Elektrisch heraansluiten verlichting

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Elektrisch heraansluiten verlichting

Bericht door Cobretti »

Hallo iedereen,

ik heb een aankomend projectje voor mijn Cobra replica.
Vervangen van de elektrische aansluitingen naar koplampen, achterlichten, en richtingaanwijzers.
Het is momenteel niet professioneel gedaan en wil dit echt gaan verbeteren.
Enkele vragen naar materiaal en werkwijze :

- ik zoek waterdichte multiconnectors van goede kwaliteit. Mijn buikgevoel zegt niet te kiezen voor de Aliexpress aanbiedingen :D Waar moet ik zijn ?
Ik heb de bedoeling die aan te solderen kant auto + kant verlichting. Is het belangrijk aan welke kant mannetje/meisje zit ?

- goede tape om de kabels te omwikkelen. De huidige tape komt los en plakt verschrikkelijk. Ik heb me laten vertellen dat het niet het juiste type is en dat het een stoffen uitvoering moet zijn. Ik weet dat Tesa die heeft.
Of moet ik eerder denken in de richting van een kabelbeschermer. Gevlochten kabelsleeves lijken me the way to go, heb ik bij andere Cobra's gezien en vond het erg netjes. Maar wat is goed en waar haal ik dat best ?

- tips om alles aan de binnenzijde spatbord mooi te bevestigen. Spatborden zijn van polyester.
Bestaan er bindertjes, connectortjes, plugjes... hoe doe je zoiets ?

Alvast bedankt voor me in de goede richting te sturen.
Grts,
C. 8)
Gebruikersavatar
Vincent
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo 09 nov, 2008 20:15
Locatie: Rotterdam

Re: Elektrisch heraansluiten verlichting

Bericht door Vincent »

Je zou hier even kunnen kijken die heeft veel voor automotive
https://www.rdae.nl/
1968 Fastback 390 in restauratie...bijna klaar...
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Elektrisch heraansluiten verlichting

Bericht door Cobretti »

Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Elektrisch heraansluiten verlichting

Bericht door Cobretti »

Bedankt voor de reactie RKreber ! :up:

Ik ben intussen zover dat ik (op termijn) beter de ganse kabelboom vervang.
Die is niet zo oud, alles werkt bovendien, maar het ziet er niet netjes uit en is eigenlijk niet goed gedaan.
De verlichting ligt doorgelust op hetzelfde circuit, dus als de zekering springt ben ik beide lichten kwijt.
Overal is ook die verkeerde plakkerige tape gebruikt, zekeringkast zit niet proper afgemonteerd... allemaal jammer gewoon.

Ik ga er mijn tijd voor nemen, en toch alvast nette connectoren installeren aan de verlichting.
Ik heb me ook laten overtuigen om die AMP connectoren op Aliexpress te bestellen, ook wiring zou je daar tegen spotprijzen op rolletjes in verschillende kleuren kunnen krijgen. Dat heeft dan een maand levertermijn, maar voor die prijzen wil ik het wel proberen.

Greets,
C. 8)
RKreber schreef: ma 23 dec, 2019 10:43 @Cobretti, leuk dat je een fan bent van dit project....
Heb even je link bekeken met vragen over wiring/connectors.

1/ gebruik altijd ''textiel'' wiring tape..dus niet dat plastic tape, want na Jaren gaat dat kei-hard worden (uitdrogen) en laat zelfs los! Textiel-tape met aan een kant PLAK....houdt zaken volledig droog
2/ Multistekkers..zijn er veel, maar ik heb gekozen voor beste want je kunt vinden….alle connectors staan op QSP site(NL handelaar)
https://www.qspproducts.nl/en/4910-sepe ... ins_2-male
Die Rick ''Donders'' site (HAHA), heeft ook veel spul en koop ik ook vaker in, maar die topstekkers kon ik niet vinden bij hem.(ik wilde voor koplampen stekkers die veel Ampere aankunnen, dus moet van bepaalde dikte pinnen zijn)
3/ flexible woven sleeves geven beste eindresultaat, dus niet kapelboom omtapen of van die lelijke rubberen buizen voorzien…

