Benzinemeter werkt niet meer

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
falcongek
Berichten: 899
Lid geworden op: di 16 nov, 2004 17:36
Locatie: Noord Holland

Bericht door falcongek »

Hmm,

Bij mij werkte alles goed toen ik in de buiten auto testfase zat, maar inmiddels is de meter soort van aan het overlijden.
Je ziet het naaldje soms over het asje springen. Hij geeft dus ook slechts halfvol aan bij een overlopende tank....
Gelukkig heb ik nog een klokkenset liggen.
Maar helaas weer weinig testtijd.

Enne dat met die snelheidsmeter heb ik ook, alles tot de 30 km/u wordt weergegeven tussen de 0 en 200 km/u...

Rinke
1964 Ford Falcon Station Deluxe
170 CiD 6-inline

Spuitwerk/strakmaken: Austria autoschade, Purmerend
Motor revisie: WAMO motorenrevisie, Edam
Onderhoud en advies: HGG Projects Purmerend
De rest: Ik zelf
Gebruikersavatar
1957MustangHans
Berichten: 36
Lid geworden op: za 01 aug, 2020 14:04
Locatie: op de kop van de groene Veluwe

Re: Benzinemeter werkt niet meer

Bericht door 1957MustangHans »

een topic draadje met een vreselijke lange baard maar toch, afgelopen maandag heb ik mijn Ford Mustang Coupe van 1968 bij Moviecars opgehaald. de wagen daar om de hoek volledig af getankt en de meter stond (zeer traag) op 3 kwart vol. op weg naar huis met netjes tussen de 100 en 110 km/h (inloop olie is net vervangen 8) ) liep het op de meter best snel naar leeg en thuis stond hij bijna op leeg. moet hem nog even af tanken maar de rit was in totaal, tot ik hem in mijn stalling parkeerde, 160 km. even geklopt op de tank met een houten stokje en die voelt als nog meer dan de helft aan. wat kan dit zijn, moet ik de meter en vlotter kalibreren, even contacten controleren of een of ander defect?? aankomende winter ga ik best veel dingen doen aan de auto maar dat zullen (kleine) verbeteringen zijn zoals kabelbomen aanpakken, kachel demonteren en misschien wel gelijk ac inbouwen (de roosters zitten er al) en alle zaken die ik straks tegen ga komen. t.z.t zal ik een lijst in een apart topic openen en een ieder mee laten lezen wat ik "probeer" te doen :mrgreen: :mrgreen: gisteren in ieder geval al de achterlichten gedemonteerd vanwege een slechte reflectie van de lampen, het zooitje geschuurd , in de zink gespoten en afgewerkt met hoogglans wit, ze lijken nu wel nieuw, maar dit alles voor later eerst de benzine meter in orde krijgen. gr. Hans
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Benzinemeter werkt niet meer

Bericht door Dakloos »

Hans,

Allereerst gefeliciteerd met je Mustang!

Controleer eerst eens of de tank goed aan aarde ligt. De bedrading en de werking van de meter is te controleren door de draad van de vlotter tegen massa te houden. De benzine meter moet dan vol in de hoek staan. Dit gaat wat langzaam omdat alle meters gebaseerd zijn op uitzetting door warmte van de stroom die er doorheen loopt. Qua weerstand geeft een vlotter ongeveer 5 ohm bij een volle en 70 ohm bij een lege tank.

Is de uitslag van de temperatuur en eventuele oliedrukmeter wel goed? Deze meters worden namelijk door dezelfde spanningsstabilisator gevoed als de benzinemeter.

Aftermarket vlotters zijn een ramp! Mijn vlotter stopte er na 10 jaar ineens mee. Bleek er een breuk te zitten in de draadgewonden weerstand. Ik heb er nu een "high accuracy" vlotter inzitten waarbij ik bij een kwart tank volgens de meter nog bijna 30 liter in de tank heb zitten :( . Ben nu met een klein projectje bezig om met behulp van een Arduino microcomputertje vlotterniveau en bijbehorende meteruitslag te perfectioneren......je moet wat hé :wink: ?
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
1957MustangHans
Berichten: 36
Lid geworden op: za 01 aug, 2020 14:04
Locatie: op de kop van de groene Veluwe

