Remvloeistof op siliconen basis (DOT5) ???

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Dakloos
Super User

Remvloeistof op siliconen basis (DOT5) ???

Bericht door Dakloos »

Omdat ik mijn hele remsysteem ga vernieuwen zit ik eraan te denken om DOT5 remvloeistof op siliconen te gaan gebruiken. Ik vraag me nu af of dit t.o.v. normale remvloeistof behalve de vele voordelen ook nog nadelen heeft. Waarom rijden eigenlijk niet alle nieuwe voortuigen met DOT5 remvloeistof? Tijdens Google'en kwam ik dit tegen:

Siliconen Remvloeistof wordt behalve in de racerij bijna nergens gebruikt.
In de racerij wordt het na elke rit vervangen.
Dat heeft natuurlijk een reden en wel omdat siliconen remvloeistof enige nadelen t.o.v. conventionele remvloeistof heeft.
Een reden is dat er lucht wordt opgenomen door de vloeistof.
Bij grote hoogteverschillen, eigenlijk ook luchtdrukverschillen, wordt de vloeistof sponzig.
Ook een probleem is dat de vloeistof meer samendrukbaar is dan de conventionele remvloeistof.
Er kan vrij water in het systeem ontstaan en dat is levensgevaarlijk omdat water bevriest en snel kookt.
De conventionele remvloeistof is hygroscopisch, neemt dus water op.
Er ontstaat dan bij conventionele remvloeistof in geen geval vrij water.
Als er een topkwaliteit, nieuwe remvloeistof wordt gebruikt (gebruik nooit een blik dat al geopend is geweest of waar een beetje roest aan zit), die om het jaar of de twee jaar wordt ververst, mag er geen roestvorming van betekenis optreden.
Er zijn dus sterke nadelen aan siliconenremvloeistof vastgesteld t.o.v. de conventionele.
Het wordt bovendien niet aangeraden om op siliconenvloeistof over te schakelen.
Alle onderdelen van het remsysteem zijn voor het gebruik van conventionele remvloeistoffen ontworpen.
Als u nieuwe remdelen monteert, gebruikt u doorgaans remvet om de onderdelen te smeren en goed gangbaar te maken.
Dit remvet heeft nagenoeg dezelfde samenstelling als de conventionele remvloeistof.
Deze zal dus niet worden opgenomen in de siliconenvloeistof waardoor dit apart in het systeem blijft bestaan.
Siliconenremvloeistof hoort thuis in de DOT5 klasse.
De conventionele (standaard) remvloeistoffen worden ingedeeld in de DOT3, DOT4 of DOT5.1 klasse.
Deze vloeistoffen zijn lichtgeel van kleur.
De siliconenvloeistof is paars van kleur.
Gebruik remvloeistof van de voorgeschreven DOT aanduiding uit een nieuwe, gesloten verpakking.
Gebruik nooit een al eerder geopend blik als het ouder is dan twee weken.
Koop de juiste hoeveelheid en bewaar dus nooit lang de overgebleven vloeistof, maar koop altijd nieuwe van de beste kwaliteit.
Uw leven kan er letterlijk van af hangen.
Verder is nog op te merken dat de siliconenvloeistof niet reageert met gewone remvloeistof.
Ze mengen echter niet en blijven dus apart aanwezig in hoekjes en gaatjes.
Behalve in de racerij nooit overgaan op de siliconenremvloeistof is het devies.

Hoe denken jullie over bovenstaand verhaal of wat is jullie ervaring met DOT5 remvloeistof?
Erwin

1966 convertible
Mustang Den Haag

Bericht door Mustang Den Haag »

Gewoon DOT 6.2 dacht ik ,daar is al meer over gesproken even zoeken.

GR ROB
_________________________________________________________________________________________________________
Enjoy Life Today, don't wait for it...
Mustangdriver
Contacteer:

Bericht door Mustangdriver »

Ik zou bij DOT 4 blijven, het systeem werkt daar prima mee. Ik denk vooral aan die samendrukbaarheid van DOT 5; wat zegt dat je weer wat harder/dieper moet drukken op het rempedaal.

Just my thoughts Erwin....

Geoffrey
1966 fastback in Clearwater Aqua, 302ci en AOD

www.mustangdrivers.be The Belgian Mustangsite
1970TwisterSpecial
Moderator
Contacteer:

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Dot 5 is inderdaad het beste.
Dat is namelijk op siliconen basis, en dus niet vocht aantrekkend.
Zeker omdat je alles gaat vernieuwen is het de ideale gelegenheid om over te stappen.

Maar let op: niet te verwarren met Dot 5.1 !!!!
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
Mustangwacko
Retired Moderator

Bericht door Mustangwacko »

Sinds mei 2005 rij ik met DOT5 in mijn Mustang. Ik ben er zeer tevreden over.
Ook toen ik, vorig jaar mei, de switch maakte naar schijfremmen vóór kwam het goed van pas. Ondanks de onvermijdelijke knoeiboel hoefde ik niet bang te zijn voor aantasting van de lak.

De meeste automaterialenzaken hebben het niet op de plank liggen. Eentje probeerde mij DOT5.1 aan te smeren, maar dat is dus totaal wat anders! Ronald verwees mij toen naar de Harley-Davidson dealer. Die had een rek vol staan.
Één keer raden waarom..... :wink:

Het verhaal via Google haalt, volgens mij, de eigenschappen van DOT5 en DOT5.1 door elkaar. DOT 5 is juist NIET hydroscopisch

Ik vond via Google op een motorforum het volgende en kan het zelf niet beter verwoorden;
DOT 3 en 4 zijn "gewone" remvloeistoffen die inderdaad water aantrekken en juist daarom om de 2 jaar vervangen MOET worden!!!
DOT 5 is een siliconen remvloeistof die dit probleem niet kent en dus "eewig" in het remsysteem mag blijven zitten.
Nu komt echter het grote probleem: DOT 5 mag je NOOIT mengen met enig andere DOT!!!
Wil jij zoals ik bij mijn motorfiets heb gedaan toch met DOT 5 gaan remmen, koop dan nieuwe remslangen, een nieuwe remzuiger en vervang de afdichtingen van je remklauwen en maak alles brandschoon!
En zelfs dan loop je nog het risico dat de fabrieksrubbertjes niet tegen siliconen kunnen en gaan opzwellen.
Voor de volledigheid:
Een DOT 5.1 is GEEN siliconen-remvloeistof, maar een gewone met een bestendigheid tegen zeer hoge temperaturen, zoals die bij extreem remmen (bergje af) kunnen voorkomen.

Zie ook;
http://www.classicpassion.nl/siliconen_ ... _dot_5.php
Jacco
"I got my kicks driving a sixty-six"
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

Bedankt voor de reactie mannen. Ik zal morgen eens langs Imparts lopen en daar eens informeren. Ik heb bij mijn vorige Mustang eens wat remolie geknoeid op de lak en werd daar niet vrolijk van. Alleen daarom al zou ik het doen.....
Erwin

1966 convertible
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”