Aanpassing verlichting

Voor de nieuwe leden,kijk deze topic's even door...

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 31 mar, 2013 20:44
Locatie: Noord Limburg

Aanpassing verlichting

Bericht door Robert »

Hallo, ik heb zojuist een 1965 mustang convertible uit Amerika gekocht. Wie kan mij vertellen wat ik allemaal moet aanpassen voor een RDW keuring, ik hoor nogal verschillende verhalen.
Gebruikersavatar
mustang66coupe
Berichten: 1259
Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26

Re: Aanpassing verlichting

Bericht door mustang66coupe »

Je moet andere koplampen hebben en je stadslicht moet blijven branden als je je dimlicht aanzet (deze gaat origineel uit als je je dimlicht aanzet). En je stadslicht/knipperlicht moet een witte lens hebben ipv oranje.

Dit waren de aanpassingen die ik moest doen een aantal jaren geleden. Denk dat er niet veel veranderd is.
66 coupe aut. V8 in progress
Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 31 mar, 2013 20:44
Locatie: Noord Limburg

Re: Aanpassing verlichting

Bericht door Robert »

Ik heb begrepen dat er ook een mistlamp op moet en achteruitrijverlichting, deze heb ik nog niet kunnen ontdekken?
Gebruikersavatar
LTD
Berichten: 1186
Lid geworden op: wo 08 sep, 2010 15:32
Locatie: Rotterdam EO
Contacteer:

Re: Aanpassing verlichting

Bericht door LTD »

je gewone verlichting zou ik vervangen voor units van een golf 1 en doe er gelijk een relais tussen die h4 lampjes zijn wat zwaarder als de sealed beams en kunnen je verlichtingsschakelaar op den duur door laten branden

beide pas verplicht sinds 1997 ...
maar achteruitrijverlichting lijkt me wel zo handig ...mistlamp is onzin met zulk weer wil je toch niet met je stang rijden
Ford LTD Brougham 1972
351W 4v conversie 600 cfm 4bbl
deze wagen heeft van 73 tot +/- 2004 in België rond gereden
als iemand info heeft houd ik me aanbevolen
Dieselhead
Berichten: 2214
Lid geworden op: wo 17 okt, 2012 17:00

Re: Aanpassing verlichting

Bericht door Dieselhead »

volgens mij mogen de sealedbeams gewoon blijven zitten. Je bent niet meer verplicht je lampen ter plekke te kunnen maken. Dit kan namelijk ook niet met xenonlampen in moderne auto's dus is de regeling aangepast.

Bij mij is de auto in 2003 goed gekeurd met de originele setup qua lampen alleen de oranje knipperlicht glaasjes voor vervangen door witte.

Maar in 10 jaar kan er weer veel veranderd zijn bij de vrienden van de RDW :-)
Gebruikersavatar
Mustang68Coupe
Berichten: 181
Lid geworden op: vr 19 aug, 2011 17:50
Locatie: Braobant

Re: Aanpassing verlichting

Bericht door Mustang68Coupe »

Dit is wat ze mij vorig jaar bij de keuring vertelt hebben:

- Koplampen hebben geen e-keur nodig, maar sealed beams zouden wel afkeur zijn door het verstrooide lichtbeeld.
- Reflectors achter hebben ook geen e-keur nodig, orginele reflectors in de achterlichten voldoen. (bij mijn 68er)

Hier zou je nog meer kunnen vinden: http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 1-2013.pdf
Gebruikersavatar
mustang66coupe
Berichten: 1259
Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26

Re: Aanpassing verlichting

Bericht door mustang66coupe »

Dieselhead schreef:volgens mij mogen de sealedbeams gewoon blijven zitten. Je bent niet meer verplicht je lampen ter plekke te kunnen maken. Dit kan namelijk ook niet met xenonlampen in moderne auto's dus is de regeling aangepast.

Bij mij is de auto in 2003 goed gekeurd met de originele setup qua lampen alleen de oranje knipperlicht glaasjes voor vervangen door witte.

