nokkenas
Moderator: Shelby GT-H
nokkenas
hallo allemaal
ik heb een 6cil mustang '66 en wil de klepspeling afstellen.
er zit een 260 nokkenas in met hydraulic lifters en afstelbare tuimelaars.
in de shopmanual saat wel dat je de speling moet meten met de lifter helemaal ingeduwd maar ik kan nergens vinden hoeveel speling er tussen moet zitten.
kan iemand mij daar aan helpen?
groeten andre
ik heb een 6cil mustang '66 en wil de klepspeling afstellen.
er zit een 260 nokkenas in met hydraulic lifters en afstelbare tuimelaars.
in de shopmanual saat wel dat je de speling moet meten met de lifter helemaal ingeduwd maar ik kan nergens vinden hoeveel speling er tussen moet zitten.
kan iemand mij daar aan helpen?
groeten andre
andre
ford transit 2.0 tdci 2009
ford granada 2.8i ghia 1984 lpg
ford F250 supercab 460ci v8 1978 camper special lpg
ford F150 ranger 5.0i 1985 lpg
ford mustang 200ci l6 1966 sprint
ford transit 2.0 tdci 2009
ford granada 2.8i ghia 1984 lpg
ford F250 supercab 460ci v8 1978 camper special lpg
ford F150 ranger 5.0i 1985 lpg
ford mustang 200ci l6 1966 sprint
- Edze
- Retired Moderator
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: wo 08 sep, 2004 11:33
- Locatie: Assen.
- Contacteer:
Het verhaal van Mark klopt helemaal (hydraulische) hoef je volgens mij ook niet te stellen.
Tenminste dat heb ik bij mijn Mustanggarage te horen gekregen.
Tenminste dat heb ik bij mijn Mustanggarage te horen gekregen.
[color=darkred][i]'66 mustang coupe 302-5.0 Cobra EFI , AODW-trans. , March underdrive-pully's , 9" locked-rear.[/i][/color] [color=orange]///under-constuction\\\[/color]
- richard66coupe
- Berichten: 476
- Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
- Locatie: Drenthe
Je kunt ze volgens mij wel afstellen, ik heb het zelf al een keer gedaan bij mijn 289. Het heeft alleen meestal niet zoveel zin want de hydraulisch plunger compenseert het toch weer.. Het enige wat wel mogelijk is is dat zo'n plunger min of meer uit zijn regel gebied gaat zitten. Als hij te los is begint hij uiteraard te tikken. Dit kan komen doordat de afstelmoer iets omhoog is gekomen of gewoon slijtage..
Als de klep daarentegen omhoog komt in de zitting en de plunger komt dan uit zijn regelgebied(=strakker) houd ie de klep open op een gegeven moment waardoor je klep verbrand en je dus een koprevisie moet hebben.
Dus als je motor tikt kun je altijd even kijken of er misschien een klepstoter te los staat. Je hebt meerdere methodes om dit te doen, de handigste en snelste is met draaiende motor.
- Verwijder kleppendeksel aan de kant die tikt(6 cylinder heeft er maar 1)
- Maak evt. een schild zodat er geen olie op de uitlaat spruitstukken komt.
- Start de motor en laat hem even een beetje opwarmen..
- Ga nu met draaiende motor klep voor klep de moer los draaien totdat hij begint te tikken. Draai hem vervolgens weer in tot hij net stopt met tikken(bovenkant regelgebied plunger) en geef hem nu (zachtjes) nog een halve of drie kwart slag extra(midden regelgebied plunger).
Draai de moer niet te snel in want dan loop je het risico dat de plunger de klep openhoud omdat hij niet zo snel kan regelen!
Dit heb ik ooit een keer op een amerikaans forum gelezen en dit is alleen van toepassing op motoren met verstelbare tuimelaars en ik weet niet of het bij 6 cylinders nog anders is dus dit zou ik even navragen!
Als de klep daarentegen omhoog komt in de zitting en de plunger komt dan uit zijn regelgebied(=strakker) houd ie de klep open op een gegeven moment waardoor je klep verbrand en je dus een koprevisie moet hebben.
Dus als je motor tikt kun je altijd even kijken of er misschien een klepstoter te los staat. Je hebt meerdere methodes om dit te doen, de handigste en snelste is met draaiende motor.
- Verwijder kleppendeksel aan de kant die tikt(6 cylinder heeft er maar 1)
- Maak evt. een schild zodat er geen olie op de uitlaat spruitstukken komt.
- Start de motor en laat hem even een beetje opwarmen..
- Ga nu met draaiende motor klep voor klep de moer los draaien totdat hij begint te tikken. Draai hem vervolgens weer in tot hij net stopt met tikken(bovenkant regelgebied plunger) en geef hem nu (zachtjes) nog een halve of drie kwart slag extra(midden regelgebied plunger).
Draai de moer niet te snel in want dan loop je het risico dat de plunger de klep openhoud omdat hij niet zo snel kan regelen!
Dit heb ik ooit een keer op een amerikaans forum gelezen en dit is alleen van toepassing op motoren met verstelbare tuimelaars en ik weet niet of het bij 6 cylinders nog anders is dus dit zou ik even navragen!
- Mustang power
- Berichten: 211
- Lid geworden op: za 31 jan, 2004 20:11
- Locatie: West Brabant
Bij de 6 cil kan je de kleppen niet stellen omdat de tuimelaars op een lange as zitten net als bij de 390/428 motoren.
Bij de laatste is er wel high performance spul op de markt waarbij dat evt wel kan maar voor zover ik weet bij de 6 cil lijn van Ford niet.
