C4 olielekkage (na hete dag rijden)

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
PeterHoogeveen
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 03 jan, 2014 13:29
Locatie: Gouda

C4 olielekkage (na hete dag rijden)

Bericht door PeterHoogeveen »

Ford Mustang 1966 289 C4.

Na een hete dag stadsverkeer (veel verkeer en verkeerslichten dus veel op de rem en in Drive), olieregen onder de C4 versnellingsbak, op uitlaatpijpen dus rookwolken. Met de wegenwacht naar huis.

Volgende dag kijken: geen druppel op de garagevloer. Alles schoongemaakt, olie bijgevuld (warme draaide motor gepeild) en nog steeds geen lekkage.
Paar dagen gewacht weer getest, geen lekkage.
Alles nagekeken, nergens breuk e.d., coolinglines zijn nieuw en niet beschadigd.

Als ik de wielen laat draaien (auto op assteunen) hoor ik wel een 'whining noise' in Drive en Reverse. Heb nog niet gereden met auto.

Iemand een idee wat er aan de hand was/kan zijn?
Met vriendelijk groet,

Peter Hoogeveen
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: C4 olielekkage (na hete dag rijden)

Bericht door edgar »

Bij mij was het de seal tussen behuizing en pomp.

Bij stilstand geen druppel. Na rit oliespoor op carter van de c4 en bodemplaat. Bron lekkage werd pas zichtbaar na plm 30 minuten laten draaien op assteunen. Door ontbreken rijwind was bron oliespoor zichtbaar.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
PeterHoogeveen
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 03 jan, 2014 13:29
Locatie: Gouda

Re: C4 olielekkage (na hete dag rijden)

Bericht door PeterHoogeveen »

Beste Edgar,

Bedankt voor je info, gaat het om deze: https://www.ebay.com/itm/Ford-C4-Transm ... 0776434784

Dus de bak moet eronder uit.
Met vriendelijk groet,

Peter Hoogeveen
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: C4 olielekkage (na hete dag rijden)

Bericht door peer »

Ik heb zoiets gehad met de kickdown op de c4. Op het moment dat je vol gas geeft en dus de kickdown gebruikt lekte hij langs dat asje af. Maar dat gaf enkel wat druppels die precies op de uitlaat vielen. Dat zag je dus ook niet bij stilstand testen...
Gebruikersavatar
PeterHoogeveen
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 03 jan, 2014 13:29
Locatie: Gouda

Re: C4 olielekkage (na hete dag rijden)

Bericht door PeterHoogeveen »

Edgar,

Gaat het om het grote O ring?
https://www.ebay.com/itm/FORD-C4-TRANSM ... 1167758135
Met vriendelijk groet,

Peter Hoogeveen
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: C4 olielekkage (na hete dag rijden)

Bericht door mymustang »

Op you tube staat een heel goed filmpje van een Fransman (Engels gesproken) die volledig laat zien hoe je complete bak moet reviseren. Van valve body tot gehele binnenwerk. (Deome's workshop) moet je maar eens bekijken. Interessant voor jou denk ik.
Gebruikersavatar
PeterHoogeveen
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 03 jan, 2014 13:29
Locatie: Gouda

Re: C4 olielekkage (na hete dag rijden)

Bericht door PeterHoogeveen »

Staat net een 3 speed toploader op marktplaats: https://www.marktplaats.nl/a/auto-onder ... =mympBuyer

Als de bak er toch uit moet, waarom niet gelijk handbak erin?
Laatst gewijzigd door PeterHoogeveen op wo 26 aug, 2020 13:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijk groet,

Peter Hoogeveen
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: C4 olielekkage (na hete dag rijden)

Bericht door edgar »

PeterHoogeveen schreef: di 25 aug, 2020 10:26 Edgar,

Gaat het om het grote O ring?
https://www.ebay.com/itm/FORD-C4-TRANSM ... 1167758135
k moet ff goed nadenken hoe het ook al weer in elkaar zit. Het lekte tussen bellhousing en case weg langs de buitenkant van de bellhousing. Ik heb uiteindelijk een totale revisie uitgevoerd. Ik dacht dat er een dunne papieren(?) pakking tussen pomp en housing zat (en misschien ook wel een grote o-ring. Dat weet ik niet meer).

In jouw geval zou ik eerst zeker stellen waar het nu precies lekt. Je zegt dat je nogal rookontwikkeling hebt door olie die op de uitlaten druppelt. Dan zijn andere punten eerder verdacht; seal van de kickdown / selector, misschien 1 van de seals van de piston covers, koelleidingen, peilstok aansluiting op bak. Heb je verkleuring op de uitlaten zodat je ongeveer een indicatie hebt waar het vandaan komt (linkerkant, rechterkant bijvoorbeeld).

Ik moest om er achter te komen ook meer dan 30 minuten de zaak laten draaien voordat het zichtbaar werd. Op assteunen, anders werd door de rijwind de olie overal heen geblazen.

Kan je eens foto's plaatsen?
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
PeterHoogeveen
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 03 jan, 2014 13:29
Locatie: Gouda

Re: C4 olielekkage (na hete dag rijden)

Bericht door PeterHoogeveen »

Was aan de voorzijde van de bak bij inspectionplate waar de meeste olie vandaan kwam.
Met vriendelijk groet,

Peter Hoogeveen
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: C4 olielekkage (na hete dag rijden)

Bericht door edgar »

Langs de binnenkant van de bellhousing of langs de buitenkant?
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
PeterHoogeveen
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 03 jan, 2014 13:29
Locatie: Gouda

Re: C4 olielekkage (na hete dag rijden)

Bericht door PeterHoogeveen »

Aan de onderkant van de bellhousing zat de meeste olie. De zij- en bovenkant van de bak en bellhousing waren schoon.
Met vriendelijk groet,

Peter Hoogeveen
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: C4 olielekkage (na hete dag rijden)

Bericht door Cobretti »

PeterHoogeveen schreef: wo 26 aug, 2020 07:05 Aan de onderkant van de bellhousing zat de meeste olie. De zij- en bovenkant van de bak en bellhousing waren schoon.
Dan gok ik op de front seal (dat is die omheen de centrale as, ik heb die bij mij destijds ook vervangen, de bak moet eruit hiervoor).

Maar voor je daaraan begint eerst echt duidelijkheid proberen verkrijgen waar het precies lekt.
Heb je eventueel enkele foto's. Dat helpt altijd.

Greets,
C. 8)
Gebruikersavatar
PeterHoogeveen
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 03 jan, 2014 13:29
Locatie: Gouda

Re: C4 olielekkage (na hete dag rijden)

Bericht door PeterHoogeveen »

Foto's zullen nu niks zeggen want koud lekt de bak nm. niet. bak e.d. zijn nu ook al schoongemaakt.

Maar is ombouw maar 3 speed toploader een goed zaak? Ik zou sowieso graag handbak willen hebben.
Alleen het schakelpatroon is 'omgedraaid' bij een 3 speed.

R 2
1 3
Met vriendelijk groet,

Peter Hoogeveen
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: C4 olielekkage (na hete dag rijden)

Bericht door edgar »

Nog maar een keer vragen: lekt het langs binnenkant of buitenkant van de bellhousing.?

Langs binnenkant zal het zoals aangegeven de frontseal kunnen zijn.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
PeterHoogeveen
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 03 jan, 2014 13:29
Locatie: Gouda

Re: C4 olielekkage (na hete dag rijden)

Bericht door PeterHoogeveen »

Er hing alleen olie aan de onderkant van de bellhousing.
Met vriendelijk groet,

Peter Hoogeveen
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”