Suuces
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Elektrisch heraansluiten verlichting

Bericht door edgar »

Jongens,

lees je goed in over draaddiktes en amperages. Verlichting vraagt veel vermogen, en in automotive toepassingen (trillingen, warmte, vocht) kan je beter wat veiliger gaan zitten en een stapje dikker kiezen. Ga niet draad van 1,5 of 2mm aan een connector van 1mm frotten (superseal connector) want dat geheid niet goed. Superseal connectoren gebruik je beter voor signaal overdracht (TPS, oliedruk, watertemp, etc) waar een goede verbinding zeer belangrijk is.

Voor grootverbruikers kun je beter kijken naar multistekkers waarin faston stekers gebruikt worden.

Verder:
- Ga niet prutsen met tangetjes en bankschroef om de klemmetjes dicht te krijgen, of een mesje in plaats van een goede automatische draadstripper. Investeer in een goede knijptang met uitwisselbare bekken. Heb je een leven lang plezier van en je kan ook nog eens met de goede bek er in je bougiekabels krimpen.

- Soldeer niet (eerst) de uiteinden van draden. Dat kan je niet klemmen want soldeer kruipt er onder weg en je draad komt dus weer los te liggen met alle gevolgen van dien. Goed strippen (geen adertjes mee strippen of insnijden), connector er op krimpen en klaar. Ik zou daarna zelfs niet eens solderen om een tweetal redenen: 1) je moet heeeel goed reinigen en alle soldeerflux wegspoelen 2) er kruipt soldeer je draad in voorbij je connector en creert daar een buigpunt waar de mechanische bewegingen opgevangen moeten worden. Aan te bevelen is om alleen accukabels middels solderen aan connectoren te verbinden als krimpen niet kan.

- Er zijn sprays te koop waarmee je je connectoren kunt inspuiten waarmee ze minder gevoelig zijn voor weersinvloeden.

- Kijk op een goede site voor autobedrading; daar zul je meer keuze in diktes, basiskleuren en kleurstrepen voor je codering vinden, alsmede voor elke toepassing een goede steker. Kies kleuren die origineel ook gebruikt worden (of de inverse daarvan bijvoorbeeld na een relais).

Ik heb ongeveer 10 jaar geleden een nieuwe kabelboom voor de Triumph TR4 van mijn vader gemaakt. Met spul van de al genoemde Rick Donkers (rdae.nl). Meerdere keren hem ook gesproken op beurzen. Aardige, kundige man die je aan alle kanten wil helpen en meedenken in oplossingen. Ondanks mijn elektro-technische achtergrond zijn sommige zaken in een auto best listig, en krijg je hele aparte effecten als je bijvoorbeeld de massa van een duplo lampje vergeet of slecht aansluit.

Als laatste tip: pak een lang stuk ijzerdraad en meet daar alle lengtes mee door de kabeltrajecten te volgen. Maak een tabel met de draadnummers, kleuren, en waar ze in of uit een draadboom gaan. Zet dit daarna uit op een brede plank met spijkers op de posities waar er draden in en uit een boom komen. Zet de nummers er bij en ga dan de draden leggen. Laat aan alle uiteinden genoeg lengte over. Heb je alle draden gelegd, tape dan eerst alles om de 25 a 30 cm af met goede (!) elektra tape. Maak de extensies op lengte en knijp de connectoren er op. Wikkel eerst alle extensies in naar de boom, daarna de boom zelf.

