ook uit en wordt vervangen door een nieuw paneel.

Afbeelding

Dus het plan voor nu is om te kijken welke nieuwe panelen ik nodig heb om de auto redelijk roest vrij te krijgen voor zover dat gaat.
Daarna alle rubbers nalopen en vervangen. Ook in de ophaning.

Wat daarna komt, dat zien we dan wel weer.
Ben er in ieder geval achter gekomen dat ik een hulplijn heel dichtbij heb want heb al kennis gemaakt met Reiny van Uden.
Die werkt in de buurt en kwa laatst al een praatje maken en de dag erna zat er al een boekje met de electra diagramen in de bus.

Ik ga jullie een beetje op de hoogte proberen te houden via mijn pagina en hopelijk dat we elkaar een keer tegen komen onderweg.

Groetjes,

Bart
64.5 289 Coupe.
2017 Focus ST Station

Waarom?? Omdat het kan, daarom!
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: 64.5 Coupe 289 3 speed manual

Bericht door Eric »

Nou aan avonturen gelijk al geen gebrek :mrgreen:

Welkom en veel succes met je project!
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: 64.5 Coupe 289 3 speed manual

Bericht door peer »

Altijd een avontuur om voor het eerst op pad te gaan met een onbekende auto :lol:

Al had ik in dit geval misschien eerst even een 'vrijblijvende APK' uitgevoerd bij een lokale garage. Succes met het opkappen van de auto!
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1805
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: 64.5 Coupe 289 3 speed manual

Bericht door Big_fun_58 »

Wat en introductie. Leuk hoor.
Lekker project.
Over die dashboard verlichting die het niet deed: heb je ook even gedraaid aan het knopje wat je uit moet trekken?
Dat is de dimmer functie... You never know... :D
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: 64.5 Coupe 289 3 speed manual

Bericht door saf1908 »

Goed bezig. Mooi verhaal en welkom!

Zo heb je meteen een paar zwakke plekken van de eerste generatie Mustang leren kennen, dus dat heb je alvast mooi gehad.

Paar simpele tips tegen het overkoken, alvast in de aanloop naar de zomer: shroud monteren (fan er voor de helft in steken), checken of de onderste radiateurslang een metalen veer bevat (met de hand proberen in te knijpen. Lukt dat niet, dan zit je goed.). En zorgen dat je je koelsysteem goed hebt ontlucht. Deze auto’s hebben na het vervangen van koelvloeistof snel lucht in het systeem.
Hiervoor auto opkrikken aan de voorkant of op een helling zetten, starten met radiateurdop er af en 15 min. laten lopen tot de thermostaat is geopend. Lucht ontsnapt, vloeistofpeil in radiateur zakt waarschijnlijk, bijvullen, dop er op, klaar.

En check of je wel een thermostaat hebt (180 graden).

Dit zou voor jouw auto voldoende moeten zijn om problemen te voorkomen.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1525
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: 64.5 Coupe 289 3 speed manual

Bericht door grandmaster n »

Welcome aboard !
Je hoeft je deze lockdown niet te vervelen, zo te zien.
Veel succes en plezier toegewenst!.

gr
Gebruikersavatar
mustangman
Berichten: 377
Lid geworden op: za 22 mei, 2004 15:33
Locatie: Zuid Nederland
Contacteer:

Re: 64.5 Coupe 289 3 speed manual

Bericht door mustangman »

Hoi Bart,

Welkom op het forum! Inderdaad hebben we bij "toeval" al kennis gemaakt :D Bedankt voor het voorstelrondje inclusief begeleidende foto's. Je hebt intussen al de nodige werkzaamheden verricht :ok:
We hebben nog wel contact. Succes met je project!

Reiny
Mustangman

California Special 1968 Lime Gold, Shelby GT350 1966 recreation (363ci)
SOLD: Shelby GT350 1968, CJ 428 1968 1/2, Fastback GT 1968, Boss 302 1970, GT 2005, coupe 1995, GT coupe 1965, convertible 1968
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: 64.5 Coupe 289 3 speed manual

Bericht door JaCo »

Mooie intro, Welkom Bart,
succes met de opknapbeurt en keep on posting,

Groeten,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
BatjeNL
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 04 jan, 2021 11:59

Re: 64.5 Coupe 289 3 speed manual

Bericht door BatjeNL »

Big_fun_58 schreef: ma 04 jan, 2021 15:40 Wat en introductie. Leuk hoor.
Lekker project.
Over die dashboard verlichting die het niet deed: heb je ook even gedraaid aan het knopje wat je uit moet trekken?
Dat is de dimmer functie... You never know... :D
Hi thanks voor de reactie.
Ja die had ik al gevonden idd hahaha.
Het stomme is een aantal lampjes zoals die van de dynamo, oliedruk/waarschuwing en de grootlicht indicator die doen het allemaal wel. Alleen de "gewone" verlichting doet niets.
Had hier ook al een beetje rond lopen zoeken en vaak is het de licht schakelaar die niet helemaal lekker is.
Dus dat kunnen we ook nog eens proberen.
Want de verlichting hardwiren op een ander systeem had helaas geen effect...

