pakking automaat pakking intake

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 31 mar, 2013 20:44
Locatie: Noord Limburg

pakking automaat pakking intake

Bericht door Robert »

hallo,
even een vraag, mijn automaat lekt. nu heb ik een nieuwe dikke pakking gekocht net als de vorige keer, is het verstanding om rondom vloeibare pakking te gebruiken, of beter van niet. alle tips zijn welkom.
Laatst gewijzigd door Robert op ma 29 feb, 2016 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: pakking automaat

Bericht door Big_fun_58 »

Ik zou eerst uitzoeken waarom hij nu weer is gaan lekken.
Als het vlak van de panrails niet meer vlak is of je draait ze te vast dan zal de nieuwe pakking ook weer gaan lekken.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: pakking automaat

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Leg het deksel eens op een glazen plaat.
Zo kan je zien of dat er geen oneffenheden in het pakkingvlak zitten.
Het komt nogal eens voor dat de boutjes te strak worden aangedraaid, waardoor het deksel er vervormt.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 31 mar, 2013 20:44
Locatie: Noord Limburg

Re: pakking automaat

Bericht door Robert »

AfbeeldingIk me een ongeluk geklopt, hoop dat hij nu vlak genoeg is. Is het een idee om wat vloeibare pakking aan de schroeven te doen. :ok:
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: pakking automaat

Bericht door Big_fun_58 »

Goed bezig!
Je kan vloeibare pakking op de pan vlakken en bouten doen. Kan geen kwaad.
Succes!
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 31 mar, 2013 20:44
Locatie: Noord Limburg

Re: pakking automaat

Bericht door Robert »

Ik denk dat ik er dan een dun laagje tussen doe.bedankt voor je reactie
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: pakking automaat

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Zit er al een aftap plug in ?
Die zou je er nu in kunnen (laten) maken.
Scheelt weer een heleboel rommel als je ooit nog eens de olie wilt vervangen of de bak wilt demonteren.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 31 mar, 2013 20:44
Locatie: Noord Limburg

Re: pakking automaat pakking intake

Bericht door Robert »

Afbeelding
Afbeelding
Zo eerste lek gedicht hoop ik?
Nu lekt mijn intake nog, deze ga ik ook nog voorzien van nieuwe pakkingen. Nu heb ik al de nodige informatie opgezocht, mijn vraag is moet ik de intake weer opbouwen met een momentsleutel, en welke waarde (in NM). Of is hand vast ook goed. Ik wil alleen de intake eraf halen, en eigenlijk de verdeler en caberateur laten zitten. ( gezien op YouTube )
Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 31 mar, 2013 20:44
Locatie: Noord Limburg

Re: pakking automaat pakking intake

Bericht door Robert »

Iemand nog ervaring met mijn bovenstaande vraag?
Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 433
Lid geworden op: do 21 aug, 2008 18:14
Locatie: Noord-west Brabant

Re: pakking automaat pakking intake

Bericht door Jasper »

ik heb dat ook wel eens zelf gedaan, en je hebt inderdaad een momentsleutel nodig. Als je nog een gietijzeren intake manifold hebt kun je beter de carb en verdeler eraf halen, want dat is een gepruts om weer terug op te krijgen, dat ding is loeizwaar! en op internet kun je wel de volgorde vinden waarmee je de manifold aan moet trekken (ook het aantal nm) .


Jasper
1965 mustang fastback, 289 2v Prairie bronze. (sold 28-08-2014)
1967 mustang coupe, 289 4v midnight blue.
Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 31 mar, 2013 20:44
Locatie: Noord Limburg

Re: pakking automaat pakking intake

Bericht door Robert »

Zo, zaterdag een stuk gereden en tot nu toe nog geen atf olie lekkage gezien. Echter, omdat alles goed ontvet was van onderen zie ik nu olie druppen uit de belhouse, dacht eerst dat het nog wat ontvetter was, maar lijkt toch echt op motorolie. Iemand bekend met dit probleem? Volgende week gaat mijn intake eraf, wil dan waarschijnlijk alle problemen in een keer aanpakken.
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: pakking automaat pakking intake

Bericht door Gearz »

Robert schreef:Echter, omdat alles goed ontvet was van onderen zie ik nu olie druppen uit de belhouse, dacht eerst dat het nog wat ontvetter was, maar lijkt toch echt op motorolie. Iemand bekend met dit probleem?
Als de olie niet naar beneden lekt vanaf een lekkende klepdekselpakking of vanaf de achterzijde van de intake (waar de kurk pakking tussen zit), ziet het er naar uit dat waarschijnlijk de achterste krukas keering aan het lekken is, in dat geval lekt de motor meestal wat olie nadat je de motor uitzet en niet tijdens het draaien. Hoeft op zich niet zo'n hele dure reparatie te zijn mits je het gewoon zelf doet, het geluk bij de oude 289/302 motoren is dat het een 2 delige keering is waardoor de transmissie kan blijven zitten, de latere 5.0's hebben een ééndelige keering wat meer werk vergt.

Motor carter verwijderen en de achterste krukas hoofdlagerkap verwijderen, de andere lagerkappen ietsjes lossen.
Het onderste halve keering deel is simpel, deze zit in de lagerkap en kan simpel worden vervangen, wel opletten dat je de "lip" van de keering aan de motorzijde plaatst anders gaat ie onherroepelijk weer lekken. Doordat je de overige lagerkappen iets gelost hebt zakt de krukas lichtjes omlaag waardoor je met een kleine schroevendraaier de bovenste helft van de keering door kunt duwen waardoor hij er aan de andere zijde uitkomt.
Als ie er een klein stukje uit is duw je de nieuwe seal er achteraan en duw je deze door tot hij geheel zit. Keering loopvlak heel lichtjes in oliën en daarna de keering in de achterste lagerkap voorzien van een klein beetje RTV kit op de pasvlakjes, lagerkap er weer op en alle bouten weer op moment vastzetten, carter er onder met een nieuwe pakking en wat kit, daarna afvullen met nieuwe olie en het kattenbakgrit kan weer gebruikt worden waar het voor bedoelt is.
Klink allemaal heel spannend maar dat is het feitelijk niet eens. Met een beetje handigheid (een brug is uiteraard een stuk fijner werken) ben je met anderhalf uur klaar.

Het kan zijn dat alles nog vrij origineel is of al heel lang onaangetast, in dat geval kan het zelfs dat de oude keering bestaat uit een stuk touw (rope seal). Neem de Felpro seal, geen Ford Motorsport of iets dergelijks.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: pakking automaat pakking intake

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Als de oude oude seal nog een touwtje was, zit er dan niet ook nog een pennetje, welke verwijdert moet worden ?
Ik meen mij zoiets te herinneren.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 31 mar, 2013 20:44
Locatie: Noord Limburg

Re: pakking automaat pakking intake

Bericht door Robert »

Bedankt voor de info, hier kunnen we wat mee doen
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: pakking automaat pakking intake

Bericht door Dakloos »

Weet je 100% zeker dat het motorolie is? De front pump seal van een automaat wil ook nog wel eens gaan lekken en dan loopt het ook via de bell housing naar beneden.
Erwin

1966 convertible
Plaats reactie

Terug naar “Technische Database”