Discswap & Wielophanging - Nieuwe Roller Spring Perches...

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Claire
Berichten: 2507
Lid geworden op: wo 08 aug, 2007 09:09

Bericht door Claire »

Peter, ook ik heb dat plaatje want ik gebruik een toyota booster. Er moet alleen een heel klein stukje afgevijld worden, het is iets te lang.
Piet 8)
65 mustang coupe
V8- 289 2V
1 inch sway bar,
Shelby drop,
GT springs,
roller perches by 66 hipowannabee,
disk brake conversion,
HD rear leaf springs
Gebruikersavatar
Bartmann
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 17 mar, 2008 22:13
Locatie: MustangCity

Bericht door Bartmann »

Brakelight switch zit erop! Kwestie van goed kijken hoe die erop moet ;-) Hij kan er echt maar op 1 manier op :P

Alles zit weer vast, stuurkolom, brakebooster. Ook even de cylinder getest-fit.. ziet er bling uit!

Volgende stappen:

Remleidingen maken, cylinder benchbleeden en monteren...
Wat vinden jullie van het monteren van het het distributieblokje onderop de cylinder? Lijkt me qua leidingwerk er wel netjes uit te zien..

Volgens mij heb ik geen gasket gekregen voor tussen de booster en de firewall, en ook niet voor tussen de cylinder en de booster..
Is dat een gemis wat jullie betreft?
Loud, Mean, Fast and Dirty!
Cheerio, Bart
'68 Coupe 289ci V8
Peugeot 106
[url]http://www.blacksky.nl/mustang68[/url]
Gebruikersavatar
Claire
Berichten: 2507
Lid geworden op: wo 08 aug, 2007 09:09

Bericht door Claire »

Bart, ik heb zelf een pakking gesneden (of eigenlijk heeft Claire dat gedaan :D ) zodat de afdichting in ieder geval goed is. Ik weet niet of het noodzakelijk is, maar alle HRC's die ik gezien heb (tot nu toe) hadden een pakking tussen de booster en de HRC.
Piet 8)
65 mustang coupe
V8- 289 2V
1 inch sway bar,
Shelby drop,
GT springs,
roller perches by 66 hipowannabee,
disk brake conversion,
HD rear leaf springs
Gebruikersavatar
Bartmann
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 17 mar, 2008 22:13
Locatie: MustangCity

Bericht door Bartmann »

De voorveren hebben we gemeten!

weegschaal, krik en brug doet wonderen :-)

De oude veren meten: 215 Pound/inch
De "620 1 inch drop" veren meten: 403 Pound/inch

Ik weet nog niet zeker wat de springrate van nieuwe originele springs zijn...

620 is dus nie de springrate per inch...

De originele gaan er dus weer onder, mocht de rijhoogte te hoog zijn, halen we er wat af, waardoor hij ook nog wat stugger wordt, maar nog niet zo stug als de 620'ers...
Loud, Mean, Fast and Dirty!
Cheerio, Bart
'68 Coupe 289ci V8
Peugeot 106
[url]http://www.blacksky.nl/mustang68[/url]
Gebruikersavatar
Bartmann
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 17 mar, 2008 22:13
Locatie: MustangCity

Bericht door Bartmann »

Nou staat er op die mooie mastercylinder dat er "alleen maar DOT3 in mag"...

Maar eigenlijk wil ik er DOT5 (syl.) ingooien..

Ziet hier iemand een probleem??
Laatst gewijzigd door Bartmann op do 21 jan, 2010 00:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Loud, Mean, Fast and Dirty!
Cheerio, Bart
'68 Coupe 289ci V8
Peugeot 106
[url]http://www.blacksky.nl/mustang68[/url]
Gebruikersavatar
66hipowannebee
Donateur 2014
Berichten: 4375
Lid geworden op: za 18 sep, 2004 11:53
Locatie: Sliedrecht

Bericht door 66hipowannebee »

Bartmann schreef:Nou staat er op de Mastercylinder dat ik er alleen maar DOT3 in mag kiepen..
Nou staat er op die mooie mastercylinder dat er "alleen maar DOT3 in mag"...

Maar eigenlijk wil ik er DOT5 (syl.) ingooien..

Ziet hier iemand een probleem??
Er staat ook ergens dat je niet mag vloeken 8)
gewoon doen bart,ik zie alleen voordelen
giet maar eens gewone remolie over je net gespoten stuurhuis :wink:

Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.

