Op een juiste manier een carburateur afstellen

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
1957MustangHans
Berichten: 36
Lid geworden op: za 01 aug, 2020 14:04
Locatie: op de kop van de groene Veluwe

Re: Op een juiste manier een carburateur afstellen

Bericht door 1957MustangHans »

ik ga dit zeker met grote belangstelling volgen, dit vanwege ik nog te weinig weet van de oldtimer Ford`s en gisteren er toch 1 heb gekocht. met mijn verwaterde technische kennis weet ik nog wel dat een juist afgestelde auto (carb incl choke afstelling, ontsteking, etc) minder slijtage geeft, een betere loop en hoogstwaarschijnlijk daardoor een beter verbruik. dat laatste is leuk meegenomen maar als ik echt zuinig wil rijden had ik geen 8 pitter moeten kopen :mrgreen: :mrgreen: maar over all gezien zal alles wel lekker moeten kloppen des temeer plezier heb ik ervan.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Op een juiste manier een carburateur afstellen

Bericht door Dakloos »

1957MustangHans schreef: do 20 aug, 2020 11:16 ik ga dit zeker met grote belangstelling volgen
Ik bewonder je geduld Hans want de laatste 8 jaar is er niet zo heel veel gebeurd met dit topic :wink: .
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
1957MustangHans
Berichten: 36
Lid geworden op: za 01 aug, 2020 14:04
Locatie: op de kop van de groene Veluwe

Re: Op een juiste manier een carburateur afstellen

Bericht door 1957MustangHans »

je blijft positief in de hoop dat iemand het weer oppakt toch?? :mrgreen:
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Op een juiste manier een carburateur afstellen

Bericht door edgar »

mustang12 schreef: wat me wel is opgevallen is dat de 2 uitlaten verschillende waardes aangaven.
bleek dat de idle schroeven niet evenredig waren afgesteld

je kunt dus hebben dat de ene clinder bank rijker staat dan de ander.
Dat lijkt mij sterk bij de meest geinstallerde inlaatspruitstukken. Daar heeft iedere bank een mix van beide venturies.

Ik dacht het eerst ook en had twee WB O2 sensors en controllers ooit gekocht. Uiteindelijk slechts in 1 spruitstuk geinstalleerd.

Overigens is er op youtube een vlog van 289thunderhead o.i.d. die er een aparte manier van afstellen op na houdt. Zo uit mijn hoofd voor Holleys:

- primary butterflies zo afstellen dat het idle transfer slot net zichtbaar is (vierkantje)
- idle mixture schroeven 2 slagen uit
- van daar uit werken met je ontstekings vervroeging om gewenst toerental te krijgen icm met lichtjes openen secundaries. Idle mixture schroeven moeten vanaf 2 slagen open alleen nog maar ingedraaid te worden

Verder heeft hij interessante videos over het rijker worden van een carburateur door hogere druk van de mechanische benzinepomp bij oplopende toerentallen. Hierdoor ‘verloopt’ je instelling. Hij adviseert ook bij mechanische brandstofpomp te werken met een drukregelaar en bij voorkeur een retourleiding (tegen heat soak).

De moeite waard om eens te bekijken!
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Op een juiste manier een carburateur afstellen

Bericht door edgar »

Ik dus :-)
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
1957MustangHans
Berichten: 36
Lid geworden op: za 01 aug, 2020 14:04
Locatie: op de kop van de groene Veluwe

Re: Op een juiste manier een carburateur afstellen

Bericht door 1957MustangHans »

:ok: :thanks:
Plaats reactie

Terug naar “Performance Corner”