Dus we blijven bezig.
64.5 289 Coupe.
2017 Focus ST Station

Waarom?? Omdat het kan, daarom!
BatjeNL
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 04 jan, 2021 11:59

Re: 64.5 Coupe 289 3 speed manual

Bericht door BatjeNL »

saf1908 schreef: ma 04 jan, 2021 16:02 Goed bezig. Mooi verhaal en welkom!

Zo heb je meteen een paar zwakke plekken van de eerste generatie Mustang leren kennen, dus dat heb je alvast mooi gehad.

Paar simpele tips tegen het overkoken, alvast in de aanloop naar de zomer: shroud monteren (fan er voor de helft in steken), checken of de onderste radiateurslang een metalen veer bevat (met de hand proberen in te knijpen. Lukt dat niet, dan zit je goed.). En zorgen dat je je koelsysteem goed hebt ontlucht. Deze auto’s hebben na het vervangen van koelvloeistof snel lucht in het systeem.
Hiervoor auto opkrikken aan de voorkant of op een helling zetten, starten met radiateurdop er af en 15 min. laten lopen tot de thermostaat is geopend. Lucht ontsnapt, vloeistofpeil in radiateur zakt waarschijnlijk, bijvullen, dop er op, klaar.

En check of je wel een thermostaat hebt (180 graden).

Dit zou voor jouw auto voldoende moeten zijn om problemen te voorkomen.
Dank voor de tips. Heb er al een aantal uitgevoerd.
Het grootste effect was om het koelblok van de radiateur te vervangen.
En om de voorkant ook dicht te maken.
Wat ik hiermee bedoel is dat een van de vorige eigenaren flink aan het zagen is geweest in de voorkant van de auto.
Waardoor de lucht om de radiator heen kon bewegen. Dit heb ik voor nu simper weer dicht gemaakt zodat alle lucht die aan de voorkant de motor ruimte binnen komt ook maar 1 weg kan afleggen en dat is door de radiator.

Verder ben ik het blok ook regelmatig aan het spoelen. Heb nu al een paar keer ook wat Soda erbij gedaan op advies van een aantal mensen. Dit tast blijkbaar het blok niet aan maar weekt wel een groot deel van alle troep los. Wat ook goed te merken was na het lostrekken van de radiator slang.... Want er kwam weer heel veel troep mee.

De fanshroud heb ik nog niet besteld, wel al een fan met 6 bladen. Want de huidige die eropzit ziet er een beetje gehaverd uit.
Die lijkt hier en daar al een keer een tik te hebben gehad of iets dergelijks.

Ook heb ik er een 180 graden thermostaat in zitten, want eerst zat er niets in....

Dus met dit alles ben ik hopelijk al een deel op weg. Want heb er in November nog een paar langere ritten mee gemaakt en daar bleef de temp naald perfect mooi in het midden hangen. Als ik er nu in de kou nog mee rij dan valt de naald helemaal terug naar koud als de thermostaat open springt. Dus we gaan het zien als het weer wat warmer wordt buiten.

Maar voor nu lijkt het in orde te zijn.
64.5 289 Coupe.
2017 Focus ST Station

Waarom?? Omdat het kan, daarom!
BatjeNL
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 04 jan, 2021 11:59

Re: 64.5 Coupe 289 3 speed manual

Bericht door BatjeNL »

mustangman schreef: ma 04 jan, 2021 20:00 Hoi Bart,

Welkom op het forum! Inderdaad hebben we bij "toeval" al kennis gemaakt :D Bedankt voor het voorstelrondje inclusief begeleidende foto's. Je hebt intussen al de nodige werkzaamheden verricht :ok:
We hebben nog wel contact. Succes met je project!

