Project Mustang IV-II
Moderator: Shelby GT-H
- Mustang power
- Berichten: 211
- Lid geworden op: za 31 jan, 2004 20:11
- Locatie: West Brabant
Die set van B&M was compleet incl duidelijke instructies.
Alleen nog effe afwachten hoe dat ie het doet.
Groetjes,
Edwin
Alleen nog effe afwachten hoe dat ie het doet.
Groetjes,
Edwin
Shelby GT500 Cabrio 08
Dodge Ram SRT-10 (DD) 05
Lincoln Mark VIII 95
GMC Typhoon 92
GMC Syclone 91
Mustang GT Cabrio 87
Mustang Cabrio 86
Yamaha RD500 84
Indy Pace Car 79
Fastback 79
Mustang Cabrio 71
Mustang Mach1 71
351HO Shelby Europa 71
GMC PU 52
Dodge Ram SRT-10 (DD) 05
Lincoln Mark VIII 95
GMC Typhoon 92
GMC Syclone 91
Mustang GT Cabrio 87
Mustang Cabrio 86
Yamaha RD500 84
Indy Pace Car 79
Fastback 79
Mustang Cabrio 71
Mustang Mach1 71
351HO Shelby Europa 71
GMC PU 52
- Mustang power
- Berichten: 211
- Lid geworden op: za 31 jan, 2004 20:11
- Locatie: West Brabant
Nou, eindelijk begonnen met het opbouwen van mijn oude 87er HO motor voor de zwarte Stang.
Door een foutje met het schoonmaken van het blok waren mijn nokkenaslagers stuk gegaan en moest ik die dus ook vervangen.
Normaal laat men die zitten omdat ze bijna nooit verslijten.
De oude lagers kan je er gemakkelijk uit tikken met een lange staaf of buis, wel effe oppassen natuurlijk dat de blok niet beschadigd.
Voor het inzetten van de lagers in een 302 moet je adapters maken van verschillende maat omdat alle lagers een eigen diameter hebben.
De grootste zit vooraan bij de distributie en de kleinste bij het vliegwiel.
Door middel van een draadeind kan je de lagers weer in het blok terugtrekken zonder dat ze beschadigen.
Let hierbij wel op de positie van het lager, de opening van voor de olie moeten recht tegenover van die in het blok zitten.
Doe je dit niet goed dan zal het lager er binnen de kortse keren uitlopen met alle gevolgen van dien.
Als je alle lagers gedaan hebt dan kan de nokkenas er weer voorzichtig ingezet worden.
Let hierbij op dat je niet met de nokken van de as tegen de lagers aankomt omdat deze dan beschadigen en de nokkenas niet vrij meer kan draaien.
In iedere HO motor van 87 en later zit een zogenaamde "rollercam".
Dit is een nokkenas met een nokken die stijler zijn en ook langer open blijven staan als een "flat tappet" cam.
Op deze manier ontataat een nokkenas met een wilder profiel die nog gewoon een rustige stationairloop heeft.
Op onderstaande foto is duidelijk het verschil in nokken te zien van beide assen (het mag voor zich spreken dat het geroeste "flat tappet" exemplaar schroot is).
Bij een Rollercam zitten altijd speciale volgers ook wel stoters genoemd.
Deze hebben een rollager aan de onderzijde zitten die over de nok heen gaat.
Op deze manier treedt er vrijwel geen slijtage op tussen de nok en de stoter.
Op de foto is duidelijk het rollager op de stoter te zien.
Om er voor te zorgen dat de stoters tijdens het op en neer gaan niet verdraaien (de lagers van de stoter moeten altijd in de rolrichting op de nok blijven) zitten er beugeltjes over de stoters heen die daar voor moeten zorgen.
Al die beugeltjes worden weer op hun plaats gehouden door een zogenaamde "spider".
Dit is niet meer dan een zeer dunne strip metaal die over de beugeltjes heen zitten geklemd.
Om een zo accuraat mogelijke timing te verkrijgen voor een lange tijd heb ik een zogenaamde gear drive gemonteerd ipv de gebruikelijke ketting.
Het voordeel hiervan is dat je altijd zeker bent van een juiste timing die niet verloopt door een uitgerekte ketting.
Men zegt dat een ketting al na 1000 mijl is uitgerekt, ook de duurdere dubbele rollers!
Bijzaak van dit systeem is wel dat men een zagend geluid krijgt door de tandwielen.
Ikzelf vind dit wel een gave bijkomstigheid omdat het dan net lijkt of je een dikke supercharger erop hebt zitten.
Helaas kan je niet zomaar in ieder blok een Rollercam plaatsen, wel zijn er voor de meeste motors speciale setjes verkrijgbaar maar ik kan je verzekeren goedkoop is het niet!
