Onjuist schakelgedrag van (gereviseerde) C4 transmissie

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Onjuist schakelgedrag van (gereviseerde) C4 transmissie

Bericht door sjirafje »

Misschien een rare vraag maar: op welke manier heeft het vacuüm invloed op het schakelgedrag van de C4 transmissie? En wat kan er voor zorgen dat dit bij koude motor niet goed is maar bij warme motor wel goed is?

Ik heb recent mijn automaat volledig laten reviseren. Voor de revisie kon de automaat de 3e versnelling niet vasthouden en schakelde als je ook maar een beetje gas gaf terug naar de 2e versnelling (had niets met kickdown te maken). Ook had hij best wat toeren nodig voor hij de 1e versnelling (of achteruit) pakte.

Na de revisie was dit volledig verholpen maar kreeg ik er een ander probleem voor terug. Als de auto een paar km gereden heeft schakelt de automaat precies zoals het hoort. Maar als de motor nog koud is schakelt hij pas heel laat van de 1e naar de 2e versnelling (vlak voor hij naar de 3e zou moeten schakelen). Je kunt hem dan overigens wel zelf handmatig vroeger laten op schakelen naar de 2e versnelling door de pook van de grote-punt-stand in de kleine-punt-stand te zetten. Hierdoor is er op zich prima mee te rijden. Maar het is niet zoals het hoort.

Ik ben hier mee terug geweest naar het revisiebedrijf daar hebben ze er naar gekeken en hebben ze de vacuüm modulator iets anders afgesteld, maar dit heeft geen effect gehad op het vreemde schakelgedrag bij koude motor. Ze vroegen me of de afstelling van de carburateur wel goed is en gaven aan de automaat het vacuüm gebruikt om de schakelmomenten te bepalen. Maar zeiden ze, de automaat is helemaal in orde, het onjuiste schakelgedrag moet ergens anders door komen.

Ik heb gewoon garantie op de revisie maar dan moet ik wel z.s.m. zeker weten dat het probleem in de automaat zit en niet ergens anders.

Ik heb op dit moment nog geen beschikking over een vacuüm meter, dus ik heb geen idee wat er met het vacuüm gebeurt. (ps. zou zo iets https://www.hbm-machines.com/producten/ ... fdrukmeter geschikt zijn?

Ik heb vlak voor de revisie geprobeerd de choke af te stellen, deze was namelijk zo afgesteld dat hij altijd volledig open stond. Ik weet niet of dit invloed kan hebben gehad?
Laatst gewijzigd door sjirafje op di 20 okt, 2020 17:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Vacuüm en de invloed op het schakelgedrag van de C4 transmissie

Bericht door Gearz »

sjirafje schreef: zo 20 sep, 2020 21:22 Als de auto een paar km gereden heeft schakelt de automaat precies zoals het hoort. Maar als de motor nog koud is schakelt hij pas heel laat van de 1e naar de 2e versnelling (vlak voor hij naar de 3e zou moeten schakelen).

Delayed Upshift or No Upshift When Cold

Hard or damaged clutch piston seals.
Insufficient pump pressure (sticking relief valve).



https://www.diyford.com/ford-c4-c6-tran ... ing-guide/

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Vacuüm en de invloed op het schakelgedrag van de C4 transmissie

Bericht door sjirafje »

Die pagina had ik ook gevonden. Maar daar geven ze alleen oorzaken waarbij de fout direct in de automaat zit. Ik wil eigenlijk graag alle mogelijke oorzaken die niet in de automaat zelf zitten eerst uitsluiten.

Alle zachte delen van de automaat zijn vervangen bij de revisie, dus "Hard or damaged clutch piston seals" zou het niet mogen zijn. Ook is het kleppenblok open geweest en zijn alle slijtage delen vervangen en de pomp (dat dikke grote tandwiel) is vervangen dus aan de pompdruk zou het ook niet mogen liggen lijkt me.

