Oldtimer regeling op de tocht... NIEUWE REGELING v.a. P15

Bijna alles is bespreekbaar. Hou het netjes!
Gebruikersavatar
Mustangflip
Berichten: 946
Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:48
Locatie: Kop van Noord-Holland

Re: Oldtimer regeling op de tocht... NIEUWE REGELING v.a. P1

Bericht door Mustangflip »

Verfris mijn geheugen even Nico,

Wat was er niet eerlijk aan de laatste regeling?

Groet Flip
-Mustang Mach 1 1969 V8 429

Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5538
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Oldtimer regeling op de tocht... NIEUWE REGELING v.a. P1

Bericht door 1970TwisterSpecial »

In hoofdlijnen:
- Auto's ouder dan 40 jaar, ongeacht de brandstofsoort, blijven vrijgesteld van wegenbelasting.
- Auto's tussen 26 jaar en 40 jaar oud, die rijden op LPG of Diesel moeten in het voorstel de volle wegenbelasting betalen.
- Auto's tussen 26 jaar en 40 jaar oud, die rijden op Benzine, betalen het kwart-tarief met een maximum van € 120 per jaar.
Voorwaarde is dat je gedurende de maanden december t/m februari niet met de auto mag rijden.

De regeling voor belastingvrijstelling is bedoelt voor de oldtimerbezitter die de auto af en toe hobbymatig gebruikt.
Voor een bezitter die z'n oldtimer dagelijks gebruikt wordt het minder aantrekkelijk dit nog langer te doen.

Hoewel dit voor een aantal bezitters negatief uitpakt omdat ze op LPG rijden, moet je niet vergeten dat dit voor het overgrote deel van de Mustangbezitter geen verkeerd voorstel is.
Elk ander voorstel zal ons zeker allemaal treffen in de portemonaie.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
Gebruikersavatar
78ghiaT5
Super User
Berichten: 7053
Lid geworden op: do 07 apr, 2005 15:09
Locatie: Den Haag

Re: Oldtimer regeling op de tocht... NIEUWE REGELING v.a. P1

Bericht door 78ghiaT5 »

Vandaag kreeg ik een brief van de Belastingdienst in de bus betreffende de Silver Ghia van 1976. Die zou over drie jaar pas belastingvrij zijn volgens het nieuwe systeem. Echter, de inspecteur Belastingdienst zegt: "Ik maak op dat bovengenoemd motorrijtuig met ingang van 17 september 2013 in aanmerking komt voor vrijstelling motorrijtuigenbelasting (dus er verandert kennelijk niets). Als het motorrijtuig op 31 december 2011 25 jaar of ouder was (dat is ze), is een volledige vrijstelling van toepassing." Ja, wat is het nou? De SG is nog geen veertig jaar oud en toch krijgt ze vrijstelling?? Rare knakkers hoor, onze overheid. Kijken noe men over de T-5 beslist.

Harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5538
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Oldtimer regeling op de tocht... NIEUWE REGELING v.a. P1

Bericht door 1970TwisterSpecial »

78ghiaT5 schreef:Vandaag kreeg ik een brief van de Belastingdienst in de bus betreffende de Silver Ghia van 1976. Die zou over drie jaar pas belastingvrij zijn volgens het nieuwe systeem. Echter, de inspecteur Belastingdienst zegt: "Ik maak op dat bovengenoemd motorrijtuig met ingang van 17 september 2013 in aanmerking komt voor vrijstelling motorrijtuigenbelasting (dus er verandert kennelijk niets). Als het motorrijtuig op 31 december 2011 25 jaar of ouder was (dat is ze), is een volledige vrijstelling van toepassing." Ja, wat is het nou? De SG is nog geen veertig jaar oud en toch krijgt ze vrijstelling?? Rare knakkers hoor, onze overheid. Kijken noe men over de T-5 beslist.

Harry
Aangezien het wetsvoorstel nog niet door de kamer heen is ben je wat voorbarig, Harrie.
misschien ben wel sponsor van de regering door nu nog wegenbelasting te betalen voor de SG.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
Gebruikersavatar
78ghiaT5
Super User
Berichten: 7053
Lid geworden op: do 07 apr, 2005 15:09
Locatie: Den Haag

Re: Oldtimer regeling op de tocht... NIEUWE REGELING v.a. P1

Bericht door 78ghiaT5 »

ik ben niet voorbarig, Ronald, de Belastingdienst wel. ik meld alleen maar wat ik vandaag in mijn brievenbus kreeg. daarbij ben ik geen sponsor, want ik heb nooit wegenbelasting voor de SG betaald, dus de brief wekt verbazing op.

Harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
Gebruikersavatar
351-V8-power
Berichten: 1316
Lid geworden op: do 03 aug, 2006 20:04
Locatie: Scheveningen

Re: Oldtimer regeling op de tocht... NIEUWE REGELING v.a. P1

Bericht door 351-V8-power »

78ghiaT5 schreef:ik ben niet voorbarig, Ronald, de Belastingdienst wel. ik meld alleen maar wat ik vandaag in mijn brievenbus kreeg. daarbij ben ik geen sponsor, want ik heb nooit wegenbelasting voor de SG betaald, dus de brief wekt verbazing op.

Harry
Zolang de wet niet is goedgekeurd door de eerste kamer blijven de oude afspraken gewoon van kracht Harry en volgens mij is het nu nog zo dat er een overgangs regeling is die een auto per twee jaar later oldtimer laat worden zodat op den duur een auto pas na 30 jaar belastingvrij is.
Ik dacht dat het nu ook zo is dat voor diesel en LPG het basis tarief (benzine deel) vrijgesteld is en de extra belasting wel betaald moet worden vanaf / tot een bepaalde leeftijd. Maar als dat niet ( meer) zo is word ik vast wel gecorigeerd :lol:

Ik kan trouwens prima leven met het voorstel. Er moest iets gaan gebeuren, wat de echte reden dan ook mag zijn. De aanleiding blijft dat er tot voor kort te veel oude vervuilende auto's uit het buitenland kwamen die voor dagelijks gebruik ingezet worden. Als je in de nieuwe regeling een auto hebt tot 40 jaar oud op benzine betaal je maximaal 120 euro per jaar en mag je het hele jaar doorrijden. Lijkt me niet verkeerd toch? Een dikke Bronco uit 1983 rijden voor 120 euro per jaar waar je er een uit 1990 rijdt voor 120 euro per maand. Ja oké je kan niet op gas rijden nee maar dat is om de kosten te beperken als je kilometers wilt vreten en daar is de regeling nou net niet voor bedoeld.

gr Ed
69 Grandé 351W Copper Flame
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5532
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Oldtimer regeling op de tocht... NIEUWE REGELING v.a. P1

Bericht door Dakloos »

351-V8-power schreef:
Als je in de nieuwe regeling een auto hebt tot 40 jaar oud op benzine betaal je maximaal 120 euro per jaar en mag je het hele jaar doorrijden. .
In de wintermaanden (nov, jan, feb) moet je 'm dan toch laten staan volgens mij Ed.

Ik vind de neiuwe regeling ook een prima, al vinden somigen op dit forum dat "asociaal" als je zo denkt :| .
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
351-V8-power
Berichten: 1316
Lid geworden op: do 03 aug, 2006 20:04
Locatie: Scheveningen

Re: Oldtimer regeling op de tocht... NIEUWE REGELING v.a. P1

Bericht door 351-V8-power »

Dakloos schreef:
351-V8-power schreef:
Als je in de nieuwe regeling een auto hebt tot 40 jaar oud op benzine betaal je maximaal 120 euro per jaar en mag je het hele jaar doorrijden. .
In de wintermaanden (nov, jan, feb) moet je 'm dan toch laten staan volgens mij Ed.

Ik vind de neiuwe regeling ook een prima, al vinden somigen op dit forum dat "asociaal" als je zo denkt :| .
Ja? Ik dacht dat de bedoeling is te schorsen in de winter maar dat gaat niet iedereen lukken omdat de auto dan van de weg af moet. Je moet in dat geval het hele jaar doorbetalen met een max van 120 euro. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk. :?
69 Grandé 351W Copper Flame
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5538
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Oldtimer regeling op de tocht... NIEUWE REGELING v.a. P1

Bericht door 1970TwisterSpecial »

In de wintermaanden (dec-feb) mag de benzineauto (26-40 jaar) volgens mij zich niet op de openbare weg bevinden.
Voor deze maandan zal je dus een stalling (of ergens op een priveterrein) moeten zoeken.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
Gebruikersavatar
351-V8-power
Berichten: 1316
Lid geworden op: do 03 aug, 2006 20:04
Locatie: Scheveningen

Re: Oldtimer regeling op de tocht... NIEUWE REGELING v.a. P1

Bericht door 351-V8-power »

1970TwisterSpecial schreef:In de wintermaanden (dec-feb) mag de benzineauto (26-40 jaar) volgens mij zich niet op de openbare weg bevinden.
Voor deze maandan zal je dus een stalling (of ergens op een priveterrein) moeten zoeken.
Klopt mijns inziens gedeeltelijk. Je mag inderdaad niet rijden maar wil je over die maanden ook niet betalen zal je moeten schorsen en dus de auto van de openbare weg moeten halen.

