Upgrade 289 2v naar 4v
Moderator: Shelby GT-H
Re: Upgrade 289 2v naar 4v
Of "ford racing" kleppendeksels en je hebt een racemotor
Zonder gekheid, een 500cfm en headers geven misschien geen 50pk extra maar het gevoel is vaak een groot verschil.
Zonder gekheid, een 500cfm en headers geven misschien geen 50pk extra maar het gevoel is vaak een groot verschil.
Re: Upgrade 289 2v naar 4v
Mee eens. Dit zijn zulke eenvoudige upgrades dat de winst mooi is meegenomen. Als je hem vervolgens een keer wegbrengt naar Tovami of een andere dynojet tuner, dan heb je echt wel een significant aantal pk's meer. En je kunt het beter nu doen, dan wanneer alles gespoten en netjes is en je er vervolgens elke keer over nadenkt.
Ik kwam net toevallig deze tegen: http://www.kapaza.be/nl/vi/116099664.htm
Ik kwam net toevallig deze tegen: http://www.kapaza.be/nl/vi/116099664.htm
1966 Mustang Fastback
Re: Upgrade 289 2v naar 4v
En ik altijd maar denke dat die v voor valves.
Of wordt in deze context (2v naar 4v) venturi bedoeld ?
Of wordt in deze context (2v naar 4v) venturi bedoeld ?
Re: Upgrade 289 2v naar 4v
Kuupertie schreef:En ik altijd maar denke dat die v voor valves.
Of wordt in deze context (2v naar 4v) venturi bedoeld ?
Inderdaad !
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Re: Upgrade 289 2v naar 4v
Zit er zoveel verschil tussen de 500 cfm en de 600 cfm op een standaard blok? Lees erg veel goede ervaringen met de 1406 icm een performe intake.Gearz schreef:Als je verder geen interne upgrade plannen hebt zou ik het een beetje behoudend aanpakken, niet te grote carb voor een kleine originele 289, een 500cfm is zelfs al prima, een intake welke van stationair tot 5500 RPM effectief is als je een automaat hebt,bijvoorbeeld een Edelbrock Performer 2121, een Weiand street Warrior of iets van die gading, in het geval van een handbak iets in de 1500-5500rpm range.
Long tubes, mid length, tri-Y, shorties, het verschil in type headers maakt bij een verder std. blok niet zo heel veel uit, wat wel uitmaakt is de diameter van de primaries, zorg dat deze niet te groot zijn, zeker niet groter dan 1 5/8 inch, en dat de collector diameter overeenkomt met de diameter van je uitlaatpijpen. Keramisch gecoat maakt inderdaad een enorm verschil in hittestraling onder de kap.
Met een paar simpele upgrades geeft het blok toch al snel een wat potenter gevoel.
Maar, als je het blok er dan toch uit hebt, wellicht een iets hetere nokkenas zodat het blok net iets levendiger wordt ?
Elektronische verdeler ?
Michel.
Re: Upgrade 289 2v naar 4v
Op een bone stock 289 is 600cfm een beetje te veel van het goede, een 500cfm vacuüm Secondaries carb is hier meer dan voldoende.cvk schreef:Zit er zoveel verschil tussen de 500 cfm en de 600 cfm op een standaard blok? Lees erg veel goede ervaringen met de 1406 icm een performe intake.
Meer is zeker niet altijd beter. De 500 zal in bovenstaande configuratie waarschijnlijk een betere throttle respons geven waardoor de motor wat beter oppakt in de lage toeren.