Ben ik nog iets vergeten? :lol:
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Elektrisch heraansluiten verlichting

Bericht door Cobretti »

Bedankt Edgar ! Dat heb je goed uitgeschreven 👍
Ik wist niet dat die superseal connectors slechts voor 1mm waren. Ook al had Rkreber er al voor gewaarschuwd 😜
Gelukkig nog niets besteld.
Grts, C. 8)
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Elektrisch heraansluiten verlichting

Bericht door edgar »

Cobretti schreef: vr 27 dec, 2019 21:39 Bedankt Edgar ! Dat heb je goed uitgeschreven 👍
Ik wist niet dat die superseal connectors slechts voor 1mm waren. Ook al had Rkreber er al voor gewaarschuwd 😜
Gelukkig nog niets besteld.
Misschien zijn er wel zwaardere hoor, maar ik zag bij RDAE alleen de 1mm variant. Hij waarschuwt er zelf ook al voor, er kan alleen dunne draad in. Ik heb ze zelf ook op mijn wideband sensors en ik gebruik ze niet graag voor grote stromen.

Oh, wacht even, misschien moet ik mijzelf wel corrigeren hahaha. Ik heb net nog verder gekeken en zie dat er ook zwaardere uitvoeringen zijn tot 2,5mm. Zowel de afdichtrubbers als de krimpverbinding. Maar hier zit misschien ook wel een addertje onder het gras: de krimpverbinding zegt niks over de capaciteit van de verbinding tussen de male-female connector, want die blijft hetzelfde.

Ik weet het niet meer, eerlijk gezegd. Heb ik teveel uit de heup geschoten? Ik zou de zware uitvoering eens beet moeten hebben voor een gefundeerd oordeel.

Nou ja, feit blijft dat het prutsen is met de kleine uitvoering :lol:
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Elektrisch heraansluiten verlichting

Bericht door edgar »

Ik kijk ook belangstellend uit naar jullie oplossingen. Heb zelf al wel sinds 2009 een doos met verschillend kleurgecodeerde rolletjes draad, bakken faston stekkers voor (ik dacht) witte en zwarte 6,3mm multiconnector, Bosch relais en voeten, zekeringblokken, steekzekeringen, dikke powerfuses voor dynamo , relaisbank en fan controller. Daarnaast een dikke 100A 3G alternator, een Flex-a-Lite pwm fan controller en een Maradyne 16" fan. Nu nog tijd maken om het in te bouwen. Oh wacht, motorruimte is toch bijna helemaal leeg nu. Ik moest ook maar eens aan de gang :lol: Als ik nog lang wacht kan ik het dik verkopen als NOS spul :P
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Elektrisch heraansluiten verlichting

Bericht door Cobretti »

Ik heb me intussen wat verder verdiept in 'soorten multiconnectors'
  • Deutsch connectors
    Topkwaliteit, maar vereist specifiek krimptang.
    Lijkt me iets 'te goed' te zijn, en ook te duur. Maar echt prachtig materiaal.
    Ik ken iemand die bij New Holland werkt, en aan zijn uitleg heb ik verstaan dat zij dit type connector gebruiken op de landbouwmachines
    https://deutschconnectorstore.com/
  • Nog een interessante video met in de omschrijving mooi overzicht met nog andere types automotive connectors :
Ik denk voor de weatherpack connectors te gaan.
Eens zien waar ik die goedkoopst kan krijgen.

Ik hoop dat ik ze later ga kunnen hergebruiken, want als ik mijn kabels herleg kies ik mss een iets grotere sektie...
Eerst maar eens huidige kabelsekties en lampen goed bekijken.

Wordt vervolgd :)
Grts, C. 8)
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Elektrisch heraansluiten verlichting

Bericht door edgar »

Mooi overzicht!

Ik zag op de weatherpack link dat de blauwe variant tot 20A kan hebben. Dat is 240 watt. Meer dan voldoende voor een 1 paar dimlicht, of 1 paar grootlicht of 1 paar mistlampen/verstralers. Die komen per lamp niet verder dan een 55 - 65 watt. Is er in ieder geval wat headroom over.