Zo'n set bestaat uit speciale stoters die met zijn tweeen aan elkaar zitten gekoppeld, dit omdat de behuizing van de stoters van de std non-roller blokken te kort zijn en dit systeem dus niet past.
Volgende keer meer.
Groetjes,
Edwin
Door een foutje met het schoonmaken van het blok waren mijn nokkenaslagers stuk gegaan en moest ik die dus ook vervangen.
Normaal laat men die zitten omdat ze bijna nooit verslijten.
De oude lagers kan je er gemakkelijk uit tikken met een lange staaf of buis, wel effe oppassen natuurlijk dat de blok niet beschadigd.
Voor het inzetten van de lagers in een 302 moet je adapters maken van verschillende maat omdat alle lagers een eigen diameter hebben.
De grootste zit vooraan bij de distributie en de kleinste bij het vliegwiel.
Door middel van een draadeind kan je de lagers weer in het blok terugtrekken zonder dat ze beschadigen.
Let hierbij wel op de positie van het lager, de opening van voor de olie moeten recht tegenover van die in het blok zitten.
Doe je dit niet goed dan zal het lager er binnen de kortse keren uitlopen met alle gevolgen van dien.
Als je alle lagers gedaan hebt dan kan de nokkenas er weer voorzichtig ingezet worden.
Let hierbij op dat je niet met de nokken van de as tegen de lagers aankomt omdat deze dan beschadigen en de nokkenas niet vrij meer kan draaien.
In iedere HO motor van 87 en later zit een zogenaamde "rollercam".
Dit is een nokkenas met een nokken die stijler zijn en ook langer open blijven staan als een "flat tappet" cam.
Op deze manier ontataat een nokkenas met een wilder profiel die nog gewoon een rustige stationairloop heeft.
Op onderstaande foto is duidelijk het verschil in nokken te zien van beide assen (het mag voor zich spreken dat het geroeste "flat tappet" exemplaar schroot is).
Bij een Rollercam zitten altijd speciale volgers ook wel stoters genoemd.
Deze hebben een rollager aan de onderzijde zitten die over de nok heen gaat.
Op deze manier treedt er vrijwel geen slijtage op tussen de nok en de stoter.
Op de foto is duidelijk het rollager op de stoter te zien.
Om er voor te zorgen dat de stoters tijdens het op en neer gaan niet verdraaien (de lagers van de stoter moeten altijd in de rolrichting op de nok blijven) zitten er beugeltjes over de stoters heen die daar voor moeten zorgen.
Al die beugeltjes worden weer op hun plaats gehouden door een zogenaamde "spider".
Dit is niet meer dan een zeer dunne strip metaal die over de beugeltjes heen zitten geklemd.
Om een zo accuraat mogelijke timing te verkrijgen voor een lange tijd heb ik een zogenaamde gear drive gemonteerd ipv de gebruikelijke ketting.
Het voordeel hiervan is dat je altijd zeker bent van een juiste timing die niet verloopt door een uitgerekte ketting.
Men zegt dat een ketting al na 1000 mijl is uitgerekt, ook de duurdere dubbele rollers!
Bijzaak van dit systeem is wel dat men een zagend geluid krijgt door de tandwielen.
Ikzelf vind dit wel een gave bijkomstigheid omdat het dan net lijkt of je een dikke supercharger erop hebt zitten.
Helaas kan je niet zomaar in ieder blok een Rollercam plaatsen, wel zijn er voor de meeste motors speciale setjes verkrijgbaar maar ik kan je verzekeren goedkoop is het niet!
Zo'n set bestaat uit speciale stoters die met zijn tweeen aan elkaar zitten gekoppeld, dit omdat de behuizing van de stoters van de std non-roller blokken te kort zijn en dit systeem dus niet past.
Volgende keer meer.
Groetjes,
Edwin
Shelby GT500 Cabrio 08
Dodge Ram SRT-10 (DD) 05
Lincoln Mark VIII 95
GMC Typhoon 92
GMC Syclone 91
Mustang GT Cabrio 87
Mustang Cabrio 86
Yamaha RD500 84
Indy Pace Car 79
Fastback 79
Mustang Cabrio 71
Mustang Mach1 71
351HO Shelby Europa 71
GMC PU 52
Dodge Ram SRT-10 (DD) 05
Lincoln Mark VIII 95
GMC Typhoon 92
GMC Syclone 91
Mustang GT Cabrio 87
Mustang Cabrio 86
Yamaha RD500 84
Indy Pace Car 79
Fastback 79
Mustang Cabrio 71
Mustang Mach1 71
351HO Shelby Europa 71
GMC PU 52
- mustangpatje
- Berichten: 234
- Lid geworden op: zo 08 mei, 2005 20:23
- Mustang power
- Berichten: 211
- Lid geworden op: za 31 jan, 2004 20:11
- Locatie: West Brabant
Ik heb gekozen om de originele cam er terug in te plaatsen.
