Donny's 302 project

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
fordman
Donateur 2014
Berichten: 1006
Lid geworden op: vr 02 jul, 2004 19:54

Bericht door fordman »

Donny succes!!!!

We wachten in spanning af.
Fordman
1968 fastback


[img]http://img.photobucket.com/albums/v203/fordman/GotNos.gif[/img]

[b]When size matters............bigger is better!!!!!![/b]
Gebruikersavatar
McQueen
Berichten: 1401
Lid geworden op: vr 23 mar, 2007 13:53
Locatie: Eindhout ( Laakdal ) near Radiator-Springs
Contacteer:

Bericht door McQueen »

Succes ermee DONNY :!:
Zeg me rond welk uur je hem start, dan ga ik hier in de hof staan, dan hoor ik hem misschien tot hier :wink:

Jan.
[img]http://i11.photobucket.com/albums/a168/jamazuki/Mustang/AmericanFlagWave.gif[/img] Let's Rock ! [img]http://i11.photobucket.com/albums/a168/jamazuki/Mustang/AmericanFlagWave.gif[/img]



.
Gebruikersavatar
Donny
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 03 jan, 2005 10:03

Bericht door Donny »

Hier zijn we dan met een klein verslag.
Om mijn stang draaiende te hebben moest ik nog effe wachten op mijn hv waterpomp. Natuurlijk kwam deze veel later dan voorzien maar uiteindelijk kwam ie gelijk met nog enkele andere spullen.

Vrijdagavond pakjes opendoen en monteren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alles gemonteerd

Afbeelding


De fan e.d. zijn er maar voorlopig op gezet om te kunnen starten. De puntjes op de i komen later wel ( als weer eens regent :? )

Zaterdagvoormiddag bougiekabels ( die veels te lang zijn ) nog eens gecontroleerd en batterij aan de chargeur.
En dan starten.

Met het inlopen van de nokkenas ging het eerste kwartier goed totdat ie begon te sputteren. Effe stilgelegd ontsteking gecontroleerd en terug geprobeerd om op te starten. Maar toen begon het zweet uit te breken. De motor sloeg niet meer aan…….. :cry:
Controle van de ontsteking, controle van de carbu. Vonken en benzine genoeg .
Daarna geprobeerd door handmatig te choken en doorstarten. Eindelijk terug leven in de brouwerij, maar het mooie stationaire toerental bleef weg. Bleek dat er een fit was in een van de vacuümleiding naar de carbu. Bleef al beter op toeren maar viel van tijd toch nog stil. De motor rookte ook meer dan tijdens het inlopen, wat logisch is.

Het stilvallen

http://www.youtube.com/watch?v=zbVel4gg1mY

Na alle vloeistoffen te hebben gecontroleerd zijn we er een toerke me gaan doen. Stof met de rapte eraf gewassen en zonder motorkap de weg op. Kreeg wel rare blikken van de tegenliggers, Was het nu door het dat er iets ontbrak of omdat het iets was dat ze niet alle dagen tegenkwamen ( of beide ) :D

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens het rijden heb ik vooral binnenwegen gedaan. Wel redelijk opgetrokken( halfgas ) maar niet boven de 2700 toerengeweest. Het is ondertussen al een half jaar geleden dat ik nog met de stanggereden heb maar toch had ik precies wat meer verschil met mijn 289 verwacht. Na een rit van 40tal km kwam de motor precies toch wat losser.

Na de rit heb ik nog geprobeerd om de carbu, ontsteking wat bij te regelen, maar had niet direct resultaat op het stationair toerental.
Hoop dat ik in de week wat tijd heb om verder af te stellen en het roken wegkrijg.

Nog een amateurfilmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=TB_Vhji-Vdo

Nu effe wat bekomen :doc:
Na twee dagen in de kou heb ik er een fikse verkoudheid aan overgehouden.
:)
fastback '67
302ci with rpm alu heads, cam and intake
Msd ignition
headers
...
Gebruikersavatar
78ghiaT5
Super User
Berichten: 7053
Lid geworden op: do 07 apr, 2005 15:09
Locatie: Den Haag

Bericht door 78ghiaT5 »

Donny, beterschap toegewenst met je verkoudheid, maar het was het koudje lopen wel waard natuurlijk, want het ziet er alemaal erg schoon en proper uit en bovendien... je paardebeest doet het weer!

harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
Gebruikersavatar
1969Mach1
Berichten: 3037
Lid geworden op: di 17 mei, 2005 14:34
Locatie: Veluwe

Bericht door 1969Mach1 »

Goed bezig Donny!

