Afstellen CO (enz...)

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Afstellen CO (enz...)

Bericht door peer »

Samen met een vriend zijn we een Cobra aan het bouwen. Na 2 jaar zijn we eindelijk zover en willen we er een APK op krijgen (In nederland).

Omdat het blok en het chassis uit 1993 komt moeten we helaas ook een 4 gassentest ondergaan. Hier krijgen we een te hoge waarde (5 ipv de max 3.5)

Nu hebben we de wagen opnieuw afgesteld met een vacuum meter, maar nog blijven we een te hoge waarde krijgen.
de auto heeft een edelbrock 1408 (op een Rover 3.9 V8). Idle mixture afstellen met een vacuum meter gaat goed, maar bij de perfecte 'vacuum afstelling' zitten we veel te hoog. Armer afstellen geeft helaas nog steeds geen waarde onder de 3.5.

Heeft iemand enig idee waar je moet beginnen met zoeken? Heeft het ontstekings tijdstip ook nog veel invloed? vacuum vervroeger op de ontsteking? enz?
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Afstellen CO (enz...)

Bericht door Ando »

Peer,

Heb je een vacuum-vervroeger op de ontsteking? Dit kan inderdaad nog wel wat uitmaken bij stationairloop.... of wordt de ontsteking volledig electronisch geregeld?

Wat zit er verder in het blok? Is alles standaard?
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Afstellen CO (enz...)

Bericht door peer »

Het blok is standaard en geeft een goede compressie meting.

De onsteking is deels electronisch, maar er zit nog wel een vacuum aansluiting op. Die is op het moment niet aangesloten.
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Afstellen CO (enz...)

Bericht door Gearz »

Dan lijkt het mij verstandig om eerst maar eens te beginnen om de vacuümvervroeger aan te sluiten.
Kijk tevens eens naar de acceleratiepomp en probeer deze eens in een andere stand (zitten er volgens mij 3 op).
Idle speed/stationair wellicht iets hoger zetten ?

Vind trouwens een 600 CFM carb ook overkill voor zo'n "kleine" V8, de rover koppen met hun kleine intake poorten lijken mij hier ook niet echt geschikt voor. Een 390 cfm voor een standaard tot max 500 cfm voor een stevig gemodificeerde 3.9 zijn waarschijnlijk beter geschikt.
Zo'n Edelbrock (Weber) 500 carb raad men trouwens in de Rover scene ook aan als één van de betere 4V carbs bij EFI naar carb ombouw.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Afstellen CO (enz...)

Bericht door peer »

Uhhhh ik zeg 1408 maar bedoelde ook een 1404 (dus 500cfm)

Maar vacuum vervroeging aansluiten is wel een goed idee dus. Idle speed heeft dat nog iets te maken met de test? Want die wordt met half gas uigevoerd.
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Afstellen CO (enz...)

Bericht door Gearz »

500CFM is inderdaad beter :up: ofschoon nog aardig wat voor een std. 3.9.
Idle speed niet zo zeer met de test, wel met afstellen in het geval er een wat onrustigere cam in zit. (hoger dan 850RPM)
Ik weet niet of ik goed begrijp wat je nu precies bedoelt met " bij de perfecte 'vacuum afstelling".

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Afstellen CO (enz...)

Bericht door peer »

Ik heb hem afgesteld volgens een handleiding op internet.

Ontsteking op 17 graden, idlemixture op 2 turns uit en stationair op 850 rpm.
Dan de mix schroef beetje voor beetje draaien tot de max vacuum en daarna nog een klein beetje armer tot de vacuum meter weer ietsjes minder aangeeft. (Ondertussen idle bijstellen)

Hij loopt en start perfect, maar helaas teveel uitstoot.
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Afstellen CO (enz...)

Bericht door Ando »

peer schreef:Ik heb hem afgesteld volgens een handleiding op internet.

Ontsteking op 17 graden, idlemixture op 2 turns uit en stationair op 850 rpm.
Dan de mix schroef beetje voor beetje draaien tot de max vacuum en daarna nog een klein beetje armer tot de vacuum meter weer ietsjes minder aangeeft. (Ondertussen idle bijstellen)

Hij loopt en start perfect, maar helaas teveel uitstoot.
De vacuum-vervroeging zal er stationair nog minstens 10 graden voorontsteking bijzetten, mits aangesloten op full-manifolt-vacuum. Zou ik in elk geval eens poberen.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Afstellen CO (enz...)

Bericht door peer »

Ok, ga ik proberen.

Heeft iemand enig idee hoe je dit ook een beetje kan controleren. Want het is moeilijk om elke keer naar de garage te gaan (aangezien we nog geen kenteken hebben).
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 476
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Afstellen CO (enz...)

Bericht door richard66coupe »

Als die test met half gas (hoger toerental) wordt uitgevoerd hebben de idle mixture niet zoveel invloed meer. Dan zou kom je volgens mij meer uit op de sproeier/naald combi aan de primaire kant. Wat je ook nog zou kunnen proberen is het vlotter niveau wat lager zetten. Deze stond bij mijn Edelbrock ook te hoog af fabriek.
Ik zou zowiezo even met vacuum vervroeging testen, een beetje meer vacuum kan er ook voor zorgen dat de carb een armer mengsel stuurt. Verder zou ik het ook nog andersom proberen, de onsteking wat later zetten, zo wordt de uitlaat lekker warm en is ook weer gunstiger voor bepaalde uitstoot.
Gebruikersavatar
Kuupertie
Berichten: 1200
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 14:07
Locatie: Ommen

Re: Afstellen CO (enz...)

Bericht door Kuupertie »

Hey Jans !!
Gebruikersavatar
metzijndrie
Berichten: 1351
Lid geworden op: zo 27 apr, 2008 21:09
Locatie: Gooi

Re: Afstellen CO (enz...)

Bericht door metzijndrie »

ik heb een Bosch CO meter op marktplaats gekocht. Zo ben je baas over de eigen CO meting. Je zal wel niet in d ebuurt wonen :-( anders kon je hem lenen. Kostte mij 25 Eu. Prachtig stukje techniek als je het open maakt.
https://www.youtube.com/watch?v=_B8CCOAmosA
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Afstellen CO (enz...)

Bericht door Ando »

metzijndrie schreef:ik heb een Bosch CO meter op marktplaats gekocht. Zo ben je baas over de eigen CO meting. Je zal wel niet in d ebuurt wonen :-( anders kon je hem lenen. Kostte mij 25 Eu. Prachtig stukje techniek als je het open maakt.
https://www.youtube.com/watch?v=_B8CCOAmosA
Maar dan heb je alleen CO bij stationair toerental... daar kom je alleen de keuring niet mee door.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
metzijndrie
Berichten: 1351
Lid geworden op: zo 27 apr, 2008 21:09
Locatie: Gooi

Re: Afstellen CO (enz...)

Bericht door metzijndrie »

weet niks van 4 gassen, maar kan die van mij voor CO keurig naar een instelpunt brengen. Bij willekeurige toerentallen voor zover het van belang is.
En ons bakkie is oud he, dus geen eisen :-)
Het stukje (enz....) mis ik.

gj
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”