Welke achteras en overbrenging (en versnellingsbak)?

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Welke achteras en overbrenging (en versnellingsbak)?

Bericht door peer »

Nu ik wat rond gereden heb met mijn nieuwe motor kom ik er toch achter dat de combinatie: 347 stroker, c4 automaat, 8" achteras met onbekende ratio niet de gewenste combinatie is.

De overbrenging achter in de as moet zeker gewijzigd worden maar ik heb nog niet echt een idee in welke verhouding en daarvoor vraag ik ook jullie hulp.

De huidige setup is dat ik ook nog de kickdown niet heb aangesloten waardoor ik de volgende situatie krijg. Ik rij rustig weg en bij +- 40 mph trap ik het gas in. Ik krijg een diepe brom de mustang trekt redelijk hard op en zodra ik bij de 70/80 mph kom schiet de mustang in zijn toeren en spinnen mijn achterbanden. Met als resultaat een zwarte streep op de weg. Hieruit haal ik dat de achter overbrengen veel te lang is.

Nu zoek ik tips die mij kunnen helpen om de auto ook onderin wat leuker kunnen maken. Ik sta open voor allerlei aanpassingen zoals over gaan naar schakelen of een semi automaat.
Is het ook nodig om over te gaan naar een 9" achteras en/of een sper differencieel.
Laatst gewijzigd door peer op do 12 jun, 2008 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PoisonIvy66
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 27 feb, 2006 22:04
Locatie: Noord Brabant

Re: Welke achteras en overbrenging?

Bericht door PoisonIvy66 »

peer schreef:Ik krijg een diepe brom de mustang trekt redelijk hard op en zodra ik bij de 70/80 mph kom schiet de mustang in zijn toeren en spinnen mijn achterbanden. Met als resultaat een zwarte streep op de weg.
Da's wel heel bruut!
Maar inderdaad geen snelheid waarbij ik wielspin zou willen hebben.

Maar je weet het: ik heb er geen verstand van. Succes met het vinden van een oplossing.
...Happiness is the road...
Gebruikersavatar
tminus3
Donateur 2014
Berichten: 1534
Lid geworden op: wo 24 dec, 2003 15:22
Locatie: 't zonnige zuiden
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

Hoi Peer,

Aangezien ik ook een stroker klaar heb staan voor m'n Mustang, heb ik het volgende gepland voor m'n aandrijflijn:

- diverse upgrades aan de C4 (shift kit, extra koppelingsplaten, oliekoeler, etc). Verwacht deze week een nieuwe thread over mijn upgrades.
- 2400tpm B&M Holeshot koppelomvormer
- een 'double ribbed' 8" differentieel behuizing (standaard vanaf eind '67) met 3.00 of 3.25 eindoverbrenging.
- recent type limited slip differentieel met 4 spider gears of Detroit True-Trac differentieel

Eén en ander is natuurlijk afhankelijk van persoonlijke voorkeur en beschikbaar budget. Als je voor een overdrive transmissie kiest kun je natuurlijk een veel kortere eindoverbrenging kiezen. Als je regelmatig de dragstrip op wilt gaan zoeken is een kortere eindoverbrenging, een hogere stallspeed, een full-manual valvebody, een detroit locker en een 9" achteras waarschijnlijk een betere keus.

Als je de kickdown van je bak weer aansluit kun je d'r van opaan dat je ook bij lagere snelheden spinnende achterwielen hebt :-)
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
Gebruikersavatar
Mustang Den Haag
Berichten: 4071
Lid geworden op: di 19 apr, 2005 15:08

Bericht door Mustang Den Haag »

9" achteras
http://www.isookzo.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=12144
Ik heb 1 op 389 zit hij lekker op zijn toeren.

GR ROB
_________________________________________________________________________________________________________
Enjoy Life Today, don't wait for it...
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Bericht door peer »

Een dragstrip zal de auto nooit zien denk ik. Maar het circuit misschien wel een keertje. Verder is het gewoon tour-ritjes en kleine (tussen) sprintjes.