Ik overweeg om deze week de choke weer zo kan afstellen dat deze altijd open staat om te kijken of dat invloed heeft.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 470
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Vacuüm en de invloed op het schakelgedrag van de C4 transmissie

Bericht door richard66coupe »

Dit komt me wel bekend voor. Toen ik mijn automaat net gereviseerd had reageerde die ook zo.
Als de motor en bak echt koud waren dan duurde het ook behoorlijk lang voordat hij de 1-2 shift deed. Zodra hij een keer geschakeld had was het eigenlijk al beter. In eerste instantie heb ik er een tijdje zo mee gereden omdat ie het perfect deed als ie warm was en gebruikte hetzelfde truucje door hem handmatig naar 2 te drukken.
Uiteindelijk kwam ik er achter dat mijn schakelpook niet helemaal goed uitgelijnd was ten opzichte van de bak. Ik weet niet meer of ie te ver naar achter of voren stond maar kwam erachter dat die beveiliging niet helemaal zijn werk deed. Toen ik dat aangepast had schakelde die waarempel ook weer mooi vlot naar 2 met koude motor en draait nu alweer jaren zonder problemen. Dit zou ik zeker even nakijken/uitproberen.

Verder is een vacuum meter een goede investering. Het is wel zo dat als je weinig vacuum hebt dat ie dan later schakelt en dit is wel het geval bij koude motor maar als je blok een beetje lekker draait en niet inhoud zou die niet noemenswaardig veel later moeten schakelen.
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Vacuüm en de invloed op het schakelgedrag van de C4 transmissie

Bericht door sjirafje »

Je vermoed dat de afstelling van pook zelf mogelijk niet goed is?
Afbeelding
Daar kan ik ik waarschijnlijk van de week wel even naar kijken. Ik snap alleen niet hoe dit voor een verschil in schakelgedrag bij koude en warme motor kan zorgen.

Die vacuümmeter ga ik vandaag of morgen bestellen. Ik verwacht alleen wel dat het meten van het vacuüm tijdens het rijden wel een uitdaging gaat worden.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Vacuüm en de invloed op het schakelgedrag van de C4 transmissie

Bericht door Cobretti »

Just a thought :
Wat gebeurt er met het shiftgedrag als je vacuümslang niet goed is aangesloten aan de modulator ? Maw vacuüm lek thv modulator ?

Grts, C. 😎
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 470
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Vacuüm en de invloed op het schakelgedrag van de C4 transmissie

Bericht door richard66coupe »

Ik kan het verschil met koud en warm ook niet verklaren, had het ook helemaal niet verwacht dat de uitlijning van de shifter er iets toe deed.
Wat me ook nog te binnen schoot is dat ie toen wat soft/traag schakelde naar 2.

Als je (te) weinig vacuüm hebt schakelt ie laat en hard(alsof je volgas geeft). Anders meet je eerst je vacuum bij stationair draaien, dan heb je al een goede indicatie denk ik. Standaard is rond de 20 HG volgens mij bij warme motor. Zelf heb ik een iets andere nokkenas en moet het doen met 16 HG. Om dit een beetje te tunen zit er een stelschroef in de vacuum modulator. Deze heb ik weleens aangepast maar als ie naar tevredenheid schakelt bij warme motor zou ik er niet aan zitten. Als snelle check kun je nog even de slang eraf trekken en kijken of er olie uit komt(dit hoort niet!).
Toen ik in 2000 mijn automaat bij een "erkend" revisiebedrijf had laten reviseren hadden ze die modulator niet eens vervangen. Ook toen had ik na revisie rare problemen met schakelen. Toen ik de slang eraf trok kwam er olie uit. Na het vervangen van de modulator was het opgelost.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Vacuüm en de invloed op het schakelgedrag van de C4 transmissie

Bericht door Dakloos »

Warm, koud, choke open, choke dicht, mijn C4 schakelt altijd prima. Ik heb stationair iets van 20 Hg vacuum en heb afgezien van de neutral safety switch en de kickdown niets afgesteld.
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Vacuüm en de invloed op het schakelgedrag van de C4 transmissie

Bericht door sjirafje »

De vacuümmeter is inmiddels onderweg, die verwacht ik deze week te mogen ontvangen. Hebben jullie het vacuüm ook getest tijdens het rijden? Zo ja hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Of is dat niet nodig?

Ik moet zeggen dat ik het verhaal van de afstelling van de pook niet kan verklaren, maar ik heb vanmiddag het een en ander geprobeerd en het lijkt er op dat als je de pook in plaats van tegen de vergrendeling aan zet een paar mm naar voren zet (maar niet zo ver dat hij in de kleine punt stand komt) dat een positief effect lijkt te hebben. Maar omdat de auto voor ik daar mee experimenteerde maar 1,5 uur heeft stil gestaan was de motor en bak natuurlijk niet helemaal koud. Dus ik kan nog niet uitsluiten of dit inderdaad de oplossing is. Ik hoop dat het weer het woensdag toelaat dat ik nog wat meer kan testen met de stand van de pook.

