Ontsteking/Vacuum in samenhang met inhouden
Moderator: Shelby GT-H
Ontsteking/Vacuum in samenhang met inhouden
Hallo mede Mustang liefhebbers,
Ik heb hier een uitdaging voor de echte experts.
Ik heb een vacuum meter gekocht voor het correct afstellen van mijn ontsteking. Volgens het werkplaatshandboek van de mustang moet deze op 6 graden voor BDP staan. Dit heb ik gedaan, maar dan staat de vaccum meter net voor de 25. Dit terwijl deze onder de 20 moet staan. Dit is ook zo bij het rijden, alleen bij accelereren wordt het vacuum minder.
Verder ervaar ik bij het mild accelereren een schokkend gevoel. Het lijkt dan net alsof de ontsteking mis-fired. Dit zou in principe niet kunnen aangezien ik al de ontsteking spullen heb vervangen. Inclusief de bougies.
Als ik stationair onder de 20 vacuum wil krijgen, dan moet ik de afstelling nog verder richting het BDP brengen.
Hoe staan jullie daar tegenover?
Tot hoeveel graden kan ik naar het BDP toe voordat ik schade kan veroorzaken?
Heeft het schokken inderdaad te maken met de afstelling?
Ik hoor graag jullie ervaringen en opmerkingen.
Bedankt.
jort.
Ik heb hier een uitdaging voor de echte experts.
Ik heb een vacuum meter gekocht voor het correct afstellen van mijn ontsteking. Volgens het werkplaatshandboek van de mustang moet deze op 6 graden voor BDP staan. Dit heb ik gedaan, maar dan staat de vaccum meter net voor de 25. Dit terwijl deze onder de 20 moet staan. Dit is ook zo bij het rijden, alleen bij accelereren wordt het vacuum minder.
Verder ervaar ik bij het mild accelereren een schokkend gevoel. Het lijkt dan net alsof de ontsteking mis-fired. Dit zou in principe niet kunnen aangezien ik al de ontsteking spullen heb vervangen. Inclusief de bougies.
Als ik stationair onder de 20 vacuum wil krijgen, dan moet ik de afstelling nog verder richting het BDP brengen.
Hoe staan jullie daar tegenover?
Tot hoeveel graden kan ik naar het BDP toe voordat ik schade kan veroorzaken?
Heeft het schokken inderdaad te maken met de afstelling?
Ik hoor graag jullie ervaringen en opmerkingen.
Bedankt.
jort.
-
capri v8 driver
een paar dingen weten we nog niet, over wat voor een motor hebben we het? en bouwjaar? hoeveel toeren stationair loopt de motor? is het een standaard motor of is er iets veranderd, zoals een andere nokkenas, cilinderkoppen enz.
heb je een electrische ontsteking of 1 met puntjes, dan moet je eerst de contact hoek afstellen, normaal is die 24-29 graden(manueel)
26-31 graden (automaat). en als contact hoek al niet goed is krijg je ook al problemen met het lopen van de motor, zoals overslaan.
het meten van de vacuum om de onsteking af te stellen is niet nodig. het meten van de vacuum word normaal alleen gebruikt bij het afstellen van de carburateur.
heb je een electrische ontsteking of 1 met puntjes, dan moet je eerst de contact hoek afstellen, normaal is die 24-29 graden(manueel)
26-31 graden (automaat). en als contact hoek al niet goed is krijg je ook al problemen met het lopen van de motor, zoals overslaan.
het meten van de vacuum om de onsteking af te stellen is niet nodig. het meten van de vacuum word normaal alleen gebruikt bij het afstellen van de carburateur.
- 65-fastback
Jort,
je redeneert fout.
eerst stel je je ontsteking af fase 1, dan je carb, dan stel je je ontsteking eventueel iets bij.
bij jou zit het probleem in de afstelling van je carb. je mengsel of en acceleratiepomp. het zou kunnen dat je een verkeerde power valve hebt, zet bij je automaat de bak in D met rem erop, je vacuum reading schrijf je op, haalt er 2 punten af en checked of die overeenkomt met je power valve in je carb. zo niet, is er iets fout. ik ga ervanuit dat je niet ergens een vacuumlek hebt, maar 20-25 is (te) hoog, zelfs voor een normale motor.
de opbouw van je blok bepaald trouwens je vacuum reading, niet de boeken
je redeneert fout.
eerst stel je je ontsteking af fase 1, dan je carb, dan stel je je ontsteking eventueel iets bij.
bij jou zit het probleem in de afstelling van je carb. je mengsel of en acceleratiepomp. het zou kunnen dat je een verkeerde power valve hebt, zet bij je automaat de bak in D met rem erop, je vacuum reading schrijf je op, haalt er 2 punten af en checked of die overeenkomt met je power valve in je carb. zo niet, is er iets fout. ik ga ervanuit dat je niet ergens een vacuumlek hebt, maar 20-25 is (te) hoog, zelfs voor een normale motor.
de opbouw van je blok bepaald trouwens je vacuum reading, niet de boeken
Ford Mustang 1965 fastback extreme street/strip; '69 408w, TKO600,
the Shelby recreation + 1969 MACH 1, both currently under construction.
Harley Davidson Fatboy 2003 anniversary
Allereerst bedankt voor jullie commentaar. Ben ik wel blij mee.
Antwoorden:
- 289
- Holley 4160 (4-barrel)
- Alles verder standaard opgebouwd,
- Electronische ontsteking zonder vacuum vervroeging (type Mallory)
- Handbak
@65-fastback: Ik heb een handbak, dus ik kan 'm niet in D zetten en 'm controleren. Is er een mogelijkheid om het bij mij te checken?
Verder is het afstellen van de carb nieuw voor mij. Hoe controleer ik m'n power valve?
Ik stel jullie hulp/adviezen op prijs.
Thanks.
Jort.
Antwoorden:
- 289
- Holley 4160 (4-barrel)
- Alles verder standaard opgebouwd,
- Electronische ontsteking zonder vacuum vervroeging (type Mallory)
- Handbak
@65-fastback: Ik heb een handbak, dus ik kan 'm niet in D zetten en 'm controleren. Is er een mogelijkheid om het bij mij te checken?
Verder is het afstellen van de carb nieuw voor mij. Hoe controleer ik m'n power valve?
Thanks.
Jort.
- 65-fastback
voor de handbak mag je hem gewoon in zijn vrij zetten. 1 tot 2 punten onder het niveau (prefereer 1.5 tot 2).JortS schreef:
Thanks.
Jort.
op je power valve staan 2 cijfers gestanst. meestal tegenover elkaar. dat is je rating. een 6 en een 5 is 6,5.
ik snap nog steeds niet dat jouw vacuum 25 zou zijn bij stationair.
of je meet niet goed (meet ONDER je carb en niet in een runner), of je hebt een lek ergens. (tussen manifold en blok).
haal je de vacuumvervroeging en de vacuumport niet door elkaar?
hier wat meer info over afstellen:
holley carb tuning
@65-fastback: Ik tap m'n vacuum af van een poort welke de carter ventilatie ook gebruikt. Deze zit op de "spacer" tussen de carb en de intake manifold.
Dat is toch goed! Heb dus geen vacuum vervroeger op de ontsteking. De aansluiting hiervoor is afgedicht.
@Jan, bedankt voor de site. Geweldig. Heb je nog een specifiek document waarnaar ik kan kijken.
Jort.
Dat is toch goed! Heb dus geen vacuum vervroeger op de ontsteking. De aansluiting hiervoor is afgedicht.
@Jan, bedankt voor de site. Geweldig. Heb je nog een specifiek document waarnaar ik kan kijken.
Jort.
- McQueen
- Contacteer:
Sorry, nee.
Heb je al eens hier op de site in de tech-database gekeken ?
BV ; http://www.isookzo.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=12149
Jan
Heb je al eens hier op de site in de tech-database gekeken ?
BV ; http://www.isookzo.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=12149
Jan
[img]http://i11.photobucket.com/albums/a168/jamazuki/Mustang/AmericanFlagWave.gif[/img] Let's Rock ! [img]http://i11.photobucket.com/albums/a168/jamazuki/Mustang/AmericanFlagWave.gif[/img]
.
.
- 65-fastback
sluit ook je vacuum vervroeger maar aan. gaat ie beter van lopen en ben je van je schokkende gevoel af of wordt iig minder.
blijft lastig beoordelen vanachter de pc
blijft lastig beoordelen vanachter de pc
- 65-fastback
Dit is de foto.
Schutbord kant zeg maar.