Maar in 10 jaar kan er weer veel veranderd zijn bij de vrienden van de RDW :-)
Bij mij was 1996. Ik word al oud :( :D

Over mistlampen achter nooit wat gehoord. Dat is wel in belgie (geweest) geloof ik maar in nederland niet . Sorry ik bedoel reflectoren achter
66 coupe aut. V8 in progress
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1530
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: Aanpassing verlichting

Bericht door grandmaster n »

Mustang68Coupe schreef:- Koplampen hebben geen e-keur nodig, maar sealed beams zouden wel afkeur zijn door het verstrooide lichtbeeld.
- Reflectors achter hebben ook geen e-keur nodig, orginele reflectors in de achterlichten voldoen. (bij mijn 68er)
Hier zou je nog meer kunnen vinden: http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 1-2013.pdf
mustang66coupe schreef:je stadslicht/knipperlicht moet een witte lens hebben ipv oranje.
Klopt helemaal, afgelopen zomer mijn Bronco gekeurd en dit is waar ze op letten.
Achteruitrijlampen zijn niet verplicht net zo min als mistlampen

gr
Swedishpony
Berichten: 4
Lid geworden op: di 02 apr, 2013 03:47

Re: Aanpassing verlichting

Bericht door Swedishpony »

Hi guys,

My Dutch is not that good, so I hope that it is ok that I write in English. I searched for relevant threads and thought this one would be good for my questions.

I am on holiday in Florida, and as by magic came across a convertible mustang 6 cylinder from 1965 in very nice condition for a price I couldn't refuse.

So I bought a classic mustang on a whim. It wasn't planned and now I have woken up from my dream and realize that I have to get it to Amsterdam :) I live in Amsterdam, and work there.

I have arranged the shipping, and it will be shipped RORO to Amsterdam.

But then what? What do I need to do to get it "typegoedkeuring"? Are there any companies that do this job, and what will it cost?

Do I book a time with RDW before the car arrives?

Anything more I need to think about? BPM vrij since it is older than 25 years, right? Insurance and APK?
sorry for all these quesrions and thank you if you want to take time and help me with answers.
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1530
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: Aanpassing verlichting

Bericht door grandmaster n »

All is explained on the RDW website. It has an english version too.

grtz
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5533
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Aanpassing verlichting

Bericht door 1970TwisterSpecial »

grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Swedishpony
Berichten: 4
Lid geworden op: di 02 apr, 2013 03:47

Re: Aanpassing verlichting

Bericht door Swedishpony »

Thank you for the links. I have already read these before, and they do not give me information on what is needed to be done on a oldtimer mustang. That is why I joined this forum, as I was hoping someone here had knowledge about old mustangs and which requirements need to be in place for an old original mustang to be ok when inspected by the RDW

As my Dutch is very basic I trust you guys more than Google translate :)
Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 31 mar, 2013 20:44
Locatie: Noord Limburg

Re: Aanpassing verlichting

Bericht door Robert »

Hallo iedereen,
Heeft er iemand ervaring met het inbouwen van golf 1 koplampen in een 65' mustang, mijn vraag is moet ik alleen de koplamp gebruiken of het geheel kompleet met het afstelgedeelte van de golf. En moet ik dan nieuwe gaatjes boren of kan je de bestande gebruiken.
Gr. Robert
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Aanpassing verlichting

Bericht door Ando »

Zou je niet gewoon een paar nieuwe voor de Mustang kopen? Zijn volop te verkrijgen...

via tapatalk.....
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Knabbel
Berichten: 188
Lid geworden op: vr 02 apr, 2010 17:06
Locatie: Flevoland

Re: Aanpassing verlichting

Bericht door Knabbel »

Robert schreef:Hallo iedereen,
Heeft er iemand ervaring met het inbouwen van golf 1 koplampen in een 65' mustang, mijn vraag is moet ik alleen de koplamp gebruiken of het geheel kompleet met het afstelgedeelte van de golf. En moet ik dan nieuwe gaatjes boren of kan je de bestande gebruiken.
Gr. Robert
Ik heb dit ook gedaan voor de keuring.
Je gebruikt alleen de lampunit en gebruikt gewoon het Mustang afstel systeem.
Je hoeft geen nieuwe gaatjes te boren.

Arie
Plaats reactie

Terug naar “Meest gestelde vragen”