krukasbouten gebroken
Moderator: Shelby GT-H
krukasbouten gebroken
Balen..
Net weer tijd (en weer) om met t paardje t rijden, nog voor ik bij het tankstation was braken de krukas bouten. Uit de bocht, goed wat gas erop.. Rammel rammel en klaar. Kon ik me terug naar huis laten slepen.
Toen ik het vliegwiel erop heb gezet heb ik geen nieuwe bouten gebruikt, maar deze wel met een momentsleutel vastgezet. Achteraf toch beter nieuwe kunnen halen misschien. Omdat ik er toch wat meer pk's uit heb gehaald dan de motor origineel en dan ook nog een sper heb kan ik me voorstellen dat t wel flink op zn donder krijgt. Iemand ervaring met krukasbouten? Of heeft iemand meer hier last van gehad ooit?
Gr Janse
Net weer tijd (en weer) om met t paardje t rijden, nog voor ik bij het tankstation was braken de krukas bouten. Uit de bocht, goed wat gas erop.. Rammel rammel en klaar. Kon ik me terug naar huis laten slepen.
Toen ik het vliegwiel erop heb gezet heb ik geen nieuwe bouten gebruikt, maar deze wel met een momentsleutel vastgezet. Achteraf toch beter nieuwe kunnen halen misschien. Omdat ik er toch wat meer pk's uit heb gehaald dan de motor origineel en dan ook nog een sper heb kan ik me voorstellen dat t wel flink op zn donder krijgt. Iemand ervaring met krukasbouten? Of heeft iemand meer hier last van gehad ooit?
Gr Janse
-
capri v8 driver
Re: krukasbouten gebroken
eigenlijk nog niet van gehoord, maar als jij eerst een automaat had, en je hebt die vliegwielbouten hergebruikt hebt, zou dit misschien kunnen gebeuren. zijn de bouten afgebroken of uit de boutgaten gerukt?
wat ik wel weet is dat de bouten voor een vliegwiel zijn langer dan die van een automaat. ik heb ARP bouten part # ARP100-2801 gebruikt toen ik een t5 (fidanza vliegwiel) achter de v8 gehangen heb. en ARP-150-2202 om de drukgroep vast te zetten.
wat ik wel weet is dat de bouten voor een vliegwiel zijn langer dan die van een automaat. ik heb ARP bouten part # ARP100-2801 gebruikt toen ik een t5 (fidanza vliegwiel) achter de v8 gehangen heb. en ARP-150-2202 om de drukgroep vast te zetten.
Heb t nog niet uit elkaar gehaald, maar verwacht gewoon gebroken.
De bouten komen inderdaad van de automatenbak af. Toch zijn deze net zo lang als de arp bouten, 1". Had speciaal bouten gezocht voor mn vliegwiel, bleken deze korter te zijn dan de bouten die ik zelf had.. In oud type motoren (heb ik ergens gezien) zitten korte bouten, ongeveer 18mm en in de motor die ik heb (91-er) zitten standaard de langere bouten..
Had die Arp bouten gisteren ook ge-googled, denk dat ik die maar ga bestellen. Tevens misschien een goede koppeling. Weet iemand tot hoeveel pk'tjes je goed met een standaard 10,5" koppeling uit de voeten kunt?
De bouten komen inderdaad van de automatenbak af. Toch zijn deze net zo lang als de arp bouten, 1". Had speciaal bouten gezocht voor mn vliegwiel, bleken deze korter te zijn dan de bouten die ik zelf had.. In oud type motoren (heb ik ergens gezien) zitten korte bouten, ongeveer 18mm en in de motor die ik heb (91-er) zitten standaard de langere bouten..
Had die Arp bouten gisteren ook ge-googled, denk dat ik die maar ga bestellen. Tevens misschien een goede koppeling. Weet iemand tot hoeveel pk'tjes je goed met een standaard 10,5" koppeling uit de voeten kunt?
-
capri v8 driver
ik zou eerst de bak eens eruit halen en kijken wat er allemaal kapot is. voor het zelfde geld is er schade aan het vliegwiel (bv. een uitgebroken hart of beschadigde boutgaten) , gebroken price as of iets anders.
voor de koppeling, ik gebruikte een centerforce drukgroep met een dual friction koppelings plaat van ford motorsport.
voor de koppeling, ik gebruikte een centerforce drukgroep met een dual friction koppelings plaat van ford motorsport.
Zo nu zie hier de schade:

Gisteren kon ik met een schroevendraaier het vliegwiel bewegen en vond al dat er veel olie aan t vliegwiel zat..

Gisteren kon ik met een schroevendraaier het vliegwiel bewegen en vond al dat er veel olie aan t vliegwiel zat..
Nondejuh, die heeft z'n beste tijd wel gehad. 
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
-
capri v8 driver
ik geloof niet dat een setje krukas bouten hier nog helpen.
troost je, dit is mij ook al een keer gebeurd, met de hulp van nitro. alleen de trickflow cilinder koppen en de inlaat en uitlaatspruitstukken waren nog bruikbaar. de rest heb ik zo bij het oud ijzer gezet.
troost je, dit is mij ook al een keer gebeurd, met de hulp van nitro. alleen de trickflow cilinder koppen en de inlaat en uitlaatspruitstukken waren nog bruikbaar. de rest heb ik zo bij het oud ijzer gezet.
- 66hipowannebee
- Donateur 2014
ongeacht of het nu aan bouten ligt of niet,(wat ik overigens niet denk) ik zou nooit bouten voor de tweede keer gebruikencapri v8 driver schreef:eigenlijk nog niet van gehoord, maar als jij eerst een automaat had, en je hebt die vliegwielbouten hergebruikt hebt, zou dit misschien kunnen gebeuren. zijn de bouten afgebroken of uit de boutgaten gerukt?
ook als ik koppen verwissel etc etc,gaan er altijd nieuwe bouten in
auto en manual flywheel bolt zit idd aardig wat verschil in ,zoals capri ook al vermeld
Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.
-
capri v8 driver
dat de krukas zo afbreekt ligt niet aan de bouten, maar aan het blok zelf. de latere 5.0 blokken zijn vrij dun gegoten, bij hoog toeren gaat het blok flexen en later ontstaan scheuren. uiteindelijk breekt de tussenschot waar de krukas in rond draait, soms met het gevolg dat ook de krukas breekt. een vrij bekend probleem bij 302/5.0. sommige breken al bij het standaard vermogen en lage toerentallen, andere blokken hebben meer vermogen/toeren en tijd nodig om te breken.
in de eerste 2 fotos kun je goed zien hoe dun het gietwerk van een latere 5.0 is.

fotos "geleent" van yellobullit.com en corral.net
meer gebroken blokken:
http://forums.corral.net/forums/general ... -pics.html" onclick="window.open(this.href);return false;
302 blokken voor '73 zijn iets steviger, maar verwacht geem wonderen.
in de eerste 2 fotos kun je goed zien hoe dun het gietwerk van een latere 5.0 is.

fotos "geleent" van yellobullit.com en corral.net
meer gebroken blokken:
http://forums.corral.net/forums/general ... -pics.html" onclick="window.open(this.href);return false;
302 blokken voor '73 zijn iets steviger, maar verwacht geem wonderen.