Verder heb ik ook nog een vraag over de kickdown. Nu is het zo dat de auto altijd rond hetzelfde toerental overschakeld. Mijn huidige (woon-werk) auto heeft ook een automaat. Alleen deze schakeld over op verschillende toerentallen naarmate ik gas geef. (dus bij 1/4 rond de 2000rpm, 1/2 gas 3000 rpm, 3/4 4000 rpm en plank gas schakeld hij een keer terug en trekt hem door tot max)
Is dit bij de C4 ook doormiddel van de kickdown kabel?
Gebruikersavatar
Mustang68
Berichten: 521
Lid geworden op: wo 14 jan, 2004 13:12
Locatie: Ermelo

Bericht door Mustang68 »

Heb je dat bij 70/80 dat hij terug schakelt of dat je motor ineens meer vermogen/koppel gaat leveren?

Ik denk dat een 9" geen overbodig luxe is.

Jacco
Gebruikersavatar
tminus3
Donateur 2014
Berichten: 1534
Lid geworden op: wo 24 dec, 2003 15:22
Locatie: 't zonnige zuiden
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

De kickdown kabel zorgt er inderdaad voor dat je bak één (of twee) keer terug schakeld zodra je het gaspedaal vol intrapt.
In principe houdt je C4 een versnelling langer vast als je het gaspedaal verder intrapt. Als je bak altijd op het zelfde moment schakeld is er iets mis met het vacuumsignaal naar je modulator, of met de vacuummodulator zelf.

Als je hoofdzakelijk op straat gaat rijden met je Mustang, dan zou ik persoonlijk niet hoger gaan als een 3.40 overbrenging om de toerentallen op de snelweg te beperken.
Op http://www.fordmuscle.com/calculators/rpm.shtml kun je zien wat verandering van overbrenging met je toerental doet. 2.80 is de meest gebruikelijke standaard overbrenging in klassieke Mustangs.
Een goed opgebouwd double ribbed differentieel met limited slip is goed voor zo'n 500pk. Ruim voldoende om een keer mee over het circuit van Lelystad of Zolder te razen, en een stuk lichter als een complete 9" achteras.
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Bericht door peer »

Mustang68 schreef:Heb je dat bij 70/80 dat hij terug schakelt of dat je motor ineens meer vermogen/koppel gaat leveren?

Ik denk dat een 9" geen overbodig luxe is.

Jacco
Hij levert dan in 1 keer meer vermogen/koppel. Terug schakelen doet hij niet.
tminus3 schreef:De kickdown kabel zorgt er inderdaad voor dat je bak één (of twee) keer terug schakeld zodra je het gaspedaal vol intrapt.
In principe houdt je C4 een versnelling langer vast als je het gaspedaal verder intrapt. Als je bak altijd op het zelfde moment schakeld is er iets mis met het vacuumsignaal naar je modulator, of met de vacuummodulator zelf.

Als je hoofdzakelijk op straat gaat rijden met je Mustang, dan zou ik persoonlijk niet hoger gaan als een 3.40 overbrenging om de toerentallen op de snelweg te beperken.
Op http://www.fordmuscle.com/calculators/rpm.shtml kun je zien wat verandering van overbrenging met je toerental doet. 2.80 is de meest gebruikelijke standaard overbrenging in klassieke Mustangs.
Een goed opgebouwd double ribbed differentieel met limited slip is goed voor zo'n 500pk. Ruim voldoende om een keer mee over het circuit van Lelystad of Zolder te razen, en een stuk lichter als een complete 9" achteras.
Zou je me dat deel van het vacuum beter kunnen beschrijven? Loopt er een vacuum verbinding van het blok naar de versnellingsbak?
Zou dit dan ook betekenen dat als ik met een beetje gas in de 3e rij en ik geef meer gas dat de bak ook terug schakeld? Of is het alleen langer vast houden bij het optrekken.

Verder dacht ik ook dat ik op het moment een 2.80 overbrenging heb maar ik kan het niet met zekerheid zeggen.

Het geschatte vermogen van het blok is iets meer dan 400pk dus over gaan naar een 9" zou niet hoeven.
Gebruikersavatar
fordman
Donateur 2014
Berichten: 1006
Lid geworden op: vr 02 jul, 2004 19:54

Bericht door fordman »

3.25:1 met een limited slip. Is een leuke overbrenging voor op de snelweg en je behoudt nog genoeg trekkracht voor een sprintje.
Ik heb hem nu ook en het bevalt prima.
Mijn combo C4, 3.25:1 ford 4 pinion (door currie gemodificeerd).
Fordman
1968 fastback


[img]http://img.photobucket.com/albums/v203/fordman/GotNos.gif[/img]

[b]When size matters............bigger is better!!!!!![/b]
mustang12
Berichten: 574
Lid geworden op: do 23 nov, 2006 23:01
Locatie: schiedam