Reiny
Hi Reiny,

Haha ja idd. Soms heb je een beetje geluk nodig he.
Nogmaals super bedankt en ook voor de motivatie om me hier aan te melden.
64.5 289 Coupe.
2017 Focus ST Station

Waarom?? Omdat het kan, daarom!
BatjeNL
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 04 jan, 2021 11:59

Welke as maat??

Bericht door BatjeNL »

Hi allemaal,

Even iets totaal anders en momenteel staat dit helemaal niet op de lijst.
Maar ooit zou ik graag een LSD/Sperdiff in de mustang willen hebben.
De vraag is alleen, hoe kan ik erachter komen welke maat diff ik heb.
Of dit een 8 of een 9 inch as is?

Is daar nog een handige manier voor om hier achter te komen?
Ook stel ik wil het diff een keer opfrissen dan weet ik welke set ik nodig heb.
64.5 289 Coupe.
2017 Focus ST Station

Waarom?? Omdat het kan, daarom!
Gebruikersavatar
Kuupertie
Berichten: 1199
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 14:07
Locatie: Ommen

Re: 64.5 Coupe 289 3 speed manual

Bericht door Kuupertie »

Mooi verhaal !
Gebruikersavatar
1969Mach1
Berichten: 3036
Lid geworden op: di 17 mei, 2005 14:34
Locatie: Veluwe

Re: 64.5 Coupe 289 3 speed manual

Bericht door 1969Mach1 »

Gefeliciteerd Bart, leuk om te lezen!
En aangehouden worden op een van je eerste ritjes hoe krijg je het voor elkaar :lol:
1969 Indian Fire Ford Mustang Mach1 351w 4-spd
--> @mistermach1
BatjeNL
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 04 jan, 2021 11:59

Re: 64.5 Coupe 289 3 speed manual

Bericht door BatjeNL »

Zo weer een update vanuit mijn kant.

De zoektocht naar roest en ellende gaat verder.
Want dan weet ik welke panelen ik moet gaan bestellen.
Ben begonnen met de stukken die het meest voor de hand liggen.

Eerst de beide stoelframe dingen eruit gehaald.
Want daar kwam nog best wel een berg roest onder vandaan

Afbeelding

De verhoging waar de stoelen op staan zien er nog best wel goed uit, dus heb besloten deze op te knappen.
Lekker met de staalborstel voor op de slijptol alles goed schoon gemaakt en in een nieuw laagje primer gezet.

Afbeelding

Hierna door met de rest van de vloer.
Blijkbaar heeft er een of andere sjaak ooit ook wat roest proberen weg te halen.
En inplaats van het goed te doen is hier een soort glasvezel mat overheen gemaakt.
Waardoor het dus een grote bende werd. Uit eindelijk maar gewoon met een hamer op de glasvezel partij in staan hakken.
Nou daar kwam ook weer een berg ellende onderuit..

Afbeelding

Helaas ziet de passagiers kant er ongeveer hetzelfde uit.
Dus twee nieuwe vloer stukken staan ondertussen ook op de bestellijst.

Daarna weer verder gegaan met de achterkant.
Toch maar de Tank eruit gehaald voor de zekerheid.
Moet er niet aan denken dat je lekker vonkjes aan het maken bent en het verkeerd gaat....

Afbeelding

Van het weekend ook nog even bij Jack op bezoek geweest. Deze had nog een scherm in de tuin liggen.
Het idee was om dit te gebruiken om wat kleinere stukken dicht mee te kunnen lassen zodat ik het zelfde soort materiaal met dezelfde dikte kon gebruiken.
Achteraf blijkt dat ik hier waarschijnlijk een groot deel toch moet gaan gebruiken.

Afbeelding

Want ik het rechter achterscherm heb ik een berg bondo gevonden waar ik helemaal akelig van werd.

Afbeelding

Uit eindelijk toch maar eens gaan kijken tot hoever de achterkant dicht geplamuurd was.

Afbeelding

Afbeelding

Dus we gaan maar eens kijken hoe we het achterscherm het beste kunnen gaan opknappen.
Hopelijk dat tzt de rest van het plaatwerk ook binnen is, want daar zat nog wat levertijd op.

Voor in de tussentijd kan ik me wel bezighouden met de rest.

En misschien ook maar eens op zoek naar een nieuw monkapje, want deze heeft zn beste tijd wel gehad..
Hij werkt iig wel haha.

Afbeelding
64.5 289 Coupe.
2017 Focus ST Station

Waarom?? Omdat het kan, daarom!
Plaats reactie

Terug naar “Show je Mustang of Ford hier.....”