(TMP) TonieMustangParts@hotmail.com
Gebruikersavatar
Bartmann
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 17 mar, 2008 22:13
Locatie: MustangCity

Bericht door Bartmann »

Dat je nie mag vloeken, heb ik nog nooit ergens gelezen ;)

Juah ik snap de voordelen van syl....

Maar wellicht dat die nieuwe master cylinder niet overweg kan met dot3 ofzow..

Het mag niet gemengt worden, en dus goed schoonmaken, maar aangezien alles toch nieuw wordt bij mij, zie ik daar geen probleem in...

Maargoed, misschien zit er een niet-do5-compatible rubbertje in de cylinder.. weutikut :P

Dan gaan we gewoon door dot5!
Loud, Mean, Fast and Dirty!
Cheerio, Bart
'68 Coupe 289ci V8
Peugeot 106
[url]http://www.blacksky.nl/mustang68[/url]
Gebruikersavatar
66hipowannebee
Donateur 2014
Berichten: 4375
Lid geworden op: za 18 sep, 2004 11:53
Locatie: Sliedrecht

Bericht door 66hipowannebee »

Dakloos schreef:
Bartmann schreef:Roller Spring Perches klaar :)
De prefab perches heb ik ook gezien dat ze uit 2 buizen bestaan met een open stuk er tussen.
Die zien er zo uit:

Afbeelding

of ze net zo stevig zijn als jouw uitvoering weet ik niet maar er zijn er al zo veel van verkocht dat ik er wel vertouwen in heb.
Voor de originele "looks" spuit ik ze in een metaalkleur maar eerst wachten tot het weer eens wat warmer wordt.......k?tkou!
Erwin en Bart

dit is mijn oplossing
Afbeelding

Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.

(TMP) TonieMustangParts@hotmail.com
Gebruikersavatar
Bartmann
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 17 mar, 2008 22:13
Locatie: MustangCity

Bericht door Bartmann »

Best wel erg netjes al zeg ik hetzelf!!

Denk ook niet dat je veel sterkte verliest zo, lijkt mij prima :) Misschien zou er wel vuil in kunnen komen?

Gr, Bart.
Loud, Mean, Fast and Dirty!
Cheerio, Bart
'68 Coupe 289ci V8
Peugeot 106
[url]http://www.blacksky.nl/mustang68[/url]
Gebruikersavatar
Claire
Berichten: 2507
Lid geworden op: wo 08 aug, 2007 09:09

Bericht door Claire »

Maakt niet uit Bart, de lagers zijn van beide kanten geseald. (heb ze vorige week gezien, een mooi stukje werk)
Piet 8)
65 mustang coupe
V8- 289 2V
1 inch sway bar,
Shelby drop,
GT springs,
roller perches by 66 hipowannabee,
disk brake conversion,
HD rear leaf springs
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Bericht door Gearz »

Bartmann schreef:Het mag niet gemengt worden, en dus goed schoonmaken, maar aangezien alles toch nieuw wordt bij mij, zie ik daar geen probleem in...

Maargoed, misschien zit er een niet-do5-compatible rubbertje in de cylinder.. weutikut :P

Dan gaan we gewoon door dot5!
Bart, Kijk heel goed uit !
Dot-5 remvloeistof is niet op basis van Glycol maar op basis van siliconen en kan absoluut maar dan ook absoluut geen Glycol resten verdragen, zelfs het minste beetje heeft al een enorme invloed op de kwaliteit ervan !
Als je dan toch persé Dot-5 wil gebruiken dan enkel bij een nieuw of compleet gereinigd systeem (niet doorgespoeld maar compleet gereinigd!)

De Dot-5 remvloeistoffen waren een tijdlang "de betere" aangezien het kookpunt van Dot-4 lager lag, maar......
Er zijn tegenwoordig ook Dot-5 specificatie remvloeistoffen die wel nog steeds op Glycol basis geleverd worden, dit zijn de Dot-5.1 remvloeistoffen die elkaar wel (want glycol) onderling verdragen.
De Glycol Dot 5.1 heeft het zelfde kookpunt als de Silicone Dot-5, echter hoeft niet zo vaak vervangen te worden als de Dot-5.

