Discswap & Wielophanging - Nieuwe Roller Spring Perches...

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

66hipowannebee
Donateur 2014

Bericht door 66hipowannebee »

Claire schreef:Ach, ik doe gewoon DOT 3, werkt ook prima. :D
Piet 8)
Groot gelijk Piet,heb je ook geen gezeur aan je hoofd :hiding:

Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.
Gearz
Super User

Bericht door Gearz »

Claire schreef:Ach, ik doe gewoon DOT 3, werkt ook prima. :D
Piet 8)
Kijk uit Piet, er bestaat straks wel een reële kans dat jouw remvloeistof aan de kook raakt als je van de zomer met een volle caravan achter de Stang in de Pyreneeën aan de zoveelste afdaling begint !!

Ik zou er eerst maar eens een paar weekendjes extreem circuit gebruik aan wagen om te kijken of die DOT-3 wel volstaat, geen betere test als een praktijk test.

:lol:
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Mustang24
Contacteer:

Bericht door Mustang24 »

+1

Maar is soms moeilijker te vinden dan de andere Dotten... :cry:
Ik gebruik DOT3 van het merk Ferodo :P
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Mustang68

Bericht door Mustang68 »

Ik snap nog steeds niet waar het water in de dot5 vandaan moet komen. En daar komt bij dat water in je remvloeistof bij dot 3,4,5.1 een negatieve invloed heeft op het kookpunt. Daarom moet je deze regelmatig verversen.
Corrosie zal dus enkel daar versneld optreden onder invloed van zuurstof
Ik hoop niet dat er zuurstof in het systeem zit dan is deze niet goed ontlucht en daar komt bij dat het vanzelf wel gaat roesten met dot 3,4, 5.1 als dit iets zweet.

Jacco
Gearz
Super User

Bericht door Gearz »

Jacco,

Ik snap je wijze van beredenering, echter is deze niet geheel juist.

Juist de aanduiding DOT geeft het kookpunt aan, vastgesteld door het Noord amerikaanse Department of Transportation.

Je ziet echter (mits je kwalitatief goede remolie koopt) op de verpakking van zowel Dot-5.1 als op Dot-5 de aanduiding wet en dry boiling point staan.
Deze aanduiding geeft het kookpunt aan van de vloeistoffen (getest in een systeem) in pure vorm (Dry) en met een systeem met 3% opgenomen vocht (Wet).

MINIMAL boiling points van Dot-5 en Dot-5.1

DOT 5 Dry=500º F Wet=356º F
DOT 5.1 Dry=518º F Wet=375º F

Je snapt niet waar water in Dot-5 vandaan komt, snap je dan wel waar water in Dot 4 of 5.1 vandaan komt ?
Ook al is Glycol hygroscopisch, als het afgesloten is van de buitenlucht kan het daaruit geen vocht aantrekken.... toch ? (dat zou je dan denken).

Dot 5 heeft de eigenschap lucht (zuurstof) in zich op te nemen, lucht/zuurstof veroorzaakt als het gaat koken, verdampt en afkoelt vocht.... Echter, zolang deze niet aan de buitenlucht is blootgesteld etc. etc.... (een gelijke beredenering).

Hoe dan ook, er zit een minimale hoeveelheid vocht in elk systeem, of het nou is door Glycol vloeistof dat vocht aantrekt en opneemt of door Siliconen dat lucht in zich opneemt.

Hoe verser de remolie, des te minder vocht.
Vocht komt niet binnen doordat het er in drupt, tegenaan spat of wat voor vloeibare vorm dan ook, vocht komt enkel binnen via lucht.
bijv. als hoofd oorzaak een versleten hoofdrem cilinder seal, poreuze remslangen, een niet goed afgesloten of te lang bewaarde verpakking, schudden van Dot-5 vloeistof, langs remzuigers etc. Daarnaast is er altijd lucht aanwezig in het reservoir van de HRC.
2e oorzaak is door een constante temperatuurs wisseling en dus condensvorming binnen het systeem afhankelijk van blootstelling aan diverse condities.

Hoe meer vocht zich geduurende de tijd in het systeem gaat bevinden, hoe sneller het geheel begint te koken. Water gaat sneller koken dan remvloeistof, n.m.l al bij 212 gr. Fahrenheid/ 100 gr. Celcius, veroorzaakt stoom, vervolgens lucht/zuurstof, welke vervolgens brake fading veroorzaakt.

Dot-5 begint de opgenomen lucht af te scheiden als het door zeer nauwe delen heen geperst wordt (aeration)

Aangaande de door jou gequote zin,
Corrosie zal dus enkel daar versneld optreden onder invloed van zuurstof

Ik schrijf, enkel daar, doelende op de plekken waar zich vocht bevindt. In vocht bevindt zich ook zuurstof, vocht en zuurstof veroorzaken corrosie van onbeschermd metaal.

Siliconen based vloeistof "an sich" blijft langer houdbaar aangezien het geen water opneemt, echter als er zich te veel vocht in een systeem bevindt zal het systeem hoe dan ook ververst moeten worden, of het nou Dot-5, Dot-6, Dot-5.1 of een oudere variant is, het water in het systeem als geheel zal er uit moeten om aan gestelde eisen te kunnen voldoen.

Kookpunt verlaging door opgenomen water in Dot-5.1 is niet eens zo erg zolang je in de praktijk onder de tollerantie blijft en dus niet zover komt, het water zit (opgenomen) door het hele systeem verspreidt.
Doordat het door het hele systeem verspreidt zit bevinden zich nergens hogere concentraties dan elders dus zal het minder snel gaan koken.
De combinatie van opgenomen water en Dot 5.1 zal minder snel koken dan een zich opgehoopt en van het geheel afgescheiden kolom water welke nog steeds kookt bij 100 Gr. C !