Houd ons op de hoogte van de vorderingen.
1969 Indian Fire Ford Mustang Mach1 351w 4-spd
--> @mistermach1
Gebruikersavatar
Donny
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 03 jan, 2005 10:03

Bericht door Donny »

't is al effe geleden, maar nog eens een kleine update.

Na eindelijk nog eens wat vrije tijd te hebben heb ik me eens bezig gehouden met de afwerking. Aan het thermostaathuis was er nog een kleine lek die hersteld moest worden, bougie kabels netjes leggen,...
Om de radiator van voldoende koelwater te voorzien had ik onlangs op Ebay voor een prijsje ( t.o.v. de Billit's e.d. ) een overflow-tank gekocht. Deze natuurlijk ook meteen gemonteerd. Het monteren viel goed mee aangezien de bevestigingspunten overeen kwamen met de orginele bevestigingspunten van mijn radiator. Het zoeken naar gepaste schroeven duurde langer :)

Afbeelding

Afbeelding

Het afstellen van mijn motor verloopt minder goed. :( Heb al verschillende keren de voorontsteking gewijzigd, maar bij lage toeren durft de motor wel eens te stotteren. Zonder de vacuumvervroeging was het veel minder, dus paar graden terug gezet en gassen ( met vacuum )wederom hetzelfde probleem.

Het beste resultaat had ik bij 10° voorontsteking, maar zonder vacuum kwam er minder vermogen uit bij hogere toerentallen.

Kan er iemand wat tips geven? Het gaat over een MSD ontsteking en een holley carbu.
fastback '67
302ci with rpm alu heads, cam and intake
Msd ignition
headers
...
Gebruikersavatar
Johnvanschoubroek
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 05 okt, 2005 17:46
Locatie: Lochristi
Contacteer:

Bericht door Johnvanschoubroek »

je moet je vooronsteking afstellen bij stationair toerental zonde vacuum, heb je het op deze manier gedaan?
http://www.extremefordtaunusproject.net/
Live your life a 1/4 mile at the time!!!!
Gebruikersavatar
Donny
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 03 jan, 2005 10:03

Bericht door Donny »

Ja, eerst vacuum losgekoppeld en met de lamp gekeken hoeveel graden voorontsteking ik had. Vanaf het moment dat ik redelijk stat. toerental had, heb ik deze verlaagd totdat ik praktisch geen vacuum meer had aan de vervroeger.

Nu vroeg ik me af wat het max. aantal graden voorontsteking is zonder gevaar te hebben voor detonatie.
Onbelast kom ik bij flink gasgeven in de buurt van 50° met de vacuumvervroeger aangesloten.

Of moet ik het meer in de richting van de carbu afstelling gaan zoeken?
fastback '67
302ci with rpm alu heads, cam and intake
Msd ignition
headers
...
Gebruikersavatar
Donny
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 03 jan, 2005 10:03

hulp gevraagd voor afstelling ontsteking

Bericht door Donny »

Heb nog wat info verzameld over de verdeler en de nokkenas.

nokkenas

• IGNITION TIMING
Ignition timing for this package may vary with each application.
A good starting figure would be between 10 degrees to 14
degrees initial timing at idle with vacuum advance disconnected.
Total advance should not exceed 32 degrees to 34 degrees with
initial and centrifugal weights combined and should be at full
advance at 3000-3500 rpm. After timing is adjusted, re-connect
the vacuum advance line. NOTE: The best combination for any
particular vehicle or application must be determined by trial and
error using the above information as a guideline.

verdeler

Afbeelding
Afbeelding

Zoals in de eerste grafiek is het nu gemonteerd. Nu weet ik niet wat het beste is, deze setup behouden of andere veertjes monteren. Laten we veronderstellen dat de voorontsteking op 10° staat.

Welke setup zouden jullie nemen?
fastback '67
302ci with rpm alu heads, cam and intake
Msd ignition
headers
...
Gebruikersavatar
1969Mach1
Berichten: 3037
Lid geworden op: di 17 mei, 2005 14:34
Locatie: Veluwe

Bericht door 1969Mach1 »

Ben je er al uit Donny?