Glycol gebaseerde remvloeistoffen zijn ontwikkeld om vocht in het (gesloten) systeem tot op een zekere hoogte op te kunnen nemen en te kunnen verspreiden zodat het zich niet ophoopt. Vocht is altijd en in ieder remsysteem in zekere mate aanwezig al dan niet in condensvorm.
Siliconen gebaseerde remvloeistof neemt geen vocht op, verspreid het vocht niet over het systeem maar zorgt er juist voor dat het zich ophoopt, met name bij de bewegende delen en daar oxidatie veroorzaakt. Het moet dus vaker vervangen worden !

Voordeel van de siliconen is dat de vloeistof op zich geen vocht aantrekt, nadeel is dat het wel mengt met lucht, dat het meer compresbaar (samendrukbaar) is als Glycol gebaseerde remvloeistof. Siliconen Dot-5 is ontwikkeld voor moderne electronische ABS systemen, en voor circuit doeleinden waar de vervang interval aanmerkelijk korter is, niet voor verouderde "dagelijks gebruik" systemen zoals in onze stang's.

Dot-5 heeft eveneens de eigenschap dat het niet verkleurd zodat je niet kan zien wanneer het aan vervanging toe is. Dot 3-4-5.1 doet dat wel.
Dot-5 verdraagt dus (zoals reeds geschreven) ook geen vocht en draagt bij aan corrosie van de leidingen etc. en heeft een slechtere smerende werking. Daardoor moet Dot-5 met een veel grotere regelmaat vervangen worden dan Dot 5.1 om aan de gestelde eisen te kunnen voldoen.

De aanduiding Dot-3 op de mastercilinder betekent dat er minimaal Dot-3 gebruikt moet worden , hoger kan wel, lager kan niet. Daarom ook nooit bijvullen met een lagere Dot-waarde.


Google eerst maar eens in het rond of vraag advies bij een erkende remspecialist (nee, niet de Brezan) aleer je met siliconen basis remvloeistof aan de gang gaat.
Het is met name geschikt voor in de racerij en veel modernere systemen.
Ik zou (de voor en nadelen tegen elkaar afwegende) gewoon voor Dot 5.1 gaan.

De keus is uiteraard aan jou. ;)

Mijn 2 centen.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
janse
Berichten: 139
Lid geworden op: do 13 dec, 2007 17:19
Locatie: Alphen

Bericht door janse »

Weer duidelijk gearz.. Wist ik ook niet.
Gearz schreef:Het is met name geschikt voor in de racerij en veel modernere systemen.
Waarom zouden ze het in de racerij gebruiken? Lijkt mij alleen maar nadelen tehebben behalve als je abs hebt. Dus alleen op abs-circuit wagens?
Gebruikersavatar
66hipowannebee
Donateur 2014
Berichten: 4375
Lid geworden op: za 18 sep, 2004 11:53
Locatie: Sliedrecht

Bericht door 66hipowannebee »

Michel,ik ben het met een groot gedeelte met je eens

maar ik ken ook het tegendeel
een vriend van mij gebruikt het al jaren in zijn oude camaro met volle tenvredenheid
Word elk jaar vervangen en stopt op een stuiver

ik weet wel dat ik het ook ga gebruiken
overigens ga ik er wel van uit dat mensen zelf ook een beetje onderzoek doen,voordat ze zomaar ergens iets in kiepen 8)

Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.

(TMP) TonieMustangParts@hotmail.com
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Bericht door Gearz »

janse schreef:Waarom zouden ze het in de racerij gebruiken? Lijkt mij alleen maar nadelen tehebben behalve als je abs hebt. Dus alleen op abs-circuit wagens?
Om iets specifieker te zijn,
Ik had eigenlijk moeten schrijven Werd veel gebruikt in de racerij, e.e.a had dan met name te maken met het feit dat het destijds (voor het verschijnen van Dot-5.1) de remvloeistof was die kookpunt gerelateerd het beste leverbaar was en welke prima functioneerd met keramische remdelen.
Heden ten dage zou de huidige Dot5.1 een betere keuze zijn.
Uiteraard was de keuze destijds logisch, e.e.a word bij circuit gebruik een stuk heter als bij straat gebruik. Daarnaast verving men de remvloeistof in de serieuzere racerij veel vaker, vaak zelfs na elke race. De siliconen remvloeistof an sich gaat langer mee dan de Glycol gebaseerde, enkel aangezien het vocht ophoopt kunnen je remdelen van binnen uit sneller corroderen. Vocht in het systeem zit er voornamelijk in condensvorm en ontstaat door temperatuurs wisselingen.