Bericht door mustang12 »

wel vreemd dat de auto bij 70/80 veel vemogen heeft..
dat zelfde zou hij dan toch ook bij lagere snelheden moeten hebben??
Gebruikersavatar
Mustang68
Berichten: 521
Lid geworden op: wo 14 jan, 2004 13:12
Locatie: Ermelo

Bericht door Mustang68 »

Ja er loopt een vacuum leiding van het inlaatspruitstuk naar achter op de bak. Deze regelt samen met de governor (lees toerental uitgaande as) het overschakel moment hoe meer gas hoelater hij schakelt.
Maar ik vind het wel bruut dat hij zonder terug te schakelen bij de 120kmh nog spint (met terug schakel ook eigenlijk :-) ). Of heb je er hele smalle bandje onder zonder grip?

Anders zou het nog kunnen dat je vroeging van je ontsteking niet goed werkt en dat deze plotseling er in klapt. Maar dit zou hij ook in de andere versnellingen moeten doen bij hetzelde toerental.

Wat is je toerental bij 120km/u bij normaal rijden?

Jacco
Gebruikersavatar
tminus3
Donateur 2014
Berichten: 1534
Lid geworden op: wo 24 dec, 2003 15:22
Locatie: 't zonnige zuiden
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

Zoals Jacco zegt regelt de vacuummodulator met behulp van het vacuum van uit je inlaatspruitstuk je schakelmoment. Bij volgas bepaald de governor je schakelmoment.
Als je de bak later over wilt laten schakelen kun je de stelschroef in je modulator (even vacuumslang verwijderen) een stukje indraaien of een langere pushrod installeren (achter de modulator, in de behuizing).

Als je met een 8" achteras verder wilt zou ik wel op zoek gaan naar een double ribbed differentieelhuis. De behuizingen tot en met '67 hebben alleen horizontale verstevigingsribben en zijn minder sterk.
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Bericht door peer »

Bedankt voor de antwoorden ik ga er mee aan de slag.

Bandenmaat is toch 225 en de banden zijn zo goed als nieuw (max 1500 km) Toerental... geen idee als ik moet gokken ergens tussen de 2500 en 3000? ik heb geen toerenteller.
Gebruikersavatar
65-fastback
Berichten: 2596
Lid geworden op: wo 12 mei, 2004 08:54
Locatie: westland

Bericht door 65-fastback »

je problem is niet zo zeer je overbrenging (wat naar mijn idee 3.25 tot 3.55 in jouw geval zou moeten zijn voor het lekkerste rijden, liefst met sper zoals fordman heeft), want een standaard 289 2v (in normale conditie) zou met een 2.78 achteras bij volgas wegrijden ook 1 streep moeten achterlaten. deden ze bij mij iig wel, zelfs op gas ;-)

jij moet je oorzaak eerder in een koppelomvormer zoeken. je krijgt pas je vermogen als je 70-80 mph rijdt. volgens mij rij je dan met 2500-3000 toeren.

DAN PAS produceerd je blok power. DUS moet je een converter hebben die stallt bij 2500 toeren.

je huidige converter stall dus niet bij het bij je blok behorende toerental, je cam is groter dan je stall conv.
jammer genoeg moet je je blok weer van je bak scheiden....
Ford Mustang 1965 fastback extreme street/strip; '69 408w, TKO600,
the Shelby recreation + 1969 MACH 1, both currently under construction.
Harley Davidson Fatboy 2003 anniversary
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Bericht door peer »

Mijn huidige converter is zoiezo een probleem maar waarschijnlijk niet de oorzaak van alles.
Ik ga de komende winter de versnellingsbak aanpakken en ook de converter vervangen. Nu ben ik aan het kijken naar de nieuwe versnellingsbak en kom ik bij mustang unlimited uit op zoiets:
versnellingsbak

Dit zou zijn tot 450 PK dus dat zou op het randje moeten zijn. Ik neem aan dat die bak ook wel wat marges heeft en niet bij 451pk uit elkaar valt ;) Om nu gelijk het dubbele uit te geven voor een bak tot 750 pk zie ik niet zitten.

Ik neem aan dat dit gewoon in mijn huidige C4 behuising past en min of meer "Plug and play" is.
Dit is 1 van de opties die ik aan het bekijken ben. Ik zou ook de huidige bak met hulp van andere kunnen reviseren maar zo'n kant en klaar pakket is ook niet enorm duur.
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”