Oh ja, nog 1 dingetje, wellicht ten overvloede: let op hoe je groot- en dimlicht geschakeld zijn; gaat bij grootlicht je dimlicht filament uit of blijft deze branden? (of wanner je een trucje inbouwt waardoor dit mogelijk is). Let in dat geval op dat de min draad het gezamenlijke vermogen van beide aansluitingen moet verwerken. Dit geldt natuurlijk altijd voor het bij elkaar brengen van verschillende min aansluitingen bij een connector.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Elektrisch heraansluiten verlichting

Bericht door Cobretti »

Nog veel wheaterpack connector info -> https://www.whiteproducts.com/faqs.shtml
"AWG - mm² - stroomsterkte tabel" -> https://www.engineeringtoolbox.com/wire ... d_419.html

Grts, C. 8)
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Elektrisch heraansluiten verlichting

Bericht door edgar »

Ow, wauw, check this:

modulaire fuse / relais boxen:

https://www.carbuilder.com/uk/modular-f ... &orderBy=0

Kom ik net tegen op het AAP forum. Dank aan MotiV8 aldaar!
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Elektrisch heraansluiten verlichting

Bericht door Cobretti »

edgar schreef: zo 29 dec, 2019 12:35 Oh ja, nog 1 dingetje, wellicht ten overvloede: let op hoe je groot- en dimlicht geschakeld zijn; gaat bij grootlicht je dimlicht filament uit of blijft deze branden? (of wanner je een trucje inbouwt waardoor dit mogelijk is). Let in dat geval op dat de min draad het gezamenlijke vermogen van beide aansluitingen moet verwerken. Dit geldt natuurlijk altijd voor het bij elkaar brengen van verschillende min aansluitingen bij een connector.
Vandaag de koplampen gedemonteerd.

Ik zie dat ik nieuwe draden kan trekken tot binnenin de koplampbehuizing en dan heb ik geen bijkomende connector nodig.
Maar dat is iets voor later als ik de ganse wireloom ga vervangen.
Als 'tussenoplossing' ga ik nu toch nog een connector buiten de behuizing aanbrengen.
Ter vervanging van huidige kaduke aansluiting, die moet er echt tussenuit.

Heb getest dat bij grootlicht ook het dimlicht blijft branden.
Het gaat om 1 lamp met 2 filamenten (Osram Bilux 64193 12V 60/55W H4)

De koplampen hebben een voorziening om ook een mistlicht te dragen, maar die is niet aangesloten.
Kan ik me weer beginnen afvragen of ik dat in de finale oplossing wil toevoegen of niet :roll:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Daarnaast heb ik ook de achterlichten nog eens bekeken.
Ook hier gaat het om 1 lamp met 2 filamenten (achterlicht + remlicht)
Hier zullen connectors altijd nodig zijn want de draden zijn ingegoten aan de behuizing.

Grts,
C. 8)
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Elektrisch heraansluiten verlichting

Bericht door 1967coupe »

1. Soldeer niet (eerst) de uiteinden van draden. Dat kan je niet klemmen want soldeer kruipt er onder weg en je draad komt dus weer los te liggen met alle gevolgen van dien.
2. Ik zou daarna zelfs niet eens solderen om een tweetal redenen: 1) je moet heeeel goed reinigen en alle soldeerflux wegspoelen
2) er kruipt soldeer je draad in voorbij je connector en creert daar een buigpunt waar de mechanische bewegingen opgevangen moeten worden.

Uh Edgar,
1. Is mij altijd geleerd van wel, oh wacht ik heb het over 2 draden aan elkaar zetten, jij zo te zien om ze in te klemmen?
2.1. Soldderflux? Soldeer jij electrische verbindingen niet met tin met harskern?
2.2. Kan ik alleen maar mee eens zijn :mrgreen:
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Elektrisch heraansluiten verlichting

Bericht door edgar »

Hoi Rene,

Ja, misschien even verduidelijken. Je heb flux die loodgieters voor de dakgoot gebruiken; S-39. Dit _nooit en te nimmer_ gebruiken in elektrische toepassingen.

De hars is harskern soldeermiddel is ook een vloeimiddel (flux). Als je wel eens geprobeerd hebt om te solderen zonder flux, snap je waarom het toegepast wordt. Zonder flux is het vrijwel niet mogelijk om uberhaupt een soldeerverbinding te krijgen.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”