Olie

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
martijn
Contacteer:

Olie

Bericht door martijn »

Hoi,
Mijn naam is Martijn en ik ben redelijk nieuw op dit forum. Heb een 66er coupé 289 automaat welke ik momenteel aan het restaureren ben. De restauratie is bijna gereed en ik ben dus toe aan het voor het eerst na lange tijd weer starten van de motor. Nu loop ik even tegen het volgende aan. Daar alle olie, zowel van het blok als van de aut.bak, er uit is, moet ik nieuwe olie toevoegen. Kan iemand mij vertellen hoeveel ATF op de automaatbak en hoeveel olie er op de motor moet? Liefst in liters want van de amerikaanse pints en quarts snap ik helemaal niets. Als ik het zelf omreken kom ik op maar liefst 7 liter vernellingsbakolie en 5 liter motorolie. Wie kan me helpen?
Martijn
stang67

Bericht door stang67 »

In een 289 blok doe je ongeveer 4,75 liter.
Zonder je oliefilter te vervangen ongeveer 4 liter.

Voor de automaat weet ik het eigenlijk niet, nog niet genoeg km'ters gedaan om het te verversen.

Greetz
Tim
72grande
Contacteer:

Bericht door 72grande »

Hoi Martijn,

Welkom op het forum! Je zat er niet ver naast hoor.

Misschien is het toch wel handig de omrekenfactor te weten. Een Amerikaanse Quart is een kwart (jaja) van een Gallon. Een Gallon is 3,785 liter, wat een Quart tot 0,946 liter maakt. Nog simpeler gezegd en te onthouden: een Quart is gewoon bijna een liter!

Ik heb geen preciese gegevens van jouw motor en bak maar in mijn motorblok moet, net als als bij Tim dus, 4,75 liter met een nieuw en leeg oliefilter. En in mijn automaat (dat is een FMX, en die zal jij niet hebben) moet bijna 8 liter, mits ook de koppelomvormer geheel leeg is.

Dus zo gek waren jouw berekeningen nog niet...de automaat kun je trouwens niet in één keer met 7 of 8 liter vullen, maar dat weet je misschien al.

Marc
Marc
erpie

Bericht door erpie »

Ik heb laatst mijn radiateur/olie koeler gereviseerd, dus bij het pijlen van het olie niveau in de versnellingsbak bleek dat er te wijnig inzat cq. leeg was.
Ik heb niets uitgerekend of gegokt hoeveel liter er in moet. Let wel op, je moet het oliepijl van je versnellingsbak controleren met draaiende motor.

Dus gewoon een liter erin doen, motor starten, en bijvullen totdat op de pijlstok het max. niveau is berijkt.
Mustang '67 Coupe DLX (Still Under Construction)
martijn
Contacteer:

"olie"

Bericht door martijn »

Nou, ik zal deze tips ter hand nemen. Dank jullie voor de antwoorden.
Martijn
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”