Als de klepstoters versleten zijn dan moet je ze vervangen, helaas kan dat alleen als je de cil kop verwijdert.
Groetjes,
Edwin
Bij de laatste is er wel high performance spul op de markt waarbij dat evt wel kan maar voor zover ik weet bij de 6 cil lijn van Ford niet.
Als de klepstoters versleten zijn dan moet je ze vervangen, helaas kan dat alleen als je de cil kop verwijdert.
Groetjes,
Edwin
Shelby GT500 Cabrio 08
Dodge Ram SRT-10 (DD) 05
Lincoln Mark VIII 95
GMC Typhoon 92
GMC Syclone 91
Mustang GT Cabrio 87
Mustang Cabrio 86
Yamaha RD500 84
Indy Pace Car 79
Fastback 79
Mustang Cabrio 71
Mustang Mach1 71
351HO Shelby Europa 71
GMC PU 52
Dodge Ram SRT-10 (DD) 05
Lincoln Mark VIII 95
GMC Typhoon 92
GMC Syclone 91
Mustang GT Cabrio 87
Mustang Cabrio 86
Yamaha RD500 84
Indy Pace Car 79
Fastback 79
Mustang Cabrio 71
Mustang Mach1 71
351HO Shelby Europa 71
GMC PU 52
right
Edwin heeft gelijk denk ik,
zolang ze op een as zitten en er zit aan de bovenkant niet een imbus met een borgmoer kun je ze niet afstellen.
bij een 289 kan je ze inderdaad wel iets stellen met de moeren op de tuimelaars.
ik heb zelf op een 390 en op m'n 428 ook die afstelbare rockerarms genomen omdat ik gewoon zeker wilde weten dat alles goed afgesteld was, daarbij had ik dan ook nog nog in lengte verstelbare stoterstangen om het geheel optimaal te maken.
maar in de regel hoef je de hydr. stoters niet af te stellen.
Hennie
zolang ze op een as zitten en er zit aan de bovenkant niet een imbus met een borgmoer kun je ze niet afstellen.
bij een 289 kan je ze inderdaad wel iets stellen met de moeren op de tuimelaars.
ik heb zelf op een 390 en op m'n 428 ook die afstelbare rockerarms genomen omdat ik gewoon zeker wilde weten dat alles goed afgesteld was, daarbij had ik dan ook nog nog in lengte verstelbare stoterstangen om het geheel optimaal te maken.
maar in de regel hoef je de hydr. stoters niet af te stellen.
Hennie
[url]http://www.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
ik heb wel afstelbare tuimelaars.
in de shopmanual staat dat je de stoter helemaal onderin moet duwen en dan kun je de speling meten maar ik weet niet hoeveel speling ik moet hebben.
in de shopmanual staat dat je de stoter helemaal onderin moet duwen en dan kun je de speling meten maar ik weet niet hoeveel speling ik moet hebben.
andre
ford transit 2.0 tdci 2009
ford granada 2.8i ghia 1984 lpg
ford F250 supercab 460ci v8 1978 camper special lpg
ford F150 ranger 5.0i 1985 lpg
ford mustang 200ci l6 1966 sprint
ford transit 2.0 tdci 2009
ford granada 2.8i ghia 1984 lpg
ford F250 supercab 460ci v8 1978 camper special lpg
ford F150 ranger 5.0i 1985 lpg
ford mustang 200ci l6 1966 sprint
- richard66coupe
- Berichten: 476
- Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
- Locatie: Drenthe
Hoi,
Ik heb het ook op die manier geprobeert eerst, de lifter volledig indrukken met een fatsoenlijk stuk gereedschap en dan een voelermaat van 3 mm ofzo(weet ik niet voor een 6 cyl) moet er dan net door heen gaan. Het was een rot klus want je blijft aan het stellen en toen ik ze alle 16 bij langs was gegaan een avond later toen was het een groot gespetter en klopte er geen zak van.. Ze stonden allemaal te los dus waarschijnlijk had ik de lifters toch niet goed ingedrukt of er stond een verkeerde waarde in de Haynes manual voor mijn blok.. Op amerikaanse forums hoor ik ook dat deze methode niet werkt. Misschien bij een nieuw gerev. blok waar de olie uit is dat dit wel goed werkt?
Ik heb het ook op die manier geprobeert eerst, de lifter volledig indrukken met een fatsoenlijk stuk gereedschap en dan een voelermaat van 3 mm ofzo(weet ik niet voor een 6 cyl) moet er dan net door heen gaan. Het was een rot klus want je blijft aan het stellen en toen ik ze alle 16 bij langs was gegaan een avond later toen was het een groot gespetter en klopte er geen zak van.. Ze stonden allemaal te los dus waarschijnlijk had ik de lifters toch niet goed ingedrukt of er stond een verkeerde waarde in de Haynes manual voor mijn blok.. Op amerikaanse forums hoor ik ook dat deze methode niet werkt. Misschien bij een nieuw gerev. blok waar de olie uit is dat dit wel goed werkt?
Klepspeling bij hydraulische stoters en met ingedrukte stoter (met speciaal gereedschap) bedraagd bij een:
170 ci 0,066-0,166 ideaal: 0,117"
200 ci 0,095-0,195 ideaal: 0,145"
Die methode van stoters indrukken werkt in de praktijk niet.
Daarom los regelen en tegen zetten, en dan nog 1 mm verder.
Succes,
Bernard
170 ci 0,066-0,166 ideaal: 0,117"
200 ci 0,095-0,195 ideaal: 0,145"
Die methode van stoters indrukken werkt in de praktijk niet.
Daarom los regelen en tegen zetten, en dan nog 1 mm verder.
Succes,
Bernard