Deze leiding heb ik dan tijdelijk vervangen voor de vacuum meter. Normaal, zoals op de foto, zit de carter ventilatie erop aangesloten.
Ik heb overigens geen lek, want dat merk ik in toerental.
Heb namelijk net een lek verholpen. Namelijk de slang vervangen van de carter ventilatie. Maakte helaas geen verschil.
Jort.
Schutbord kant zeg maar.

Deze leiding heb ik dan tijdelijk vervangen voor de vacuum meter. Normaal, zoals op de foto, zit de carter ventilatie erop aangesloten.
Ik heb overigens geen lek, want dat merk ik in toerental.
Heb namelijk net een lek verholpen. Namelijk de slang vervangen van de carter ventilatie. Maakte helaas geen verschil.
Jort.
- 65-fastback
zou niet mijn keuze zijn om je vacuummeter op aan te sluiten en die slang er af te laten.
gebruik je vacuumpoort aan de voorzijde. hoort aan de andere kant aan de voet van je carb te zitten. 2 kleine pijpjes naast elkaar.
zie pijltje:

how-to: http://www.chevyhiperformance.com/howto ... index.html
gebruik je vacuumpoort aan de voorzijde. hoort aan de andere kant aan de voet van je carb te zitten. 2 kleine pijpjes naast elkaar.
zie pijltje:

how-to: http://www.chevyhiperformance.com/howto ... index.html
Hmm, grappig dat jij deze twee ook aanhaalt.
Deze heb ik dus niet!
Vreemd is dat he?
Ik heb er naar gezocht, maar die zit er gewoon niet. De enige welke ik heb is degene boven de schroevendraaier op je foto en deze wordt niet gebruikt op dit moment, omdat mijn ontsteking geen vacuumvervroeger heeft.
Kun je daar wat mee?
Jort.
Deze heb ik dus niet!
Vreemd is dat he?
Ik heb er naar gezocht, maar die zit er gewoon niet. De enige welke ik heb is degene boven de schroevendraaier op je foto en deze wordt niet gebruikt op dit moment, omdat mijn ontsteking geen vacuumvervroeger heeft.
Kun je daar wat mee?
Jort.