Re: Benzinemeter werkt niet meer

Bericht door 1957MustangHans »

mogguh Erwin, dank je voor je antwoord. de temperatuur en altenator meter werken niet want die zijn afgesloten en aangesloten op 2 nieuwe meters in de zelf gemaakte tunnelbak. de oliedruk meter doet het perfect. ik zal straks naar de aarde van de tank als ook naar de aansluiting van de bedrading aan de vlotter kijken. de tank is nieuw zag ik maar van de vlotter weet ik dat niet zo zeker. dat van de spanningsstabilisator heb ik gelezen maar verder werken alle meters naar behoren dus ga ik er voorlopig vanuit dat die goed is. de tank meter zal "bij benadering" het juiste aan moeten geven, de ervaring doet de rest maar nu staat hij op leeg na 160 km en dat is buiten mijn beeld van benadering :mrgreen:
Gebruikersavatar
1957MustangHans
Berichten: 36
Lid geworden op: za 01 aug, 2020 14:04
Locatie: op de kop van de groene Veluwe

Re: Benzinemeter werkt niet meer

Bericht door 1957MustangHans »

zo ff vandaag aan de gang geweest met de meter en kom er nog niet uit, nieuwe tank, nieuwe vlotter en aarde is subliem maar meter geeft te weinig aan dus morgen maar eerst eens af tanken om te zien hoe vol hij zat. dan het dashboard maar eens los om te kijken wat daar aan de hand kan zijn. ondertussen met mijn rol matje onder de auto eens doorgerold en kwam tot de ontdekking dat ook de "rack and pinion" niet helemaal zit zoals het behoort, beiden voorwielen van de grond en heb op beiden wielen 3 cm speling. ik dacht al zoiets met remmen dat er ergens speling op zat, dat bleek dus daar te zitten. even de verkoper gebeld en daar gaat hij maandag weer naar terug om een speling op de uitgaande as van de versn. bak te repareren en ook mijn ophanging van mijn stuurhuis te controleren, want die speling kan niet kloppen. mijn stuurhuis tordeerde als ik iets aan de wielen draai. volgens mij moet ik eens een nieuw topic starten :mrgreen: :mrgreen:
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Benzinemeter werkt niet meer

Bericht door edgar »

van het onvolprezen vmf forum:

fuel sender resistance:
full is about 10 ohms
3/4 is about 15 ohms
half is about 20 ohms
1/4 is about 40 ohms
e is about 65-80 ohms.

Dus ff meten onder je auto. Als die waarden kloppen en je meter geeft te weinig aan kan het aan je IVR liggen (instrument voltage regulator). Die zal een te lage gemiddelde spanning geven waardoor je meter niet ver genoeg uit slaat. Kan je ook testen door de draad bij je vlotter aansluiting eens aan massa te leggen. Dan moet je meter vol uitslaan. De meters reageren traag door hun bouw (ik dacht bi-metaal warmte principe), dus je ziet ze niet direct naar max 'spiken'. Verder is de originele IVR ook van het puls type; de puls is 12volt, de lengte en periode zorgt ervoor dat het gemiddelde tussen de 5 a 6 volt uit komt. Er zijn voldoende schema's te vinden om dit te vervangen door solid state regelaars van het 7805 / 7806 of LM317 type. Sommige bouwen een enkel versie, je kunt ook drie separate voedingen bouwen zodat je elke meter een eigen voeding kunt geven zodat ze elk een correcte weergave geven.

Overigens zijn de meters zelf ook af te stellen, hiervoor zitten twee openingen achterin de behuizing van elke meter, 1 voor de nul stelling, 1 voor de full scale instelling.