Water in Dot-5, opgehoopt op de (want zwaarder) laagste plaatsen, veroorzaakt lucht op het moment dat e.e.a begint te koken, condenseren etc. juist daar waar de temperatuurstijgingen het hevigst zijn (bij de remmen) Daarnaast is siliconen gebaseerde vloeistof van zich zelf al 2 keer zo veel samendrukbaar als Polyglycol Ether gebaseerde vloeistof.

Als het bij de remmen opgehoopte water begint te koken, veroorzaakt het stoom, zet het uit (zoals in je radiateur) en zal er dus drukverhoging plaatsvinden waardoor de remmen beginnen te slepen, vervolgens nog meer hitte gaan opbouwen en het proces zich zal versnellen. Brake fading tot gevolg.

En om die brake fading te voorkomen.... Daar is het nu juist allemaal om te doen. :wink:
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
65-fastback

Bericht door 65-fastback »

Dit gaat in mijn MV Agusta:
http://www.race-shop.nl/?id=raceshop&cm ... ct_id=3823

in de mustang gaat gewoon Dot3 van Brega (Brezan).
Willwood says so.
Ford Mustang 1965 fastback extreme street/strip; '69 408w, TKO600,
the Shelby recreation + 1969 MACH 1, both currently under construction.
Harley Davidson Fatboy 2003 anniversary
66hipowannebee
Donateur 2014

Bericht door 66hipowannebee »

B.O.T

Michel,we stoppen met de dotjes :smt040
@ Bart lees goed alles na,en maak de juiste keuze voor jou setup.

Wel weer tijd voor een updateje Bart

Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.
Cobra302
Contacteer:

Bericht door Cobra302 »

ja, genoeg met deze soap, alhoewel het best vermakelijk is,..

maar Bart, wat voor olie ga je nu gebruiken?? ik zou er gewoon 10w40 indoen,.. olie is olie.. :lol:

@65-fastback,.. dikke motor, een MV-agusta F4!! 8) 8)
'65 F100
2007 KTM 950 SM
65-fastback

Cobra302 schreef:ja, genoeg met deze soap, alhoewel het best vermakelijk is,..

maar Bart, wat voor olie ga je nu gebruiken?? ik zou er gewoon 10w40 indoen,.. olie is olie.. :lol:

@65-fastback,.. dikke motor, een MV-agusta F4!! 8) 8)
Thanks,
mooi plaatje zo:

Afbeelding

Afbeelding

maar on-topic;
de agusta is een voorbeeld waarbij remolie een belangrijk item is, niet omdat ie hard kan, maar omdat de achterrem te dicht bij de uitlaat zit.
dat betekend dat de olie te snel te warm wordt waardoor je je rempedaal kwijtraakt binnen 500 km. door de goede (hogere gradatie) te gebruiken kun je dit grotendeels voorkomen.

dus ook voor remolie geldt; kies een hoogwaardige olie, kan zo maar zijn dat je dure dot4 beter is dan je goedkopere 5.1
Aron66
Retired Moderator
Contacteer:

Bericht door Aron66 »

Topic opgeschoond

Aron
Mustang68

Bericht door Mustang68 »

Ik weet hoe een remsysteem werkt.
Dot 5 trekt geen lucht aan maar als je het schudt gaat lost het er gemakkelijk in op.
Maar het zou fijn zijn om te weten hoe snel het een en ander plaats vindt aangezien Peter zijn broer al 12 jaar zonder problemen mee rijdt.
Ik vond deze link wel duidelijk over de voor en nadelen: http://www.motorcycleproject.com/motorc ... fluid.html

BTW het is remvloeistof geen remolie voordat iem. denkt dat hij het wel ff kan bijvullen met minerale olie, dit lost de rubberkupjes op in het remsysteem.

Jacco
Gearz
Super User

Bericht door Gearz »

Cobra302 schreef:ja, genoeg met deze soap, alhoewel het best vermakelijk is,..
Afbeelding

Oh-Oh...

:zip:

:mrgreen:
65-fastback

grappig; RBF600 is DOT4 :oops:

check het plaatje:
http://www.girodisc.com/catalog/images/ ... RBF600.jpg
Cobra302
Contacteer:

Bericht door Cobra302 »

nice bike!!!!!
'65 F100
2007 KTM 950 SM
Bartmann

Bericht door Bartmann »

Sorry jongens voor de late reactie :-)

Heb het de afgelopen tijd een beetje druk met het andere geslacht :P

Wat er bij mij ingaat?
http://ebcshop.nl/Remvloeistof-BF5_p3665.aspx?cid=28352

het is zeker goed om na alle reacties alle voor en nadelen in je achterhoofd te houden bij het maken van de remvloeistof keus!

Status:

Rempedaal geinstalleerd
Rembooster geinstalleerd
Springperches gespoten en klaar voor montage
Mastercylinder bijna geinstalleerd

Op het moment ben ik bezig remleidingen te buigen/felsen..
Aan de voorkant is het me gelukt om de leiding voor het rechtervoorwiel uit 1 stuk te maken :D
Bij de oude leiding zat er vlak voor de doorgang naar de wielkast een koppelblokje tussen, wat er denk ik voor gezorgt heeft dat de installatie/vernieuwing vna deze leiding een stukje eenvoudiger wordt.

Maargoed het lijkt me alleen maar beter om de leiding waar mogelijk uit 1 stuk te laten bestaan...

Deze moet nog netjes strak tegen de firewall gemonteerd worden.

Morgenaaf weer vol aan de bak, dus zal dan ook wat foto's schieten!
Loud, Mean, Fast and Dirty!
Cheerio, Bart
'68 Coupe 289ci V8
Peugeot 106
[url]http://www.blacksky.nl/mustang68[/url]
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”