Het is de bedoeling om de auto zo "low-budget" als mogelijk te houden.
Ik heb daarom ook geen nieuwe zuigers etc gekocht.
Greetz,
Edwin
Het is de bedoeling om de auto zo "low-budget" als mogelijk te houden.
Ik heb daarom ook geen nieuwe zuigers etc gekocht.
Greetz,
Edwin
Shelby GT500 Cabrio 08
Dodge Ram SRT-10 (DD) 05
Lincoln Mark VIII 95
GMC Typhoon 92
GMC Syclone 91
Mustang GT Cabrio 87
Mustang Cabrio 86
Yamaha RD500 84
Indy Pace Car 79
Fastback 79
Mustang Cabrio 71
Mustang Mach1 71
351HO Shelby Europa 71
GMC PU 52
Dodge Ram SRT-10 (DD) 05
Lincoln Mark VIII 95
GMC Typhoon 92
GMC Syclone 91
Mustang GT Cabrio 87
Mustang Cabrio 86
Yamaha RD500 84
Indy Pace Car 79
Fastback 79
Mustang Cabrio 71
Mustang Mach1 71
351HO Shelby Europa 71
GMC PU 52
- 66hipowannebee
- Donateur 2014
- Berichten: 4375
- Lid geworden op: za 18 sep, 2004 11:53
- Locatie: Sliedrecht
mmmmm je zet me wel aan het denken op deze manierMustang power schreef:
Om een zo accuraat mogelijke timing te verkrijgen voor een lange tijd heb ik een zogenaamde gear drive gemonteerd ipv de gebruikelijke ketting.
Het voordeel hiervan is dat je altijd zeker bent van een juiste timing die niet verloopt door een uitgerekte ketting.
Men zegt dat een ketting al na 1000 mijl is uitgerekt, ook de duurdere dubbele rollers!
Bijzaak van dit systeem is wel dat men een zagend geluid krijgt door de tandwielen.
Ikzelf vind dit wel een gave bijkomstigheid omdat het dan net lijkt of je een dikke supercharger erop hebt zitten.
Groetjes,
Edwin
kan je de cam bearings van een 289 ook met die adaptors er in duwen??
gaat iig weer de goede kant op zo
ggttzz
tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.
(TMP) TonieMustangParts@hotmail.com
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.
(TMP) TonieMustangParts@hotmail.com
- Mustang power
- Berichten: 211
- Lid geworden op: za 31 jan, 2004 20:11
- Locatie: West Brabant
Dit kan op bijna ieder blok, er zijn als het goed is nog 2 sets voor de 260/289/302 onderweg uit de US.
1 heb ik zelf nodig die andere komt te koop.
De prijs weet ik nog niet, dat ligt eraan wat de totale kosten zijn als het eenmaal binnen is.
Edwin
1 heb ik zelf nodig die andere komt te koop.
De prijs weet ik nog niet, dat ligt eraan wat de totale kosten zijn als het eenmaal binnen is.
Edwin
Shelby GT500 Cabrio 08
Dodge Ram SRT-10 (DD) 05
Lincoln Mark VIII 95
GMC Typhoon 92
GMC Syclone 91
Mustang GT Cabrio 87
Mustang Cabrio 86
Yamaha RD500 84
Indy Pace Car 79
Fastback 79
Mustang Cabrio 71
Mustang Mach1 71
351HO Shelby Europa 71
GMC PU 52
Dodge Ram SRT-10 (DD) 05
Lincoln Mark VIII 95
GMC Typhoon 92
GMC Syclone 91
Mustang GT Cabrio 87
Mustang Cabrio 86
Yamaha RD500 84
Indy Pace Car 79
Fastback 79
Mustang Cabrio 71
Mustang Mach1 71
351HO Shelby Europa 71
GMC PU 52
- 66hipowannebee
- Donateur 2014
- Berichten: 4375
- Lid geworden op: za 18 sep, 2004 11:53
- Locatie: Sliedrecht
ok denk ff aan my danMustang power schreef:Dit kan op bijna ieder blok, er zijn als het goed is nog 2 sets voor de 260/289/302 onderweg uit de US.
1 heb ik zelf nodig die andere komt te koop.
De prijs weet ik nog niet, dat ligt eraan wat de totale kosten zijn als het eenmaal binnen is.
Edwin
ggttzzz
tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.
(TMP) TonieMustangParts@hotmail.com
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.
(TMP) TonieMustangParts@hotmail.com
- Mustang power
- Berichten: 211
- Lid geworden op: za 31 jan, 2004 20:11
- Locatie: West Brabant