Zie bijvoorbeeld dit forumdraadje:
https://www.allfordmustangs.com/threads ... ts.182124/
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
1957MustangHans
Berichten: 36
Lid geworden op: za 01 aug, 2020 14:04
Locatie: op de kop van de groene Veluwe

Re: Benzinemeter werkt niet meer

Bericht door 1957MustangHans »

Edgar goedemorgen, ik zal zo eerst even Ohm meten bij de tank daarna de auto aftanken en kijken hoeveel er in gaat dan heb ik een uitgangspunt om de rest uit te vogelen. mocht de vlotter ok zijn dan het dashboard los en achter de klokken meten, zal ook de spanningsregelaar achter de klokken doormeten. na dit allemaal gedaan te hebben zal er hopelijk veel duidelijk zijn. heb gisteren ook even mijn laadstroom van de dynamo doorgemeten omdat ik het idee had dat de accu ook aan vervanging toe was, hij geeft 14,53 V laadstroom. best veel, volgens mij moet dit rond de 13.5 of 13.6 V zijn maar dat is te regelen. vanavond geef ik mijn bevindingen wel weer door, dank allemaal alvast voor het delen van jullie kennis .
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Benzinemeter werkt niet meer

Bericht door edgar »

De spanningsregelaar achter je dashboard geeft zoals gezegd geen constante spanning af. Deze geeft 12v pulsen. Dat ga je met een moderne DVM niet goed kunnen meten

Betreffende de spanningsregelaar in de motorruimte; een moderne vervangingsunit met transistor regeling is een directe bolt-on replacement, ziet er origineel uit en zorgt voor een betere laadstroom regeling. Ze zijn niet duur en een goed startpunt als je oude regelaar nog een originele uitvoering is.

Als ik stekkers los haal spuit ik ze daarna altijd in met een soort elektro-lube van KontaktChemie. Dit zorgt voor een afschermlaagje zodat oxidatie op de contacten voorkomen wordt.

Succes met de speurtocht!
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Benzinemeter werkt niet meer

Bericht door peer »

1957MustangHans schreef: vr 28 aug, 2020 08:17 Edgar goedemorgen, ik zal zo eerst even Ohm meten bij de tank daarna de auto aftanken en kijken hoeveel er in gaat dan heb ik een uitgangspunt om de rest uit te vogelen. mocht de vlotter ok zijn dan het dashboard los en achter de klokken meten, zal ook de spanningsregelaar achter de klokken doormeten. na dit allemaal gedaan te hebben zal er hopelijk veel duidelijk zijn. heb gisteren ook even mijn laadstroom van de dynamo doorgemeten omdat ik het idee had dat de accu ook aan vervanging toe was, hij geeft 14,53 V laadstroom. best veel, volgens mij moet dit rond de 13.5 of 13.6 V zijn maar dat is te regelen. vanavond geef ik mijn bevindingen wel weer door, dank allemaal alvast voor het delen van jullie kennis .
Beste laadstroom is tussen 13.7 en 14.7. 14.5 is niet teveel, ik zou me juist zorgen maken bij 13.5.
Gebruikersavatar
1957MustangHans
Berichten: 36
Lid geworden op: za 01 aug, 2020 14:04
Locatie: op de kop van de groene Veluwe

Re: Benzinemeter werkt niet meer

Bericht door 1957MustangHans »

zo weer ff een daggie aan de gang geweest en begonnen onder de auto bij de tank. ik had de auto niet af getankt en wist niet hoeveel er nog inzat na 180 km totaal rijden, hij gaf aan 41 ohm, de meter stond op bijna leeg. extra massa kabel aan de buiten ring van de tankvlotter gemaakt en weer gemeten hij gaf daarna 32 ohm aan dus dat was 1 hindernis genomen en dus een verbetering, toen tanken (28,84 l) en bij het overlopen van de benzine uit de tank ( dan zit hij toch wel vol he :lol: ) weer 6 km terug en meten. hij gaf op de tank 8,9 Ohm aan en de meter stond net iets voor Full, eigenlijk er op. toen het dashboard losgehaald en wat ik daarachter vond waren een hoop zelfgemaakte maar ook best wel veel losse verbindingen :oops: :oops: dat is maar voor de winter moet je maar denken. alles waar nog stroom op stond maar eens netjes een stukkie tape omheen gedaan en alle massa kabels losgemaakt, kaal geschuurd en weer gemonteerd. ook de spanningsregelaar achter het dashboard de aansluitingen weer kaal gemaakt voor een goed contact, en wat schetst je verbazing zelfs mijn altenator meter deed het weer zoals het hoort en mijn benzine meter staat nu echt op vol. maandag gaat de auto terug naar Moviecars vanwege toch nog ontdekte zaken die APK afkeur moeten zijn zonder ook maar een enkele vermelding op het APK formulier van 31 mei 2020, dat gaat netjes hersteld worden volgens Patrick. ben blij dat de laadstroom van 14.5 V toch goed is, onder de motorkap ook even enkele zaken aangepakt, een leiding van de stuurbekrachtiging tegen een uitlaatspruitstuk kan vast niet goed zijn dus maar netjes opgebonden maar ook de spanningsregelaar alle aansluitpunten schoongemaakt en ook dat was een aardige verbetering. van het weekend maar even nog een lijstje maken van dingen "to do" en een apart topic hierover openen. fijn weekend allemaal en tot zover alvast een ieder bedankt voor zijn/haar kennis.
Gebruikersavatar
Hamster
Berichten: 241
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:49

