UPDATE: help, bouten afgebroken!
Moderator: Shelby GT-H
UPDATE: help, bouten afgebroken!
Hoi allemaal,
Bij het vervangen van de waterpomp in mijn 1965 coupé zijn 4 bouten afgebroken. Twee zitten in het blok geschroefd en twee in de alu timing cover. Bij alle bouten is er een stuk draadeind "over" waardoor ik er een griptang op kan zetten. Echter krijg ik ze er met geen mogelijkheid uit. Ze lijken wel samengesmolten met het materiaal, zo vast zitten ze. Helaas heb ik niet de beschikking over een lasapparaat om er een bout op te lassen o.i.d. Wie heeft er een tip voor me?
BVD
Martijn
Bij het vervangen van de waterpomp in mijn 1965 coupé zijn 4 bouten afgebroken. Twee zitten in het blok geschroefd en twee in de alu timing cover. Bij alle bouten is er een stuk draadeind "over" waardoor ik er een griptang op kan zetten. Echter krijg ik ze er met geen mogelijkheid uit. Ze lijken wel samengesmolten met het materiaal, zo vast zitten ze. Helaas heb ik niet de beschikking over een lasapparaat om er een bout op te lassen o.i.d. Wie heeft er een tip voor me?
BVD
Martijn
Laatst gewijzigd door martijn op vr 29 aug, 2014 20:51, 2 keer totaal gewijzigd.
NOW 1966 coupe L6
SOLD 1965 2+2 fastback 302 5.0 HO, C4, PS, PB
SOLD 1966 coupe 289 V8, C4, PS
SOLD 1966 coupe 289 V8, C4, Discs
SOLD 1965 2+2 fastback 289 V8, C4
SOLD 1965 coupe 289 V8, C4, PS
Re: help, bouten afgebroken!
warm maken.. om de bout heen zo dat het materiaal iets kan uit zetten. dan proberen los te draaien
Een gat boren in het centrum van de bout en daar met een linkse tap op tekeer gaan?
Of is de diameter daar iets te klein voor?
Als dat niet lukt kan je het geheel warmen en de bout (via bovenstaand boorgat) koelen (invriesbusjes), dan zou een griptang/linkse tap nog efficienter moeten zijn.
Succes!
Of is de diameter daar iets te klein voor?
Als dat niet lukt kan je het geheel warmen en de bout (via bovenstaand boorgat) koelen (invriesbusjes), dan zou een griptang/linkse tap nog efficienter moeten zijn.
Succes!
Er bestaan blijkbaar speciale soorten kruipolie voor zo'n toestanden, geen gewone WD40 maar speciaal voor vastzittende bouten & moeren.
Is er iemand hier op het forum die daar ervaring mee heeft, welke het beste zijn? (Op amerikaanse forums hebben ze soms over bvb PB Blaster, weet niet of die dingen hier ookj te krijgen zijn) Dat kan u misschien helpen...
Is er iemand hier op het forum die daar ervaring mee heeft, welke het beste zijn? (Op amerikaanse forums hebben ze soms over bvb PB Blaster, weet niet of die dingen hier ookj te krijgen zijn) Dat kan u misschien helpen...
- 1967coupe
- Adverteerder
- Contacteer:
+1mustang12 schreef:warm maken.. om de bout heen zo dat het materiaal iets kan uit zetten. dan proberen los te draaien
Linkse tap zou ik niet doen die zijn lang niet zo sterk. Als je een gat erin boort maak je de bout zwakker waardoor je er geen tang meer op kunt zetten. Mocht dit alles niet lukken dan kun je altijd nog helicoils gebruiken.
Succes
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
-
yellowstang1968
Misschien heb je wel een verfbrander .
Hier heb ik een krimpring van mijn as af gekregen
Anders veeeeeel kruipolie vele malen inspuiten en dan weer proberen
Successssssssssssssss Gr Johan Torn
Hier heb ik een krimpring van mijn as af gekregen
Anders veeeeeel kruipolie vele malen inspuiten en dan weer proberen
Successssssssssssssss Gr Johan Torn
Ford Mustang 1968
Peugeot 108 2015
Volkswagen Golf4 1999
Peugeot 108 2015
Volkswagen Golf4 1999
- Big_fun_58
Altijd eerst een stevige klap met een hamer boven op de kop van de bout (of als hij al afgebroken is op het afgebroken deel) en dan pas losdraaien (of na de klap even in laten trekken met kruipolie voordat je hem losdraaid helpt ook)
Moet je altijd doen als een bout niet losgaat.
Doordat een bout die vastgetrokken is altijd de speling van de bout op de schroefdraad naar een kant trekt dan kan de met een klap op de kop de speling aan de andere kant van de schroefdraad gebruiken om de bout (of draaiend) los te laten komen van de schroefdraad.
Echt, het werkt. Met een drevel of pen een stevige klap geven.
Succes!
Moet je altijd doen als een bout niet losgaat.
Doordat een bout die vastgetrokken is altijd de speling van de bout op de schroefdraad naar een kant trekt dan kan de met een klap op de kop de speling aan de andere kant van de schroefdraad gebruiken om de bout (of draaiend) los te laten komen van de schroefdraad.
Echt, het werkt. Met een drevel of pen een stevige klap geven.
Succes!
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Bedankt voor de reacties tot dusver. Helaas heeft dit allemaal nog niet geholpen. Ik zal proberen een foto te plaatsen (weet nog niet hoe?)
