Performance blok: Waar te beginnen?

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Performance blok: Waar te beginnen?

Bericht door saf1908 »

peer schreef: ma 01 feb, 2021 12:51 Omdat mijn cabrio klaar is en ik een nieuw project op het oog heb ben ik een ruwe schatting aan het maken. 1 van de onderdelen is de motor en ik dacht dat ik deze gegevens hier ook wel nuttig zouden zijn.

Ik heb 3 opties in mijn hoofd:
1. 289 met ~320 pk aan het blok --> 210 en een beetje aan de wielen
2. 289 met ~370 pk aan het blok --> 240 en een beetje aan de wielen
3. 347 stroken met >400 pk aan het plok --> over de 300 pk aan de wielen.

Veel zal afhangen van het staat van het blok en het totale budget voor het project maar alvast een opsomming:
1. als het onderblok in goede staat is, dan kom je met een set koppen, carb en nokkenas een heel eind. Doe je het zelf dan zit je aan zo'n ~4000 euro aan onderdelen
2. als het onderblok in goede staat is, dan kom je met een beter set koppen, carb en nokkenas een heel eind. Doe je het zelf dan zit je aan zo'n ~5000 euro aan onderdelen
3. Als het onderblok in minder goede staat is en we moeten boren enz dan is het een goed idee om meteen te gaan stroken. Kostprijs strokerkit vs orginele zuigers enz is een fractie van de totaalprijs. In totaal kom je dan op onderdelen ~ 7000 euro, daar komt dan nog een 500 euro voor honen/boren. Dit is dus wel als je alles zelf doet.

Je moet ook rekening houden dat dit het goede moment is om ook bijvoorbeeld je oliepomp, waterpomp en radiateur enz te vervangen.
Bedankt, dat geeft wel een indicatie.

In het geval dat ik jouw optie 2 ook zou willen, zit ik dan nog veilig met mijn Tremec T5? Of loop ik een groot risico alles te vernielen wat achter mijn blok hangt? Ik voel er weinig voor ook daar nog vanalles te moeten aanpassen.

Ik zag in de dyno van mijn vorige Mustang dat deze 185 pk op de wielen had. Deze had behalve het blok geen flinke aanpassingen. Dan kom ik met 240 pk op de wielen hopelijk ook wel weg?
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Performance blok: Waar te beginnen?

Bericht door peer »

Normaal gezien moet een T5 dit gewoon aankunnen. Optie 3 dan wordt het een stuk spannender, maar met optie 2 zou ik dat gewoon aandurven.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Performance blok: Waar te beginnen?

Bericht door saf1908 »

peer schreef: ma 01 feb, 2021 20:35 Normaal gezien moet een T5 dit gewoon aankunnen. Optie 3 dan wordt het een stuk spannender, maar met optie 2 zou ik dat gewoon aandurven.
Achteras, aandrijfas en differentieel ook?
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Performance blok: Waar te beginnen?

Bericht door peer »

Ik zou me daar geen zorgen over maken, zolang je niet elke zondag naar een dragstrip gaat met 350mm brede slicks komt dat wel goed ;)

Een 8" en een T5 kunnen best veel hebben.
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Performance blok: Waar te beginnen?

Bericht door Gearz »

peer schreef: ma 01 feb, 2021 17:10 Dan moet ik echt een ander adres zoeken, het bedrijf waar ik al jaren kom vraagt in iedergeval voor:
Blok ultrasoon reinigen € 100
Boren/Honen 8 cilinders € 500
Balanceren € 350
Dat is veel geld in vergelijking met wat ik betaald heb, misschien heb je dan al jaren te veel betaald.
Wellicht besteden ze het zelf ook weer uit en rekenen ze het door ?

Mijn prijzen komen van Post & Dros racing engines in Dronten, toch niet de eerste de beste.
Heb er ook al meerdere blokken naar tevredenheid laten bewerken over de jaren, dus je moet wel zelf alles monteren.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Performance blok: Waar te beginnen?

Bericht door Cobretti »

Cobretti schreef: vr 29 jan, 2021 22:56 ...Ik ben op zoek naar 0-100km/h in 5sec, hoeveel pk daarvoor voor mijn Cobra nodig is weet ik niet. Ik schat het op 250pk max 300pk op de achterwielen. Het hangt ook weer af van je eindoverbrenging uiteraard...
Het zit goed 🙌
Watch this ->
Grts, C. 😎
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Performance blok: Waar te beginnen?

Bericht door sjirafje »

300 pk op 900-1000 kg dat wil wel vooruit :mrgreen:

Een 64-66 mustang is ongeveer 250 kg zwaarder, dus die kan wel iets meer vermogen gebruiken.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Performance blok: Waar te beginnen?

Bericht door Cobretti »

saf1908 schreef: zo 31 jan, 2021 18:48
Cobretti schreef: vr 29 jan, 2021 22:56 Hallo Saf,
Ik heb dezelfde 302 motor, dezelfde vragen, dezelfde wensen, en ook dezelfde planning (start >2j) voor ogen.
We zijn dus met 2 :smt041
en ben reuze geïnteresseerd om deze thread te volgen ! :wink:
Ik heb al heel wat motorbuilt 'recepten' gevonden, maar het is erg moeilijk om de cafépraat van het echte werk te onderscheiden.
Ik ben op zoek naar 0-100km/h in 5sec, hoeveel pk daarvoor voor mijn Cobra nodig is weet ik niet. Ik schat het op 250pk max 300pk op de achterwielen. Het hangt ook weer af van je eindoverbrenging uiteraard, zoals hierboven al aangegeven.
Een stroker kit lijkt me een goede keuze, dan moet je blok open, maar dan weet je ook dat je de goede internals gaat gebruiken.

Een goede motorbouwer of partsleverancier die je bijstaat tot in detail lijkt me nodig. Ik zoek die in België, regio Gent. En zou graag zoveel mogelijk zelf doen.

Maar goed, ik ga ophouden je thread te kapen. Ten gepaste tijde start ik m'n eigen topic 😉. En intussen volg ik het hier met meer dan grote interesse.👍

Greets, C. 😎
Geen probleem, hoe meer informatie hoe beter.

Ik ga me eens oriënteren op goede motorbouwers.
Wellicht hebben er enkel forumleden nog tips voor ons.
Effe een linkje ;)
https://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=87&p=369367

Greets, C. 8)
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Performance blok: Waar te beginnen?

Bericht door saf1908 »

Yes, ik volg het topic met veel belangstelling.
Misschien kan er - want Nederlander - een korting worden geregeld als we met twee blokken aan komen. :mrgreen:
1966 Mustang Fastback
Plaats reactie

Terug naar “Performance Corner”