Zondag 10 juni 2007, 12.00 uur. Voor mij stroomt traag de "Mighty" Missisippi; verderop schittert de skyline van St. Louis, Missouri half in de zon en daartussenin rijst de "Gateway Arch" (officieel de Jefferson National Expansion Memorial) hoog op in de lucht. Het is weer bijna een droom dat ik hier kan staan.
Gateway to the West I: St. Louis is de plaats waar de Missisipi en de Missouri rivier samenstromen. Lang geleden was dit de startplaats van de Lewis en Clark expeditie. Al het land ten westen van hier was nog onbekend toen Lewis en Clark aan hun expeditie begonnen en zo in feite de prille basis legden voor wat de huidige Verenigde Staten zijn geworden. Hun verhaal voert hier wat ver, maar Google er maar eens op.
Gateway to the West II: St. Louis is de grootste stad aan de befaamde Route 66, startplaats Chicago en eindbestemming Los Angeles uitgezonderd. Vanuit het toen drukke en industriële Oosten begon feitelijk in St.Louis, bij het oversteken van de Missisipi, de weg naar het westen.
Dat alles wordt nu gesymboliseerd door de indrukwekkende Arch, wie zal het plaatje niet kennen?

Na een lange vlucht via Houston, Texas, ben ik gisteren geland in Kansas City, Missouri. Niets te doen daar, zo werd mij van tevoren verzekerd. Er is wel heel veel tegelijk te doen bij AHP, dus terwijl Roy zijn handen vol heeft in California, moet ik (mag ik) op expeditie naar Missouri. Het hoofddoel van de expeditie is pas op maandag beschikbaar, dus ik kan op zondag nog wat pionieren. Ik heb weer de beschikking over "appropriate transportation", een dikke Jeep Wrangler in dit geval. Ik kan er echt niets aan doen, want om bedrijfseconomische redenen had ik keurig een bescheiden "mid size" huurauto besteld. Maar ja, Budget rent-a-car heeft een actie, een upgrade voor slechts $ 1,- per dag. Wie ben ik dan om dit aanbod van de Budget meneer af te slaan? Dat Kansas City geen toeristische of zakelijke metropool is blijkt wel uit het feit dat de Budget meneer nog nooit een NL rijbewijs heeft gezien.... De DM&FF sticker is ook weer snel geplakt en zo heb ik weer een super staff car voor de komende dagen.

Vanmorgen ben ik vanuit het hotel direct naar St. Louis gereden. Het eerste bezoek aldaar was aan de Old Chain Of Rocks Bridge, één van de Route 66 "landmarks". Voor huidige begrippen een ontzettend smalle brug (het is nu nog alleen een wandel- en fietsbrug) en voorzien van een zeer merkwaardige knik in het midden, aangebracht omdat men anders in de bocht van de Missisipi navigatieproblemen voor de scheepvaart verwachtte. Onwillekeurig krijg ik toch het beeld van hoe het hier 50, 60, 70 jaar geleden moet zijn toegegaan.

Door naar de Arch natuurlijk voor wat foto's. Omdat ik nog veel wil doen vandaag houd ik het bij foto's van de buitenkant. Wel mooi, vind ik zelf!

Snel weer St. Louis uit, want (een klein deel van) de Missouri vallei staat op mijn programma. Zodra je de Interstate verlaat zie je onmiddelijk weer de oude (sloop)auto's rond de huizen. Ik heb niet zo veel foto's, want de mensen kijken toch vreemd op als zo'n snuiter hun tuin staat te fotograferen. En een oude auto naast het huis is hier immers bepaald geen bezienswaardigheid! We zitten hier ook in The Mid West, een verzamelnaam voor een groep traditioneel ingestelde staten waar het agrarisch bestaan nog een hoofdrol speelt. Net als het geloof en de republikeinse instelling. Je kunt wel zeggen dat dit het "echte" Amerika nog is, met niets van de gekte van de Westkust of het gehaaste leven van de Oostkust. Het bestaan lijkt hier ongecompliceerd, vredige en traditioneel (maar of dat echt klopt weet ik ook niet zeker). Morgen meer!