Er bestaan tapeindverwijderaars die om het tapeind klemmen en naarmate je het tapeind los draait, krijgt ie meer grip en zo zou het moeten lukken. Weet iemand waar ik in NL zo'n tapeindverwijderaar kan aanschaffen? Ik zie ze alleen nog op Ebay.com nl.
Ik zal morgen in ieder geval even een goede kruipolie kopen...
Iemand anders nog tips?
BVD
Martijn
Er bestaan tapeindverwijderaars die om het tapeind klemmen en naarmate je het tapeind los draait, krijgt ie meer grip en zo zou het moeten lukken. Weet iemand waar ik in NL zo'n tapeindverwijderaar kan aanschaffen? Ik zie ze alleen nog op Ebay.com nl.
Ik zal morgen in ieder geval even een goede kruipolie kopen...
Iemand anders nog tips?
BVD
Martijn
NOW 1966 coupe L6
Helaas heb ook ik dit vaak meegemaakt, ook met timing cover/waterpomp. Uiteindelijk zijn ze er allemaal uitgekomen. De meeste met een mep op hun kop en kruipolie en heen en weer halen.
Ik neem aan dat je de cover er al af heb, zo niet deze eraf halen. Dan wordt alles al een stuk beter bereikbaar. Met wrikken en vloeken gaat het lukken. Mocht hij afbreken in het blok zonder eindje om hem vast te houden, dan zul je hem moeten uitboren, klein beginnen en zorgen dat je hem niet afbreekt, de restjes zijn snoei hard en verbranden alle volgende boortjes. Ga gwn door tot je hem eruit kan peuteren. Een tegendraadse tap heeft mij nog nooit geholpen, deze gingen of slippen, of ze braken af. Tapje erdoor halen wanneer je klaar bent en eventueel een helicoil plaatsen wanneer het draad dermate is beschadigd dat hij niet meer goed is of, als de situatie dat toelaat een maatje groter tappen.
Peuterse, hij gaat er echt uit.
Ik neem aan dat je de cover er al af heb, zo niet deze eraf halen. Dan wordt alles al een stuk beter bereikbaar. Met wrikken en vloeken gaat het lukken. Mocht hij afbreken in het blok zonder eindje om hem vast te houden, dan zul je hem moeten uitboren, klein beginnen en zorgen dat je hem niet afbreekt, de restjes zijn snoei hard en verbranden alle volgende boortjes. Ga gwn door tot je hem eruit kan peuteren. Een tegendraadse tap heeft mij nog nooit geholpen, deze gingen of slippen, of ze braken af. Tapje erdoor halen wanneer je klaar bent en eventueel een helicoil plaatsen wanneer het draad dermate is beschadigd dat hij niet meer goed is of, als de situatie dat toelaat een maatje groter tappen.
Peuterse, hij gaat er echt uit.
1967 Ford Fairlane GT, 2 door hardtop coupe, 289 4V (met upgrades), 4 speed Toploader.
Avond,
Idd je opwinden draagt niet bij tot een oplossing.
Ik zou aan de slag gaan met mercury zen beschrijving, gewoon beginnen.
Suc6
remco
Idd je opwinden draagt niet bij tot een oplossing.
Ik zou aan de slag gaan met mercury zen beschrijving, gewoon beginnen.
Suc6
remco
Op amerikaanse sites lees ik vaak over goede resultaten met een mengsel van aceton en ATF. 1 op 1 mengen en aanbrengen. Paar keer herhalen. Met een paar dagen nat houden is dat langs de draad gekropen. Eventueel af en toe beetje hitte erbij. Dan komt het echt wel los.
Werner noemde het al: wd40 is hiervoor niet geschikt. Het is geen kruipolie maar een vochtverdrijver. IMAL (ik maak alles los) zou dan eerder geschikt zijn.
Pas op met het laten schrikken van de einden met een hamer. Als het vast zit in een 'oor' van een aluminium behuizing zou dat kunnen breken.
Werner noemde het al: wd40 is hiervoor niet geschikt. Het is geen kruipolie maar een vochtverdrijver. IMAL (ik maak alles los) zou dan eerder geschikt zijn.
Pas op met het laten schrikken van de einden met een hamer. Als het vast zit in een 'oor' van een aluminium behuizing zou dat kunnen breken.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
- 1967coupe
- Adverteerder
- Contacteer:
edgar schreef: wd40 is hiervoor niet geschikt. Het is geen kruipolie maar een vochtverdrijver. IMAL (ik maak alles los) zou dan eerder geschikt zijn.
+1
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
Re: help, bouten afgebroken! nu met foto...
Hier heb ik even een foto van de situatie. Ik heb dus wat draadeinden die ik kan beetpakken. Er zitten er wat in de alu behuizing van de timing cover en wat in het blok. Wat heeft genoeg grip om ze te kunnen uitdraaien?
Martijn

Martijn

NOW 1966 coupe L6
Daar zou ik zo'n tapeindverwijderaar voor bestellen, heb ze hier nog niet gezien, maar ik heb er ook nog nooit op gelet eigenlijk. Goeie kruipolie, enkele keren na elkaar telkens lang laten inwerken, dan met die verwijderaar... Die hamerslagen lijken me in dit geval nogal riskant, die 'oortjes' van de behuizing gaan dan afbreken...
Als dat allemaal niet helpt; uitboren...
Als dat allemaal niet helpt; uitboren...
- Mustangflip
Een moordenaar oftewel een wurgtang zou je kunnen helpen nadat je al het voorstaande hebt geprobeerd . Maar in dit soort zaken is er maar een devies en dat is geduld !!!!
-Mustang Mach 1 1969 V8 429
Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !
Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !