Daar gaan we... Kop gedemonteerd en naar Harry Vos in Sliedrecht gebracht. Volgende week zou hij klaar moeten zijn en kan ik hopelijk genieten van het resultaat.
Een klepschotel was sowieso versleten,ook waren er twee klepzetels ingedaald.
Cilinderwanden zijn glad en erg netjes. Vorige week de koppen en klepdeksels weer opgehaald. Alles is vernieuwd; kleppen, klepdeksels en veren. Ook zijn de ingedaalde klepzetels hersteld en is alles voorzien van een kleurtje.
Ik zie de foto van de koppen en zie een gevaarlijk fenomeen. Dit komt vaak voor bij Ford koppen. De kleptuimelaars raken je klepschotels! Je kan het zien door de blank geslepen ringen op de klemschotel rondom de klepsteeleinde. Dit is van de tuimelaars afkomstig... Deze drukken dan op de schotel i.p.v. de klepsteel. Dit kan ertoe leiden dat op een gegeven moment je 2 keepertjes van de klepsteel eruit komen en je klep naar beneden valt op je zuiger. Je begrijpt dat het dan einde blok is. Ik hoop echt dat het revisie bedrijf hier iets aan heeft gedaan (lees: alle kleppen heeft vernieuwd!?). Controleer voordat je alles goed vast zet of de tuimelaars als ze op volle lift staan de klepschotels niet raken (de hoekjes van de lippen die om de klepsteel vallen). Als het erop lijkt dat ze ze raken dan deze koppen niet monteren! Dat is vragen om moeilijkheden.
Hou ons op de hoogte. Succes!
Gr. Jan
Bedankt voor je reactie! Goed dat je het zag van de foto.
Gelukkig gaf het revisiebedrijf dit ook aan. De tuimelaars waren gelukkig goed maar de klepschotels waren inderdaad versleten. Er was dan ook geen andere optie dan alles te vervangen;
Klepschotels
Inlaatkleppen
Uitlaatkleppen
Klepveren
Klepzetels herstellen.
Dat is heel mooi. Goed gedaan van het revisie bedrijf. Je heb geluk gehad met de oude set koppen.
Enfin, bij montage alles checken en dan heb je weer jaren cruise plezier.....
Succes.
Net de garage gebeld en ze gaan vandaag de kleppen stellen, nadat ze de juiste methode hebben teruggevonden. Mijn tip om ze aan te draaien en dan een kwartslag terug te draaueb werd gezien als " half zachte methode"
Net de auto opgehaald en wat een verschil, meteen aanslaan en geen trilling te bekennen. Ongelofelijk hoe soepel de auto ineens rijd.
Nu de basis goed is kan ik langzaam verder met de volgende dingen;
- Middenconsole opknappen of verwijderen
- Nieuwe achterbumper
- Binnenkant deuren netjes maken en nieuwe deurpanelen
- Dual exhast met nieuwe headers
Bedankt voor de hulp en het meedenken. Met name door de opmerking Peer heb ik uiteindelijk besloten het blok te openen.
Net de garage gebeld en ze gaan vandaag de kleppen stellen, nadat ze de juiste methode hebben teruggevonden. Mijn tip om ze aan te draaien en dan een kwartslag terug te draaueb werd gezien als " half zachte methode"
Is ook absoluut niet de juiste methode...
Founder of Mustang Valley
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3