Hikkende koppeling
Moderator: Shelby GT-H
Hikkende koppeling
Beste Forummers,
Bij het op laten komen van de koppeling komt de verbinding wat schokkerig tot stand.
Na het opschakelen moet ik wat gas bijgeven om het geleidelijk te laten verlopen.
Gladjes terugschakelen is helemaal moeilijk.
Is er iets mis met de koppelingsplaat ? Kan dat ook de oorzaak zijn van een vibratie in het aandrijfgedeelte bij een toerental van ca. 3000 ?
Wie weet raad !!!
Een groet van Paul.
Bij het op laten komen van de koppeling komt de verbinding wat schokkerig tot stand.
Na het opschakelen moet ik wat gas bijgeven om het geleidelijk te laten verlopen.
Gladjes terugschakelen is helemaal moeilijk.
Is er iets mis met de koppelingsplaat ? Kan dat ook de oorzaak zijn van een vibratie in het aandrijfgedeelte bij een toerental van ca. 3000 ?
Wie weet raad !!!
Een groet van Paul.
The pedal to the metal
Re: Hikkende koppeling
Ik heb hier ook last van, Maar dan alleen maar bij optrekken.
Met opschakelen en terug schakelen gaat het prima.
De vorige eigenaar heeft dat op gelost door middel van een nieuwe tandwiel krans te monteren.
de oude was krom,waardoor de koppeling niet netjes geleidelijk aangrijpt.
dat is wat ik er van begreep.
Roy
Met opschakelen en terug schakelen gaat het prima.
De vorige eigenaar heeft dat op gelost door middel van een nieuwe tandwiel krans te monteren.
de oude was krom,waardoor de koppeling niet netjes geleidelijk aangrijpt.
dat is wat ik er van begreep.
Roy
-Mustang Coupe 1966 289 V4 -- 4 Speed Toploader. (Sold)
Er zijn vele ogen die het beter zien,slechts weinig handen die het maken.
Er zijn vele ogen die het beter zien,slechts weinig handen die het maken.
Het zou allerlei oorzaken kunnen hebben, het vliegwiel oppervlak zou beschadigd kunnen zijn en/of haarscheurtjes hebben, de koppelingsplaat kan verglaasd zijn, bronzen toplager versleten etc etc. zelfs een afgescheurde motorsteun.
Ik heb een dergelijke ervaring na heel veel zoeken uiteindelijk zelfs eens kunnen herleiden naar een doorgeslagen/beschadigde bougiekabel waarvan de spanning oversloeg naar de equalizer bar op het moment dat ik de koppeling ingetrapt had
Kabel vervangen en hij ging weer als een nieuwe.
Het meest voorhanden liggend zal toch de koppeling zelf zijn, dus vliegwiel laten afdraaien of vervangen en koppelingsplaat vernieuwen.
Vibraties bij bepaalde toerentallen zouden inderdaad ook kunnen liggen aan iets wat uit balans of versleten is.
Ook is een uitgehard baksteun rubber een veel voorkomende oorzaak.
Michel.
Ik heb een dergelijke ervaring na heel veel zoeken uiteindelijk zelfs eens kunnen herleiden naar een doorgeslagen/beschadigde bougiekabel waarvan de spanning oversloeg naar de equalizer bar op het moment dat ik de koppeling ingetrapt had
Het meest voorhanden liggend zal toch de koppeling zelf zijn, dus vliegwiel laten afdraaien of vervangen en koppelingsplaat vernieuwen.
Vibraties bij bepaalde toerentallen zouden inderdaad ook kunnen liggen aan iets wat uit balans of versleten is.
Ook is een uitgehard baksteun rubber een veel voorkomende oorzaak.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Goeie reacties !!
Ik moet de boel daar onder toch losmaken om de Gear Vendor overdrive te monteren.
Kan ik gelijk even doorgaan naar de koppelingsplaat.
Bedankt !!
Ik moet de boel daar onder toch losmaken om de Gear Vendor overdrive te monteren.
Kan ik gelijk even doorgaan naar de koppelingsplaat.
Bedankt !!
The pedal to the metal
Vandaag de bak er onder uit gehaald en daarna de drukgroep.
Gelukkig heb ik de oorzaak gevonden. Koppelingsplaat tot op de klinknagels versleten !!
De nagels hebben een centimeter brede onregelmatige groef in het vliegwiel geslepen.
Vraag: Hoeveel millimeter mag je van het vliegwiel afdraaien ?
Een groet van Paul.
Gelukkig heb ik de oorzaak gevonden. Koppelingsplaat tot op de klinknagels versleten !!
De nagels hebben een centimeter brede onregelmatige groef in het vliegwiel geslepen.
Een groet van Paul.
The pedal to the metal
Weet iemand bij toeval de diameter van het vliegwiel van een 351 Windsor ?
Een hartelijke groet van Paul.
Een hartelijke groet van Paul.
The pedal to the metal
- Big_fun_58
Diameter van een 351 vliegwiel weet ik niet maar volgens mij kan je makkelijk 1 of 2 mm van een vliegwiel afdraaien/afslijpen. Wel heel goed zorgen dat het vliegwiel goed opgespannen is (lees: absoluut niet slingert, met een micrometer uitklokken zowel het vlak als de buiten rand) want anders ga je een ongewild onbalans in je vliegwiel brengen.Basilicum schreef:Vandaag de bak er onder uit gehaald en daarna de drukgroep.
Een groet van Paul.
Succes!!
Gr Jan
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Ik stel deze vraag omdat mijn onderdelen-leverancier mij een groter vliegwiel stuurde dan er op zat.
Volgens hem is het vliegwiel dat gemonteerd zat er een van een 302 blok.
Volgens hem is het vliegwiel dat gemonteerd zat er een van een 302 blok.
The pedal to the metal
Ik heb waarschijnlijk het lek van de trilling bij 3000 rpm boven water!
Ongeacht in welke versnelling; een lichte trilling. Kan dus niet de cardan-as zijn. Bij het monteren van de koppelingsplaat met behulp van het centreerasje, zit er nogal wat ruimte op het bronzen prise as lagertje.
Na opmeten scheelt dit 2,4 mm.19,4 i.p.v.17 mm. van de prise as. In deze uitgaande as van de versnellingsbak zit altijd wat ruimte. Als deze door de veel te grote speling maar wat heen en weer ligt te slingeren, centreert hij ook de koppelingsplaat niet meer, waardoor er trillingen kunnen ontstaan. Ik ben benieuwd !!
Ongeacht in welke versnelling; een lichte trilling. Kan dus niet de cardan-as zijn. Bij het monteren van de koppelingsplaat met behulp van het centreerasje, zit er nogal wat ruimte op het bronzen prise as lagertje.
Na opmeten scheelt dit 2,4 mm.19,4 i.p.v.17 mm. van de prise as. In deze uitgaande as van de versnellingsbak zit altijd wat ruimte. Als deze door de veel te grote speling maar wat heen en weer ligt te slingeren, centreert hij ook de koppelingsplaat niet meer, waardoor er trillingen kunnen ontstaan. Ik ben benieuwd !!
The pedal to the metal