Dot-5 en de huidige Dot-5.1 hebben hetzelfde kookpunt en met de toevoeging van "borate esters" in de 5.1 is deze naar huidige maatstaven kwalitatief beter.
Men dacht destijds dat siliconen remvloeistof de vervanger zou worden voor glycol vloeistof, vandaar de Dot-5 aanduiding, dit is echter anders gebleken aangezien door moderne toevoegingen de glycol vloeistof aanzienlijk kon worden geupgrade, vandaar de iets verwarrende 5.1 aanduiding.

De plotselinge populariteit komt mede voort uit het feit dat de US army in de jaren 90 siliconen remvloeistof ging gebruiken in al hun nieuw geleverde voertuigen. (we hebben het dan over meer dan 10 jaar geleden).

In oudere mechanische ABS systemen heeft Dot-5 eerder een negatief effect, in modernere ABS remsystemen werkt het prima.
66hipowannebee schreef:een vriend van mij gebruikt het al jaren in zijn oude camaro met volle tenvredenheid
Word elk jaar vervangen en stopt op een stuiver
ik weet wel dat ik het ook ga gebruiken
Tonie,
Ik weet niet of dat inderdaad het tegendeel is wat jij kent en beschrijft..
Zoals altijd is de één tevreden met iets waar de ander ontevreden over is, het is maar net welke eisen dat je stelt aan de gebruikte vloeistof en het systeem waarin je het gebruikt.

Ik zou mijzelf echter afvragen waarom ik voor siliconen zou kiezen als de huidige Glycol gebaseerde Dot-5.1 meer voordelen te bieden heeft in mijn applicatie ?

-Dot-5.1 (edit) is minder samendrukbaar dus een directere respons in het pedaal, het absorbeerd het vocht in het systeem en verdeeld het ipv dat het vocht afstoot en na verloop van tijd ophoopt (corrosie, vreemd ongelijkmatig remgedrag etc.).
-Dot-5 mag niet in systemen worden gebruikt waar langere tijd Glycol gebaseerde Dot-3/4/5 in heeft gezeten aangezien het absoluut niet mag mengen om kwaliteits verlies tegen te gaan.
-Een siliconen remvloeistof gevuld systeem moet voor optimaal functioneren meerdere malen ontlucht worden aangezien Dot-5 lucht opneemt, (Dot 5.1 niet) een groot gedeelte van de lucht in het systeem is dus niet zichtbaar bij het ontluchten (belletjes) maar bevind zich in de vloeistof zelf als zeer kleine luchtbelletjes, moeilijk te zien dus.
etc.etc.


Voordelen van siliconen
http://www.associatedcontent.com/articl ... tml?cat=27

Nadelen van siliconen
http://www.associatedcontent.com/articl ... brake.html

Dat Dot-5 de kwalitatief beste remvloeistof is, is een reeds jaren achterhaald feit...
Waarom voor een produkt kiezen wat zekere nadelen en twijfels over zijn toepassing geeft als er een kwalitatief gelijk of beter product te koop is wat je er zo zonder zorgen in kan kiepen zonder bijkomende maatregelen ?

Maar ieders keus voor zich uiteraard. ;)
66hipowannebee schreef:overigens ga ik er wel van uit dat mensen zelf ook een beetje onderzoek doen,voordat ze zomaar ergens iets in kiepen
Was dat maar waar Tonie, veel mensen nemen klakkeloos dingen over omdat het ergens op een forum o.i.d geschreven staat en ze zelf de technische kennis of ervaring missen of te lui zijn om het te controleren.
Ik hoop dat ondanks dat ik of anderen iets schrijven, éénieder toch de moeite neemt dit voorzichzelf uit te zoeken, te controleren of anders een specialist te raadplegen.

Dat beruchte forum artikel op een amerikaans forum al eens gezien waar iemand de motor stationair draaiende met een tuinslang doorspoelde met water omdat iemand dat voor de grap had aanbevolen ?
Zal de link nog eens opzoeken.


Michel.
Laatst gewijzigd door Gearz op za 30 jan, 2010 14:01, 3 keer totaal gewijzigd.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Mustang24 »

klakkeloos dingen over omdat het ergens op een forum
Hangt er van af wie het schrijft !

Als de handtekening "Gearz" is, geloven we het blindelings !
Als de handtekenig "Porsche-Lover" is, heb ik m'n twijfels !

:wink: :wink: :wink:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”