Rob
1969 Indian Fire Ford Mustang Mach1 351w 4-spd
--> @mistermach1
Gebruikersavatar
Donny
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 03 jan, 2005 10:03

Bericht door Donny »

Eruit? Nee niet echt. :oops:

Om te beginne had ik puur afgegaan op de bijhorende uitleg van de nokkenas en de ontsteking. Ontsteking afgesteld op 10° centrifugaal veertjes en stopbushing verandert zodat ik netjes volgens de grafiek D netjes uitkwam op een 35° totale voorontsteking bij 3000-3500 toeren. De veren waren snel vervangen, de stop bushing ging minder vlot. Deze zit namelijk onder de vlieggewichten

de veren

Afbeelding


stopbushing

Afbeelding

Msd inside

Afbeelding


Nu het ding ging voor geen meter. Na het bij regelen van de carbu ging het beter maar had ik nog steeds bij lage toeren het gestotter. Vanaf hier ging het eigenlijk slechter. :cry:
Afstelling van de vlotters gecontroleerd, mengselschroeven wat bijgezet…..
Op een gegeven moment kreeg ik backfires en/of knallen in de uitlaat wanner ik extra gas gaf, bij stilletjes optrekken was er onderin nog steeds een punt waarop de motor stotterde.
Knal in de pijp teveel brandstof? Mengselschroeven terug gezet.
Knal in de filter te weinig brandstof ? Enzo een tijd bezig geweest zonder resultaat.

Om van de ellende af te geraken heb ik uiteindelijk alles terug omgebouwd naar het startpunt, helaas zonder resultaat.

Nu als er iemand nog suggesties heeft breng ze maar aan, op het moment krijg ik er niet veel van gemaakt.
Eventueel een adres van een goede firma/tuning bedrijf met kennis van zaken zou ook niet slecht zijn..
fastback '67
302ci with rpm alu heads, cam and intake
Msd ignition
headers
...
Gebruikersavatar
65-fastback
Berichten: 2596
Lid geworden op: wo 12 mei, 2004 08:54
Locatie: westland

Bericht door 65-fastback »

carb afstellen.

misschien he je de verkeerde power valve.
klinkt wel zo.
hoeveel vacuum heb je bij idle en hoeveel op cruise snelheid? (3500 tpm)

of heb je je vacuumvervroeger op de verkeerde poort gezet?
Ford Mustang 1965 fastback extreme street/strip; '69 408w, TKO600,
the Shelby recreation + 1969 MACH 1, both currently under construction.
Harley Davidson Fatboy 2003 anniversary
Gebruikersavatar
fordman
Donateur 2014
Berichten: 1006
Lid geworden op: vr 02 jul, 2004 19:54

Bericht door fordman »

Hallo Donny,

Wat een pech allemaal. Na al die energie wil je dat het ook goed loopt, ja toch?

Met jou setup zou ik voor grafiek E gaan met je springs en stops.
Rond de 3000 toeren wil je al op je maximale vervroeging zitten.
Deze zou ik op 36 graden zetten om te beginnen.
Base timing zou ik tussen de 6 en 10 graden zetten.

Zorg ervoor dat je voor het vacuum signaal de ported vacuum hebt (deze zit op je voorste meetering blok boven de mixture schroef (aan de bijrijders kant). Zeker geen vol vacuum nemen van je spruitstuk).

Kijk even in je Holley boek en zorg dat je basis afstellingen goed staan (vlotter nivo, throttle plate opening, standaard veer in je secundairies etc)

Hij zou dan goed moeten lopen, je hoeft daarna alleen nog wat fijn tuning te doen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Fordman
1968 fastback


[img]http://img.photobucket.com/albums/v203/fordman/GotNos.gif[/img]

[b]When size matters............bigger is better!!!!!![/b]
Gebruikersavatar
Donny
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 03 jan, 2005 10:03

Bericht door Donny »

Vacuumvervroeger zit op de bovenste aansluiting.( Holley carb )
Hoeveelheid vacuum weet ik niet exact. Stationair een kleine halve bar dacht ik , cruissnelheid niet gemeten.
Veronderstel dat dit te maken heeft met de power valve?
fastback '67
302ci with rpm alu heads, cam and intake
Msd ignition
headers
...
Gebruikersavatar
fordman
Donateur 2014
Berichten: 1006
Lid geworden op: vr 02 jul, 2004 19:54

Bericht door fordman »

65-fastback schreef:carb afstellen.

misschien he je de verkeerde power valve.
De power valve zou ik niet in eerste instantie aan komen.
Standaard zit daar een 6.5 in, en die is meestal goed voor straat gebruik.
Voor fijn tuning kan je hier mee spelen.
De powervalve zorgt bij hard optrekken voor de extra brandstof naast hetgeen er door de sproeiers en acceleratiepomp wordt geleverd.

Maar meten is weten. Bak in drive zetten met stationair toerental (voet op de rem) en dan vol vacuum meten (op inlaat spruitstuk).

Kijk even naar het volgend videotje voor het bepalen van de juiste powervalve.
http://www.youtube.com/watch?v=mE_xTUXQJQ8
Fordman
1968 fastback


[img]http://img.photobucket.com/albums/v203/fordman/GotNos.gif[/img]

[b]When size matters............bigger is better!!!!!![/b]
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”