Ik denk niet dat ik woensdag ook nog tijd hem om hem op de babybrugjes te zetten om te controleren of de vacuümslang wel goed op de modulator zit aangesloten dus dat zal waarschijnlijk pas in het weekend kunnen. De modulator en de pin die er achter(?) zit zijn bij de revisie vervangen, op mijn verzoek hadden ze de stel schroef al 1 slag gedraaid (naar vroeger schakelen). Als er toen olie uit was gelopen dan ga ik er vanuit dat ze dit gemeld hadden en ik de auto niet mee had gekregen.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Vacuüm en de invloed op het schakelgedrag van de C4 transmissie

Bericht door sjirafje »

De vacuümmeter is helaas nog niet gearriveerd, dus ik heb nog geen idee hoe het met het vacuüm gesteld is. Ik heb wel nog wat geëxperimenteerd met de stand van de pook maar ik kon het effect wat ik gisteren dacht te merken niet reproduceren met volledig koude motor en bak. Ik heb wel een filmpje gemaakt van het schakelgedrag misschien dat dit mensen op suggesties brengt?
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 470
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Vacuüm en de invloed op het schakelgedrag van de C4 transmissie

Bericht door richard66coupe »

Jammer dat de pook afstelling geen effect lijkt te hebben. Heb je hem al eens een keer in alle standen gehad incl L ? Misschien is het in mijn geval wel een vuiltje geweest oid wat net op dat moment losgekomen is.

Zo op het filmpje lijkt het wel hetzelfde wat ik had alleen die van mij schakelde wat softer en toch wel iets eerder, rond de 25 km/h.
Nu gaat die van mij rond 10/15 km/h naar 2 als je rustig weg rijdt.
Verder loopt je blok ook wel netjes volgens mij. Wanneer schakelt die van jou naar de 3 ongeveer bij rustig optrekken? Zit hier ook zo'n verschil tussen koud en warm? Ben benieuwd hoeveel vacuum jij hebt.
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Vacuüm en de invloed op het schakelgedrag van de C4 transmissie

Bericht door sjirafje »

Ja ik heb hem ook een aantal keer in L gehad, dat had helaas geen effect. Zo als hij schakelt op het filmpje is zo als hij koud schakelt. Van 1 naar 2 gaat laat en hard. Van 2 naar 3 gaat wel met de juiste snelheid (ca 34 km/h) en ook en zo zacht als het volgens mij hoort. Ik heb wel het idee dat het blokje vrij netjes draait. Helaas heb ik de pakketbezorger vandaag gemist dus helaas nog geen vacuüm meter :(

Ik had het nog even in de tabel opgezocht en die van mij hoort bij de volgende snelheden te schakelen:
Minimum throttle
1-2: 15-18 km/h
2-3: 21-37 km/h

Maximum throttle
1-2: 61-74 km/h
2-3: 105-132 km/h

Wanneer de boel warm is dan schakelt hij ook netjes zoals hoort bij minimum throttle (maximum throttle heb ik niet echt mee geëxperimenteerd).
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Vacuüm en de invloed op het schakelgedrag van de C4 transmissie

Bericht door sjirafje »

Ik heb de vacuüm meter afgehaald op het postnl service punt :mrgreen:

Het vacuüm met volledig koude motor en bak (en choke dicht) gemeten op de intake:

Nou ben ik geen expert maar volgens mij is er niets mis met het vacuüm toch?
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Vacuüm en de invloed op het schakelgedrag van de C4 transmissie

Bericht door Dakloos »

Netjes....niks aan de hand :D
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Vacuüm en de invloed op het schakelgedrag van de C4 transmissie

Bericht door sjirafje »

Dakloos schreef: zo 27 sep, 2020 17:19 Netjes....niks aan de hand :D
Dat idee heb ik ook.

Nog even gemeten direct voor de vacuüm modulator:


Ik heb wel het idee dat het slangetje wel heel makkelijk van de modulator af kon pakken. Dat moet ik misschien nog even verder onderzoeken.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”