Re: Benzinemeter werkt niet meer

Bericht door Hamster »

Ook Hamster haakt even aan. Mijn benzinemeter gaat van 1/4 tot 1/2, dus dat is van leeg naar vol. Met een LPG tank ernaast is dat niet echt een issue, maar een werkende meter is toch leuker.

Zie dit filmpje. Is dit een reëel scenario, dus dat de vlotter en de rest van het circus zo uit de tank komt en te repareren is (wel leuk om te doen), of ga ik een hoopje roest tegenkomen en is vervanging de enige optie?
Iedere dag is een schooldag
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Benzinemeter werkt niet meer

Bericht door Dakloos »

Hamster schreef: ma 21 sep, 2020 17:27 Ook Hamster haakt even aan. Mijn benzinemeter gaat van 1/4 tot 1/2, dus dat is van leeg naar vol. Met een LPG tank ernaast is dat niet echt een issue, maar een werkende meter is toch leuker.

Zie dit filmpje. Is dit een reëel scenario, dus dat de vlotter en de rest van het circus zo uit de tank komt en te repareren is (wel leuk om te doen), of ga ik een hoopje roest tegenkomen en is vervanging de enige optie?
Kan van alles zijn. De mijne begaf het begin dit jaar doordat de weerstandsdraad ergens middenin gebroken was. Als je dan ook ziet hoe willekeurig de weerstandsdraad gewikkeld is kan het ook nooit goed werken (duurdere "RVS" repro 13 jaar oud)! :

Afbeelding

Wat ook erg jammer is dat je de complete tank moet legen als je de vlotter wilt vervangen. Ik heb er zelfs geen aftapplug opzitten dus dat is helemaal een gedoe :( . Zal laatst een aflevering van Wheeler Dealers waar ze de vlotter uit een Volvo 544 vervingen, die ging er gewoon vanaf de bovenkant in :D .
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Hamster
Berichten: 241
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:49

Re: Benzinemeter werkt niet meer

Bericht door Hamster »

In mijn geval is dat mss toch wel fijn: het klusje zou minder worden als ik eerst de LPG installatie mocht uitbouwen :| . De benzinetank eerst leegrijden is dus niet zo erg 8)

Hoe groot is de kans dat ik de originele vlotter + toebehoren eruit peuter?
Iedere dag is een schooldag
Gebruikersavatar
Hamster
Berichten: 241
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:49

Re: Benzinemeter werkt niet meer

Bericht door Hamster »

Vandaag de vlotter eruit gepeuterd. Was duidelijk een 'nieuw' exemplaar en wrs van Chinese makelij oid. Het weerstandsdraadje zag er niet slecht uit maar ik ga er verder niet aan knutselen, dat wordt niks. Vergat 'm vervolgens te testen met de draad erop (die bij doorverbinden overigens de meter naar Full laat schieten, dus goed), dat was minder pienter, maar ga ervan uit dat vervanging de enige optie is. Nu ik weet hoe het in elkaar zit wordt dat klusje een eitje. Het stukje benzineslang tussen tank en leiding maar vervangen overigens, was geen overbodige luxe :roll:
Iedere dag is een schooldag
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: Benzinemeter werkt niet meer

Bericht door JaCo »

Ik heb net ook een paar uurtjes aan de zender geknutseld, deed het dan wel/niet,
probleem bleek vooral een instabiel contact tussen het asje van de loper en het huis, dit kon opgelost worden door een verbindingsdraadje te leggen van het asje naar de massa, (er zit een lip op de "deksel").

Groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”