Zoals beloofd een verslag ! Het is moeilijk om het te beschrijven zonder even met cijfers op de proppen te komen: 6000 oldtimers, 400 race wagens, 100 000 bezoekers. Le Mans Classic is immens. Ook het circuit is groot, vergeet niet: het is 13km lang. Je legt dus ook wat kilometers af.
Vrijdagmiddag rond 14 sta ik te wachten op Marc & Jacco en de heren van MustangPassion France. (ik ben ’s morgens om 6u al vertrokken zodat ik eerst langs de chambre d’hôtes kan langsgaan) Eens het ticket rijden we met een 7tal mustangs het circuit binnen. Na wat file parkeren we op de grote “Ford” parking. Volgende clubs zijn aanwezig: GT40, Capri, DeTomasso, Shelby Club de France, Mustang Club de France en uiteraard MustangPassion. We verkeren dus in goed gezelschap. En dan vertrek ik voor een verkenning van het circuit. Ik doe eerste de paddocks, waar ik de Shelby’s, GT40 en Corvette’s van dichtbij kan bewonderen. Uiteraard staat er nog veeeeel meer moois, teveel om op te noemen natuurlijk. Maar toch, wat dacht je van de Porsche 917 ? Of een BMW “batmobile” ? Of een Ferrari Daytona ? Of een Lola T70 ? Genoeg dus om uren naar te kijken, en te luisteren. Na even de shops bezocht te hebben trekken we naar de Dunlop tribune, net aan de eerste chicane na het rechte stuk aan de tribunes. De proefritten gaan van start en al het moois dat we daarnet van dichbij gezien, brult nu voorbij ! Machtig mooi. Ondertussen is het al vrij laat en verlaten we het circuit voor een hapje. Niet vergeten dat we in Frankrijk zijn natuurlijk.
Zaterdagmorgen zijn we rond 10u terug op het circuit, terwijl ik gisteren nog in short en t-shirt rondwandelde, gebeurd dat vandaag in lange broek en hemd (en dat met 35°) zoals het reglement vraagt. De hele ochtend en een stuk van de namiddag verkennen we de talloze clubstands. Ondertussen doen heel wat mensen hun rondje op het circuit (aan 150€), zodat ik heel wat oldtimers in aktie zie ook. (er wordt quasi nergens rustig gereden, zelfs binnen het circuit niet, zeker al niet de racewagens want die moeten altijd flink gas geven om de motor draaiend te houden). In de vroeg avond beginnen dan de eerste races. Elke sessie herbergt aan aantal jaren (vb 1962-1965), en er zijn 3 manches per sessie. Deze laatsgenoemde neemt zelf een “Le Mans” start ! Zeer indrukwekkend al deze boliedes tot leven te horen komen, en dan voorbij donderen. De GT40’s in deze sessie zijn talrijk aanwezig en haalt dan ook een 1e overwinning. De volgende sessie heeft dan de Shelby’s. Deze rijden eerder achteraan, de snelheid van een GT350 is nu eenmaal lager dan van een Porsche 917 (vergeet niet dat het lange rechte stuk, snelheden toelaat tot meer dan 300km/h) Ook een oranje Pantera rijdt mee, maar is (helaas) niet indrukwekkend. Ook rijdt er een bekende Porsche mee: die waar Steve McQueen de 12h van Sebring mee won, samen met Peter Revson. Deze nummer 48 Porsche 908 werd tevens gebruikt als camera auto voor de film Le Mans. Eens de “interessantse” series afgelopen, verlaten we terug het circuit.
Zondagmorgen zijn nog vroeger daar (dus een geen file om binnen te raken), en nemen we plaats op de tribune aan maison Blanche (de chican voor het rechte stuk), daar tegenover is ook de pre grid, dus zien we de wagens daar het circuit op rijden. De eerste serie is spectaculair, want er wordt wat rondgespind met het verlaten van de chicane, zeer amusant natuurlijk en goed voor spectakel foto’s. Gelukkig is er nooit schade. De 2e serie is ook weer leuk, helaas maar 2 van de 4 Shelby’s meer, maar die zorgen voor een mooie race, zeker de eerste want die ging telkens dwars bij het uitkomen van de chicane ! Om 12u houden we het dan voor bekeken, het is nog een eindje terug naar Belgenland. Ik ben 800 foto’s rijker, beetje verbrand, en heb een SUPER weekend achter de rug.

Net binnen op het circuit, met Jacco voor me en de MP jongens.

Iemand een GT40 ?

De motorruimte van een Ferrari Daytona.

En die van de Shelby.

Een van de oldtimerbussen waarmee je een ritje kon maken.

Porsche "little bastard" replica (James Dean)

Mooie Maserati Ghibli.

Leuke bijnamen op deze Cobra.

Wat een beest !

Facel Vega.

Minder gekend dan de Pantera: DeTomasso Mangusta.

Ook een Belgische mustang deze HIPO GT fastback.

Een Corvette hoeft niet altijd rood te zijn.

Een van de vele Gullwings.

Eenzame Camaro.
Groeten
Geoffrey