Je kunt op het internet waarschijnlijk genoeg goede als slechte ervaringen lezen over éénder wat voor carb dan ook in combinatie met wat voor willekeurige intake dan ook alleen zegt dit nagenoeg helemaal niets. Veel belangrijker is wat voor een cam/nokkenas er gemonteerd zit in combinatie met wat voor koppen, de cam bepaald hoofdzakelijk het karakter van de motor, de koppen bepalen hoofdzakelijk of de cilinders effectief gevuld kunnen worden, de rest incl. carb, intake, headers etc. stem je hier op af.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: Upgrade 289 2v naar 4v
De mijne doet het in alle geval veel beter dan toen ik hem gekocht heb, ik had alles standaard; enkele uitlaat met originele manifolds , 2 v carb en de gehele thermactor installatie, nu heb ik long tube headers, een flowmaster american thunder dubbele uitlaat 2x2,5" met flowmaster 40 dempers, een summit racing stage1 intake manifold, 1406 carbu en edelbrock luchtfilter. Verder heb ik ook de ontsteking vervangen door een pertronix module en bobijn. Op een dyno misschien maar 30pk winst, maar het voelt aan als 70 en dat is waarvoor we het doen, dat en de vette V8 sound die er nu uitkomt. Er is nu voldoende koppel voorhanden dat de kickdown zelfs niet meer nodig is om te herpakken. Ik ben er blij mee
66 coupé V8 289
zundapp KS50 '78
zundapp DB203 ' 53
zundapp KS50 '78
zundapp DB203 ' 53
- Ando
- Donateur 2014
- Berichten: 4848
- Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
- Locatie: Barendrecht
- Contacteer:
Re: RE: Re: Upgrade 289 2v naar 4v
Met nat weer ook nog een beetje te rijden? Ik moest altijd heeeeel voorzichtig met het gas doen...Morriske schreef:De mijne doet het in alle geval veel beter dan toen ik hem gekocht heb, ik had alles standaard; enkele uitlaat met originele manifolds , 2 v carb en de gehele thermactor installatie, nu heb ik long tube headers, een flowmaster american thunder dubbele uitlaat 2x2,5" met flowmaster 40 dempers, een summit racing stage1 intake manifold, 1406 carbu en edelbrock luchtfilter. Verder heb ik ook de ontsteking vervangen door een pertronix module en bobijn. Op een dyno misschien maar 30pk winst, maar het voelt aan als 70 en dat is waarvoor we het doen, dat en de vette V8 sound die er nu uitkomt. Er is nu voldoende koppel voorhanden dat de kickdown zelfs niet meer nodig is om te herpakken. Ik ben er blij mee
Founder of Mustang Valley
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Re: Upgrade 289 2v naar 4v
Heb ik nog niet gedaan, maar wanneer ik op kassei of gepollierde beton wil vertrekken moet ik wel een beetje opletten, ik vraag me af hoe de mannen met echte pk vreters dit doen
66 coupé V8 289
zundapp KS50 '78
zundapp DB203 ' 53
zundapp KS50 '78
zundapp DB203 ' 53
Re: Upgrade 289 2v naar 4v
Goede banden monteren
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
- tminus3
- Donateur 2014
- Berichten: 1534
- Lid geworden op: wo 24 dec, 2003 15:22
- Locatie: 't zonnige zuiden
- Contacteer:
Re: Upgrade 289 2v naar 4v
+1
Ik rij met aardig wat vermogen rond, maar heb nog nooit onbedoelde slippartijen of ander onvoorspelbaar weggedrag meegemaakt.
Maar ik rijd in tegenstelling tot veel US car liefhebbers niet met 'als er maar witte letters op staan' banden rond.
Een setje goede high performance zomerbanden eronder en de kans dat je onverwacht achterstevoren een rotonde afglijd bij een buitje neemt drastisch af.
Ik rij met aardig wat vermogen rond, maar heb nog nooit onbedoelde slippartijen of ander onvoorspelbaar weggedrag meegemaakt.
Maar ik rijd in tegenstelling tot veel US car liefhebbers niet met 'als er maar witte letters op staan' banden rond.
Een setje goede high performance zomerbanden eronder en de kans dat je onverwacht achterstevoren een rotonde afglijd bij een buitje neemt drastisch af.
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
No show, all go!
- Ando
- Donateur 2014
- Berichten: 4848
- Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
- Locatie: Barendrecht
- Contacteer:
Re: Upgrade 289 2v naar 4v
Ik had er Cooper Cobra's onder en dat was echt een ramp. Wilde een keer in Duitsland vanuit stilstand even snel voor een andere auto een provinciale weg op rijden maar bleef gewoon stil staan. Op een gegeven moment gewoon maar weer van het gas en gewacht tot die auto voorbij was. Daarna wat voorzichtiger gedaan...dat ging beter. De Toyo's onder de Donkervoort hebben stukken meer grip, hoewel dat bij koud weer ook oppassen is als de turbo inkomt.
Founder of Mustang Valley
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
- mustang66coupe
- Berichten: 1259
- Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26
Re: Upgrade 289 2v naar 4v
Ik heb edelbrock performer intake en nokkenas set. Moet nog een carburateur uitkiezen en edelbrock adviseert op hun site 500 -650 cfm.
Dat helpt ook niet echt dus
Dat helpt ook niet echt dus
66 coupe aut. V8 in progress
- Ando
- Donateur 2014
- Berichten: 4848
- Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
- Locatie: Barendrecht
- Contacteer:
Re: Upgrade 289 2v naar 4v
600CFM met vacuum secundairies.....mustang66coupe schreef:Ik heb edelbrock performer intake en nokkenas set. Moet nog een carburateur uitkiezen en edelbrock adviseert op hun site 500 -650 cfm.
Dat helpt ook niet echt dus
Founder of Mustang Valley
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl