headers erop of eraf bij inbouwen?
Moderator: Shelby GT-H
headers erop of eraf bij inbouwen?
Goedemiddag. binnenkort stoppen we het blok terug waar het hoort. We hebben de headers (tri-y) alvast geprobeerd en vastgesteld dat montage het fijnst is op de werktafel. Maar..... levert dat geen probleem op tijdens het inbouwen of is het beter de headers naderhand aan te bouwen. Tips en tricks welkom...
Dank, Klaas
Dank, Klaas
De voortgang op ons project is hier te zien:
http://www.rodemustang.blogspot.com
http://www.rodemustang.blogspot.com
Re: headers erop of eraf bij inbouwen?
Dat zijn longtubes toch?
Dan zou ik zeggen eraf, dat is een stuk makkelijker. Ik weet niet of je bijvoorbeeld je rembekrachtiging, hoofdremcilinder en stuurhuis al gemonteerd hebt zoja, dan zeker eraf. Maar zelfs in een lege motorruimte maak je het jezelf een stuk moeilijker met die longtubes.
En meestal hebben ze nog wat extra 'handwerk' nodig om te passen (afhankelijk van de rest van de setup handbak/automaat, bellhouse type, merk header) en dat doe je liever zonder blok er aan vast
Dan zou ik zeggen eraf, dat is een stuk makkelijker. Ik weet niet of je bijvoorbeeld je rembekrachtiging, hoofdremcilinder en stuurhuis al gemonteerd hebt zoja, dan zeker eraf. Maar zelfs in een lege motorruimte maak je het jezelf een stuk moeilijker met die longtubes.
En meestal hebben ze nog wat extra 'handwerk' nodig om te passen (afhankelijk van de rest van de setup handbak/automaat, bellhouse type, merk header) en dat doe je liever zonder blok er aan vast
Re: headers erop of eraf bij inbouwen?
Ik lees nu je andere topics door.
Het is een handbak, heb je de longtubes al gepast met bellhouse erop? zoniet, probeer dat even, ik had nogal wat extra werk om die header passend te krijgen met de bellhouse. (ik heb volgens mij dezelfde headers) maar ik heb dan ook wel een grotere koppeling dan standaard en dus ook een groot formaat belhouse.
--hersel-- ik zag dat je de juiste koppelings hefboom besteld hebt
Dus mijn ervaring is, laat ze er nog even af bij het plaatsen van de motor, het geeft je ook net iets meer ruimte om de motor te bewegen zonder dat ze de shocktowers raken.
Het is een handbak, heb je de longtubes al gepast met bellhouse erop? zoniet, probeer dat even, ik had nogal wat extra werk om die header passend te krijgen met de bellhouse. (ik heb volgens mij dezelfde headers) maar ik heb dan ook wel een grotere koppeling dan standaard en dus ook een groot formaat belhouse.
--hersel-- ik zag dat je de juiste koppelings hefboom besteld hebt
Dus mijn ervaring is, laat ze er nog even af bij het plaatsen van de motor, het geeft je ook net iets meer ruimte om de motor te bewegen zonder dat ze de shocktowers raken.
Re: headers erop of eraf bij inbouwen?
Ik hang in het geval van longtubes meestal het blok in de takel net een stuk boven de motorsteunen en schuif dan de headers er aan weerskanten naast voordat ik vervolgens het blok in de motorsteunen laat zakken. Als je het blok er eerst in hangt krijg je vaak de headers er niet meer lekker in, bij Try-Y headers zal dit wel meevallen, die zijn toch een stuk compacter.
Michel
Michel
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Headers KLEM tussen de zijkanten (voorheen hoe monteren)
Die dti-y headers bleken niet eenvoudig gisteren. Maar ze zitten erin. Echter aan beide zijden klem tussen de verdikking die daar zit in de shocktower. Ik ben benieuwd of dit al eens eerder hier is langs gekomen en hoe dat dan werd opgelost. Motor een stukje omhoog? Headers eraf en een deukje erin slaan? Deuk in de shock tower verdikking proberen te maken?
De voortgang op ons project is hier te zien:
http://www.rodemustang.blogspot.com
http://www.rodemustang.blogspot.com
- 1970TwisterSpecial
- Moderator
- Berichten: 5537
- Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
- Locatie: net ff buituh ut Westland
- Contacteer:
Re: headers erop of eraf bij inbouwen?
Het makkelijkst zijn de headers aan te passen.
Natuurlijk is het een beetje afhankelijk van de diameter van de headers hoeveel invloed het heeft.
https://www.youtube.com/watch?v=azPKIjxmmdU
Natuurlijk is het een beetje afhankelijk van de diameter van de headers hoeveel invloed het heeft.
https://www.youtube.com/watch?v=azPKIjxmmdU
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
Re: headers erop of eraf bij inbouwen?
Leuk filmpje. Ik denk dat ik m er maar af haal voor ik m een tik geef.....
De voortgang op ons project is hier te zien:
http://www.rodemustang.blogspot.com
http://www.rodemustang.blogspot.com
try-y headers tegen binnenscherm
Heeft iemand hier tri-y headers en zelf ervaring met ''aanlopen'' tegen de shock tower?
Ik ben benieuwd of:
latere motorsteunen iets hoger zijn?
Iemand de shock tower aan de binnenzijde heeft ingedeukt (en hoe moeilijk dat was)?
Ik wil eigenlijk de motor er niet meer uithalen..................
Ik ben benieuwd of:
latere motorsteunen iets hoger zijn?
Iemand de shock tower aan de binnenzijde heeft ingedeukt (en hoe moeilijk dat was)?
Ik wil eigenlijk de motor er niet meer uithalen..................
De voortgang op ons project is hier te zien:
http://www.rodemustang.blogspot.com
http://www.rodemustang.blogspot.com
Re: try-y headers tegen binnenscherm
Ik denk dat dat niet haalbaar is, daar een deuk inslaan...klaas60 schreef: Iemand de shock tower aan de binnenzijde heeft ingedeukt (en hoe moeilijk dat was)?
Ik heb wel een gat in mijn shocktower, omdat anders de MC er niet inging door de grotere rembooster (4 schijven).
Maar dat is er met zo een ronde zaag uitgezaagd...
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Re: headers erop of eraf bij inbouwen?
Oef, die grotere rembooster ligt te wachten in de werkplaats en ik heb m er nog niet bijgehouden. Ik hoop niet dat 't blok er toch uit moet!
Heb gekozen voor alleen schijven voor omdat daar 't meest van de remkracht vandaan moet komen maar heb wel een booster/cilinder gekocht die 4 disks aankan. Weet jij of de disks achter een groot verschil maken?
groet, Klaas
Heb gekozen voor alleen schijven voor omdat daar 't meest van de remkracht vandaan moet komen maar heb wel een booster/cilinder gekocht die 4 disks aankan. Weet jij of de disks achter een groot verschil maken?
groet, Klaas
De voortgang op ons project is hier te zien:
http://www.rodemustang.blogspot.com
http://www.rodemustang.blogspot.com
Re: headers erop of eraf bij inbouwen?
Hoofdremcilinders voor disc-drum en disc-disc zijn wezenlijk verschillend.klaas60 schreef:Heb gekozen voor alleen schijven voor omdat daar 't meest van de remkracht vandaan moet komen maar heb wel een booster/cilinder gekocht die 4 disks aankan.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: headers erop of eraf bij inbouwen?
Klaas, stoppen doe ie als de beste, alsof je een anker uitgooit... maar.....klaas60 schreef:Weet jij of de disks achter een groot verschil maken?
Bij alles is een maar.... als het gewoon schijven zijn, zonder extra kleine trommel, ga je problemen hebben met de handrem.
Die werkt al jaren niet meer bij mij (de auto bedoel ik ) omdat die rechtstreeks op de schijven pakt.
Afhankelijk van het merk werkt het wel goed.
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Re: headers erop of eraf bij inbouwen?
Ah, dank voor de tip. We gaan 't eerst maar even met de trommels achter proberen. Kijken of ie recht wil blijven bij hard stoppen....
De voortgang op ons project is hier te zien:
http://www.rodemustang.blogspot.com
http://www.rodemustang.blogspot.com