Uit onderstaande maak ik tevens op dat een auto van na 1987 uberhaubt niet meer in aanmerking zal komen voor deze regeling.

Bron rijksoverheid:


Oldtimers van 26 tot 40 jaar oud met benzinemotor

Voor oldtimers met benzinemotor geldt vanaf 1 januari 2014 een aangepast tarief voor de mrb. Dit geldt dus alleen voor voertuigen die vanaf 1973 tot en met 1987 voor het eerst zijn toegelaten op de weg. Het gaat hier om:
personen- en bestelauto’s;
motorfietsen;
bussen;
vrachtauto’s.

Tarief mrb

Voor deze oldtimers met benzinemotor betaalt u een aangepast tarief, met een maximum van € 120 per jaar of € 30 per kwartaal. Voorwaarde is dat u in de maanden december, januari en februari niet met de oldtimer rijdt. Moet de auto in deze maanden een apk-keuring ondergaan, dan kunt u een tijdelijke ontheffing vragen.
De regeling eindigt in 2028, als de auto’s die in 1987 zijn toegelaten 40 jaar oud zijn.
69 Grandé 351W Copper Flame
Gebruikersavatar
78ghiaT5
Super User
Berichten: 7053
Lid geworden op: do 07 apr, 2005 15:09
Locatie: Den Haag

Re: Oldtimer regeling op de tocht... NIEUWE REGELING v.a. P1

Bericht door 78ghiaT5 »

>>Uit onderstaande maak ik tevens op dat een auto van na 1987 uberhaubt niet meer in aanmerking zal komen voor deze regeling.>>

Niet echt een probleem, omdat de auto's er in de jaren '80 en begin jaren '90 er totaal niet uitzagen. met uitzondering van enkelen is het ook nu niet veel beter.

Harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
Gebruikersavatar
drietakt
Donateur 2012
Berichten: 147
Lid geworden op: za 14 mei, 2011 20:00
Locatie: leeuwarden

Re: Oldtimer regeling op de tocht... NIEUWE REGELING v.a. P1

Bericht door drietakt »

Dakloos schreef:
351-V8-power schreef:
Als je in de nieuwe regeling een auto hebt tot 40 jaar oud op benzine betaal je maximaal 120 euro per jaar en mag je het hele jaar doorrijden. .
In de wintermaanden (nov, jan, feb) moet je 'm dan toch laten staan volgens mij Ed.

Ik vind de neiuwe regeling ook een prima, al vinden somigen op dit forum dat "asociaal" als je zo denkt :| .
de regeling had voor alle bouwjaren moeten gelden,dat was rechtvaardig geweest.ik weet zeker dat een hoop van de gelukkigen van nu dan toch iets anders zouden reageren
Gebruikersavatar
Nick
Berichten: 1472
Lid geworden op: zo 24 jun, 2007 13:00
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Oldtimer regeling op de tocht... NIEUWE REGELING v.a. P1

Bericht door Nick »

78ghiaT5 schreef:>>Uit onderstaande maak ik tevens op dat een auto van na 1987 uberhaubt niet meer in aanmerking zal komen voor deze regeling.>>

Niet echt een probleem, omdat de auto's er in de jaren '80 en begin jaren '90 er totaal niet uitzagen. met uitzondering van enkelen is het ook nu niet veel beter.

Harry
Bold statement.. Beauty is in the eyes of the beholder. Die opmerking had ik van veel mensen verwacht, maar niet van een II liefhebber. :roll:
2005 Mustang GT - Screamin' yellow
2003 Mustang SVT Cobra Terminator- gone
1996 Mustang SVT Cobra - gone
1994 Mustang GT 5.0 - gone
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5538
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Oldtimer regeling op de tocht... NIEUWE REGELING v.a. P1

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Nick, je had het niet beter kunnen verwoorden.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
Dieselhead
Berichten: 2214
Lid geworden op: wo 17 okt, 2012 17:00

Re: Oldtimer regeling op de tocht... NIEUWE REGELING v.a. P1

Bericht door Dieselhead »

jawel hoor als een auto de leeftijd van 40 bereikt wordt deze belasting vrij. Alleen de overgangs regeling niet op deze autos van toepassing.

Dus met andere woorden. mijn mondeo uit 2007 is in 2047 belasting vrij. dus gewoon kwestie van wachten.. :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Member's Koffiecorner”